تئوری تاکتیکی در فوتبال | پرسینگ سایه توسط روبرتو دزربی در مارسی
پرسینگ سایه روبرتو دزربی در مارسی – تئوری تاکتیکی
توسط سعید رنجبر مربی و مدیر آکادمی فوتبال درفک البرز
پرسینگ سایه Shadow Pressing چیست؟
برای اهداف این تحلیل تاکتیکی، پرس سایه به عنوان لحظهای تعریف میشود که بازیکنی که تیمش مالکیت توپ را در اختیار دارد، از نزدیک پشت بازیکن حریف که توپ را پرس میکند، تعقیب میکند.
هدف پرس سایه، در مرحله آماده سازی، این است که بازیکن سایه از فضای پشت مهاجم پرسینگ استفاده کند.
فرض بر این است که با نزدیک شدن به مهاجم، بازیکن هافبک نمی پرد تا آنها را پرس کند.
این مفهوم به طور مداوم توسط برایتون روبرتو دزربی در لیگ برتر به کار گرفته شد.
این تئوری تاکتیکی اصول دخیل در پرس سایه را تجزیه و تحلیل میکند و نمونههایی را از تیمی که روبرتو دزربی اکنون مسئول المپیک مارسی لیگ 1 فرانسه است، ارائه میکند.
این تحلیل پرس سایه بر این تمرکز دارد که چگونه بازیکنان 6 می توانند از این تاکتیک برای پیشبرد توپ از مدافعان میانی خود به بازیکنان هجومی خود در مرحله آماده سازی استفاده کنند.
تجزیه و تحلیل نشان میدهد که چگونه 6ها میتوانند از فضای پشت پرس برای زاویهگیری استفاده کنند و مستقیماً از بازیکن تحت فشار دریافت کنند یا از ترکیب بازیکن سوم استفاده کنند.
این تجزیه و تحلیل تاکتیکی نمونههایی در بازی از نحوه بکارگیری این تاکتیک برای کمک به توصیف این تئوری تاکتیکی ارائه میکند.
همچنین شامل ایده های جلسه تمرینی است که بازیکنان را در این جنبه بهبود می بخشد و به مربیان در اجرای تاکتیک های پرس سایه کمک می کند.
استفاده از فشار سایه برای ایجاد زاویه
این مثال، از بازی اخیر مارسی مقابل نیس، نشان میدهد که هافبک دفاعی آنها بر حرکت مهاجم پرسینگ سایه میاندازد تا فضا را برای دریافت مستقیم از بازیکن تحت فشار باز کند.
در این سناریو، یک مهاجم برای بستن دروازهبان که بهتازگی از مدافع میانی چپ خود دریافت کرده، یک حرکت حلقهای انجام میدهد.
هافبک مرکزی حریف (دایره شده) به دایره مرکزی نزدیکتر می شود و در آستانه پرش به سمت هافبک دفاعی مارسی است.
در حالی که هافبک دفاعی پرس مهاجم را دنبال می کند، هافبک میانی تلاش برای گرفتن او را متوقف می کند.
اگر هافبک به دنبال کردن شماره مقابل خود ادامه می داد، شکاف بزرگی پشت خط هافبک نیس ایجاد می شد.
اکنون، با وجود فضایی در جلوی او و نزدیکترین بازیکن حریف (مهاجم) که از موقعیت خود بی خبر است، “6” می تواند با فضای کافی جلوتر از او برای پاس دادن یا دریبل به جلو، به پهلو بچرخد.
در بیشتر موارد، “6” باید قبل از اینکه بازیکن بیش از حد به توپ نزدیک شود تا زاویه ای برای دریافت ایجاد کند، یک حرکت سریع در دو طرف بازیکن پرس کننده انجام دهد.
در این مثال، با این حال، حرکت نهایی مورد نیاز از “6” برای نشان دادن از توپ حداقل بود.
مهاجم با حلقه زدن پرسینگ خود در تلاش برای قطع نیمی از زمین، کارهای زیادی را برای هافبک انجام داد.
یک حرکت جزئی به سمت چپ او کافی بود تا «6» یک خط عبور شفاف ایجاد کند.
ترکیب بازیکن سوم
تصویر بالا مارسی (نارنجی) را در بازی اخیر خود مقابل لیون نشان می دهد که توپ را از طریق دروازه بان از مدافع میانی چپ خود به مدافع میانی راست تغییر می دهد.
در حالی که توپ به سمت دروازه بان می رفت، مدافع میانی راست به عقب برگشت تا پاس از دروازه بان را باز کند و پاس بعدی را دریافت کند.
مهاجم لیون که در حال علامت زدن «6» بود، این پاس را خواند و شروع به پریدن کرد تا قبل از پخش توپ، مدافع میانی راست را پرس کند.
هنگامی که مهاجم به دفاع میانی فشار می آورد، “6” از نزدیک او را تحت الشعاع قرار داد و او با توپ به سمت بازیکن می دوید.
مدافع میانی سپس بیرون از پرسینگ رو به جلو را به یک هافبک میانی تبدیل کرد که حرکتی تند به سمت توپ انجام داد.
“6” اکنون در فاصله چند متری پرسینگ رو به جلو قرار گرفته است.
هافبک های لیون با عمیق بودن و نزدیک بودن به بازیکن حریف نمی خواهند با او بپرند.
این نه تنها به این معنی بود که آنها باید مسافت قابل توجهی را بدون هیچ تضمینی برای گرفتن “6” متحرک طی کنند، بلکه منطقه بزرگی از زمین را نیز خالی می گذاشتند.
اگر زمانی که نشانگرش او را برای فشار دادن توپ رها میکرد، «6» ثابت میماند، لیون میتوانست خیلی راحتتر یک بازیکن را به سمت او بیاورد.
- مدرسه فوتبال در کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج
وقتی توپ به جلو بازی میشود، «6» رو به زمین میچرخد و اکنون فضای زیادی پیش روی خود دارد.
هافبک میانی سپس توپ را به سمت جلوی 6 قرار می دهد.
پاس وزنی به او اجازه می دهد تا با لمس بعدی توپ را به سمت جلو حرکت دهد.
در حالی که او اکنون از پشت کمی فشار دارد، او بیش از زمان کافی برای انجام یک پاس اول دارد.
در طول این مرحله، توپ همیشه امن نگه داشته میشود و هر بازیکنی که توپ را لمس میکند، این کار را انجام میدهد و به او اجازه میدهد با روشی که قرار است بازی کند، روبرو شود.
این امکان حداکثر کارایی را فراهم کرده است، بدون اینکه کسی مجبور باشد توپ را بچرخاند یا لمس اضافی انجام دهد.
گرم کردن همراه با دفاع سایه:
این فعالیت مقدماتی بر حرکات بازیکن فشار دهنده سایه متمرکز است و می تواند به عنوان بخشی از گرم کردن باشد.
این طراحی شده است تا بازیکنان را از نظر جسمی و روانی برای اقداماتی که تمرکز جلسه تمرین را تشکیل می دهد، آماده کند.
این تمرین فرصت تکرارهای زیادی را فراهم می کند، اصولی که در پرس سایه نقش دارند و فرصت های زیادی برای امتیاز مربی ایجاد می کند.
این مجموعه دارای شش بازیکن در بیرون یک مستطیل و هشت بازیکن در وسط است که به صورت جفت با یک توپ در هر جفت کار می کنند.
بازیکنان به طور مداوم می چرخند و اعداد را می توان به راحتی بسته به تعداد بازیکنانی که کار می کنند تطبیق داد.
تمرین با ارسال یک توپ از هر جفت به یکی از بازیکنان کناری آغاز می شود.
بازیکنی که توپ را به پهلو پاس می دهد، سپس به بازیکن دریافت کننده حمله می کند تا “پرس” شود.
سپس عضو دوم جفت حرکت پرس خود را قبل از باز شدن و ایجاد زاویه ای برای دریافت از بازیکن کناری دنبال می کند.
با فرم بدن پهلو، بازیکنی که در وسط دریافت میکند، یک پاس جهشی به مسیر بازیکن کناری میزند که اکنون موقعیت شروع خود را ترک کرده تا به درون جعبه بپرد.
بازیکنی که جهش پاس را بازی کرده است جایگزین بازیکن کناری می شود.
بازیکنی که اکنون دریافت می کند قبل از پیدا کردن بازیکن دیگری با پاس محکم در سمت دیگری از جعبه، لمس می کند.
فواصل باید واقع بینانه باشند و زمان و فضای کافی برای تکمیل عمل فشار دادن سایه فراهم کنند.
مربیان باید بر اهمیت ردیابی پرسینگ دویدن ها برای ایجاد فضایی در پشت بازیکن پرسینگ در وسط جعبه تاکید کنند.
زمان بندی صحیح حرکت برای باز شدن و دریافت نیاز به تاکید دارد.
باید به اندازه کافی عمیق باشد که فضا باز شود، اما قبل از اینکه بازیکن پرس کننده تا این حد به توپ نزدیک شود، یک مهار احتمالی وجود دارد.
پرس سایه با تمرین روندو:
این روندو برای کار بر روی حرکت، آگاهی و کنترل پرس سایه که به عنوان “6” بازی می کند طراحی شده است.
چهار بازیکن هر کدام یک طرف جعبه را اشغال می کنند که دو بازیکن مدافع در وسط و “6” قرار دارند.
بازیکنان کناری و “6” به عنوان یک تیم کار می کنند تا تا زمانی که ممکن است توپ را حفظ کنند.
هدف این است که در اطراف یک بازیکن پرسینگ، به «6»، و به سمت دیگر بازی کنید.
مربی ممکن است بخواهد اندازه جعبه rondo را نسبت به آنچه که معمولاً برای افزایش تعداد فرصتهای دریافت «6» استفاده میکند، افزایش دهد.
برای افزایش سرعت بازی، می توان محدودیت دو لمسی را در نظر گرفت که بازیکنانی که توپ را می دهند به تیم مدافع ملحق می شوند.
برای تشویق بازیکنان در اختیار برای یافتن «6»، هر بار که بازیکن دریافت میکند و به بازیکن دیگری بازی میکند، یک امتیاز میدهد و جهت توپ را تغییر میدهد.
“6” را می توان به یک لمس محدود کرد تا به جهت گیری بدن مورد نظر کمک کند و حرکت توپ را تا حد امکان کارآمد کند.
این باعث می شود که بازیکن نتواند با توپ بچرخد تا فرم بدن ضعیف را جبران کند.
این سکانس پاس به گونهای طراحی شده است که شامل بازیکنان پرسکننده میشود، به تمرین پرس «زنده» برای بازی میدهد، و عنصر واقعگرایی را به تمرین میدهد.
گنجاندن بازیکن پرسینگ مخصوصاً برای اهداف این تمرین مفید است زیرا به بازیکنان یک نقطه مرجع متحرک برای بازی می دهد.
همچنین شبیه بازی است که به بازیکنان اجازه می دهد روی زمان بندی و زاویه حرکات خود کار کنند.
موقعیتی که پخش کننده در هر ایستگاه نشان می دهد در تصویر نشان داده شده است.
این تمرین طوری طراحی شده است که هر بازیکن بعد از هر پاس می چرخد و توپ در یک چرخه مداوم کار می کند. با این حال، به راحتی می توان آن را تطبیق داد تا بازیکنان در موقعیت های خاص خود باقی بمانند.
توپ با یک مدافع میانی شروع می شود که یک پاس مربعی به مدافع میانی راست می زند.
این پاس به عنوان ماشه ای برای فشار دادن مهاجم مرکزی عمل می کند.
همانطور که مهاجم توپ را پرس می کند، “6” دور آنها را از نزدیک تحت الشعاع قرار می دهد.
سپس توپ از بیرون به سمت دفاع راست پخش می شود، قبل از اینکه به سمت “6” که اکنون رو به جلو است، پرتاب شود.
فوروارد واید قبل از پرتاب توپ به مسیر دفاع راست برای دریافت حرکت می کند، او سپس در دفاع میانی/فورارد بازی می کند تا تمرین در سمت مقابل تکرار شود.
اعداد روی نمودار نشان دهنده ترتیب چرخش بازیکنان در تمرین است.
مدافع میانی که توپ را به صورت گسترده بازی میکند به بازیکن پرسینگ تبدیل میشود که سپس به “6” تبدیل میشود.
الگوها را میتوان به روشهای مختلفی اصلاح کرد تا واکنشهای متفاوتی از «6» را شامل شود.
به عنوان مثال، مدافع میانی سمت راست می تواند “6” را مستقیماً و “6” را در سمت راست پیدا کند.
نیم چرخش، می تواند توپ را به یکی از بازیکنان پیشرفته تر برساند.
بسیار مهم است که مربیان زمان و مسافت دویدن ردیابی را تعبیه کنند.
“6” باید فوروارد را دنبال کند و بین خود و هافبک های تئوری حریف فاصله ایجاد کند، اما نه آنقدر نزدیک که مهاجم بتواند به اندازه کافی سریع به “6” که توپ را دریافت می کند، واکنش نشان دهد.
زاویه گرفتن برای دریافت باید در آخرین ثانیه ممکن انجام شود تا به مخالفان حداقل زمان برای واکنش داده شود.
نتیجه گیری
تئوری تاکتیکی پرس سایه راهبردی است که میتواند به پیشرفت کارآمد و کم خطرتر توپ در مرحله آمادهسازی اجازه دهد.
با ردیابی دقیق حرکات پرسینگ، “6” می تواند بین مهاجمان حریف و هافبک برای دریافت فضایی ایجاد کند.
حرکات می تواند به هافبک اجازه دهد تا در نیمه نوبت دریافت کند یا با کمک ترکیب بازیکن سوم رو به جلو باشد.
با کار بر روی زمان بندی و اجزای فنی درگیر، مربیان می توانند این استراتژی را در الگوهای بازی سازی خود پیاده کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR ، ساکر آکادمی، وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را مطالعه کنید.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.
پاسخ دهید
برای ارسال نظر باید وارد شوید.