بخش هایی از کتاب مربیگری سیستم 2-5-3 آنتونیو کونته در یوونتوس و استفاده از آن در آموزش به بازیکنان(باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز)

سعید رنجبر هستم، قصد دارم در ادامه مطالبی که زیر عنوان روزنوشته های مربیگری فوتبال خودم منتشر میکنم، سری به کتابخانه فوتبالی بزنم و با شما بخش هایی از محتوای ارزشمند این کتاب ها را به اشتراک بگذارم.

در این نوشته تلاش دارم تا به بررسی کتاب مربیگری سیستم 2-5-3 یوونتوس در بخش تهاجمی بپردازم. این کتاب الگوهای تمرینی بسیار خوبی را در اختیار من قرار داد تا بتونم از آنها در تمرینات باشگاه های مختلف استان البرز استفاده کنم. اکنون نیز در باشگاه و مدرسه فوتبال درفک از محتوای ارزشمند این کتاب و سایر کتاب ها استفاده می کنیم و با مدیریت دانش در اختیار سایر مربیان باشگاه قرار می دهیم.

البته این کتاب مربوط به دوران مربیگری آنتونیو کونته در یوونتوس می باشد. هر چند اکنون نیز این مربی بزرگ فوتبال دنیا و کنونی اینتر همچنان از این آرایش تیمی استفاده می کند. همانطور که مربی سابق استقلال استراماچونی بعضا از سیستم 2-5-3 و 3-4-3 استفاده می نمود.

یوونتوس در این سیستم با 3 مدافع و یک هافبک دفاعی تشکیل شکل الماسی در زمین می داد و به این ترتیب در مقابل بازیکنان تیم حریف برتری عددی داشته است.

سایت باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز

ثبت نام در باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز از طریق سایت باشگاه

یوونتوس در این سیستم سعی میکند تا هافبک های تهاجمی خود را در موقعیتی بین خطوط تیم حریف صاحب توپ کند. معمولا هافبک های کناری آن بسیار چسبیده به خط و در جلو بازی می کنند. تیم یوونتوس سعی می کند با 5 تا 6 بازیکن در خط حمله تیم حریف حضور داشته باشد که 3 یا 4 بازیکن در محوطه پنالتی برای سانترهای ارسالی از جناحین آمادگی گلزنی دارند.

همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می کنید، لازم است با برخی از نکات بازیکنان حاضر در تصویر آشنا شوید. البته خب این بازیکنان اکنون بسیار تغییر کرده اند، شاید تنها بوفون، کیلینی و بونوچی در یوونتوس سال 2019 و 2020 همچنان مشغول بازی کردن باشند.

بوفون یکی از بهترین دروازه بان دنیا و اروپا در دروازه یوونتوس قرار دارد. 3 بازیکن خط دفاعی یوونتوس بارزاگلی، بونوچی، کیلینی هستند، این بازیکنان بسیار تنومند بوده و توانایی بالایی هم روی زمین و هم جدال های هوایی دارند. هافبک های  کناری یا بهتر است بگوییم wing backs آساموا و اشتاینر بسیار بازیکنان انرژیک و به اصطلاح از توان هوازی بسیار بالایی برخوردارند.

این مدافع هافبک های کناری هم در حمله و هم دفاع مشارکت می کنند. لیش اشتاینر و ذخیره های او (ایسلا و کاسرس) بیشتر ذهنیت تدافعی داشته و آساموا و ذخیره های او (جاکیرینی و دیشیلیو) بیشتر ذهنیت تهاجمی دارند.

پیرلو در یوونتوس نقش بازی ساز را دارد، این بازیکن دقت پاس بالا داشته و میتواند نبض بازی را در اختیار بگیرد و البته ضرآب آهنگ لازم را برای تیم دارد.

در هافبک های تهاجمی سمت چپ پوگبا و مارکیزیو بازی می کنند و در سمت راست هافبک تهاجمی، این آرتورو ویدال است که بازی می کنند. به خوبی در فاز تهاجمی و گلزنی نقش ایفا می کنند. این بازیکنان بسیار انعطاف پذیر بازی می کنند و هم در دفاع و حمله مشارکت بالایی دارند.

مهاجمین آن سال های یوونتوس، یورنته، ماتری، دل پیرو، کوایارلا، توز، ووچینیچ، بوریلو در این روش با نفرات متفاوتی بازی می کند اما تمام آنها به خوبی در قالب این روش بازی موفق عمل می کنند.

یافتن بازیکن آزاد وقتی از عقب می خواهیم در مقابل تیمی که آرایش 3-4-3 دارد، بازیسازی کنیم

اگر تیم مقابل از آرایش تیمی 3-4-3 استفاده کند و فضای موجود بین مدافعان مرکزی چپ و راست را محدود کند. اینجاست که بازیکن آزاد تیم یوونتوس آندره آ پیرلو نقش ویژه ای ایفا می کند. اگر بازیکنان دفاعی مارک بشن و پوشش داده شده باشند توپ در اختیار آندره آ پیرلو قرار می گیرد و اگر پیرلو پوشش داده شده باشد، این یکی دیگر از بازیکنان دفاعی است که به عنوان بازیکن آزاد میتواند توپ را تصاحب کند.

مشارکت هافبک های تهاجمی و مهاجمین در بازیسازی از عقب زمین بسیار مهم است. اگر بخواهیم در نیمه زمین و جلوتر از نیمه حفظ توپ را انجام دهیم استفاده از بازیکن رابط یا link player بسیار مهم است.

 

خرید کتاب مربیگری سیستم 2-5-3 در بخش تهاجمی فوتبال

خرید کتاب مربیگری سیستم 2-5-3 در بخش دفاعی فوتبال

ثبت نام در باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز

خرید بهترین کتاب های مربیگری فوتبال 

 

 

پاسخ دهید