تغییر جهت: متغیری جدید در تحلیل مالکیت توپ در فوتبال

تغییر جهت: متغیری جدید در تحلیل مالکیت توپ در فوتبال

ویژگی های مالکیت توپ در فوتبال مدرن یکی از بحث های عمده روش شناختی در این ورزش است. این صرفاً یک ترجیح موضوع فلسفه هر مربی یا باشگاه نیست – در بارسلونا به این شکل آموزش داده می شود – بلکه در مطالعات علمی که به این جنبه از بازی پرداخته اند، نتیجه گیری ها بسیار مبهم هستند و به متغیرهای زیادی بستگی دارند. به عنوان تکامل خود بازی در طول سال ها.
در سال 1988، یکی از اولین تحقیقات توسط ریچارد بیت انجام شد. نتیجه گیری او این بود که مالکیت توپ ارتباطی با موفقیت در مسابقات تیم ملی ندارد. بعدها مطالعه ای در مورد جام جهانی 1994 آمریکا همین نتیجه را تایید کرد. و در تحقیقات در مورد جام جهانی 1998 و قهرمانی اروپا 2000، مطالعاتی ظاهر شد که در نتایج خود ادعا می کرد که مالکیت با موفقیت مرتبط است. بدون نتایج قطعی، مشخص شد که چیزی در طول زمان در حال تغییر است.

فوتبال مانند بسکتبال یا هندبال نیست. حملات-تصرف عموماً میزان موفقیت پایینی دارند. کمتر از یک سوم تلاش ها به منطقه پایان می رسد. با این مقدمات، سوالی که از لحاظ تاریخی توسط محققان مطرح می شود این است که آیا پیشرفت سریع (ضد حمله) یا پیشرفت ترکیبی (تصرف) موثرتر است؟

پس از تجزیه و تحلیل 380 بازی لیگ اسپانیا در فصل 09-2008، مشاهده شد که مالکیت توپ یکی از متغیرهای کلیدی است که تیم های برنده را از تیم های بازنده متمایز می کند.

مالکیت در دوران گواردیولا:

در پایان دهه 2010، این بحث قوت بیشتری پیدا کرد. پپ گواردیولا اولین سه گانه خود را به عنوان مربی بارسلونا در فصل 10-2009 به دست آورد و تیم ملی اسپانیا با یک بازی مبتنی بر مالکیت به کارگردانی هافبک های بارسلونا قهرمان اروپا و جام جهانی شد.

در آن سال‌ها، مطالعات تخمین زدند – پس از تجزیه و تحلیل 380 بازی لیگ اسپانیا در فصل 09-2008 – مالکیت توپ یکی از متغیرهای کلیدی است که تیم‌های برنده را از تیم‌های بازنده متمایز می‌کند، اگرچه این یک واقعیت مجزا نیست. در یک تجزیه و تحلیل چند متغیره به همراه کل ضربات، شوت‌های روی هدف، سانترهای موافق و مخالف و مکان مسابقه (خانه یا خارج از خانه) اندازه‌گیری شد.

آیا مالکیت توپ موفقیت را در زمین فوتبال تضمین می کند؟

با رویکردی منحصراً بر مالکیت توپ، یک مطالعه در سال 2013 که به بررسی لیگ برتر، سری آ، لیگ 1، بوندسلیگا، لالیگا (پنج لیگ بزرگ)، و لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا، علاوه بر رقابت‌های بین‌المللی، متغیرهایی را در نظر گرفت. مانند زمان مالکیت، تعداد پاس ها، گل ها، شوت های روی دروازه و امتیازات کسب شده و همچنین کیفیت هر تیم و برتری میزبان. در نتیجه مشخص شد که مالکیت (زمان مالکیت طولانی تر و پاس های بیشتر) پیروزی را بهتر پیش بینی می کند، اما فقط در مسابقات داخلی. در لیگ قهرمانان اروپا، مانند تورنمنت های تیم ملی، که تاثیر چندانی نداشت، عملاً هیچ تاثیری نداشت.

در تجزیه و تحلیل فصل 2015/16 لیگ برتر، در مجموع 380 مسابقه، محققان به این نتیجه رسیدند که باز هم داشتن زمان مالکیت بیشتر و پاس‌های بیشتر لزوماً به درصد بالاتری از پیروزی منجر نمی‌شود. چیزی که تعداد بازی های برد را افزایش داد، شوت هایی بود که از روی پاس های بلند یا تعداد پاس های دقیق به سمت دروازه می آمد. بنابراین به این نتیجه رسیدند که بازی مستقیم به پیروزی های بیشتری دست یافته است.

در جام جهانی قطر، تیم‌هایی که مالکیت توپ بیشتری داشتند، پارامترهای بالاتری را در همه نشانگرهای مرتبط با موفقیت نشان دادند: شوت‌ها، پاس‌ها و اقدامات تهاجمی.

برای یورو 2020، تجزیه و تحلیل داده‌ها به فرض اولیه بازگشت: تیم‌هایی که درصد مالکیت توپ بالایی داشتند، میانگین گل‌های بیشتری را از داخل منطقه به دست آوردند. ادامه داد: در پایان دهه، مالکیت به منبعی تبدیل شده بود که فرصت های کمتری به حریف می داد. بنابراین، زمانی که یک تیم نمی تواند مالکیت توپ را بالا نگه دارد، باید روی برد بیشتر در دوئل ها و استفاده از بازی مستقیم در ضدحمله تمرکز کند که در نتیجه فرصت های شوت کمتری در طول دقایق ایجاد می شود. در این مسابقات تیم هایی که از مالکیت توپ استفاده می کردند نسبت به تیم های دارای بازی مستقیم موفق تر بودند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که هرچه تعداد پاس‌ها در همان خط طولی بدون تغییر جهت تکرار شوند، شانس از دست دادن مالکیت بیشتر می‌شود.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که هرچه تعداد پاس‌ها در همان خط طولی بدون تغییر جهت یا جهت تکرار شوند، شانس از دست دادن مالکیت بیشتر می‌شود. در تصویر، لوسی برنز با هم تیمی هایش ترکیب می شود.

با این حال، فراتحلیل مطالعات 35 سال گذشته نتوانست تردیدها را برطرف کند. در پشت فلسفه های بازی، برخی از بازیکنان باید آنها را اجرا کنند. کیفیت فردی ورزشکاران می تواند نتیجه هر مطالعه را تعیین کند.

مالکیت توپ با تغییر جهت

تیم‌هایی که مالکیت توپ بیشتری داشتند، پارامترهای بالاتری را در همه نشانگرهای مرتبط با موفقیت نشان دادند: شوت‌ها، پاس‌ها و اقدامات تهاجمی. هنگام رتبه‌بندی شاخص‌هایی که بیشترین تأثیر را بر اثربخشی بازی از بیشترین به کمترین دارند، در سال 2022، اولین مورد مربوط به مالکیت توپ بود و به دنبال آن ایجاد اقدامات گلزنی، قابلیت اطمینان شوت‌های روی دروازه، قابلیت اطمینان پاس گل‌ها، قابلیت اطمینان از پاس های متوسط، قابلیت پاس های بین خطوط.

با این تکامل بازی و مطالعات، مهم ترین جنبه در حال حاضر تعریف ویژگی های مالکیت است. از لحاظ تاریخی، عواملی مانند مدت زمان و دقت پاس‌ها مورد توجه قرار گرفته است و حتی در باشگاه بارسلونا، ایجاد فضاها به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی در آموزش بازی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است که راه اساسی برای ایجاد موقعیت‌ها از تسلط مالکیت توپ است. در واقع، اکنون، یک مطالعه از دانشگاه داکورونا شروع به تجزیه و تحلیل تغییر جهت در گردش یا مالکیت توپ کرده است. آموزش و رقابت یک سیستم پیچیده است که عوامل متعددی را در این فرآیند در بر می گیرد.

احتمال تغییر جهت بیشتر با زمان مالکیت افزایش می یابد.

این جنبه از بازی به عنوان تعداد دفعاتی است که توپ بین سه خط طولی زمین (چپ، مرکز و راست) قبل از اتمام در دروازه حریف تغییر می کند. یعنی اگر تیمی در لاین چپ توپ را لمس کند، آن را به مرکز و سپس به سمت راست قبل از شوت به سمت دروازه بفرستد، دو تغییر جهت داده است.

نتایج نشان داد که احتمال تغییر جهت بیشتر با زمان مالکیت افزایش می یابد. از آنجایی که وقتی یک تیم در خانه بازی می کند مالکیت بیشتر است، تغییرات جهت بیشتری نیز به طور منطقی در تیم های میزبان ثبت شد.

این مطالعه تنها یک تیم فوتبال اسپانیا را در طول فصل 2016/17 مشاهده کرد که نمونه بسیار محدودی است، اما با این وجود، مشخص شد زمانی که یک تیم با یک یا چند گل می‌بازد، مالکیت توپ طولانی‌تر است. در واقع، این تیم هنگام رویارویی با تیم‌های میانی جدول نسبت به زمانی که با تیم‌های سطح بالاتر و پایین‌تر روبرو می‌شد، تغییر جهت کمتری ایجاد کرد.

تغییر جهت:

تاکنون جنبه دیگری از مالکیت یعنی تغییر جهت که نمایشنامه را از این سو به سوی دیگر سوق می دهد مورد بررسی قرار گرفته است. آمارها حاکی از آن است که 11 درصد از گل ها قبل از یک هدف بوده است. اگرچه 26 درصد از بازی ها با تغییر جهت به شوت به سمت دروازه ختم می شد.

تکرار پاس در همان خط طولی زمین به طور قابل توجهی خطر از دست دادن توپ را افزایش می دهد.

همه این پارامترها ما را به تعریف دقیق تری از مالکیت، که اساس سبک مشخص باشگاه بارسلونا است، نزدیک می کند. تلاش برای تعیین کمیت اثربخشی آن تنها بر اساس درصد یا کل دقیقه آن بی اثر است. متغیرهای بیشتری مورد نیاز است.

از لحظه‌ای که مشخص شد تکرار پاس‌ها در همان خط طولی زمین، خطر از دست دادن توپ را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد، انتقال بازی بین آنها به دلیل ارتباط غیرقابل انکار با عملکرد و پتانسیل یک تیم، جزء اساسی مالکیت توپ است که ارزش مطالعه دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید