روش توسعه مهارت مبتنی بر بازی در فوتبال

روش توسعه مهارت مبتنی بر بازی در فوتبال
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر مربی فوتبال
سعید رنجبر می نویسد، بازیکنان جوان باید به طور مرتب در معرض موقعیت هایی قرار بگیرند که مسابقات را تکرار می کند تا سطح فنی و تصمیم گیری آنها را افزایش دهد.

یادگیری فوتبال، بازیکنان را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند.

توانایی یک فرد برای تسلط بر این موارد در طول تمرین و مسابقات به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما یک عامل ثابت وجود دارد که نمی توان از آن اجتناب کرد: بازی ماهرانه باید به طور منظم در موقعیت های واقع گرایانه، تحت فشار، در شرایط مختلف اعمال شود.

ژنتیک ممکن است بر میزان مهارت یک فرد تأثیر داشته باشد، اما در دراز مدت، تعهد به تمرین عمدی می تواند به همان اندازه در تعیین طول و سطح حرفه یک بازیکن مهم باشد.

برای انجام این کار در یک دوره طولانی، بازیکنان باید از بازی، تمرین و یادگیری به همان اندازه لذت ببرند.

 

رویکرد فنی یا مبتنی بر بازی؟

رویکردهای سنتی برای مربیگری بازیکنان فرض می‌کنند که تکنیک باید قبل از انجام بازی آموزش داده شود و توسعه داده شود.

آموزش تکنیک‌ها به صورت مجزا – برای مثال، آموزش چرخش با توپ به بازیکنان، در مقابل یادگیری نحوه چرخش در یک بازی – ممکن است برای مربی راحت‌تر کنترل شود، اما نیازی نیست که بازیکنان به ارتباط آن با مسابقات فکر کنند و بنابراین شباهت کمی به بازی ماهرانه مورد نیاز برای موفقیت در جزر و مد یک بازی واقعی دارد.

“بازی ماهرانه باید به طور منظم در موقعیت های واقع گرایانه و تحت فشار اعمال شود.

تاکید بیش از حد بر تکنیک عموماً منجر به تولید بازیکنانی شده است که دارای تکنیک های انعطاف ناپذیر و توانایی های تصمیم گیری ضعیف هستند.

یک روش مرتبط با بازی برای رشد بازیکنان جوان از بازی‌ها و موقعیت‌های بازی استفاده می‌کند، جایی که بازیکنان از طریق چالش‌ها برای تفکر فنی و تاکتیکی، تصمیم‌گیری، حل مشکلات و تمرین در محیط بسیار انگیزشی که بازی تولید می‌کند، توانمند می‌شوند.

یادگیری با مهارت‌ بیشتر – یعنی تکنیک‌ها و تصمیم‌گیری‌ها که به صورت هماهنگ کار می‌کنند – را در بازی‌ها یا موقعیت‌های بازی مانند وارد می‌کند، جایی که بازیکنان می‌توانند به آنچه قبلاً می‌دانند و می‌توانند انجام دهند پیوند برقرار کنند، و موقعیت‌های تمرین و یادگیری عمدی را در محیطی قرار دهند که جالب تر، چالش برانگیزتر، متنوع تر، جذاب تر و لذت بخش تر است.

مزایای یک رویکرد مبتنی بر بازی حول محور انتقال تمرین متمرکز به واقعیت های بازی است.

بازیکنان جوان‌تر نسبت به بازیکنان مسن‌تر کتابخانه‌ای کوچک‌تر از تجربه دارند. شروع با تمرین مبتنی بر بازی به آنها کمک می کند تا ببینند که یک جنبه فنی خاص در کجای تصویر کلی قرار می گیرد.

اگر بازیکنان دو پا و دو طرفه شوند، این به توانایی آنها در غیرقابل پیش بینی بودن می افزاید
این به بازیکنان جوان اجازه می‌دهد تا چیزها را به چیزهایی که قبلاً می‌دانند مرتبط کنند، یا یک روش قدیمی و زائد انجام کارها را با روش جدیدی از کار، ایجاد انجمن‌ها و پیوستن به نقطه‌ها جایگزین کنند.

یک بازیکن حرفه ای با کتابخانه بزرگی از تجربه به سرعت یک تکنیک جدا شده را تشخیص می دهد، می داند که کجا مناسب است و می تواند از کار در این راه مزایایی به دست آورد. برای جوانان، مشکل سازتر است و انتقال را بسیار سخت تر می کند.

کار فنی یادگیری نحوه بازی کردن نیست. تاکید بر توسعه سیستم عصبی است، به طوری که می توان پیام ها را به طور موثر از مغز به قسمتی از بدن که برای عمل لازم است ارسال کرد.

این بدان معنی است که هنوز بخش مهمی از تمرین است – به ویژه اگر، برای مثال، بازیکنی در تلاش است تا تکنیکی را در تمرین بدون حریف ثابت کند – اما باید به طور مناسب در کنار یک رویکرد مبتنی بر بازی ادغام شود.

تصمیم درست در یک مسابقه ممکن است این باشد که بازیکن به طرز ماهرانه ای توپ را از سمت چپ خود به پای راست خود کنترل کند، با استفاده از سمت راست از حریف دور شود و سپس توپ را به سمت چپ خود برگرداند تا آن را با دقت در امتداد زمین پاس کند. به یک هم تیمی در 15 یارد دورتر.

سیستم عصبی بازیکن باید یاد بگیرد که چگونه این کار را انجام دهد و باید بتواند اقدامات بسیار مشابه را به طور منظم، در صورت نیاز، تحت فشار بازتولید کند. این به معنای ایجاد مجموعه مهارت های مورد نیاز است که به تمرین متمرکز و آگاهانه در طول زمان نیاز دارد.

از دیدگاه من، مجموعه مهارت های مورد نیاز شامل موارد زیر است:

دریافت برای عبور
دریافت برای شوتزنی
دریافت برای دریبل زدن
دریافت برای دویدن با توپ
دریافت توپ در ارتفاع و سرعت های مختلف
تکل زدن
هدف این است که بازیکنان دو پا و دو طرفه شوند، زیرا این امر به توانایی آنها در غیرقابل پیش بینی بودن می افزاید.

یک رویکرد مبتنی بر بازی، ادغام شده با کارهای فنی، بهترین فرصت را به بازیکنان می دهد تا توانایی های همه جانبه را توسعه دهند.

آنها را برای سختی های بازی مدرن تجهیز کنید.

بنابراین، کار فنی نادیده گرفته نمی شود. این به سادگی در یک مکان متفاوت، در یک جلسه تمرینی قرار می گیرد تا به بازیکنان تمرین کننده اجازه دهد تا ایده بسیار بهتری از محل مناسب تکنیک داشته باشند، زیرا آنها می توانند ارتباط آن را با زمینه بازی ببینند.

این شامل استفاده از روش کل-جزئی-کل بر اساس تمرین متغیر و تصادفی است.

روش کل-جزئی-کل

تمرین متغیر زمانی اتفاق می‌افتد که یک دسته از مهارت‌ها با استفاده از تغییراتی که معمولاً در بازی‌ها و مسابقات یافت می‌شوند آموزش داده می‌شوند – به عنوان مثال، چرخش با توپ.

این تمرین دارای تغییرات هوشمندانه است، مخصوص بازی، مناسب برای بازیکنان درگیر و با چالش های رقابتی.

در مثال خاص چرخش با توپ، شما به یک منطقه مناسب با اندازه، سن و توانایی گروه نیاز دارید که بازیکنان با یک توپ بین دو کار کنند.

“رویکرد مبتنی بر بازی می تواند بازیکنان را برای سختی های بازی مدرن مجهز کند…”

محدودیت این است که پاس تکرار نشود – به عبارت دیگر، بازیکنان نمی توانند توپ را به هم تیمی که آن را به آنها داده است برگردانند. سوال این است: چند لمس باید بچرخانید؟

تمرین تصادفی زمانی اتفاق می‌افتد که کلاس‌های مختلف مهارت‌ها با هم ترکیب می‌شوند که چالش‌های فنی، تاکتیکی و تصمیم‌گیری موجود در یک بازی را تحریک می‌کنند – به عنوان مثال، بازی آزاد.

این ترکیبات هوشمند نامیده می شوند، زیرا الزامات فنی، تاکتیکی و تصمیم گیری بازی، ویژگی های بازیکنان درگیر و الزامات رقابتی چالش را در نظر می گیرند.

مجدداً، در مثال چرخش با توپ، یک بازی را در یک منطقه مستطیلی انجام دهید، با یک گل در مرکز در هر دو طرف، با اعمال آفساید. اگر اعداد فرد دارید، مانند 8 در 7، با آن بازی کنید، زیرا این واقعی تر از استفاده از پخش کننده جادویی است.

سوال مثل قبل است: چند لمس باید بچرخانید؟

دنباله کار باید تصادفی-متغیر-تصادفی یا کل-جزئی-کل باشد.

بخش متغیر کار باید به افراد فرصت بیشتری برای تمرین بدهد، زیرا نسبت بازیکن به توپ وجود دارد، اما سوال یا چالش باید رشته طلایی باشد که در طول کار جریان دارد.

هنگام برنامه ریزی جلسات، مربیان باید از خود بپرسند: بازیکنان چه کسانی هستند؟ آنها به چه چیزی نیاز دارند؟ چگونه می توانم کمک کنم؟

راه اندازی یک جلسه:

نحوه راه اندازی و مربیگری یک جلسه، قبل از هر چیز، بسیار بستگی به این دارد که چه کسی را مربیگری می کنید و برای چه کاری آنها را مربیگری می کنید.

همیشه برای مربی مهم است که قبل از برنامه ریزی کار خود سه سوال اساسی بپرسد:

  • بازیکنان چه کسانی هستند؟
  • آنها به چه چیزی نیاز دارند؟
  • چگونه می توانم کمک کنم؟

پاسخ به این سؤالات باید عوامل بسیاری را در بر گیرد، از جمله:

سن و توانایی بازیکنان
حال و هوای شما و آنها
اندازه گروه
تجهیزات و منابعی که در اختیار دارید
زمان اختصاص داده شده به شما
آب و هوا
فرهنگ باشگاهی شما
آنچه شما به آن اهمیت می دهید و آن را درست می دانید
اهداف فصل شما.
وقتی نوبت به زمان و تخصیص منابع می‌رسد، کار کسی که یک کمک مربی و دو ساعت در اختیار دارد، دو یا سه بار در هفته، بسیار متفاوت از فردی است که به تنهایی با یک ساعت در هفته در دسترس است. یک سایز به هیچکس نمی خورد.

به طور کلی، هر چه زمان بیشتری در اختیار داشته باشم، احتمال اینکه در ابتدای تمرین، حداقل نیم ساعت یک جلسه فنی بگذارم، بیشتر می شود و سپس وارد کار مبتنی بر بازی می شوم.

اگر فقط هفته ای یک جلسه تمرین یک ساعته داشتم، روی یک رویکرد بازی محور تمرکز می کردم.

همانطور که در زیر نشان داده شده است، هر دو نوع جلسه شامل گرم کردن پویا در ابتدا و خنک کردن در پایان است. همه زمان‌ها تقریبی هستند تا شامل زمان بازبینی قبل، در حین و بعد از عمل شود.

جلسه آموزشی دو ساعته

گرم کردن داینامیک – 20 دقیقه
کار فنی – 30 دقیقه
تم کل بازی – 20 دقیقه
بخش تمرین – 20 دقیقه
تم کل بازی – 20 دقیقه
خنک شدن – 10 دقیقه

جلسه آموزشی یک ساعته

گرم کردن دینامیک – 15 دقیقه
تم کل بازی – 15 دقیقه
بخش تمرین – 10 دقیقه
تم کل بازی – 15 دقیقه
خنک شدن – 5 دقیقه

خلاصه
القای اخلاق کار و تمرین در بازیکنان در توسعه بازی ماهرانه ضروری است. درک دانش و تکنیک های مورد نیاز برای ماهر شدن نیز برای یک نتیجه موفق ضروری است.

اما، برای تبدیل شدن به یک بازیکن موثر، تصمیم گیری خوب است. بهترین بازیکنان بیشتر اوقات بهترین تصمیم ها را می گیرند.

یک رویکرد مبتنی بر بازی، که بازی ماهرانه را تشویق می‌کند و با یک برنامه فنی دقیق پشتیبانی می‌شود، به بازیکنان جوان بهترین شانس را برای تجهیز خود برای بازی مدرن می‌دهد.

برنامه‌ای از تجربیات، ایده‌ها و سایر محرک‌های مرتبط با انجام بازی، باید به توسعه بازی ماهرانه منجر شود.

مربی نقش حیاتی در این فرآیندها با طراحی دارد

کار درست و تعیین چالش های درست

این به سادگی مؤثرترین وسیله یادگیری را برای بازیکنان جوان فراهم می کند. با کمتر بازی کردن بهتر نمی شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید