چگونه یک لمس توپ اولیه FIRST TOUCHفوق العاده در فوتبال داشته باشیم | فوتبال نونهالان | FCDORFAK

اولین لمس توپ یکی از اساسی ترین مهارت های بازی شماست. اگر اولین لمس را ضعیف انجام داده، یا آن را به روشی موثر انجام ندهید، قادر به پاس دادن، شوتزنی و یا دریبل نخواهید بود. از سوی دیگر، اولین لمس خوب می تواند بسیاری از درها را باز کند.

لمس توپ اول بازیکن این امکان را برای او فراهم می آورد
که توپ را تحت کنترل خود داشته باشد و در نتیجه تصمیم درستی برای اقدام بعدی خود بگیرد. فضا و زمان یک بازیکن که بر اقدام بعدی وی تاثیر می گذارند از عوامل وابسته به لمس اول توپ می باشند.

با این مقاله از سایت باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز همراه ما باشید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز FCDORFAK به عنوان یکی از بهترین آکادمی های فوتبال ایران و استان البرز، تلاش دارد تا همگام با تمرینات روز فوتبال دنیا پیش رفته و استعدادهای برتری را به فوتبال ایران و جهان معرفی کند.

*لینک مرتبط: [کتابخانه مربیان فوتبال ایران]

نکاتی که باید درباره اولین لمس توپ بدانید:

1) قبل از رسیدن توپ نگاهتان با دقت به سمت توپ باشد تا بتوانید تصمیم بگیرید با کدام قسمت پا می توانید آن را کنترل کنید.

2) هنگام دریافت توپ باید بدن خود را در حالت متعادل و ریلکس نگه داشته و عضلات خود را هنگام برخورد توپ منقبض نکنید تا به راحتی بتوانید توپ را در اختیار بگیرید.

3) وضعیت بدن باید به گونه ای باشد که بتوانید پس از دریافت توپ از آن محافظت کرده و اجازه ندهید مدافع توپ را از شما بگیرد.

4) بر اساس سرعت و نوع پاس تصمیم بگیرید چگونه توپ را دریافت کنید، سر، سینه، ران پا، روی پا، بیرون پا.

5) بازیکنان باهوش قبل از دریافت توپ می دانند تصمیم بعدی شان چیست؟ بنابراین دریافت توپ آنها به شکلی انجام می شود که در راستای اجرای تصمیم بعدی باشد.

نکته مهم:پشت هر ضربه به توپ یک تفکر و اندیشه نهفته است.

چگونه یک دریافت موفق داشته باشیم؟

◊تمرین کنید تا بتوانید با هر قسمت از بدن خود لمس توپ اول عالی داشته باشید. با تمام قسمتهای هر دوپا، ران ها، قفسه سینه، حتی در نقاط خاصی از سر. بله ، شما بیشر اوقات از پاهایتان استفاده خواهید کرد، اما ممکن است گاهی استفاده از سینه و ران در اولین لمس توپ مفید باشد.

◊یاد بگیرید که دور از فشار لمس توپ را انجام دهید. این اصلی از رایج ترین مواردی است که خواهید آموخت. بعضی اوقات، مسیر حرکت شما کاملا بسته است و باید برای حفظ توپ راهی پیدا کنید. اینکه بتوانید به راحتی توپ را در فاصله ای مطمئن از حریف خود دریافت کرده و آن را پاس دهید راهی برای خروج از این وضعیت است.

◊بیاموزید که چگونه باید دریافت توپ را انجام دهید، تا پس از دریافت آن را از دست ندهید. اگر بتوانید به این مهارت برسید ، تبدیل به بازیکی خواهید شد که هیچ کس نمی تواند توپ را از او بگیرد!

کنترل جهت دار یک نوع لمس توپ تهاجمی است. جایی که می توانید از یک لمس توپ یا حرکت هوشمندانه برای شکست دادن حریف یا ایجاد فضا در جهت پیشرد حمله استفاده کنید. با اولین لمس توپ خوب می توانید یک مدافع را شکست دهید. چرخش مدافع با یک پاس نمونه ای از این موارد است.

◊سرانجام باید تشخیص دهید چه زمانی می توانید هر یک از موارد فوق را انجام دهید! شناختن هر تکنیک و انجام آن به بهترین شکل بسیار مهم است، اما مهم تر از آن انتخاب یک روش درست در زمان خود است.

باید ها و نبایدهای اولین لمس توپ:

1) نکته اول، وضعیت بدن شما است. موقعیت بدنتان هنگامی
که توپ به سمت شما می آید تعیین می کند چه کاری می توانید انجام دهید و چه کاری نمی توانید انجام دهید. باید مطمن شوید زاویه بدنتان به گونه ای است که به شما اجازه می دهد با اولین لمس، توپ را به جایی که می خواهید ببرید.

2) نکته بعدی اینکه، از کنترل جهت دار استفاده کنید! شما باید این توانایی را داشته باشید که به جای چندین لمس برای رسیدن به نقطه مورد نظر، با اولین لمس توپ این کار را انجام دهید ! این نوع لمس توپ به شما امکان می دهد کارها را سریعر انجام دهید.

3) اطمینان حاصل کنید، بخشی از بدن خود را برای کنترل استفاده میکنید که با توجه به شرایط، بیشترین کارایی را دارد. به عنوان مثال، اگر توپ در سطح قفسه سینه است، نباید سعی کنید با پا آن را کنترل کنید.

4) سرانجام، آیا هنگامی که فقط به یک بار لمس نیاز دارید چندین تماس را انجام می دهید؟ هرچه سریعتر بازی کنید، گزینه های بیشتری خواهید داشت. اگر برای تحت کنترل گرفتن توپ نیاز دارید چندین لمس انجام دهید، باید به شدت روی این بخش کار کنید!

پیشرفت در دریافت توپ

قبل از هر چیز باید بدانید هرچه بازیکنان باتجربه تر می شوند، بازی سرعت بیشتری خواهد داشت و شما نیاز دارید اولین لمس توپ دقیق تری انجام دهید.
در اینجا چند تمرین، برای کمک به بهبود و پیشرفت شما در اولین لمس توپ آورده شده است.
این تمرینات را حداقل 3 بار در هفته انجام دهید. اطمینان داشته باشید که بعد از یک ماه تغییرات زیادی مشاهده خواهید کرد.
اطمینان حاصل کنید که تمرینات را با هر دو پا به یک اندازه انجام می دهید.

*روپایی اولین روش بهبود کنترل توپ می باشد. درست است که برای کنترل صحیح توپ باید اصول آن را یاد بگیریم اما کیفیت انجام این مهارت با تکرار و تکرار بالا می رود.
هر جا و هر زمان که می توانید روپایی بزنید. یک توپ تنیس در جیب خود نگه دارید و سعی کنید هر کجا که وقت اضافه داشتید با آن روپایی بزنید.
اگر شما این کار را انجام دهید، قادر به کنترل توپ در فضاهای کوچک هستید و می توانید در بازی تاثیرگذار باشید.

*چالش کنترل 
چالش همواره موضوع جذابی در یادگیری است. اما چالش دو نفره بسیار جذاب تر است. دو نفر از یکدیگر یاد می گیرند و به پیشرفت هم کمک می کند.
چالش درفک به شما یاد می دهد چگونه توپ را روی هوا نگه دارید. مهارتی که در بازی به شما کمک می کند یک توپ هوایی را ارسال یا کنترل کنید.
علاوه بر آن دو نفره بودن چالش موجب شاداب بودن تمرین می شود. روبروی یکدیگر قرار بگیرید و توپ را به صورت هوایی با یک ضربه ارسال کنید.
با هر ضربه ای که به توپ می زنید به خودتان یک امتیاز بدهید. این چالش وقتی تمام می شود که توپ زمین بیفتد یا بیشر از یک ضربه به توپ بزنید.

و در آخر: یک جلسه تمریی کامل برای بازیکنان براساس لمس اول توپ
-پاس تکضرب
-پاس دو ضرب داخل پا
-پاس دو ضرب بیرون پا
-پاس دو ضرب توپ های هوایی
-چرخش 90 درجه و پاس داخل پا
-چرخش 90 درجه و پاس بیرون پا
-چرخش 180 درجه و پاس
زمان و میزان انجام تمرینات فوق براساس نیازهای شما مشخص هست و می توانید هر کدام را که نیاز به تقویت بیشتر دارد بیشتر تمرین دهید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز از استعدادهای فوتبال در سراسر کشور پذیرش می کند. شما می توانید به مجموعه درفک پیوسته و در مسیر حرفه ای شدن به عنوان یک فوتبالیست قدم بردارید.

پاسخ دهید