تجزیه و تحلیل داده ها در فوتبال

تجزیه و تحلیل داده ها در فوتبال

تحول دیجیتال یکی از چالش های بزرگ عصر ما است. در مقیاس کوچکتر، این موضوع بر ورزش و فوتبال نیز تأثیر می گذارد. توسعه فناوری پیشرفته و دیجیتالی شدن منجر به افزایش سریع دستگاه های اندازه گیری، جمع آوری داده ها، حجم داده ها و امکانات شده است. در همین حال، صنعت جداگانه ای ایجاد شده است که به جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و بازاریابی داده های عملکرد و مطابقت اختصاص دارد.

شرکت های بزرگ داده جهان، آی بی ام، اینتل، SAP و مایکروسافت، برای بهترین ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین از ورزش به عنوان حوزه نمایشی برای قدرت برند و محصولات خود با هم رقابت می کنند.

آنالیز در فوتبال رشته جوانی نیست. در حال حاضر پس از جنگ جهانی دوم، مردم شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد مسابقات فوتبال و “بازی” با آن کردند. البته این کار با مداد و کاغذ انجام می شد. تا قبل از انتشار «مانی بال» در سال 2003: هنر برنده شدن در یک بازی ناعادلانه، تجزیه و تحلیل ورزشی در بیسبال در واقع به مخاطبان بیشتری معرفی شد.
“آیا مهم است که او چگونه در پایگاه قرار می گیرد؟” خیر

 

“همه چیز یک عدد است” والری لوبانوفسکی

تجزیه و تحلیل داده ها در فوتبال

تجزیه و تحلیل کمی (داده های آماری ساده)
حدود یک دهه پیش، داده‌های موجود محدود به آمار گل‌ها، ضربه‌ها، تعداد کرنر، مالکیت توپ، پاس‌ها و غیره بود. این داده ها برای کادر مربیگری ارزش محدودی دارد. در حالی که ممکن است اگر یک تیم شوت های زیادی دریافت کند یا مالکیت کمی داشته باشد، نگران کننده باشد. با این حال، دانستن این واقعیت بینش غیرمنتظره ای برای بهتر شدن و بردن بازی های بیشتر ارائه نمی دهد.

تجزیه و تحلیل عملکرد:

مرحله دوم در قالب داده های عملکرد آمد. این شامل استفاده از فناوری های مختلف ردیابی است. ورزشکاران از یک فرستنده استفاده می کنند که سیگنال خاصی را به ایستگاه های پایه در اطراف زمین ارسال می کند. سپس داده های دریافتی در زمان واقعی تجزیه و تحلیل می شوند. از جمله، عملکرد دویدن، دوی سرعت و سرعت ارزیابی می شود. این داده های عملکردی با هدف بهبود عملکرد ورزشی در رقابت است. جلسات تمرینی نیز با نظارت مستمر بازیکنان برای مدیریت عملکرد و پیشگیری از آسیب نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

داده های آماری (پیشرفته)

در همین حال، داده های آماری متعددی برای هر بازی و برای هر بازیکن جمع آوری می شود. به عنوان مثال، Wyscout یک پلتفرم ارزان قیمت با داده های جهانی از جمله ویدیو ارائه می دهد.

بیش از 100 معیار فردی برای هر بازیکن ثبت می شود. این داده‌ها مانند گل‌ها، شوت‌ها، دوئل‌ها، پاس‌ها، میزان موفقیت و غیره را می‌توان برای ایجاد تحلیل‌های دقیق، به‌ویژه برای ارزیابی عملکرد و جستجو استفاده کرد.

نمونه هایی با استفاده از داده های آماری پیشرفته:

 

معیارهای پیشرفته: اهداف مورد انتظار، PPDA، xT و موارد دیگر
متریک اهداف مورد انتظار (xG) (منشا مورد بحث است) یک جهش کوانتومی در تجزیه و تحلیل داده ها را نشان می دهد. فوتبال ورزشی با گل های کم است و می ماند. به همین دلیل است که نتیجه اغلب با روند واقعی بازی یا موقعیت های انجام شده مطابقت ندارد. گل های مورد انتظار با اندازه گیری تعداد و کیفیت موقعیت های گلزنی به ازای هر بازیکن، عملکرد تیم ها و بازیکنان را قابل مقایسه تر می کند. این با معیارهای بسیار دیگری همراه شد که در پست های بعدی به آنها خواهیم پرداخت. این موارد عبارتند از: کمک های مورد انتظار (xA)، تهدید مورد انتظار (xT)، زنجیره هدف مورد انتظار (xGC)، تهدید مورد انتظار (xT) و پاس های مجاز در هر اقدام دفاعی (PPDA) و چند مورد دیگر.

رویدادهای مطابقت (داده‌های رویداد):

یکی دیگر از جهش‌های کوانتومی در جمع‌آوری داده‌ها، داده‌های رویداد مطابقت است. شرکت های تخصصی هزاران و هزاران رویداد را در هر مسابقه دسته بندی و کمیت می کنند، با مقدار زیادی کار دستی. برای هر رویداد بازی، مختصات مرتبط (x,y) نیز ثبت می شود. بنابراین در هر بازی چندین هزار رویداد ثبت می شود. این داده های رویداد برای باشگاه ها ارزشمند است، زیرا علاوه بر جنبه کمی برای هر اقدام، افزایش فضا و اهمیت عمل می تواند در تجزیه و تحلیل گنجانده شود. از تفسیر آنالیز در مسابقات، آنالیز حریف، استعدادیابی فوتبال و مربیگری استفاده می شود. بنابراین، با تجزیه و تحلیل داده ها، می توان هزاران و هزاران بازی را با فشار یک دکمه به طور همزمان تجزیه و تحلیل کرد.

نمونه هایی با استفاده از داده های رویداد:

ردیابی داده ها
ردیابی داده ها نهایت داده است. برخلاف داده‌های رویداد که شامل تمام حرکات توپ می‌شود، داده‌های ردیابی شامل داده‌های موقعیت همه بازیکنان و توپ است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR ، ساکر آکادمی، وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید