استراتژی کسب وکار/ نکته ای کوتاه (قسمت دوم)

لطفا قبل از مطالعه ی این نوشته ی کوتاه، قسمت اول را بخوانید.

بعد از شناخت این چهار ویژگی استراتژی کسب و کار، زمان آن رسیده تا در مورد پنج معیار انتخاب استراتژی بیشتر بدانیم.

معیار اول: آیا بازگشت سرمایه ی مناسبی دارد؟ ROI  یا return on investment  اگر حضور من در بازار هزینه ی بالایی دارد، و کیفیت محصول من توسط رقبا قابل ارائه است، پس ارزش پیشنهادی من مناسب نخواهد بود. مثلا من فروشگاه های خودم را در مناطق گران شهر تاسیس میکنم، رقیبی در منطقه ای ارزان تر و محصولاتمان دارای ویژگی مشابه با قیمت متفاوت خواهد بود.

معیار دوم: آیا مزیت رقابتی پایدار وجود دارد؟

معیار سوم: آیا استراتژی در آینده موفق خواهد بود؟

معیار چهارم: آیا استراتژی توجیه دارد؟ استراتژی باید با منابع مالی و انسانی و ساختار و فرهنگ سازمان همخوانی داشته باشد.

معیار پنجم: آیا این استراتژی با دیگر استراتژی های شرکت تناسب دارد؟

نکته ای مدیریتی و حائز اهمیت:

 

استراتژی کسب وکار-مدیریت استراتژِیک-بازار

کسب و کارتان را براساس نیازهای پایه ای مشتری تعریف کنید و نه بر اساس محصولتان.

شرکتهایی که خود را به جای کسب و کار ریلی، کسب و کار حمل و نقل معرفی می کنند، شرکتهایی به جای کسب و کار نفت خود را در بخش انرژی میدانند و شرکتهایی که به جای تلفن، کسب و کار خود را ارتباطات تعریف می کنند، به احتمال بیشتری از فرصتها بهره خواهند برد. پنجره ی فرصت مجدد باز خواهد شد، نزدیک بینی بازاریابی یا توجه صرف به محصول خودمان، مارا از بهره بردن از پنجره ی فرصت، محروم خواهد ساخت.

1 دیدگاه

پاسخ دهید