در باشگاه ذهن: آموزش شناختی-ادراکی

در باشگاه ذهن: آموزش شناختی-ادراکی
مربیگری | علوم ورزشی | فناوری و نوآوری

توسط باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز

ورود واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از همان ابتدا به عنوان یک دارایی بزرگ برای آموزش شناختی در نظر گرفته می‌شد.

آموزش شناختی-ادراکی چیست؟

موفقیت در آموزش یک ورزشکار زمانی حاصل می‌شود که او موفق شده باشد مفاهیم را درونی کند تا تصمیم‌گیری عملاً غریزی باشد. به عنوان مثال، مطالعات علوم ورزشی در مورد هنر پیش‌بینی نشان داده است که ورزشکاران ماهر می‌توانند بازی بعدی (جایی که توپ قرار است برود یا تصمیمی که حریف قرار است بگیرد) را خیلی قبل از یک آماتور حدس بزنند. این تفاوت کسری از ثانیه در درک بازی و واکنش، کلید کیفیت یک تیم یا یک بازیکن است.

با این حال، پیش‌بینی موضوع رفلکس‌ها نیست، بلکه توانایی ادراکی-شناختی است. توانایی انتخاب پاسخ حرکتی مناسب در میلی‌ثانیه در یک محیط پویا و در حال تغییر. این جنبه از ورزش برای دهه‌ها مورد تحقیق قرار گرفته است، زیرا می‌توانید آموزش ببینید و یاد بگیرید. با تکنیک‌های سنتی، خودکاری‌های فردی و جمعی بهبود می‌یابند، اما در سال‌های اخیر توسعه فناوری طیف وسیعی از امکانات را باز کرده است.

گروه‌هایی که با VR آموزش دیده بودند، نه تنها نمره خود را در آزمون بهبود بخشیدند، بلکه ترس از ضربه سر را نیز کاهش دادند.

شش رویکرد کلیدی آموزش

هدف آموزش شناختی-ادراکی بهبود تصمیم‌گیری، سریع‌تر و دقیق‌تر کردن آنها، پیش‌بینی آنچه قرار است اتفاق بیفتد و توانایی توجه به چندین جزئیات به طور همزمان است. به طور کلی، شش نوع وجود دارد:

آموزش ادراک بصری: ردیابی اشیاء متحرک، تمایز مرکزی و محیطی.

آموزش تصمیم‌گیری: بازی‌های کوچک با قوانین متغیر، شبیه‌سازی‌های ویدیویی «چه کار می‌کردی؟»، سناریوهای واقعیت مجازی.

آموزش توجه: تمرین‌های توجه دوگانه، پاسخ به محرک‌های شنیداری یا دیداری، کنترل تمرکز توجه.

آموزش پیش‌بینی: خواندن حرکات حریف از قبل، مکث ویدیوها برای پرسیدن «بعدش چه می‌شود؟»، تمرین‌هایی که فقط بخشی از بدن حریف را نشان می‌دهند.

آموزش حافظه کاری و پردازش: وظایفی با قوانین متغیر، تمرینات همزمان فیزیکی-شناختی.

آموزش حسی-حرکتی: تمرینات چندوظیفه‌ای فیزیکی و ذهنی، تغییر جهت ناشی از نشانه‌های نوری یا صوتی.

انسداد بصری: شواهد و کاربردهای میدانی/ویدئویی

سال‌هاست که پرکاربردترین تکنیک، انسداد بصری است که فقط به یک ویدیو نیاز دارد. ورزشکاران اعمالی را می‌بینند که در لحظه کلیدی قطع می‌شوند، یا به طور موقت، فیلم را درست قبل از پایان عمل متوقف می‌کنند؛ یا به صورت فضایی، قسمت‌هایی از بدن بازیکن یا محیط او را پنهان می‌کنند. اثربخشی آن در مراحل یادگیری بیشتر است. تجزیه و تحلیل مقالات علمی منتشر شده طی دو دهه نشان داد که در بیشتر آنها، تمرین با ویدیو، تصمیم‌گیری را بهبود می‌بخشد، اما به ویژه در ورزشکاران مبتدی و سطح متوسط.

یکی از ورزش‌هایی که انسداد بصری بهترین نتایج را ارائه داد، تنیس بود. پس از چندین جلسه، توانایی بازیکن در پیش‌بینی با تمایز بین انواع مختلف سرویس (تخت، چرخشی، تاپ اسپین) و حدس زدن محل آن بهبود یافت. اثری مشابه آنچه در بیسبال ایجاد می‌شود، زمانی که نوبت به پیش‌بینی پرتاب‌هایی می‌رسد که ضربه‌زن‌ها دریافت می‌کنند.

بهترین مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال باغستان کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

در مورد فوتبال، تحقیقات نشان می‌دهد که بازیکنان جوانی که تمریناتی با ویدیو انجام می‌دهند، که در آن باید حدس بزنند شخصیت اصلی چه کاری قرار است انجام دهد، در زمین سریع‌تر تصمیم‌گیری می‌کنند (۲۴٪ کمتر تصمیم می‌گیرند) و درصد موفقیت بالاتری در اقدامات خود دارند (۳۴٪ بیشتر).

بررسی ۲۰۰۰ مقاله منتشر شده تا سال ۲۰۲۳ در مورد این نوع تمرین نشان داد که اگر تمرینات دوگانه شناختی-حرکتی به طور منظم و ساختار یافته در برنامه‌های آمادگی ورزشی گنجانده شوند، عملکرد به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.

بدون نیاز به استفاده از ویدیو، در حالی که به طور عادی بازی می‌کنند، یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ با مسدود کردن بخشی از بینایی بازیکنان بین ۱۲ تا ۱۳ سال با عینک‌هایی که مانع از دیدن پای حریف یا توپ می‌شد، آزمایش کرد. پس از دو ماه استفاده از این تکنیک، مشخص شد گروهی که عینک زده بودند، عملکرد خود را بهبود بخشیده و اشتباهات کمتری مرتکب شده‌اند.

همین اتفاق در مورد کودکانی که با یک چشم بسته بازی کرده‌اند نیز می‌افتد. آنها بیشتر از پای آسیب‌دیده خود استفاده کردند، پاس‌های بیشتری دادند و با سرعت کمتری بازی کردند، یعنی بیشتر در مورد بازی‌ها فکر کردند. نتایج نشان داد که این تکنیک می‌تواند دید جانبی آنها را بهبود بخشد، باعث شود بهتر بازی کنند. با هر دو پا و عادت دادن آنها به تفکر بیشتر.

نورپردازی تطبیقی و آموزش مبتنی بر LED

آزمایش‌هایی نیز با روشن کردن متفاوت مناطق خاصی از زمین انجام شده است. به عنوان مثال، Okkulo یک فناوری بریتانیایی برای آموزش در نیمه تاریکی و استفاده از نورهای رنگی برای تحریک زمینه‌های مختلف مغز است. این فناوری در فوتبال و بیسبال به کار گرفته شده است و اعتقاد بر این است که تشخیص بصری، دقت، درک عمق و زمان واکنش حرکتی را بهبود می‌بخشد.

اگرچه مدتی است که آموزش نور برای تحریک واکنش‌ها وجود داشته است. مطالعه‌ای بر روی فوتبالیست‌های زیر 20 سال نشان داد که کسانی که از فناوری‌های LED با حسگرهای لیزری برای آموزش استفاده کردند – با لمس کردن نور برای خاموش کردن آن، با بدن یا با توپ – توانستند سریع‌تر تغییر جهت دهند.

آموزش شناختی-حرکتی دو وظیفه‌ای

تحقیقات، دشواری ورزشکاران را هنگامی که مجبورند یک کار فیزیکی و شناختی را به طور همزمان انجام دهند، برجسته کرده است. تمریناتی که سعی در افزایش این عملکرد دوگانه دارند، انجام وظایف فیزیکی مانند دویدن، پریدن و غیره را همزمان با حل چالش‌های ذهنی مانند محاسبات، پاسخ به صداها، تمرینات حافظه و غیره پیشنهاد می‌کنند.

ورزشکاران آماتور که در معرض این آزمایش‌ها قرار گرفتند، شاهد کاهش مهارت‌ها و عملکرد خود بودند، در حالی که در ورزشکاران حرفه‌ای این کاهش کمتر بود، که ارزش تجربه را برای مدیریت این نوع موقعیت برجسته می‌کند.

بررسی ۲۰۰۰ مقاله منتشر شده تا سال ۲۰۲۳ در مورد این نوع تمرین نشان داد که اگر تمرینات دوگانه شناختی-حرکتی به طور منظم و ساختار یافته در برنامه‌های آمادگی ورزشی گنجانده شوند، عملکرد به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.

تحقیقات، دشواری ورزشکاران را هنگامی که مجبور به انجام همزمان یک کار فیزیکی و شناختی هستند، برجسته کرده است.

تکنیک تأثیر مستقیمی بر تصمیم‌گیری، دقت فنی و سرعت پردازش ذهنی دارد. مطالعاتی وجود دارد که حتی تغییراتی در مغز مشاهده کرده‌اند، جایی که مناطق مرتبط با برنامه‌ریزی، پیش‌بینی و مدیریت توجه بیشتر فعال شده‌اند. این‌ها نتیجه‌گیری‌هایی هستند که مفید بودن این نوع آموزش را نشان می‌دهند، به خصوص در ورزش‌هایی که در آن‌ها تصمیمات باید تحت فشار گرفته شوند، مانند فوتبال، بسکتبال یا راگبی.

واقعیت مجازی و افزوده: از جنجال تا اثبات

از همان ابتدا، ظهور واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به عنوان یک مزیت بزرگ برای آموزش شناختی در نظر گرفته می‌شد، البته بدون برخی اختلاف نظرها در مورد اثربخشی واقعی آن. بررسی اخیر ۵۷ مطالعه انجام شده در دهه ۲۰ قرن حاضر، نتایج به دست آمده در چندین ورزش با عینک واقعیت مجازی و ویدیوهای ۳۶۰ درجه را تجزیه و تحلیل کرد و نتیجه گرفت که اثربخشی آن‌ها هنوز قابل تعیین نیست. در واقع، بازنگری‌های دهه ۱۹۱۰ تنها می‌توانستند نقشی حاشیه‌ای به آن بدهند.

با این حال، کم کم پیشرفت‌هایی در حال شکل‌گیری است. اگرچه تحقیقات جامع‌تر هنوز مورد تقاضا هستند، اما در حال حاضر مقالات علمی وجود دارند که می‌توانند تضمین کنند که استفاده از واقعیت مجازی از نظر تعادل، ثبات، دویدن، پریدن، عملکرد عصبی-شناختی، زمان واکنش و مهارت‌های فنی مانند ضربه سر، تأثیر مثبتی دارد.

به طور خاص در مورد این موضوع، تحقیقی با حضور ۶۰ دانش‌آموز دبستانی بین ۹ تا ۱۱ سال، آنها را به سه گروه تقسیم کرد، یک گروه بدون آموزش واقعیت مجازی، گروه دیگر با نرم‌افزار ساخته شده توسط محققان و گروه سوم با استفاده از Player 22 که در فروشگاه Oculus موجود است. پیش از این، توانایی ضربه زدن به توپ با ضربه سر با آزمون فیفا که شامل ضربه سر از جلو و ضربه سر مورب در حین دویدن است، ارزیابی شده بود.

نتایج نشان داد که گروه‌هایی که با واقعیت مجازی آموزش دیده بودند، نه تنها نمره خود را در آزمون بهبود بخشیده بودند، بلکه کاهش ترس از تکان خوردن نیز مشاهده شد. علاوه بر این، شرکت‌کنندگانی که با واقعیت مجازی آموزش دیده بودند، اگر از قبل تجربه بازی فوتبال را داشتند، در آزمون‌ها بیشتر از کسانی که این تجربه را نداشتند، پیشرفت کردند، که نشان می‌دهد آموزش شناختی می‌تواند در ترکیب با آموزش‌های مرسوم، ارزش مکمل داشته باشد.

مطالعه بسیار مشابه دیگری که با بازی‌های ورزشی انجام شد، نشان داد که پیش‌بینی با این بازی‌های ویدیویی به طور قابل توجهی بهبود یافته است. در حالی که در بسکتبال، پیشرفت‌های قابل توجهی در زمان واکنش و زمان حرکتی مشاهده شده است.

پیشگیری از آسیب و توانبخشی با واقعیت مجازی

با این حال، در بسکتبال، یکی از جالب‌ترین کاربردهای این نوع ورزش مربوط به تمرین ثبات مچ پا است، زیرا می‌تواند در برنامه‌های پیشگیری از آسیب، به ویژه پیچ‌خوردگی‌ها، که یکی از رایج‌ترین موارد در این ورزش است، مورد استفاده قرار گیرد. و اگر بازیکن از قبل آسیب دیده باشد، مشاهده شده است که واقعیت مجازی، حتی در نسخه‌های غیر غوطه‌وری، که در Wii استفاده می‌شود، می‌تواند ابزاری مفید باشد، به خصوص به دلیل انگیزه ذاتی که در بازیکنان ایجاد می‌کند و پایبندی به فرآیندهای بهبودی را بهبود می‌بخشد.

وقتی نوبت به آزمایش تأثیر آن در دو گروه، یکی با فناوری و دیگری با تمرینات سنتی رسید، تفاوت‌ها زیاد نبود، اما برداشت بازیکنانی که از واقعیت مجازی استفاده کرده بودند این بود که مچ پا احساس بهتری داشت. بعد از جلسات، نوعی اشتیاق و خوش‌بینی وجود داشت. به نظر می‌رسد که لذت استفاده از نرم‌افزارهای سرگرم‌کننده باعث شده بود که آنها تلاش بیشتری برای انجام کارهای روزمره خود صرف کنند.

با این حال، در سایر صحنه‌های بازی، هیچ مطالعه قطعی در مورد بهبود شوت با این روش‌ها وجود ندارد، اگرچه بسیاری از آنها به شما امکان می‌دهند وضعیت بدن را ثبت کرده و بیومکانیک را تجزیه و تحلیل کنید، اما این حوزه دیگری است. در حال حاضر، آموزش شناختی-ادراکی به عنوان یک بخش کلیدی در آماده‌سازی ورزشکاران ثابت شده است. به عنوان مکملی برای آموزش‌های مرسوم، که به طور خاص برای وظایف خاص و به ویژه در دسته‌های آموزشی استفاده می‌شود، می‌تواند زمینه‌ای تعیین‌کننده برای تقویت تصمیم‌گیری، چه غریزی و چه استراتژیک یا تاکتیکی، باشد، حوزه‌ای که در آن رقابت و برتری در ورزش معاصر بیشترین اهمیت را دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR ، ساکر آکادمی، وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید