تاکتیک ها و سبک بازی فابیان هورزلر FABIAN HÜRZELER مربی فوتبال

تاکتیک ها و سبک بازی فابیان هورزلر FABIAN HÜRZELER مربی فوتبال

برایتون اند هاو آلبیون، 2024-

او ممکن است از برخی از بازیکنانی که مدیریت کرده جوان‌تر باشد، اما فابیان هورزلر FABIAN HÜRZELER در 31 سالگی توانایی خود را به عنوان سرمربی نشان داده است. هورزلر در اولین فصل کامل خود در باشگاه سنت پائولی آلمان، آنها را تنها برای دومین دوره لیگ برتر خود از سال 2002 به بوندس لیگا هدایت کرد. همسایه مشهور آنها هامبورگ تنها توانستند چهارم شوند. در واقع، مدیریت او برایتون اند هوو آلبیون را متقاعد کرد تا او را به عنوان جانشین روبرتو دزربی منصوب کند.

هورزلر در سال 1993 در تگزاس به دنیا آمد، زمانی که پدر سوئیسی او در ایالات متحده کار می کرد. در زادگاه مادرش آلمان، او در لیگ های پایین تر برای تیم های ذخیره بایرن مونیخ و هوفنهایم بازی کرد، قبل از اینکه در سال 2016 به عنوان بازیکن-مربی به باشگاه آماتور FC Pipinsried ملحق شود.

در حالی که دوران بازیگری او در اوایل 20 سالگی به پایان رسید، حرفه مربیگری او به سرعت شکوفا شد، زیرا او نقش کمک مربی را در تیم های زیر 18 و زیر 20 سال آلمان به عهده گرفت. در سال 2020، سنت پائولی او را به عنوان دستیار سرمربی وقت تیمو شولتز استخدام کرد – مردی که در ابتدا به صورت موقت، در دسامبر 2022 در این سمت موفق شد. سنت پائولی از یک برد در 13 بازی آخر خود در لیگ با شولتز، به درستی به این سمت رسید. در 10 بازی اول خود را با Hürzeler در راس آن برد.

تا آوریل 2023، در سن 30 سالگی، او مجوز حرفه ای یوفا خود را به پایان رساند و به طور دائم به عنوان سرمربی سنت پائولی انتخاب شد. صعود به بوندسلیگا در فصل بعد نقطه عطف دیگری در شروع زندگی او به عنوان سرمربی بود. در زیر، مربیان دارای مجوز یوفا تاکتیک ها و سبک بازی هورزلر را در سنت پائولی تجزیه و تحلیل کرده اند.

مدافع میانی وارد خط میانی شد:

در طول اولین فصل کامل هورزلر با سنت پائولی، تیم او به طور میانگین 57.4 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت که دومین رقم برتر در دسته دوم آلمان (2. بوندسلیگا) است. ترکیب عمیق‌تر آنها اغلب شامل جابه‌جایی از سه مدافع میانی – در شکل اولیه 3-4-3 – به دو مدافع بود. وسط سه نفر – اریک اسمیت – به یک نقش محوری، خارج از توپ منتقل شد. از آنجایی که اسمیت بیشتر دوران حرفه ای خود را به عنوان یک هافبک دفاعی گذرانده است، تبدیل بازیکن سوئدی توسط هورزلر همچنان به تیمش یک پایگاه محکم پاس، زمانی که در خط میانی بود، برای پیشرفت در زمین (در زیر) داد. هر زمان که اسمیت در دسترس نبود، هورزلر به این ایده تاکتیکی ادامه می داد و در عوض هاوکه وال را وارد خط میانی می کرد.

پس از آن، مدافعان کناری عرض را حفظ کردند، همانطور که سنت پائولی اغلب با یک خط دفاعی اقتباس شده چهار نفره می ساخت. در حالی که روند ساخت تیم ها با سه – تبدیل از چهار اولیه – یک روند بوده است، Hürzeler برعکس این کار را انتخاب کرده است.

نیکولا واسیلی، دروازه بان هورزلر، بخش خوشایندی از ساخت عمیق تر آنها را نشان داد و پنجمین پاس بیشترین تعداد پاس را برای سنت پائولی در فصل 2023/24 انجام داد. با اسمیت در هافبک مرکزی و اغلب عمیق‌تر از اطرافیانش، شکل الماسی شکل واسیلی در پایه داشت، اسمیت به عنوان نقطه‌نظر، با دو مدافع میانی دیگر، کارول متس و وال – دو پاسور پرکار سنت پائولی در آن فصل.

در اینجا، تیم هورزلر می‌تواند نواحی مرکزی را بیش از حد بارگذاری کند و از طریق پرس ترکیب شود – یا در صورت نیاز، به سادگی در بال‌بک‌های پیشروی حرکت کند. این امر مخصوصاً زمانی اتفاق می‌افتد که وینگرهای حریف قبلاً به داخل پریده بودند، به این معنی که مدافعان کناری آنها هنگام دفاع مستقیم در برابر مدافعان کناری هورزلر، زمین بیشتری برای پوشش داشتند.

دو هافبک میانی حرکات خود را بسته به زمان و از همه مهمتر زاویه حرکت اسمیت به هافبک تطبیق دادند. یکی از هافبک‌های میانی دور می‌شد و فضایی را برای اسمیت ایجاد می‌کرد تا در هنگام خارج شدن از خط دفاعی به سمت آن پیش برود. این هافبک مرکزی مراقب است که فضای اشغال شده توسط یوهانس اگستاین، مهاجم مرکزی یا مارسل هارتل، بهترین گلزن را مختل نکند. از دومی به عنوان شماره 10 سمت چپ یا هافبک میانی پیشرو در هنگام هل دادن اسمیت استفاده می شد.

ایجاد شانس:

تیم هورزلر در فصل 2023/24 بیشترین تعداد پاس را در بوندسلیگا 2 انجام داد، اما دومین پاس را از طریق توپ انجام داد. این بدان معنی بود که آنها اغلب مجبور بودند بلوک های فشرده را در جایی که فضای کمتری در پشت وجود دارد، بشکنند. نشانه دیگری از اینکه تیم های حریف نشستند و بلوک های جمع و جور را تشکیل دادند توسط سنت پائولی در طول فصل مشهود بود که بالاترین PPDA را در مقابل آنها داشت. علاوه بر این، تیم Hürzeler چهارمین سانترها را انجام داد. خطوط عقب باریک و متضاد راضی بودند که فضا را به بیرون واگذار کنند و در عین حال شانس سنت پائولی را برای نفوذ محدود کردند.

در مجموع، 60 درصد از گذرگاه سنت پائولی از سمت راست آنها انجام شده است. مانولیس سالیاکاس، مدافع راست و داپو آفولایان، وینگر راست، زوجی قوی به عنوان پرکارترین کراس‌کننده‌های تیم بودند. با عملکرد افولایان به عنوان وینگر در سه خط جلو، حرکات گسترده او باعث شد سنت پائولی در ابتدا حضور مرکزی خود را در خط جلو از دست بدهد. اما با رفتن اسمیت به خط میانی از دفاع میانی، یکی از هافبک‌های میانی می‌تواند بالاتر حمله کند و جایگزین افولایان شود. در بیشتر موارد، این تمایل به هارتل بود. تصادفی نبود که او چهارمین گلزن برتر بوندسلیگا 2 بود، با 17 گل، پس از سه بازیکن مساوی در 22 گل بوده است.

هارتل برای حمایت از اگستاین مهاجم وسط و همچنین الیاس سعد شماره 10 وینگر چپ/چپ به حمله پیوست. بال چپ هورزلر (فیلیپ ترئو، پایین) در مقابل زوج افولایان-سالیاکاس (پایین) عرض و تعادل را فراهم کرد. در نتیجه، سنت پائولی از سانترها، کات بک ها و به طور کلی ترکیب های گسترده خطرناک بود.

مهاجم وسط اگستاین ثابت کرد که یک تمام کننده مفید در محوطه جریمه است، با هارتل که دیر از عمق وارد شد تا به گلزنی خود اضافه کند. جکسون اروین همچنین به عنوان یک هافبک مرکزی دیرهنگام، اغلب زمانی که هارتل در نقش 10 چپ استفاده می شد، کمک کرد، جایی که دومی طبیعتاً بسیار جلوتر بود. هر دو سعد و افولایان بدون توجه به نقش های متفاوتشان در ترکیب، هدفمند به پست عقب حمله کردند. سنت پائولی با توجه به اینکه بسیاری از حملات آنها بر روی دویدن های دیرهنگام تکیه داشتند، بیشترین شوت ها را در بخش از خارج از محوطه جریمه به ثبت رساندند – محصول جانبی دوهای تاخیری در مرکز، که به ارسال از مناطق گسترده متصل می شود.

تله فشاری گسترده:

سنت پائولی در  بوندسلیگا 2 برای معیار PPDA هشتم شد، که نشان می دهد آنها در صورت لزوم از پرس بالا استفاده می کردند، اما نه به اندازه سایر تیم ها. در عوض، هنگام دفاع از بلوک های میانی استفاده می کردند. هنگامی که تیم هورزلر برای بازپس گیری توپ در ارتفاع بالا می پرید، اغلب بازی را در مناطق وسیع و دور از مرکز مجبور می کردند. این مورد بیشتر در سمت راست بود، احتمالاً با هدف بازپس گیری توپ برای تغذیه ترکیب هجومی آنها در این سمت. این اتفاق در سمت چپ نیز رخ داد، اما وینگرها نقش کلیدی در پرس داشتند.

افولایان به جلو پرید تا مدافع میانی پهن را در یک سه یا دفاع چپ را در یک ضربه چهار پرس کند. مهاجم وسط اگستاین از این طرف حمایت کرد و بازی را به این سمت قفل کرد، در حالی که سنت پائولی سعی کرد با هجوم گسترده ترین مدافع حریف، زمین را به یک چهارم برساند. پس از آن سالیاکاس، مدافع راست، از پرش آفولایان حمایت می‌کند، حتی اگر این به معنای رها کردن حریف اولیه او برای درگیر شدن با بازیکن جدید باشد.

از اینجا، بقیه خط دفاعی به اطراف چرخید و مطمئن شد که حریف نزدیک به توپ به شدت ردیابی شده است. هافبک های مرکزی به سمت محورهای حریف پریدند. وینگر سمت دور – معمولاً سعد در سمت چپ، در حالی که سنت پائولی در سمت راست آنها می پرید – به طور قابل توجهی باریک می شد. در همین حال، استراتژی هورزلر برای ازدحام گسترده ترین مدافع حریف روی توپ، طبیعتاً به معنای آزاد گذاشتن مدافع کناری (در زیر) بود.

مسدود کردن:

هنگام دفاع، اما نه پرس، سنت پائولی به یک دفاع پنج تبدیل می‌شد – معمولاً در ساختار 5-4-1. مدافع میانی که در حال پیشروی بود – اسمیت یا وال – به سرعت وارد خط دفاعی شد و مدافعان کناری نیز به همین ترتیب یک واحد دفاعی پنج نفره را تشکیل دادند. وینگرهای سعد و افولایان به خط دوم سقوط کردند و در کنار دو هافبک میانی کار کردند. این باعث شد که اگستاین یک مهاجم وسط را به نمایش بگذارد تا به عمیق ترین محور حریف (در زیر) دسترسی داشته باشد.


سعد و افولایان وقتی خط دوم را تشکیل دادند باریک شدند. در انجام این کار، آنها به دو هافبک میانی کمک کردند تا از میانه زمین محافظت کنند، اغلب زمانی که با یک مثلث هافبک مرکزی روبرو می شوند. این به معنای از دست دادن فضا در مناطق وسیع بود، اما چون هورزلر یک خط دفاعی پنج نفره را به کار گرفت، نزدیکترین مدافع کناری به توپ مجوز پرش تهاجمی به بیرون را داشت. پس از آن، مدافع کناری می‌توانست سانترها را در منبع متوقف کند، و همچنین پاس‌های داخل به سمت شماره 10 را متوقف کند و بازی را وادار کند. در آنجا، اگر سانترها در محوطه سنت پائولی پخش می شد، سه مدافع میانی معمولاً می توانستند با آنها برخورد کنند.

هنگامی که مدافعان کناری به بیرون پریدند، نزدیکترین هافبک میانی زمین خورد و از داخل پوشانده شد و از هر شماره 10 محافظت بیشتری کرد. این اتفاق فقط به این دلیل بود که وینگرهای سنت پائولی در حمایت تنگ شده بودند. هنگامی که این پوشش میانی در جای خود قرار گرفت، هورزلر تله دفاعی خود را در مناطق وسیع داشت – اما این بار درست در نیمه سنت پائولی، برخلاف پرس بالا.

این تاکتیک ها در بوندسلیگا 2 به خوبی به سنت پائولی و هورزلر خدمت کرد. او در سن 31 سالگی خود را به عنوان سرمربی نشان داده بود که برای کارهای بزرگتر پیش می رود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید