افزایش مسابقات فوتبال خطر کاهش ارزش و کاهش کیفیت محصول را افزایش می دهد

افزایش مسابقات فوتبال خطر کاهش ارزش و کاهش کیفیت محصول را افزایش می دهد
کسب و کار ورزشی

در سایت آموزشی مربیگری و مدیریت فوتبال فوراستادی 4study.ir 

مدیرعامل لیگ برتر، ریچارد مسترز، این اصطلاح را با وضوح کامل به کار برده است: «نقطه عطف». گسترش لیگ قهرمانان و جام جهانی باشگاه‌ها که برای تابستان 2025 برنامه‌ریزی شده است، به دلیل افزایش مسابقاتی که به دنبال دارد، می‌تواند نشان دهنده یک قبل و بعد باشد. بازیکنان فوتبال انگلیس اعلام کرده‌اند که بازی‌های زیادی برگزار می‌شود، در حالی که اتحادیه FIFPRO خواستار “تعطیلات تضمین شده و محافظت شده” بوده و علیه فیفا شکایت کرده است.

هر دو لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا و لیگ کنفرانس 36 تیم خواهند داشت. این دوره از جام ملت های اروپا از 16 به 24 تیم ملی افزایش یافته است. جام جهانی باشگاه ها که توسط فیفا برای تابستان 2025 طراحی شده است با حضور 32 تیم برگزار می شود.

زیاده روی در مسابقات:

از دیدگاه بازیکنان، افزایش خطر آسیب یک واقعیت ثابت شده است. Premier Injuries سازمانی است که توسط تحلیلگر داده بن دینری تأسیس شده است که همه آسیب‌ها را در فوتبال انگلیس ردیابی می‌کند. در گزارش خود برای فصل 2022-2023، 590 مصدومیت و در مجموع 2503 بازی از دست رفته را ثبت کرده است. در سال 2023-2024، 655 مصدوم و 3052 مسابقه از دست رفته به ترتیب 11% و 21.93% افزایش داشته است.

فوتبال حرفه ای یکی از ورزش هایی است که بیشترین خطر آسیب را دارد. این فقط شدت مسابقات نیست؛ عوامل دیگر عبارتند از سفر، خواب در محیط های ناآشنا، اختلال در ریتم شبانه روزی، زمان ریکاوری به طور فزاینده کوتاه تر، و استرس مرتبط با رقابت، فشار رسانه ها، یا موقعیت های ناپایدار ذاتی حرفه فوتبال. اگر تعداد مسابقات در تقویم به طور چشمگیری افزایش یابد، همه این شرایط تشدید می شود.

در جام جهانی 2002، قبلاً مشخص شد که 32 درصد از بازیکنانی که کمتر از سطح متوسط ​​خود عملکرد داشتند، در طول ده هفته گذشته مسابقات بیشتری نسبت به بقیه انجام داده بودند.

از آنجایی که کمتر از چهار روز برای ریکاوری پس از بازی در فوتبال وجود دارد، تعداد مصدومان فقط افزایش یافته است. مطالعه شده است که افزایش مسابقات بر عملکرد و در دسترس بودن بازیکنان تأثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال، در جام جهانی 2002، قبلاً مشخص شد که 32 درصد از بازیکنانی که کمتر از سطح متوسط ​​خود عملکرد داشتند، در ده هفته گذشته قبل از مسابقات، مسابقات بیشتری نسبت به بقیه انجام داده بودند.

این مشکل بیست سال بعد ادامه دارد. با توجه به انتقاداتی که نسبت به فوتبالی که در دوره های فعلی جام ملت های اروپا و کوپا آمریکا دیده می شود، لیونل اسکالونی در مصاحبه با اتحادیه بازیکنان FIFPRO اظهار داشت: “اگر آنها خسته هستند، تماشایی همان چیزی است که هست”. به طور مشابه، کازمیرو گفت: “بازی های بیشتر، خستگی بیشتر، شدت کمتر و کیفیت کمتر”.

ستاره های پر بار:

در حال حاضر، ستاره های جوان برتر فوتبال اروپا در حال حاضر دقایق بیشتری را نسبت به ستاره های گذشته در سن خود روی پاهای خود جمع می کنند. به عنوان مثال، پدری در 18 سالگی 3000 دقیقه بازی کرده بود که بیش از دو برابر ژاوی هرناندز در آن سن بود. در 20 سالگی، پدری به 12000 دقیقه رسید، 25 درصد بیشتر از ژاوی در آن نقطه. مثال دیگری که اتحادیه بازیکنان ارائه کرده است، دیوگو جوتا از لیورپول است. در فصل 2021-2022، او با 55 بازی در سه رقابت که به فینال جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا رسید، یکی از پر استفاده‌ترین بازیکنان تیمش بود و 9 بازی با تیم ملی خود انجام داد. در فصل 2024-2025 همانطور که طراحی شده است، برای اینکه او به همان اندازه برای باشگاهش مهم باشد، باید 72 بازی انجام دهد که 30.91 درصد بیشتر است.

هزینه انسانی یک تقویم بیش از حد اشباع بدون شک مهم ترین است. برای سلامتی ورزشکاران قبل از هر چیز و افت عملکرد آنها که بر کیفیت تماشا تاثیر می گذارد. اما قبل از تجزیه و تحلیل تأثیرات بر تجارت فوتبال با کیفیت پایین، ضرر و زیان ناشی از مصدومیت در حال حاضر به ارقام بسیار قابل توجهی می رسد. در این فصل، در لیگ برتر، بیش از 250 میلیون پوند از دستمزد بازیکنان مصدوم از دست رفته است. مصدومیت فقط دی بروین 8 میلیون پوند برای منچسترسیتی هزینه داشت، باشگاهی که نزدیک به 40 میلیون پوند از دستمزد بازیکنان به دلیل مصدومیت از دست داد. به گفته شرکت بیمه هودن، در سال 2023، در پنج لیگ معتبر اروپایی، ضررهای اقتصادی ناشی از مصدومیت 30 درصد افزایش یافته است، از 553 میلیون یورو به 704 میلیون یورو از آخرین فصل قبل از کووید. کیفیت بازی ستاره های برتر می تواند تحت تأثیر بیش از حد مسابقات قرار گیرد.

از آنجایی که همه این آسیب‌ها مشهود و کمی هستند، باشگاه‌ها با نظارت بر بار بازیکنان تلاش می‌کنند تا خطر آسیب را به حداقل برسانند، در بارسا از طریق ردیابی شخصی‌شده که شامل نشانگرهای ژنتیکی و متابولیک است. با این حال، پیامد دیگری وجود دارد که مدیریت آن حتی دشوارتر است. اگر گسترش تقویم باعث کاهش ارزش محصول شود و طرفداران به سایر اشکال سرگرمی روی بیاورند چه؟

خطر کاهش مخاطب به دلیل شکاف نسلی واقعی است. مشکل سال هاست که روی میز است. بر اساس آخرین داده هایی که به دست آمده است، شرکت مشاوره Ender Analysis در گزارش سال 2024 خود با عنوان Defying the Decline: Sport Remains Resilient نشان داد که بینندگان ورزش در بین افراد زیر 35 سال تقریباً یک چهارم از سال 2015 کاهش یافته است.

با این حال، سناریوی بعدی که ممکن است به وجود بیاید حتی جدی تر از همه موارد فوق است: کاهش ارزش فوتبال به عنوان یک نمایش. مقاله‌ای توسط هیئت تحریریه فایننشال تایمز اخیراً در مورد آنچه ممکن است با استفاده از این اصطلاحات اتفاق بیفتد هشدار داده است: «از هواداران و تماشاگران می‌خواهیم برای تماشای تعداد فزاینده‌ای از مسابقات با کیفیت متغیر، که در آن ستارگانی که بیشتر دوست دارند ببینند ممکن است آسیب ببینند، هزینه پرداخت کنند. یا استراحت، تهدیدی برای آسیب رساندن به ارزش است.»

لیگ آمریکا، از نظر حجم تجاری به لیگ 1 نزدیک است و پنجمین لیگ مهم در جهان است.

در بازار پخش فعلی، سیگنال های مختلفی وجود دارد که می تواند به عنوان رکود یا فرسودگی تجارت تعبیر شود. مهمترین آنها از فرانسه آمده است. لیگ 1 (LFP) قصد داشت حقوق خود را برای پنج سال آینده، تا سال 2028-2029، به مبلغ یک میلیارد یورو بفروشد. در غیاب پیشنهادها، رسانه ها شروع به صحبت در مورد این کردند که این بسته احتمالاً نیمی از آنچه گفته شده است ارزش دارد. در پایان، DAZN و BeinSports به ترتیب 400 و 100 میلیون یورو برای پخش هشت و یک مسابقه در هر دور پرداخت خواهند کرد، اگرچه بازی BeinSports که شامل حمایت مالی می‌شود، هنوز باید تایید شود. سری آ ایتالیا در سال 2023 تا 2028-2029 با مبلغ 900 میلیون یورو تمدید شد و 3 درصد ضرر کرد. در آلمان، 1.25 میلیارد یورو است. در اسپانیا 2 میلیارد یورو؛ و در انگلستان 4 میلیارد یورو.

یکی از وسوسه های اصلی مسابقات، ایجاد OTT خود برای پخش محصول خود بدون واسطه، DTC (پخش مستقیم به مصرف کننده)، در فرانسه روی میز آمد، اما نه به عنوان یک استراتژی مخرب، بلکه به عنوان یک ضرورت برای اولین مسابقات. اگر هنوز توافقی حاصل نشده بود، فصل 2024-2025 قابل مشاهده بود. در ایتالیا، این استراتژی نیز در جریان مذاکرات تمدید آن مورد توجه قرار گرفت، اما این ایده در نهایت کنار گذاشته شد. خیلی خطرناک بود.

گزینه دیگر این است که 100٪ کانال لیگ 1 در پلتفرم Max Warner Brothers Discovery ادغام شود، جایی که آنها انتظار دارند بین 2.7 تا 3 میلیون مشترک با 27.99 یورو در ماه جمع آوری کنند. رسانه‌هایی مانند Sports Pro آن را حرکتی بسیار خطرناک می‌دانند، زیرا باشگاه‌ها به اطمینان نیاز دارند و ممکن است سعی کنند پلتفرم‌ها را مجبور به عمل کنند و در آخرین لحظه تسلیم شوند. اما در حال حاضر، لیگ آمریکا از نظر حجم تجارت به لیگ 1 نزدیک شده و پنجمین مهم ترین در جهان است.

افزایش شدید مسابقات در تقویم، زمانی که موضوع حباب قبلاً مورد بحث قرار گرفته است، چالشی برای اصول اساسی بازاریابی است.

اما نمی توان گفت که چهار لیگ برتر دیگر نیز در بهترین لحظات خود هستند. گزارش بررسی سالانه امور مالی فوتبال Deloitte در سال 2024 نشان می دهد که افزایش درآمد پخش حداقلی بوده است. 9.2 میلیارد یورو در سال 2022-2023 در مقایسه با 8.9 میلیارد یورو در فصل قبل. توضیح تا حدی در این واقعیت نهفته است که فصل مورد تجزیه و تحلیل، دومین سال از چرخه قراردادهای سری آ و بوندسلیگا بود. با این حال، لالیگا و لیگ برتر قراردادهای جدیدی امضا کردند و افزایش نسبتاً ناچیز بود.

در مورد اسپانیا، کاهش 8 درصدی به دلیل عملکرد پایین تر در لیگ قهرمانان اروپا بود. در همین حال، برتر سالانه توانست 4 درصد بیشتر را به قیمت معرفی مسابقات بیشتر در دسترس برای پخش به دست آورد (قبلاً سهمیه هایی برای تشویق حضور در ورزشگاه وجود داشت). به عبارت دیگر، حفظ ثبات در تمدید حقوق پخش در حال حاضر یک موفقیت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید