روانشناسی و دانش رنگها (قسمت اول)

شاید بیشتر ما انسان ها رنگ ها را در سنین چهار و پنج سالگی شناختیم. البته این شناخت محدود به برخی از رنگ های اصلی مثل قرمز و آبی و زرد می شد.

رنگ ها گاهی اوقات با ما حرف می زنند. رنگ ها به زندگی ما شادی و نشاط و غم می بخشند. افسانه ای در مورد رنگ وجود دارد که می گوید رنگ سیاه و سفید رنگ مطلق جهان بود. در هنگام غروب خورشید و به وقت سپیده ی صبح، برای برخورد نکردن سیاهی و سفیدی خدایان رنگ خاکستری را نیز بوجود آوردند. بعدها برای بخشیدن شادی و نشاط به زندگی انسان، سایر رنگ ها را نیز بر بالای درخت سپیداری به اطراف پراکندند. لحظه ای فکر کنیم که زندگی عاری از رنگ چه حالی دارد؟

سال هاست که دانشمندان در مورد تاثیرات رنگ ها بر زندگی انسان ها تحقیق می کنند. مدیران بازاریابی و تبلیغات به جستجوی این هستند تا ببینند کدام رنگ ها بیشتر باعث توجه، چه در بخش پذیرش محصول و چه در تماشای یک پیام تبلیغاتی می شود.

همه ی ما میدانیم رنگها بر خلق و خوی و روحیه ی ما تاثیر می گذارند و نهایتا بر انتخاب و تصمیم گیری ما تاثیر گذارند. برخی می گویند رنگ قرمز نشان دهنده ی شجاعت است، عده ای می گویند رنگ آبی متفکرانه است، رنگ قهوه ای خاکی بودن را می رساند و صورتی حساس بودن را نمایان می کند. 

قبل از آنکه به سراغ شناخت بیشتر رنگ ها برویم و با طول موج ها و طیف رنگ ها آشنا شویم، اجازه بدهید تا با هم تستی را انجام بدهیم تا نشان دهد ما در کدام یک از دسته های زیر قرار می گیریم.

معمولا سه دسته ی زیر را مورد توجه قرار میدهند:

  1. رنگ بازها
  2. محتاطان 
  3. وفاداران به رنگ

نحوه ی انجام این تست بدین صورت است که جلوی هر یک از جملاتی که معتقدید در مورد شما صدق می کند، یک علامت بگذارید و اگر آن جمله کاملا قبول دارید، دو علامت بگذارید.

دقت کنید که در جلوی هریک از جملات از الف و ب و ج استفاده شده است، اما لازم نیست در این مرحله به آن توجه کنید.

  • بیشتر ترجیح میدهم لباس هایی مطابق مد روز بخرم (الف)
  • معمولا پس از اینکه دوستان و همکارانم رنگ یا محصول جدیدی را امتحان کردند، آن را می خرم (ب)
  • اغلب کالاهایی را می خرم که رنگشان مناسب و کاربردی است و نه مد روز (ج)
  • قبل از آنکه به رنگی عادت کنم، باید چند بار آنرا ببینم (ب)
  • وقتی جنسی به رنگ جدید می خرم احساس خوبی دارم (الف)
  • به ندرت رنگ جدیدی را امتحان میکنم، مگر آنکه کسی آن را به من پیشنهاد کند (ج)
  • به نظرم رنگ های جدید لباس مثل رنگ هایی که همیشه می پوشم به من نمی آید (ج)
  • در انتخاب رنگ میانه رو هستم، برخی از رنگ ها را مطابق مد روز و برخی دیگر را قدیمی انتخاب می کنم (ب)
  • بیشتر ترجیح میدهم کالایی را با رنگ جدید و مطابق مد روز بخرم تا به رنگ قبلی (الف)
  • وقتی رنگ های جدید فصل را ببینم به وجد می آیم (الف)
  • وقت ندارم تا رنگ جدیدی را برای لباس هایم در نظر بگیرم (ب)
  • از رنگ های سنتی قدیمی و خوشم می آید (ج)
  • اگر هر سال رنگ ها زیاد عوض نمیشد، خرید کردن برایم راحت تر بود (ج)
  • دوست دارم اولین کسی باشم که محصولات جدیدی را که به بازار عرضه شده است، می خرد (الف)
  • آنقدر عقلم می رسد که رنگ جدیدی را که برای اولین بار می بینم، نخرم (ب)
  • در انتخاب رنگ های جدید پیشرو نیستم، اما وقتی چند بار رنگی را ببینم امتحانش می کنم ( ب)
  • دوست دارم از رنگ های جدید و مد روز توسط مجله ها و فروشندگان با خبر شوم (الف)
  • فقط وقتی حاضرم از رنگ های جدید و متنوع استفاده کنم که مطمئن شوم، انتخابم بر اساس مد نیست (ج)

برای دریافت نتیجه ی این تست باید تعداد علامت هایی که در جلوی جمله های موافق زده اید را بشمارید. طبیعتا جمله هایی را که بیش از یک علامت زده اید را بایستی دو بار بشمارید.

حال ببینید که کدام یک را (الف) یا (ب) یا (ج) را بیشتر علامت زده اید.

اگر الف: شما جز آن دسته از افرادی هستید که اصطلاحا به رنگ بازها معروفند.

اگر ب: شما جز دسته محتاطان قرار می گیرید.

اگر ج: شما جز وفاداران به رنگ محسوب می شوید.

{می توانید این تست را در قالب فایل PDF از لینک زیر دریافت کنید. }

در قسمت بعدی این نوشته علاوه بر این که در مورد این سه شخصیت رنگی صحبت می کنم، با هم سری خواهیم زد به دنیای زیبای رنگ ها پا گذاشته و بیشتر با جذابیت آنها و اطلاعات مفیدی که میتوان چه در ارتباط با دیگران و چه در فروش محصولات آموخت را فرا می گیریم.

 

پاسخ دهید