طراحی جلسات دروازه بانی موثر در فوتبال
![](http://4study.ir/wp-content/uploads/2025/02/تمرینات-دروازه-بانی-درفک-البرز-760x600.jpeg)
طراحی جلسات دروازه بانی موثر در فوتبال
مشاوره مربیگری
توسط مربیان آکادمی فوتبال درفک البرز
جلسات تمرین برای دروازه بان معمولاً تمام جنبه های مدل چهار گوشه توسعه – اجتماعی، فیزیکی، روانی و فنی/تاکتیکی را در بر می گیرد.
با این حال، جلسات دروازه بان باید در هر چهار مورد زیر موثر باشد: تصمیم گیری، مهارت های ذهنی، ورزشکاری و مهارت های فنی.
جلسات همچنین باید بر یک یا به طور بالقوه چند عنصر نقش خاص خود تمرکز کنند: دفاع از هدف، دفاع از فضا، کمک به ایجاد بازی و ارتباط.
یک مسئله کلیدی در مورد رویکردهای سنتی آموزش دروازه بان این است که مربیان اغلب توسعه مهارت های فنی را به قیمت سایر زمینه های عملکرد دروازه بان در اولویت قرار می دهند.
تحقیقات نشان داده است که جلسات معمول دروازه بان ها ممکن است بین 60 تا 80 درصد از زمان تمرین را به پیشرفت فنی اختصاص دهند و تنها حدود 20 درصد آن صرف فعالیت هایی می شود که به دروازه بان اجازه می دهد تا تصمیم گیری خود را توسعه دهد. علاوه بر این، مهارتهای ذهنی، علیرغم اهمیتشان، ممکن است کاملاً نادیده گرفته شوند.
مشکل دوم شناسایی شده در تحقیقات این است که شوت های مربی در تمرین ممکن است همیشه منعکس کننده شوت ها یا ارسال هایی نباشد که دروازه بان ها در یک بازی با آن مواجه می شوند.
به عنوان مثال، مواجهه با درصد بالایی از شوت ها یا استفاده از دستگاه شوت هستند – جایی که دروازهبان دید واضحی از توپ دارد – یا جایی که دروازهبان از سرویسی که با آن روبرو خواهد شد آگاه است، اطلاعات کلیدی محیطی را که دروازهبانان در مسابقات تجربه خواهند کرد حذف میکند.
بهترین آکادمی دروازه بانی در استان البرز و کرج
طیف تمرین برای دروازه بانی:
با در نظر گرفتن این چالش ها، مربیان دروازه بانی در فوتبال چگونه می توانند اثربخشی تمرینات خود را افزایش دهند؟
یک نقطه شروع ممکن است در نظر گرفتن طیف تمرینی فدراسیون فوتبال برای دروازه بانی باشد، که نشان می دهد می توان جلسات را به گونه ای ساختار داد که تمرینات اعلام شده، اعلام نشده یا زنده برگزار شود.
اعلام شد: در یک فعالیت اعلام شده، هم ساختار تمرین و هم نوع سرویس برای دروازه بان مشخص است.
اعلام نشده: در یک فعالیت اعلام نشده، یا ساختار تمرین یا نوع سرویس برای دروازه بان مشخص است.
زنده: در یک فعالیت زنده، نه ساختار تمرین و نه نوع سرویس برای دروازه بان مشخص نیست.
در حالی که فعالیت های اعلام شده گهگاه جای خود را دارند – به عنوان مثال، به عنوان فعالیت های مقدماتی در هنگام توسعه مهارت های بدنی یا دروازه بان های اولیه – تعدادی اشکالات کلیدی وجود دارد.
ابتدا نیاز به تفسیر اطلاعات کلیدی مربوط به شوت، پاس یا سانتر – مانند جهت، ارتفاع، حرکت یا سرعت توپ را از دروازه بان سلب می کنند.
توسعه مهارت های شناختی ادراکی به خودی خود یک مهارت کلیدی است که دروازه بان ها باید آن را توسعه دهند.
آنها باید بتوانند اطلاعات کلیدی را تفسیر کنند و در مورد پاسخ مناسب تصمیم گیری کنند – به عنوان مثال، انتخاب نوع صحیح ذخیره یا تکنیک. این را نمی توان در جلسات اعلام شده توسعه داد.
علاوه بر این، تکنیک هایی که دروازه بان ها در جلسات اعلام شده استفاده می کنند و توسعه می دهند ممکن است به طور قابل توجهی با تکنیک هایی که در یک بازی استفاده می کنند متفاوت باشد.
- مدرسه فوتبال در کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج
به عنوان مثال، هنگام تمرین سیوهای شیرجه ای، اگر دروازه بان جهت شوت و سرویس را بداند، تمایل دارد قبل از ورود سرویس به آن سمت خم شود یا قدم در آن سمت بگذارد.
این با مسابقه ای متفاوت است که در آن آنها باید وزن خود را از یک موقعیت متعادل به سمت توپ منتقل کنند و معمولاً به طور ناخودآگاه تصمیم بگیرند که کدام نوع شیرجه را انجام دهند. بنابراین، مهارتها و تکنیکهایی که با فعالیتهای اعلامشده در حال توسعه هستند، ممکن است قابل انتقال به سناریوهای منطبق نباشند.
به این دلایل، ممکن است برنامه ریزی اکثر جلسات آموزشی حول محور فعالیت های اعلام نشده یا زنده مفید باشد. اینها شرایط بیشتری را فراهم می کند که در آن دروازه بان ها باید در مسابقات بازی کنند.
حال بیایید ببینیم مربیان چگونه می توانند اثربخشی طراحی جلسات خود را به حداکثر برسانند.
مربی دروازه بانان آرسنال، ایناکی کانا، در حین گرم کردن قبل از بازی جام اتحادیه، به آرون رمزدیل برخی از حواس پرتی های مصنوعی ارائه می دهد.
![](http://4study.ir/wp-content/uploads/2025/02/Ramsdaleinterference.png)
طراحی جلسات دروازه بانی:
اول، هنگام برنامه ریزی، مهم است که خواسته های محیطی، نشانه ها و حواس پرتی موجود در زمینه های بازی را در نظر بگیرید و تصمیم بگیرید که بسته به اهداف جلسه و نیازهای رشدی دروازه بان ها، چه تعداد از آنها را حفظ یا حذف کنید.
شامل تداخل
دروازه بان ها در معرض خطر قرار خواهند گرفت
تداخل ادراکی قابل توجهی از سوی بازیکنان حریف و هم تیمی ها هنگام تصمیم گیری ها و اقدامات درون بازی.
حفظ این موارد ممکن است مهم باشد – یا از طریق استفاده از مانکن ها برای مبهم کردن دید دروازه بان یا با آموزش الگوهای حرکتی سایر بازیکنان در جلسه برای ایجاد حواس پرتی، مبهم کردن خط دید دروازه بان و افزایش تعداد تصمیماتی که آنها باید بگیرند.
چنین رویکردی میتواند به اطمینان حاصل شود که مهارتهایی که یک دروازهبان در حال توسعه است، قابل انتقال به موقعیتهای مسابقه است.
ثابت شده است که داشتن چنین سطوحی از تداخل متنی در یک جلسه، روشی مؤثر برای افزایش یادگیری و کسب مهارت درازمدت است – مشروط بر اینکه دروازه بان ها با اطلاعات بیش از حد بارگذاری نشوند، که ممکن است برای بازیکنان بسیار جوان یا تازه کار صدق کند.
شوت ها را مطابقت دهید
یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفت این است که سرویس مورد استفاده در تمرین را با آنچه دروازه بان ها در یک بازی با آن روبرو می شوند مطابقت دهید.
این ممکن است شامل در نظر گرفتن فواصل شوت و سرویس، سرعت و شکل ارائه، قسمت استفاده شده از پا و اطمینان از وجود تنوع کافی در سرویسهایی باشد که دروازهبانها با آن روبرو میشوند.
داشتن تنوع کافی و واقعگرایی در سرویس میتواند تضمین کند که دروازهبانها راهحلهای سازگار، فردی و مؤثر را برای مشکلات بازی-واقعبینانهای که در معرض آنها قرار میدهند، ایجاد کنند.
قبل و بعد از عمل را در نظر بگیرید
مربیان همچنین ممکن است اقداماتی را که دروازه بانان قبل و بعد از تمرین انجام می دهند در نظر بگیرند و آنها را در تمرین بگنجانند.
به عنوان مثال، در یک جلسه سانتر، دروازه بان ها ممکن است به چالش کشیده شوند تا موقعیت خود را تطبیق دهند یا با مهاجمی که از جناح می دود، سازگار شوند.
همچنین ممکن است از آنها خواسته شود در صورت گرفتن سانتر یا برخورد با مراحل دوم پس از سانتر، روی تنظیم یک ضد حمله تمرکز کنند.
به شدت و سرعت فکر کنید
یکی دیگر از عوامل کلیدی که باید در نظر گرفت، شدت جلسات تمرینی است، هم از نظر میزان چرخاندن توپ و هم از نظر سرعت بازی در جلسه.
محدود کردن بازخورد به لحظات حساس یا استفاده از رویکردهای مربیگری سریع و درونی ممکن است به دروازه بانان این امکان را بدهد که زمان تمرین بیشتری در جلسه داشته باشند و همچنین استقلال بیشتری را در تصمیماتی که می گیرند به آنها بدهد.
علاوه بر این، مربیگری حرکات و تصمیمگیریهای بازیکنانی که بهعنوان بازیکنان مقابل عمل میکنند، میتواند به اطمینان حاصل شود که دروازهبانها در معرض تصمیمها و اقدامات با سرعت واقعی مسابقه قرار میگیرند. با توجه به سرعت تصمیم گیری که دروازه بان ها در محیط های رقابتی باید بگیرند، این مهم است.
عامل عملکرد فعلی و آینده
در نهایت، چالش آماده سازی دروازه بانان، به ویژه جوانان، با مهارت هایی که برای عملکرد فعلی و آینده نیاز دارند، وجود دارد.
به عنوان مثال، در حالی که دروازه بانان در سنین پایین تر ممکن است بتوانند درصد بالایی از شوت هایی که با آنها روبرو می شوند را بزنند، اما هر چه بالاتر بازی کنند، به دلیل افزایش سرعت و حرکت روی توپ، احتمال تلاش برای دریافت شوت کمتر می شود.
بنابراین، در سنین پایینتر، ممکن است لازم باشد دروازهبانها برای درک زمان و نحوه دفع توپ آموزش ببینند، تا بهتر برای خواستههای بازی که در آینده با آن روبرو خواهند شد، آماده شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR ، ساکر آکادمی، وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را مطالعه کنید.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.
پاسخ دهید
برای ارسال نظر باید وارد شوید.