فینال جام حذفی 2024: تجزیه و تحلیل تاکتیکی و آنالیز دیدار نهایی منچسترسیتی و منچستریونایتد

فینال جام حذفی 2024: تجزیه و تحلیل تاکتیکی

منچستریونایتد 2
منچستر سیتی 1
گارناچو (30)
ماینو (39)

Doku (87)

منچستریونایتد فصل سخت 2023/24 خود را با شکست فینال جام حذفی مقابل منچسترسیتی با اوج بالایی به پایان رساند. تیم اریک تن هاگ عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت که ضدحملات بالینی را با سازماندهی دفاعی ترکیب کرد تا به شایستگی قهرمانی قدیمی مشهور در ومبلی را به دست آورد. با انجام این کار، آنها از تبدیل شدن سیتی به اولین تیمی که دو فصل متوالی قهرمان دوبل شده است، و همچنین انتقام شکست فینال جام حذفی در سال گذشته، جلوگیری کردند.

آلخاندرو گارناچو از ترکیب دفاعی بین استفان اورتگا، دروازه بان سیتی و جوسکو گواردیول استفاده کرد تا اولین گل یونایتد را به دست آورد. 7 دقیقه بعد، مارکوس رشفورد توپ را در پشت دروازه قرار داد، اما گل او به دلیل آفساید مردود اعلام شد. مهم نیست، زیرا کوبی ماینو عالی در دسترس بود تا دو دقیقه بعد برتری یونایتد را دو برابر کند. این یک دوره گردبادی از قصد هجومی بود که به این معنی بود که دو نوجوان برای اولین بار در یک فینال جام حذفی گلزنی کردند. سیتی در نیمه دوم به خوبی وارد زمین شد و ضربه دیرهنگام ژرمی دوکو این احتمال را افزایش داد که آنها همچنان می توانند آن را برگردانند. یونایتد اما خونسردی و استحکام دفاعی خود را حفظ کرد تا به پیروزی برسد.

مقیاس موفقیت آنها را می توان با سه آمار اندازه گیری کرد. با رفتن به فینال، سیتی در 35 بازی در تمام رقابت ها شکست نخورده بود – دومین دوره طولانی مدت یک تیم برتر در تاریخ فوتبال انگلیس. برای رودری همیشه قابل اعتماد، این فینال اولین باری بود که در 50 بازی در این فصل شکست خورد. علاوه بر این، این اولین شکست باشگاهی او از فوریه 2023 بود که به 74 بازی شکست ناپذیری در تمام رقابت ها پایان داد. اما آماری که یونایتد بیشتر به آن توجه داشت این بود که آنها سیزدهمین جام حذفی خود را به دست آوردند.

سرمربیان دو تیم چگونه آن را دیدند:

تن هاگ گفت: «ما کارهای خاصی [در رختکن قبل از بازی] انجام دادیم. مربیان فوق‌العاده بودند و کادرفنی فیلم‌های احساسی تولید کردند، این احساسات به ذهن بازیکنان رفت. ویدیوها بدن بازیکنان را شلیک کرد و کمک کرد که ما چنین تیمی باشیم.»

پپ گواردیولا گفت: فکر می کنم برنامه بازی من خوب نبود. “شما یک بازی را برای پست های مختلف برنامه ریزی می کنید، اما کار نکرد.” سرمربی سیتی از نمایش آنها بعد از استراحت بیشتر راضی بود: “نیمه دوم خیلی خیلی بهتر بود. ما شدیدتر بودیم، تا حدی به این دلیل که 2-0 عقب بودیم و چیزی برای از دست دادن نداشتیم… متأسفانه کمی دیر به گل رسیدیم.

در زیر، مربیان دارای مجوز یوفا، نکات کلیدی تاکتیکی این فینال جام حذفی را برجسته می‌کنند…

ترکیب های اولیه
منچستر یونایتد در مقابل منچستر سیتی
منچستر یونایتد
4-2-2-2

منچسترسیتی
4-2-3-1

شکستن بلوک باریک یونایتد:

در طول بازی، منچسترسیتی با وظیفه شکست دادن منچستر یونایتد – در ابتدا با سیستم 4-2-2-2 – و بلوک باریک خود روبرو بود. متئو کواچیچ در کنار رودری برای سیتی به عمق زمین رفت و در حالی که جوسکو گواردیول از دفاع چپ جلو رفت، بازی را پوشش داد و تغییر داد. این دو حرکت به فیل فودن اجازه داد تا به داخل خانه حرکت کند و به عنوان 10 نفر دوم در کنار کوین دی بروین حمایت کند. در سمت راست، برناردو سیلوا وینگر نیز مانند کواچیچ کنار رفت، زیرا کایل واکر از دفاع کناری پیش رفت. با این حال، دسترسی مرکزی برای سیتی دشوار بود، زیرا تعداد محدود یونایتد از فضاهای مرکزی محافظت می کرد (تصویر زیر).

از آنجایی که بلوک یونایتد – و مخصوصاً واحد جلویی آنها – در مرکز جمع و جور باقی ماند، سیلوا به نقش وینگر بازگشت و واکر از ساختار عمیق‌تر حمایت کرد (در زیر). بهترین بازی سیتی زمانی رخ داد که آنها به مناطق وسیع دسترسی پیدا کردند و سپس در داخل کانال باریک، داخل گواردیول و سیلوا انجام دادند. با فودن و دی بروین که اغلب علامت‌گذاری می‌شدند، حرکات کوواچیچ و رودری از عمق بسیار مفید بود. با این حال، هالند منزوی بود، و خط مقدم ناامید بود، زیرا سیتی در نیمه اول تلاش می کرد تا موقعیت خلق کند.

وینگرهای یونایتد پشت سر مدافعین سیتی:

اگرچه یونایتد در نیمه اول فقط 25 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، اما دفاع آنها فوق العاده بود و منجر به ضد حملات گسترده از عمق شد که هدف واقعی را دنبال می کرد. از جادوهای نادر خود در مالکیت، آنها به دنبال پاس های مورب بر روی بلوک خارج از مالکیت 4-4-2 سیتی بودند و به دنبال وینگرهای خود بودند. یونایتد با استفاده از خطای خط دفاعی سیتی، دروازه را باز کرد و گارناچو و مارکوس راشفورد هر دو در حریف مدافع کناری خود دوندگی‌های عالی انجام دادند (پایین).

زمانی که راشفورد به طرز فوق‌العاده‌ای به گارناچو (در پایین) تغییر مکان داد، یونایتد برتری خود را دو برابر کرد. سپس برونو فرناندز هوشمندانه توپ را به سمت مین فرستاد.

اوه برای پایان هوشمندانه اش. علاوه بر داشتن یک حضور دفاعی اضافی در خط میانی برای ناامید کردن سیتی، یکی دیگر از مزایای یونایتد از نداشتن مهاجم میانی ثابت این بود که مدافعان میانی سیتی تا چه اندازه به سختی می‌توانستند از آن دفاع کنند یا از مرکز دفاع کنند. فرناندز، ماینو و اسکات مک‌تومینای همگی فوق‌العاده می‌چرخند، اغلب بین خطوط سیتی حرکت می‌کردند و در مسیرهای نفوذی که توسط راشفورد و گارناچو به طور مکرر ساخته می‌شدند، کار می‌کردند.

تعویض های گواردیولا:

در نیمه دوم، گواردیولا دوکو و مانوئل آکانجی را به جای کواچیچ و ناتان آکه اضافه کرد و جان استونز وارد خط میانی شد و گواردیول دیگر پیش نرفت. این همان شکل هجومی نیمه اول را حفظ کرد – تفاوت اصلی این بود که سیتی یک وینگر در هر دو منطقه وسیع با دوکو و سیلوا داشت. سپس آلوارز به جای دی بروین به عنوان 10 نفر در کنار فودن (زیر) اضافه شد. هر دو فرصت گلزنی داشتند، در حالی که ضربه هالند در دقیقه 55 به تیر دروازه برخورد کرد.

تغییرات گواردیولا تأثیر دو چندانی داشت. حضور هجومی دوکو سیتی را در یک سوم پایانی به قدری بهبود بخشید که گارناچو مجبور شد به آرون وان بیساکا بازگردد. یونایتد ضد حرکات گسترده خود را از دست داد و وینگرهای خود را فراتر از آن دویدند. این دو برابر شدن به یک دونده دیگر از خط میانی – معمولاً رودری – اجازه داد تا به حملات بپیوندد، به خصوص که فودن و آلوارز به شدت یارگیری شده بودند (در زیر).

علیرغم اینکه مکررا دوبل می شد، این دوکو بود که خط دفاع یونایتد را شکست و آندره اونانا را در تیر نزدیک شکست داد. با این حال، برای سیتی کافی نبود که رویاهای دوگانه خود را زنده نگه دارد، زیرا یونایتد یک برد معروف را دید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید