آنالیز لیگ برتر انگلیس (آنالیز بازی تیم های فوتبال منچسترسیتی و آرسنال در فصل 2024-2025)

آنالیز لیگ برتر انگلیس (آنالیز بازی تیم های فوتبال منچسترسیتی و آرسنال در فصل 2024-2025)

منچستر سیتی 2
آرسنال 2
هالند (9)
سنگ (90+8)

کالافیوری (22)
گابریل (45+1)

منچسترسیتی یک امتیاز را در ثانیه های باقیمانده در برابر تیم آرسنالی که در 56 دقیقه از این بازی جذاب با 10 نفر بازی می کرد، دست یافت.

نتیجه بازی – به ویژه در چنین مرحله ابتدایی فصل – خواندن بیش از حد تأثیر آن بر رقابت قهرمانی لیگ برتر را دشوار کرد. در واقع، هر دو تیم می‌توانند نکات مثبت و منفی را از بازی‌ای که برای مدت طولانی به نظر می‌رسید به سوی یک پیروزی لرزاننده آرسنال پیش می‌رفت، بردارند.

این منچسترسیتی بود که اولین ضربه را پس از 9 دقیقه زد، زمانی که ارلینگ هالند صدمین گل خود را در تنها 105 بازی برای این باشگاه به ثمر رساند. وقایع سپس به نفع آرسنال پیش رفت. ابتدا رودری، طلسم سیتی در دقیقه 21 مصدوم شد، سپس لحظاتی بعد، مدافع ریکاردو کالافیوری با یک شوت خیره کننده کار را به تساوی کشاند.

قدرت آرسنال در ضربات ایستگاهی دوباره مشهود بود، زیرا گابریل با یک ضربه سر از روی ارسال کرنر، به گل رسید. او با یک موقعیت مشابه درست قبل از نیمه کار اشتباهی نکرد، فقط لئاندرو تروسارد به دلیل دو تخلف از زمین اخراج شد و دوباره اتفاقات را بر سر آنها تغییر داد.

با این وجود، آرسنال – با تنها 12.5 درصد مالکیت توپ در نیمه دوم – در آستانه شکست سیتی در لیگ در 33 بازی بود. این که سیتی از این سرنوشت اجتناب کرد – به لطف پایان جان استونز – یک پیروزی برای قهرمانان حاکم بود. اما این واقعیت که یک آرسنال ضعیف شده خیلی به پیروزی نزدیک شده بود، مطمئناً باعث تقویت باور آنها نیز شده بود.

در زیر، مربیان دارای مجوز یوفا، تاکتیک های این دیدار سنگین و هیجانی را تحلیل و آنالیز کرده اند.

مربیان دو تیم چگونه این بازی را دیدند:

گواردیولا گفت: 10 در مقابل 11 [بازی] متفاوتی است. فضا در این بین نیست و آنها واقعا خوب دفاع کردند. [متئو] کواچیچ و روبن [دیاس] گزینه هایی برای ضربه زدن هستند، اما آنها بهترین نیستند. شاید با رودری فرق می کرد. من فکر کردم روبن را در سمت راست قرار دهم، اما شک داشتم. سانترهای [ما نتوانستیم برنده شویم] – به جز ارلینگ و شاید جان، آنها از ما قوی تر هستند.

مهمترین چیز در آن پست زمانی بود که [دیوید] رایا توپ را در اختیار داشت و [کای] هاورتز به چالش کشید، ما خطا نکردیم. خطاها یک دقیقه طول می‌کشید و یک توپ بلند [از آرسنال] بود.»

میکل آرتتا گفت: ما شروع بسیار سختی در 10-15 دقیقه اول داشتیم. ما برای کنترل فضاهای خاصی تلاش می‌کردیم و توانایی کافی برای خارج شدن از 25-30 متر ابتدایی زمین را نداشتیم. [سپس] ما را در زمینی انداختند که تقریباً برای 56 دقیقه این کار را غیرممکن کرد، اما به هر حال، ما به بهترین شکل ممکن خود را با آن شرایط وفق دادیم و نحوه رقابت تیم غیرقابل باور بود.”

ترکیب های اولیه
منچستر سیتی و آرسنال
منچستر سیتی
4-3-3
آرسنال
4-4-2

حرکات پویا منچسترسیتی:

4-3-3 منچسترسیتی از پای جلو شروع شد زیرا آرسنال در ابتدا سعی داشت به شکل 4-4-2 به نیمه میزبان فشار بیاورد. آرسنال در نواحی وسیع بازیکن محور شد و دکلان رایس و توماس پارتی به دنبال دویدن های رو به جلو برناردو سیلوا و ایلکای گوندوگان بودند. با این حال، دویدن های گسترده سیلوا به سمت راست سیتی، فضایی را برای ساوینیو ایجاد کرد تا بتواند در داخل آن رانده شود و در برابر پرش تهاجمی مدافع چپ آرسنال، کالافیوری نفوذ کند. این به برهم زدن و کشش خط دفاعی آرسنال در مراحل اولیه کمک کرد، از جمله زمانی که هالند از  عقب حرکت کرد تا با آرامش دروازه را باز کند (زیر).

طولی نکشید که آرسنال یک بلوک پایین را تشکیل داد، در حالی که سیتی با شکل 3-1-5-1 پاسخ داد. جوسکو گواردیول از سمت چپ به پست شماره هشت از دفاع کناری رفت و گوندوگان به عنوان گزینه مرکزی زیر هالند. رودری – با کواچیچ جایگزین می شود – به عنوان تک محور عمل کرد. با این حال، این سمت راست سیتی بود که با موقعیت گسترده‌تر سیلوا از حرکات مستقیم ساوینیو و دریبل‌های او در برابر کالافیوری (پایین) حمایت کرد.

با تسلط کامل تیم میزبان بر توپ، گابریل مارتینلی در موقعیت دفاعی بسیار عمیقی قرار گرفت تا از کالافیوری حمایت کند – پوششی مشابه برای بوکایو ساکا در سمت دیگر ایجاد کرد. رایس و پارتی سپس دسترسی مرکزی به هالند و گوندوگان را بررسی کردند و هاورتز و تروسارد نیز به طور ویژه عمیق (در زیر) غربالگری کردند. اگرچه این امر بیشتر پتانسیل ضد حملات آرسنال را محدود کرد، اما شروع به خنثی کردن سمت راست خطرناک جایی که سیتی بیشتر تهدید کرده بود، کرد.

ترکیب دفاع کناری و وینگر آرسنال:

پس از آن رایس و پارتی برای ایجاد جادوهای بهتر روی توپ، کنار رفتند تا با مدافعان میانی پیوند برقرار کنند. تروسارد دیر کنار رفت تا دیاس را از خط دفاعی سیتی بیرون بکشد، در حالی که ساکا، مارتینلی و هاورتز آماده بودند تا از خط دفاعی سیتی خارج شوند. Calafiori از عمق شروع کرد، اما برای ادامه حمایت خود در اطراف مارتینلی، با تیمبر در سمت راست آرسنال معکوس شد، زیرا آنها شروع به توسعه ترکیب در مناطق وسیع کردند.

این ارتباطات گسترده باعث شد آرسنال با لحظات مثبت به پایان نیمه اول نزدیک شود. عرض مارتینلی توسط دویدن های دیرهنگام Calafiori پشتیبانی می شد و Timber پشتیبانی مشابهی را برای Saka در سمت راست ارائه می داد. تروسارد و هاورتز به‌عنوان مهاجمان تقسیم‌شده عمل می‌کردند و روی شانه‌های بیرونی مدافعان میانی کار می‌کردند (در پایین)، توانایی سیتی برای پوشش دادن به ترکیب‌های گسترده آرسنال را محدود می‌کردند. در صورت امکان، رایس یا پارتی پشتیبانی بیشتری را به مناطق وسیع اضافه کردند، که منجر به حرکت در اطراف شکل دفاعی سیتی و دو کرنر شد که گابریل از دومی گل زد.

بلوک پایین آرسنال:

کارت قرمز تروسارد دورنمای نیمه دوم را به کلی تغییر داد. آرسنال یک بلوک پایین 5-4-0 را اتخاذ کرد، زیرا بن وایت جایگزین ساکا شد و به آنها یک حضور دفاعی قوی در خط دفاعی داد. هاورتز، پارتی، رایس و مارتینلی واحد دوم محدودی را تشکیل دادند که بر روی پوشش و غربالگری دسترسی و ترکیبات درون کانال‌های داخلی (تصویر زیر) تمرکز داشت. بدون خروجی ضد حمله، آرسنال تنها برای دفاع از محوطه جریمه خود در تمام نیمه دوم آماده شد.


اگرچه سیتی 28 تلاش در نیمه دوم داشت، اما تعداد کمی از آنها قابل توجه یا خطرناک بودند. آنها به سختی تلاش کردند که مدافعان کناری آرسنال را اضافه کنند، در عوض بدنه های زیادی را در مرکز قرار دادند و در نقش های مشابه قرار دادند. در همین حال، مارتینلی اساساً به خط دفاعی سقوط کرد و 6-3-0 را برای میهمان رقم زد و به آنها هفت بازیکن داد که از عرض محوطه شش قدم دفاع می کردند. افرادی مانند مانوئل آکانجی، کایل واکر و دیاس که به ندرت تلاش می کردند تا در برابر مارتینلی یا تیمبر دو برابر شوند، به تلاش های بی نتیجه از محدوده متوسل شدند.


آوردن استونز و جک گریلیش در دقیقه 78 – به ترتیب به جای واکر و ساوینیو – در نهایت سیتی را از زندان خارج کرد. یک کرنر سریع توسط گریلیش، آرسنال را به بیرون انداخت و موقعیتی را برای کواچیچ ایجاد کرد که استونز پس از مهار ضربه هم تیمی اش، در برگشت آن را به گل تبدیل کرد.

شکست‌ناپذیری خانگی سیتی اکنون ششمین رکورد طولانی در دوره لیگ برتر است و از رکورد 32 بازی شکست‌ناپذیر آرسنال پیشی گرفته است. اینکه آیا تیم فعلی توپچی ها می توانند از پیشینیان برجسته خود تقلید کنند و در صدر جدول قرار بگیرند، باید دید. اما در حال حاضر، علیرغم اینکه نتوانسته اند در اینجا برای پیروزی مقاومت کنند، تیم آرتتا بیش از هر زمان دیگری به سیتی فاتح گواردیولا نزدیک تر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید