چگونه مدل بازی GAME MODEL تیم فوتبال خود را ایجاد کنیم | مدل بازی در فوتبال چیست؟

نحوه ایجاد یک مدل بازی

نوشته شده توسط سعید رنجبر 

یکی از سوالاتی که من بیشتر دریافت کرده ام این است که چگونه یک مدل بازی بسازیم. به کدام جنبه ها و چگونه باید نگاه کرد؟ این مقاله من سعی در پاسخ به آن دارد.

بدیهی است که نوشتن با جزئیات در مورد همه اینها احتمالاً به یک کتاب کامل نیاز دارد.

برخی از اصول اساسی مورد نیاز است، مانند توانایی تجزیه و تحلیل بازیکنان خود، روندهای لیگ های خود، تیم هایی که اغلب با کدام تیم ها بازی خواهید کرد (از نقطه نظر استراتژیک و نه لزوما تاکتیکی) و نحوه اتصال همه این جنبه ها به یک سیستم.

نکته دیگر این است که نه تنها از منظر روش شناختی (شامل مدیریت انسانی، آموزشی و غیره)، بلکه از نظر درک بازیکنان خود نیز این کار را انجام دهید.

با این حال، سوالی که در ابتدا ذکر شد همیشه مطرح می شود: چگونه می توانم یک مدل بازی برای تیم فوتبالم بسازم؟ بنابراین، من می خواهم یک مثال کوچک در این مورد بزنم.

پایه

شاید مهمترین چیز این باشد که تصمیم بگیرید کدام چیز برای شما به عنوان یک مربی غیرقابل مذاکره و کدام یک قابل انعطاف است.

معمولاً من سیستم خود را، چه به عنوان مربی با تیم آماتورم و چه به عنوان یک تحلیلگر/مشاور، با توجه به بازیکنانی که در اختیار دارم و لیگی که در آن بازی می‌کنیم ایجاد می‌کنم – زیرا این نوع تمرینات ما را مشخص می‌کند. چه سطحی از نظر فیزیکی، فنی و تاکتیکی خواهیم داشت، بلکه معمولاً حریف چگونه بازی خواهد کرد. سپس من / ما آنها را با حریف به صورت هفتگی تطبیق می دهیم. با این حال، برخی از جنبه‌ها وجود دارد که من آنها را مهم‌تر می‌دانم و بنابراین سعی می‌کنم آنها را بدون توجه به هر اتفاقی – حداقل به عنوان یک مربی – به تیمم معرفی کنم.

یارگیری نفر به نفر یا ناحیه ای، پرس، ضدپرسینگ، فشردگی، بازی موقعیتی و حرکت توپ محور خارج از مالکیت، پاس کوتاه و غیره می تواند از این قبیل باشد. با این وجود، اگر بازیکنان نقاط قوت یا ضعف خاصی داشته باشند، جنبه‌های خاص این موضوع می‌تواند با جزئیات متفاوت باشد.

زمانی که تیمی را برعهده گرفتم که علامت‌گذاری فرد به فرد را بازی می‌کرد، به دنبال معرفی علامت‌گذاری منطقه‌ای بودم، اما به آن‌ها اجازه دادم یک نوع علامت‌گذاری منطقه‌ای را بازی کنند که به آن‌ها اجازه می‌داد در منطقه خود علامت‌گذاری مرد را انجام دهند. این مورد توسط دیتر هکینگ به طور مشابه مورد استفاده قرار می گیرد و ترجمه تحت اللفظی انگلیسی “نشان گذاری مرد منطقه ای” خواهد بود. همه افراد علامت گذاری می کنند، اما فقط در مناطقی که به مخالفان آنها تعلق دارد.

یارگیری نفر به نفر در مقابل یارگیری مرد منطقه ای (یا: علامت گذاری مرد در منطقه):

علامت گذاری مرد در مقابل علامت گذاری مرد منطقه ای (یا: علامت گذاری مرد در منطقه). در سمت چپ، بازیکنی را می بینید که حریف خود را حتی دور از منطقه خود ردیابی می کند. در سمت راست می‌توانید همان بازیکن را ببینید که حریف خود را تا مرزهای بیرونی منطقه‌اش دنبال می‌کند و سپس او را به هم تیمی‌اش می‌سپارد. با این حال، تنوع بی‌پایانی در این مورد وجود دارد (بعضی این کار را خارج از توپ انجام می‌دهند، برخی فقط در نزدیکی توپ، سوئیچ‌های مختلف برای حرکت به سمت بالا و غیره).

من این کار را به دلیل عوامل خارجی دیگر نیز انجام دادم: به دلیل کمبود زمان تمرین در این سطح، نمی‌توانم یک یارگیری و دفاع  منطقه‌ای تمیز و به خوبی اجرا شده معرفی کنم، بنابراین ابتدا این کار را انجام دادم قبل از اینکه بعداً آن را برای یک منطقه مناسب رها کنم.

 

بنابراین، روشن کردن مواردی که می‌خواهید ببینید و کدام چیزها را چگونه می‌توانید تطبیق دهید، مهم است. نه تنها ترکیب شما، بلکه کل شرایط لیگ مهم است.

اطراف را تحلیل کنید

فرهنگ ها، سطوح و لیگ ها الگوهای متفاوتی دارند. برخی از لیگ‌ها بسیار متفاوت هستند، برخی دیگر تیم‌هایی دارند که در سیستم‌های بسیار مشابه بازی می‌کنند.

هنگام ساخت مدل بازی، مهم است که منعکس کنید که این از نظر تاکتیکی چه معنایی دارد و نقاط قوت و ضعف سیستم های رقیبان چیست.

این فقط بر روی شکل گیری متمرکز نیست. خیلی بیشتر به حرکت و الگوهایی که این تیم ها استفاده می کنند مربوط می شود.

اگر حریفان شما عمدتاً در حال بازی با دفاع نفر به نفر هستند، باید به بازیکنان خود (ابتدا) یاد دهید که چگونه در برابر یارگیری نفر به نفر بازی کنند، چگونه طرح‌های علامت‌گذاری مرد را بخوانند و چگونه به صورت فردی و جمعی در برابر آن رفتار کنند. البته همین امر در مورد دفاع منطقه ای نیز صدق می کند.

به عنوان مثال، برخی از مربیان به عنوان راهنما در برابر علامت گذاری ناحیه ای برای قرار گرفتن در پشت خط پرس حریف و خارج شدن از سایه های پوششی بازیکنان در این خطوط استفاده می کنند. برخی دیگر دوست دارند بازیکنان خود را در یک خط با حریف قرار دهند تا بتوانند به فضای بیشتری تبدیل شوند. و برخی بازیکنان خود را در خط بعدی حریف قرار می‌دهند تا بعد از بازی‌های عمودی طولانی بازی کنند – گاهی اوقات عمداً به بازیکنان پشت سر بازیکنان حریف تا بتوانند احساس کنند فشار از کجا می‌آید.

بسته به هدف تاکتیکی و ترجیح مربیان برای بازیکنانش، موقعیت دقیق متفاوت خواهد بود.

اگر حریف یارگیری نفر به نفر کند، شما چنین خطوطی ندارید. حریف شما را تعقیب می کند، این اشکال درهم و برهم ایجاد می کند و شما برای قرار گرفتن در پشت حریف مشکل خواهید داشت، زیرا او به دنبال شما می دود و معمولاً پشت شما می ماند. در اینجا چیزهای مهم دیگری وجود دارد که توسط برخی از کارشناسان“بی‌نظمی” نامیده می‌شود.  چند راه اساسی (و به هم پیوسته) برای ترک نشانگر وجود دارد که من فقط می خواهم به آنها اشاره کنم و روزی در یک مقاله تئوری تاکتیکی بررسی خواهم کرد:

حواس پرتی و ارتباط نادرست
هدایت نادرست و فریب
موقعیت یابی دینامیکی
چرخش موقعیتی
الگوهای عبور خاص
دریبل و دریافت

ایجاد یک سیستم مناسب برای بازیکنان خود مهمترین چیز است. کدام بازیکنان در چه زمانی پایدار هستند و در چه شرایطی خوب عمل می کنند؟ کجا نه؟ هم افزایی بین بازیکنان چگونه به نظر می رسد؟ آیا ممکن است در موقعیت های دیگر بیشتر/بهتر رخ دهند؟ آیا می توانیم این موقعیت ها را به طور مداوم ایجاد کنیم؟ اگر چنین است، چگونه؟ کدام جنبه های بازی آنها را به طور واقع بینانه می توانم مربیگری و تقویت کنم، کدام را نه؟

این خودش یک هنر است. پیدا کردن اینکه بازیکنان چگونه با هم عمل می کنند سخت است، به خصوص هنگام آزمایش با طرح ها، سیستم ها و غیره جدید. فرهنگ و سن نیز برای آموزش و کاربرد این جنبه ها مهم است.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج

 

پاسخ دهید