فن آوری که به بازیکنان فوتبال کمک می کند تا بدانند در طول 87 دقیقه که توپ را در اختیار ندارند، چه کاری انجام دهند

فن آوری که به بازیکنان کمک می کند تا بدانند در طول 87 دقیقه که توپ در اختیار ندارند، چه کاری انجام دهند.

تجزیه و تحلیل ورزشی | علوم ورزشی | فناوری و نوآوری

هر مفهوم ابتکاری در تاکتیک های فوتبال اغلب با یک حکایت یا بازتاب استادانه از یوهان کرایف همراه است. نابغه آمستردامی درباره اهمیت فضاسازی و آسیب رساندن به حریف، یک بار گفت: «از نظر آماری ثابت شده است که بازیکنان در طول یک بازی 90 دقیقه‌ای به طور متوسط ​​3 دقیقه توپ را در اختیار دارند. بنابراین، مهمترین چیز این است که فکر کنید: در آن 87 دقیقه که توپ در اختیار ندارید چه می کنید؟

«این چیزی است که تعیین می‌کند بازیکن خوبی هستید یا نه.»

یک مطالعه علمی که چهار سال پیش توسط تکنسین‌های مرکز نوآوری بارسا انجام شد، نشان داد که چرا لئو مسی با استفاده از فضای پشت دفاع برای حریفان کشنده است. هدف فناوری امروزی این است که در سریع‌ترین زمان ممکن نحوه عملکرد یک بازی یا بازیکن در تیم را پردازش کند تا از نقاط ضعف هر حریف حداکثر بهره‌برداری شود.

نتایج آن مطالعه بسیار دیدنی بود و نشان می داد که شماره 10 آرژانتینی چند بار توانسته بود در 65 بازی حریف موقعیت برتری به دست آورد. اساساً هوش بازی لئو مسی فرمول شکستن دفاع با حرکات خارج از توپ را کشف کرده بود. یکی از نویسندگان این تحلیل جامع در مورد تأثیر بازیکنان بارسا بر حریفان، مربی باشگاه پائو مادررو بود، که توضیح می‌دهد که چگونه فناوری در حال حاضر به باشگاه بارسلونا کمک می‌کند تا قدرت بازیکنان را افزایش دهد تا حداکثر آسیب را به رقبا وارد کند. زمانی که پنج سال پیش به عضویت من درآمد، تیم تحقیقاتی تنها برای حمایت از اولین تیم فوتبال وجود داشت. با افزایش استفاده از فناوری داده، به ویژه در عملکرد فیزیکی، ما اکنون در حال ایجاد یک سیستم تجزیه و تحلیل جهانی هستیم که همه کارکنان آمادگی بدنی باشگاه بتوانند از آن استفاده کنند.

 

از آکادمی جوانان:

آینده در تفسیر گذشته نهفته است. از طریق نوآوری مستمر در جمع‌آوری داده‌های تاکتیکی، فیزیکی، آسیب‌دیدگی، تغذیه و وضعیت ذهنی، باشگاه بارسلونا قصد دارد «سیستمی ایجاد کند که به ورزشکاران اجازه می‌دهد از لحظه ورود به آکادمی جوانان، با ردیابی در تمام جنبه‌های اطراف، رشد کرده و پتانسیل خود را به حداکثر برسانند.

مطالعه ای که در سال 2020 منتشر شد، تحلیل کرد که چگونه پاس های جوردی آلبا در فضای پشت مدافعان رقیب توسط لئو مسی برای آسیب رساندن به حریف استفاده شد. نتیجه‌گیری این گزارش که توسط دانشکده بازرگانی اسلون در MIT (موسسه فناوری ماساچوست) منتشر شده است، تعریف خوبی از بازی عالی ارائه می‌کند: «وقتی یک تیم در حال حمله است، حرکت مداوم بازیکنانش به فضاهای ارزشمند به اختلال در تیم مقابل کمک می‌کند. نزدیک کردن توپ به دروازه را برای ایجاد موقعیت گل آسان تر می کند. اما تیم همچنین به بازیکنانی نیاز دارد که وقتی توپ را دریافت می‌کنند عاقلانه حرکت کنند و به مالکیت توپ اضافه کنند و نیازی به گفتن نیست که لئو مسی در این کار خوب است.»

از آن زمان، تیم داده مرکز نوآوری بارسا یک برنامه داخلی باشگاه ایجاد کرده است که در آن کارکنان می توانند به تاریخچه پزشکی، جراحات، بهبودی و داده های بازی دسترسی داشته باشند. ما چندین ابزار نرم افزاری برای به دست آوردن داده های مسابقه و تمرین داریم، مانند جلیقه های GPS مانند Wimu یا داده های ارائه شده توسط LaLiga، که همچنین داده های موقعیتی را مانند آنچه در آن مطالعه استفاده کردیم، تجزیه و تحلیل می کند.

ما همچنین از Opta یا Statsbomb استفاده می کنیم که داده های لیگ های خارجی را به ما می دهد. استفاده از داده ها از تجزیه و تحلیل حریف تا جستجو و حتی مطالعات بازار برای بینش تجاری گسترش یافته است. ارتباط و استفاده از ابزارهای فنی و تاکتیکی برای آموزش مربی بسیار مهم است و بخشی از پیشنهادات آموزشی BIHUB است، مانند دیپلم تحلیلگر تاکتیکی.

اما چالش مهم در فن‌آوری ورزشی حرفه‌ای، سرعت جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها است. گاهی اوقات پردازش داده ها بیش از یک روز طول می کشد تا نتیجه گیری میان مدت باشد. شما می توانید درک کنید که فصل چگونه پیش می رود، از خود انتقاد کنید یا تشخیص دهید که چه چیزی بر تیم و کجا تأثیر می گذارد. برخی از ارائه دهندگان ابزارهایی برای به دست آوردن داده ها و تصمیم گیری به صورت زنده در طول مسابقه ارائه می دهند.

مطالعه دیگری توسط Barça Innovation Hub، این بار توسط خاویر فرناندز، به تحلیل چگونگی ایجاد فضاهای سودمند در فوتبال برای کمک به بازیکنانی که نمی‌دانستند چگونه به یوهان کرایف پاسخ دهند، می‌پردازد: «سایر خط‌های تحقیق به یک سؤال مهم در هنگام تمرین می‌پردازند. موفق شدن در فوتبال: وقتی هم تیمی ام توپ را در اختیار دارد چه کنم؟». این مطالعه با عنوان “فضاهای باز گسترده: تکنیکی آماری برای اندازه گیری ایجاد فضا در فوتبال حرفه ای” در آزمایشگاه مرکز نوآوری بارسا موجود است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید