از مسیر کسالت بار تا خلاقیت رقابت آمیز

[ File # csp8096896, License # 2684663 ] Licensed through http://www.canstockphoto.com in accordance with the End User License Agreement (http://www.canstockphoto.com/legal.php) (c) Can Stock Photo Inc. / laks

حتما شما هم با سایت هایی مواجه شده اید که هنوز صفحه ی اصلی آن بالا نیامده، به شما پیشنهاد  20 هزار تومان شارژ اولیه را میکند.

یا دیدید شرکت بزرگی چون نایک وقتی کفش های ورزشی خود را عرضه میکند، با استفاده از حسگرهای هوشمند داخل کفش در ازای پیاده روی بیشتر شما، امتیاز به شما میدهد.

از اینها بگذریم تجربه سفر با هواپیما، بخصوص با شرکتهای هواپیمایی بزرگ، همانند سنگاپور، امارات و قطر بابت مسافت و مایلی که طی میکنید به شما امتیاز می دهند.

 کسانی که در اینستاگرام عکس می‌گذارند،‌ بارها و بارها، به صفحه‌ی خود بازمی‌گردند و تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها را نگاه می‌کنند.

 گیمیفیکیشن یا بازی پردازی یا بازی سازی به استفاده از عناصر بازی گونه برای تغییر رفتار و آموزش و تعامل بیشتر گفته میشود.

بازی پردازی افزودن ویژگی های بازی مانند در هر چیزی است که آنرا به طور سنتی بازی نمیدانیم.

واژه گیمیفیکیشن برای نخستین بار در ژانویه 2011 مورد استفاده قرار گرفته است و به معنای استفاده از بازی در مواردی غیر از بازی و برای افزایش اشتیاق و تحریک رفتار کاربران است.

برای اینکه گیمیفیکیشن در کسب و کار با شکست مواجه نشود باید به 2 عامل توجه شود.

 نخستین مورد، تعداد دفعات تعامل و ارتباط مشتری ها با محصول و خدمات کسب و کار بیشتر باشد، فرصت های بیشتری برای بازی سازی وجود دارد.

دومین مورد نیز به سطح نیاز مشتری ها به محصول یا خدماتی که ارائه می شود، شیوه های گوناگونی را برای بازی سازی فراهم می کند. خرید یک خودرو را تصور کنید؛  اکثر افراد هر 3 الی 5 سال خودروی خود را تعویض می کنند.
از آنجا که بین خرید اول تا خرید بعدی شکاف بزرگی وجود دارد میزان درگیری شخص در این زمینه کاهش می یابد اما در مقابل بحث خدمات پس از فروش پتانسیل بالایی برای فرآیند بازی سازی دارد. کسی که در این حوزه فعالیت می کند به راحتی می تواند برنامه ای را طراحی کند که براساس تعداد دفعات سرویس و مسافت طی شده توسط ماشین، به مشتری امتیاز بدهد؛ به این ترتیب می تواند رفته رفته مشتری های بیشتری جذب کند. البته نباید فراموش کرد که نوع کالا یا خدماتی که ارائه می شود و میزان ضروری بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. باتری برای گوشی و ماشین ضروری است، اما آیا قاب برای گوشی ضروری میباشد؟

بیایید مثال هایی را در مورد گیمیفیکشن مرور کنیم.

یک پمپ بنرین که معمولا دارای فروشگاه نیز می باشند از گیمیفیکیشن استفاده میکند تا میزان استفاده و مصرف بنزین را افزایش دهند. به شما در صورتیکه در طی یک ماه 2 بار باک خودرو را پر کرده باشید، تخفیف استفاده از فروشگاه را می دهد.

یک بانک را در نظر بگیرید که با وجود داشتن امنیت پرداخت اینترنتی، مشتریانش همچنان علاقه دارند تا حضوری کارهای خود را انجام دهند. این بانک از گیمیفیکیشن استفاده می کند تا هم بازدید از سایتش بالا رود و هم از پتانیسل بازاریابی ویروسی و قدرت مانور بهتر بازی سازی در سایتش برای جذب و تعامل بیشتر بهره ببرد. مثلا به کاربران سایتش بگوید بابت هر معامله ای امتیازاتی کسب می کنند. که اگر مایل باشند می توانند این امتیازات را در قبال شماره ای برای قرعه کشی تعویض کنند.

یا اگر افراد دوستان خودشان را از طریق فیس بوک معرفی کنند، بابت ارجاع دوستان خود، امتیازاتی را کسب کنند.

دو نکته:

1)  سعی کنید نقشه سفر مشتریانتان را کشف کنید. یعنی بفهمید که مشتریان شما از کجا با سایت یا محصول و خدمتتان آشنا شده اند. کادرهای پایین رونده با گزینه هایی که از شما درخواست می کنند تا نحوه ی آشنایی خود را بگویید، می تواند در کشف نقشه سفر موثر باشد.

2)  نگاه بیرون به درون داشته باشید. سعی کنید از نگاه مشتریان به کسب وکار خود توجه کنید. با شرکت تماس بگیرید. خدمات مشتریان را بررسی کنید، به سایت خودتون سر بزنید، از فروشگاه آنلاین خود سفارش دهید و در کل کمی از نگاه مشتری وقت صرف کنید.

پی نوشت: میگویند اگر ندانید کجا می روید، مسیرتان در جای دیگری به پایان میرسد.

هدف داشته باشید که قرار است بعد از بازی سازی چه چیزی کسب کنید. هدف خوب داشتن یعنی اهداف بازی سازی شما با اهداف استراتژیک شرکت همخوانی داشته باشد.

سعی کنید شاخص های مناسبی برای سنجش فعالیتهای بازی سازی خودتان طراحی کنید. مثلا به مقایسه درصد افرادی که قبل و بعد از بازی سازی در سایت شما ثبت نام کرده اند بپردازید. یا برگشت خرید مشتریان قبل وبعد از بازی سازی را تحلیل کنید.

{منابع مفید}:

سایت متمم و بازی سازی

انجمن گیمیفیکیشن ایران

سایت کاریا و گیمیفیکیشن

سایت پونیشا

سایت آی بازاریابی

سایت یادآپ (فیلم آموزشی)

 ویکی پدیا

فایل PDF گمیفیکیشن

و دو فایلی که قبلا #در اینجا با شما به اشتراک گذاشته بودم.

به همت انتشارات بازاریابی نیز کتاب بازی پردازی در بازاریابی نیز منتشر شده است.

در پایان از خوانندگان عزیز وبلاگ تقاضا میکنم، اگر با منابع دیگری نیز آشنایی دارند، آنرا در بخش نظرات مطرح کنند تا آنها را نیز به سایر منابع اضافه کنم.

پاسخ دهید