استراتژی کسب وکار و نکاتی که باید توجه کرد (قسمت اول)

دانشجویان مدیریت معمولا در همان هفته های ابتدایی مقطع کارشناسی با کلمه ی استراتژی روبه رو می شوند.

چه کلمه ی مهمی و چه قدر درک کردنش سخت است.

بعدها با تفاوت استراتژی و هدف و ارزش و ماموریت آشنا می شوند. در کلاسها مثال هایی از استراتژی بنگاه مادر، استراتژی کسب و کار و استراتژی عملیاتی مطرح می کنند.

می گویند استراتژی بنگاه مادر بیشتر به تخصیص منابع و جهت دهی ها مربوط می شود و استراتژی کسب و کار به چگونگی رقابت در بازار می پردازد.

در گذشته معمول بود که سازمان ها، با ترکیب استراتژی های کسب و کار، استراتژی شرکت را تعیین می کردند. اما امروز روشن است که نمیتوانیم اینگونه عمل کنیم. هر یک از سیلوهای ما به استراتژی خاص خود نیاز دارند. ( منظور از سیلو واحدهای کسب و کاری است که در مناطق جغرافیایی مختلف، بصورت مستقل عمل می کنند). اما شرکت نیز نیاز به شناسایی روندها و جهت های آینده است.

وقتی صحبت از کسب وکار می شود، باید بدانیم که کسب وکار یک واحد سازمانی با مدیری مشخص برای پاسخگویی به فروش و سودآوری سازمان می باشد.

حالا بعد از این مقدمه ی کوتاه بهتر از برویم سر اصل مطلب و آن هم چهار ویژگی هر استراتژی کسب وکار می باشد.

استراتژی کسب و کار دارای چهار ویژگی است: ویژگی اول در مورد این صحبت می کند که ما کجا رقابت کنیم؟ و سه ویژگی دیگر در مورد چگونگی رقابت است.

  • سرمایه گذاری در بازار و محصول ( کجا رقابت کنیم). بهر حال هر تصمیمی برای رقابت کردن نیاز به تخصیص دادن منابع زمانی و انسانی و مالی است. پیتر دراکر معمولا مدیران سازمان ها را با سوالاتی از این قبیل که چه کار می کنید و می خواهید به چه شما را بشناسند و چه کاری را نمی کنید و دوست ندارید شما را به آن بشناسند، به چالش می کشید. گاهی اوقات مهمترین تصمیم استراتژیک این است که از چه بازارهایی باید چشم پوشی کرد.

شرکت ها معمولا از طریق عرضه محصولات فعلی به بازار جدید ( توسعه بازار) عرضه محصولات جدید به بازار فعلی ( توسعه محصول) و عرضه محصول جدید به بازار جدید ( تنوع بخشی) در بازارها و محصولات سرمایه گذاری می کنند.

  • ارزش پیشنهادی شما چیست؟ آیا استراتژی از این ارزش پیشنهادی حمایت می کند. ارزش های پیشنهادی زیر منظور من را بهتر می رساند.

دیجی کالا: امکان حق انتخاب در میان طیف وسیعی از محصولات و گستردگی خط محصولات

فروشگاه های شهروند و هایپراستار و امیران و کوروش در ارائه محصول ارزان قیمت

بهترین طراحی با عرضه فرش دستبافت ایرانی

پیشنهادات نوآورانه همچون فعالیت شرکت هایی که ایلان ماسک رهبری آنها را برعهده دارد. همچون خودروی تسلا

امکان بهره بردن از نوشته های روز مدیریت کسب و کار در متمم و همچنین استفاده کردن از تجربیات عملی یک جمع تحصیل کرده و پرتلاش هنگام خواندن تمرینات انتهای هر درس.

  • شایستگی و دارایی استراتژیک:

در مورد شایستگی استراتژیک قبلا در واژه نامه مدیریت استراتژیک مطلبی را منتشر کرده ام. شایستگی استراتژیک همان کاری است که ما به بهترین نحو انجام می دهیم.

دارایی استراتژیک هم میتواند طیف وسیعی را شامل شود. از یک سایت و برند محصول گرفته تا پایگاهی از مشتریان و فناوری اجتماعی. حتی برخی از شعارها و نمادها نیز می تواند بعنوان دارایی در نظر گرفته شود. مثلا عروسک میشلن من که تبلیغات لاستیک ها میشلن فرانسه بر محور این عروسک می چرخد. گاهی اوقات دارایی ها یک شرکت می تواند به دلیل شباهت هایی در توزیع و فروش و تولید یک محصول حاصل شود. مثلا شرکتهایی که از یک روش توزیع استفاده می کنند، یا در تولید محصولات با کیفیت همانند تویوتا تخصص دارند، می توانند  از این هم افزایی ها بعنوان دارایی استفاده کنند.

یکی از ویژگی های کلیدی در موفقیت وال مارت همین هم افزایی سیستم لجستیک این شرکت بود. سیستمی که باعث رشد و توسعه مفهومی به نام مدیریت زنجیره تامین شد. سیستمی که هنگام مذاکره و چانه زدن با همان تامین کنندگان قدیمی، سیستم های پشتیبان تصمیم گیری و کاهش موجودی در انبار بسیار به موفقیت این شرکت کمک کرده است.

  • برنامه های کارکردی: ساخت پروفایل مشتری، ایجاد برند، برنامه ی توزیع، استراتژی و برنامه های منبع یابی وساخت و لجستیک.

{قسمت دوم این نوشته را از اینجا بخوانید}

پاسخ دهید