چرا باشگاه و آکادمی دُرفَک البرز، بهترین باشگاه کرج و البرز است؟

این نوشته به این میپردازد که چرا مدرسه فوتبال و آکادمی فوتبال درفک یکی از بهترین مدارس و باشگاه های فوتبال استان البرز و کرج است. در این نوشته با هم مروری خواهیم داشت بر چشم انداز و ماموریت باشگاه فوتبال درفک البرز، تا شما بیشتر با مدل ذهنی مدیریت و مربیان و مجموعه باشگاه آشنا شوید.

لازم به ذکر است که این ماموریت و چشم انداز فقط در نوشته ها و برای جلب اعتماد نیست، بلکه برگرفته از مدل ذهنی مدیریت و مربیان باشگاه درفک است.

چرا اسم باشگاه درفک گذاشته شد؟

اسم باشگاه را درفک گذاشتیم، چون معنای قشنگی داشت و درفک یعنی آشیانه عقاب. یکی از بلندترین و زیباترین جاهای کشور و از همه مهتر جزیی از رشته کوه های البرز مرکزی.

مورد دوم دوست داشتیم در لوگوی باشگاه یک تصویری از تیزبینی، سرعت، قدرت و نترس بودن را داشته باشیم که همه ی آنها در عقاب وجود دارد و همچنان که بسیاری از تیم های بزرگ دنیا از یک چکش بصری استفاده می کنند، چکش بصری باشگاه درفک نیز، قله ای بلند و تصویری از عقاب خواهد بود.

برای اینکه به فرزندانمان شجاعت، نترس بودن، سخت کوشی را بیاموزیم و شانس پرواز کردن بدهیم. شانس این را بدهیم تا تلاش کنند و برای رفتن به تیم های بزرگ کشور و تیم های بزرگ اروپایی از هیچ کوششی دریغ نکنند.

چرا ادعای بهترین باشگاه و مدرسه فوتبال البرز را داریم؟

مربیان آموزش دیده، با تجربه و نقش مدیریت دانش در باشگاه:

مربیان باشگاه و مدرسه فوتبال درفک بایستی حتما مدارک مربیگری B آسیا را داشته باشند. این مربیان باید چند سال سابقه ی فوتبال و مربیگری مدارس فوتبال را دارا باشند و اولویت با حضور مربیانی است که تحصیلات آکادمیک دارند.
در بخش بروز بودن مربیان، اهمیت از آن جهتی است که در کلاس های دانش افزایی حتما شرکت می کنند، برای این مربیان بهترین منابع آموزشی در اختیارشان قرار می گیرد و هچنین در بحث مدیریت دانش، سعی می کنیم از مربیان و نحوه عملکرد آنها توسط مدیر فنی باشگاه گزارش دریافت کنیم. ضمن اینکه مربیان باشگاه و آکادمی درفک بایستی خود نیز ماهانه گزارشاتی از نحوه عملکرد و پیشرفت بازیکنان به مدیریت و خانواده ها از طریق کانال های مختلف ارائه کنند.

مربیان باشگاه و مدرسه فوتبال درفک بایستی در به فلسفه باشگاه (فراتر از باشگاه فوتبال بودن) پایبند باشند، احترام و اخلاق در نوع رفتار و بیان کاملا با حساسیت دنبال شود و کتاب های روانشناسی از بهترین استاتید روان شناسی را مطالعه کنند. کتاب های مارتین سلیگمن، بری شوارتز، دنیل کاهنمن، تامس هریس، ناتانیل براندن و کتاب هایی که در بحث انگیزش، خودباوری و عزت نفس می تواند به فرزندان ما کمک کند.

متاسفانه آن چه از تجربیات چندساله ی خودم در بخش آموزش و مربیگری تیم های پایه دریافتم، نبودن انگیزه در سنین پایه و نوجوانی باعث می شود، تا بازیکنان جوان نتوانند استعدادها و توانایی های خود را به خوبی نشان دهند.

نبود مربیان با دانش و روانشناسان ورزشی باعث شده، بسیاری از کودکان ما اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و حتی از عهده ساده ترین کارها در زمین فوتبال برنیایند.

عزت نفس بسیاری از نونهالان و نوجوانان بخاطر اشتباه در مقایسه کردن آنها با دیگران، انتقاد زیاد از آنها، سرکوب خواسته ها و نداشتن شانس برای نظر دادن، عدم تشویق به خاطر کار دست، مجبور کردن آنها به دروغ تا مبادا از سوی مربی و گروه طرد شوند، باعث شده بازیکنان از مرکز کنترل درونی خارج شوند و عدم کامیابی های خود را به عوامل بیرونی نسبت دهند.

بهترین امکانات تمرینی در باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز:
ما بهترین امکانات تمرینی و تجهیزات مورد نیاز فوتبالیست های جوان را تدارک دیده ایم. برای افزایش مهارت های تکنیکی هر فوتبالیستی، نیاز است تا هر فرد بتواند با فرصت زمانی برابر با توپ کار کند. روزی از مدیر آکادمی بارسلونا پرسیده شد: چرا شما اصلا تمرینات دویدن و بدنسازی ندارید؟ مدیر آکادمی بارسلونا پاسخ داد: ما اگر فقط بدویم چه زمانی با توپ کار کنیم. بازیکنان نونهالان و نوجوان بایستی از سنین 6 تا 15 سال مدام در تمرینات با توپ کار کنند، در هر جلسه ی تمرینی نزدیک به 800 ضربه به توپ بزنند، تا طبق گفته کارشناسان و بسیاری از نویسندگان برای ایجاد برتری و تافته جدابافته شدن، طی 10 هزار ساعت کار با توپ و تلاش و تمرینات فوتبال به یک فوتبالیست نخبه تبدیل شوند.

ما در هر جلسه تمرینی یک توپ در اختیار بازیکنان می گذاریم. توپ هایی که متناسب با سن بازیکنان به آنها تعلق می گیرد. انواع امکانات برای کارهای تمرینی در زمین های کوچک مثل های گل های کوچک، انواع کنز، نردبان، پل برای تمرینات مهیاست تا بهترین تمرینات توسط مربیان طراحی شود و فرزندانمان آموزش ببینند.

بازی های دوستانه و تدارکاتی:

این که فقط تمرین کنیم کافی نیست. ما هر ماه با برنامه ریزی قبلی و اجاره زمین های بزرگ و کوچک سعی می کنیم با تیم های خوب استان البرز و سایر استان ها بازی های دوستانه انجام دهیم. چون آنچه باعث می شود تا بازیکنان محک جدی بخورند همین بازی های دوستانه است.

متاسفانه خیلی از بازی های دوستانه در سطح استان هیچ هدفی ندارند و صرفا بخاطر خالی بودن سانس یکی از زمین ها، تیمی دعوت می شود یا تیمی به زمین میزبان می رود. تازه این تنها مشکل نیست، به جای اینکه تیم ها حداقل 35 دقیقه شانس بازی به بازیکنان بدهند، چون زمین مفت است، تمام رده های سنی را می گویند که به بازی دوستانه بیایند و اینجاست که تنها 15 دقیقه شانس بازی کردن دارند.

توجه به نوع تمرینات و فیزیولوژی ورزشی در آکادمی فوتبال درفک:
بسیاری از تمریناتی که در رده های سنی پایه به نونهالان و نوجوانان داده می شود، به جای اینکه تاثیرات بلندمدت داشته باشد، تنها به تاثیرات کوتاه مدت یعنی نتیجه گیری توجه دارد. برای توسعه و نتایج بلند مدت بایستی تمریناتی طراحی کرد که ضمن بالابردن توانایی های تکنیکی و تاکتیکی به جسم و اندام بازیکن آسیب وارد نشود.
متاسفانه همانطور که شما هم قطعا مشاهده کردید، میزان مصدومیت ها در فوتبال پایه و بزرگسال ما بسیار زیاد است. تعداد بازیکنانی که از انحراف زانو و ساییدگی زانو در سنین نوجوانی و جوانی رنج می برند، بسیار زیاد است.
نیمی از آسیب های ورزشی در فوتبال در مچ و کف پا و ۲۵ درصد آنها در زانو ایجاد میشوند. مهمترین عضلات اندام تحتانی که در یک فوتبالیست دچار کشیدگی میشوند عضلات چهارسر در جلوی ران، عضلات همسترینگ در پشت ران و عضلات ادکتور یا نزدیک کننده در کشاله ران است. عضلات پشت ساق هم بطور شایعی دچار کشیدگی میشوند. مهمترین راه پیشگیری از کشیدگی های عضلانی در یک فوتبالیست انجام صحیح نرمش های کششی قبل از شروع فوتبال است.

مهمترین آسیب زانو پارگی رباط صلیبی قدامی است که بطور شایعی در فوتبالیست ها دیده میشود. آسیب های غضروف مفصل زانو و پارگی منیسک هم از دیگر آسیب های مفصل زانو در ورزش فوتبال است.

ورزشکار باید با انجام مداوم نرمش های هوازی که تعداد ضربان قلب و تنفس را افزایش میدهد بتواند مقاومت خود را بالا برده و توان آن را داشته باشد تا مدت زیادی در زمین چمن بدود خسته نشود. خستگی از علل مهم بروز آسیب های بدنی است.

ورزشکار باید با انجام نرمش هایی کلیه عضلات بدن بخصوص عضلات تنه، گردن و اندام تحتانی را تقویت کند. عضلات قوی موجب پایدار شدن مفاصل شده و احتمال ایجاد آسیب های ورزشی را کم میکند.

همچنین یک فوتبالیست باید با انجام مداوم نرمش های کششی قابلیت انعطاف رباط ها، تاندون ها و مفاصل خود را افزایش دهد. این افزایش انعطاف مانع از بروز بسیاری از آسیب ها میگردد.

وسایل حفاظتی مناسبی بپوشید. مهمترین آنها ساق بند Shin guard است. در فوتبال آسیب پذیر ترین نقطه بدن ساق است و باید از آن محافظت شود. وسایل و زمین بازی باید درست و مناسب باشند. سطح زمین بازی نباید ناهمواری داشته باشد.

قرار گرفتن پا در این ناهمواری ها میتواند موجب فشار بیش از حد به زانو و مچ پا و زمین خوردن بازیکن و بدنبال آن آسیب های جدی به وی شوند. بهتر است تیرهای دروازه با لایه های فوم نرم پوشانده شود تا در برخورد با بازیکنان آسیب کمتری به آنها وارد شود.

توپ نباید سخت، خیس، سنگین و یا پرباد باشد. این توپ ها به بازیکنان آسیب میرسانند. همچنین بازیکنان کم سن و سال باید از توپ های کوچکتر و سبک تر استفاده کنند.
هر بازیکن بطور متوسط در هر بازی شش بار با سر به توپ ضربه میزند و در حین تمرین این تعداد بیشتر هم میشود. سرعت توپ موقع ضربه به سر ممکن است به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم برسد که نیروی زیادی را به آن وارد میکند.

این نیرو میتواند آسیب های جدی به سر و گردن بازیکن وارد کند. تکنیک مناسب در سر زدن میتواند احتمال این آسیب ها را تا حدود زیادی کاهش دهد. در حین سر زدن باید سر و گردن بازیکن محکم و بدون حرکت بوده و فقط با حرکت تمام بدن به جلو به توپ ضربه وارد شود.

حرکت یکپارچه سرو گردن و تنه با هم موجب موجب کاهش احتمال آسیب به سر و گردن میشود. بازیکنان فوتبال هر چه عضلات گردن قویتری داشته باشند احتمال آسیب به سر در آنها کمتر میشود.

توجه به نکات زیر هم اهمیت دارد

وقتی زمین بازی خیس است از توپ های سنتتیک استفاده کنید. توپ های چرمی در زمین خیس سنگین میشوند و ممکن است به ورزشکار آسیب برسانند.
روی فریم دروازه ننشینید و یا از تور آویزان نشوید. سقوط دروازه بر روی بازیکن ممکن است با خطر مرگ همراه باشد.
دروازه باید محکم به زمین متصل شود تا سقوط نکند.
از کفش فوتبال با گل میخ های مناسب قابل انعطاف استفاده کنید آج ها یا گل میخ هایی که خیلی در زمین فرو میروند ممکن است موجب آسیب زانو شوند.

سایت باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز

ثبت نام در باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز از طریق سایت باشگاه

پاسخ دهید