آیا کلاس های تئوری و تصویرسازی به رشد بازیکنان پایه فوتبال کمک می کند؟

آکادمی فوتبال درفک تصمیم دارد هر ماه برای بازیکنانش کلاس ها و کارگاه های آموزشی برگزار کند. وقتی میگیم کارگاه یعنی اعضای تیم بایستی در فعالیت ها مشارکت داشته باشند.

حتما شما هم تجربه این را داشتید که در سازمانی باشید و اون سازمان یا بنگاه کسب و کار در تدارک ارائه محصول (کالا یا خدمتی) جدید به بازار است.

حال از گروهی از کارمندان سازمان یا شرکت می خواهد تا بهترین محصول ممکن را به مشتریان ارائه کنند.
متاسفانه تضاد آرا خیلی زود گریبان این گروه را میگیرد و سینرژی اتفاق نمیافتد.
یکی از راه های کاهش این تضادها استفاده از تفکر طراحی است.

و البته که یکی از فاکتورهای کلیدی در تفکر طراحی، همدلی است. یعنی افراد اون سازمان قبل از ارائه هر محصولی، ابتدا تلاش کنند خود را جای مشتریان قرار بدهند و با مشتریان همدلی کنند.

اما همدلی کافی نیست. ما چون مدل های ذهنی متفاوتی داریم، که این مدل های ذهنی برگرفته از تجربیات، آموخته های قبلی و مشاهدات گذشته است، باعث میشه تصویر ذهنی متفاوتی نیز داشته باشیم.
اینجاست که می گویند تصویرسازی می تواند تا حدودی برداشت های ذهنی متفاوت را کاهش دهد.

حتما شما هم می دانید که می گویند انسان ها از دو نیمکره مغزشون استفاده می کنند.
نیمکره چپ و نیمکره راست مغز که خب نیمکره چپ بیشتر به منطق، ریاضیات و اعداد و ارقام توجه دارد و نیمکره راست مغز به احساسات و عواطف و شهود انسان ها مربوط میشود.

سایت باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز

ثبت نام در باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز از طریق سایت باشگاه

نورون های آیینه ای در مغز چی هست؟

ما به طور شهودی می دانیم که دیدن چیزها در به واقعیت بخشیدن آنها سودمند است.

تاکنون مشخص شده است که انسان ها و اورانگوتان ها تنها موجوداتی هستند که نورون های آینه ای دارند.

فرض کنید شما یک کلیپ ویدیویی از فردی که حس چندش آور دارد می بینید، احتمالا از همان بخشی از مغزتان استفاده می کنید که وقتی در معرض بویی ناخوشایند قرار گرفته اید.

دیدین که میگن (تقلید کار میمونه، میمون جز حیوونه)، خب منظورش همینه.
ما هر فعالیتی را که ببینیم بدون ارسال فرمانی به عضلاتمان برای اجرای اون، سعی در شبیه سازی اون فعالیت داریم.

خب تا اینجا چیزهایی را گفتیم که می تواند دلیلی مهم باشد برای اینکه کلاس ها و کارگاه هایی که برگزار میشود در ارتقا فوتبالیست های جوان نقش بسیار ویژه ای دارد.

در دهه سوم قرن نوزدهم عموم اعتقاد داشتند که انسان ها از آسمان نازل شده اند، در دهه ششم قرن نوزدهم برخی از مهم ترین افراد اون سال ها که از دانشمندان عصر خود بودند، میگفتند انسان ها، میمون های بدون مو هستند.

تا همین چند سال قبل در دانشگاه ها و بخصوص دانشکده مدیریت و دانشجویان MBA خوانده میگفتند، انسان ها به دنبال مطلوبیت اقتصادی هستند و تمام تصمیمات اقتصادی اونها کاملا خردمندانه است.

تا اینکه شاخه ای جدید به نام اقتصاد رفتاری می آید و می گوید اتفاقا انسان ها بسیار نابخردانه در اقتصاد رفتار می کنند و رفتارهای اقتصادی اون ها بیشتر از اینکه منطقی باشد، ناشی از عوامل اجتماعی، احساسی و روان شناختی و احساسی است و اساتید مطرحی همچون دن اریلی، ریچارد تیلر، دانیل کانمن در این بخش کمک زیادی به ما انسان ها می کنند.

اما خب علم نوین مغز مثل سایر مثال های بالا پیشرفت می کند.
با پیشرفت تکنولوژی و وجود دستگاه های FMRI یا تصویربردار کارکردی، ما هر روز شناخت بهتری از مغز خواهیم داشت.
طبق یافته های جدید دانشمندان، راست مغز و چپ مغزی وجود ندارد. بلکه مغز مثل حفاری باستان شناسان از لایه هایی تشکیل شده است.
بالاترین و جوان ترین لایه، نئوقشر یا neocortex است که مربوط به ریاضیات و منطق و پردازش کلام است.
لایه بعدی، بخش کناره ای یا limbic نام دارد که جایگاه عواطف است. این بخش را تمام پستانداران دارند. به همین دلیل ما به سگ ها وابستگی داریم و سگ ها به ما.

قدیمی ترین بخش مغز نیز، ساقه مغز یا brain stem است که واسط کارکردهای مربوط به بقا همچون ضربان قلب و تنفس است.

ما در باشگاه و آکادمی درفک به تصویرسازی و استفاده از آن در کارگاه های خود بیش از بیش اهمیت قائل خواهیم شد. چرا که اعتقاد داریم برای آموزش بهتر و یادگیری بهتر بایستی بتوانیم از این آزمایشات استفاده کنیم. بصری سازی پیش درآمدی برای انجام دادن درست کار است.

سایت باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز

ثبت نام در باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز از طریق سایت باشگاه

پاسخ دهید