تهیه شرح شغل مهم اما فراموش شده

در این درس ایتدا توضیحات کوتاهی را در مورد اهمیت شرح شغل خواهیم داشت و سپس از لینکی که در انتهای درس گذاشته شد، نمونه ای را ملاحظه خواهیم نمود.

تهیه شرح شغل:

زمانیکه نیازهای یک شغل را به خوبی شناختیم،وقت آنست که اقدام به تهیه ی شرح شغل نماییم.

شرح شغل عبارتست از:خصوصیات کار، وظایف اصلی، ارتباطاتی که برای گزارش دهی وجود دارد، ساعات کاری و صلاحیت های مورد نیاز آن.

شرح شغلی که تهیه میکنید، باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  •    عنوان شغل،واحد تجاری و نام سازمان
  •    وظایف و مسئولیتهای شغل
  •    مدیری که فرد را استخدام می کند و فرد باید به او گزارش دهد.
  •    خلاصه ای از وظایف،مسئولیتها و اهداف شغل
  •    میزان حقوق و مزایا،ساعات کار و محل انجام کار
  •    پیش زمینه های مورد نیاز
  •    خصوصیات فردی مورد نیاز

 

بسیاری از جنبه های تصمیمات استخدامی از همان ابتدا غلط میباشد.چرا که دقیقا مشخص نکرده اند از فرد تازه استخدام شده چه انتظاراتی دارند.

مثلا قرار است در یک شرکتی،طراح تولید استخدام شود.مدیر طراحی یک فرد کارکشته را که در شرکتهای رقیب سابقه دارد،ترجیح میدهد.

مدیر مالی دوست دارد کارمند جدید جوان و تازه کار باشد تا هزینه های حقوق کمتری پرداخت کند.

مدیر بازاریابی علاقه مند است تا کارمند جدید تجربه ی بازاریابی در مورد محصولات تولیدی شرکت داشته باشد.

سرپرست مستقیم کارمند دوست دارد فرد تازه استخدام شده،مهارتهای اجتماعی و روابط عمومی بالا داشته باشد.

اینجا مشکلات خود را نشان میدهد و هرکس از زاویه ی دید خود به استخدام فرد جدید توجه میکند.

اما راه حل:

  •  از همه ی افراد که با کارمند جدید ارتباط خواهند داشت،بخواهید به طور خصوصی شرایط کارمند ایده آل خود را بگویند.
  • در مورد تفاوت در فهرست خواسته ها بحث کرده و جلسه بگذارید.
  •  تصمیم گیری کنید که کدام یک از نیازها بر دیگری ارجحیت دارد.
  • فهرست جدیدی از نیازها که همه بر روی آن توافق دارند،تهیه کنید.

در بخش سوم به موضوع مهم مصاحبه خواهم پرداخت.

در پایان، این درس نمونه ای از شرح شغل را قرار دادم که می توانید آن را دانلود کنید.

پاسخ دهید