نقش پراهمیت رسانه در تبلیغات
اگر به ارتباطات میان انسانها توجه کنید، معمولااینگونه است که فردی آنچه در ذهنش دارد را مفهوم پردازی می کند و آن را برای ارسال کردن رمز گذاری می کند. در ادامه پیام خود را به کانال ارتباطی ارسال میکند، فرد دریافت کننده پیام آن را رمزگشایی کرده و دریافت میکند و در نهایت بازخورد می دهد.
همین مورد در رسانه ها و نقش آنها در ارتباط سازمانها با مشتریانشان و برند سازی برقرار است.
قبل از اینکه در مورد تبلیغات رسانه ای مطالبی را مطرح کنم، به تقسیم بندی رایج آن اشاره میکنم.
معمولا رسانه ها به چهار دسته رسانه های: 1- رسانه چاپی 2- رسانه جمعی 3- رسانه تعاملی 4- رسانه محیطی تقسیم می شوند.
- رسانه چاپی همانند روزنامه ها و مجلات
- رسانه جمعی همانند رادیو و تلویزیون
- رسانه تعاملی همانند اینترنت و تماس تلفنی
- رسانه محیطی همانند بیلبورد و پوستر
وقتی در مورد رسانه صحبت می کنیم، منظورمان کانال ارتباطی است که شرکت تصمیم می گیرد تا پیام خود را از آن طریق به مشتریان ارسال کند.
معمولا یکی از مشکلاتی که شرکت های ایرانی دارند، در مورد طراحی پیام مناسب است. آنچه زیاد به چشم و گوش می خورد عدم داشتن خلاقیت در طراحی پیام مناسب بازار است.
نکته ای که وجود دارد در مورد طراحی مناسب پیام، اینکه اکثر شرکت های بزرگ تبلیغاتی دنیا، قبل از هر فعالیت تبلیغاتی برای شرکت سفارش دهنده نیاز به یکسری از اطلاعات دارند. مثلا شرکت سفارش کننده میبایست تحلیلی از بازار، هدف پیام، جایگاه بازار محصول در اختیار شرکت تبلیغاتی قرار دهد.
پس معمولا طراحی پیام مناسب بازار باید از دو فیلتر عبور کند:
1- مدیران بازاریابی شرکت که تحلیل های بازار را انجام داده اند.
2- شرکت تبلیغاتی که پیام ابتدایی که با زبانی رسمی مطرح شده است را با خلاقیت آغشته کرده و در قالب یک پیام خلاقانه و تاثیرگذار به بازار عرضه کنند.
حال این پیام از طریق رسانه انتقال می یابد. رسانه ها معدود به بیلبورد و تلویزیون و روزنامه و مجله و … اینها نمی باشد. بلکه آنچه بصورت نوشتاری بر روی برچسب محصول نقش می بندد، یا لباس کارکنان سازمان و آنچه حتی بر روی پله ها مترو، برچسب روی لیوان ها و هر آنچه که امکان انتقال پیام را بوجود می آورد جز رسانه محسوب می شود.
آنچه به نظر اهمیت زیادی دارد این است که آیا رسانه ی مورد نظر تعداد مخاطبین زیادی را در بر می گیرد یا خیر؟
نرخ پاسخ دادن در این رسانه چگونه است؟
یکی از مواردی که در انتخاب رسانه مورد توجه است درجه مداخله ی رسانهاست.
وقتی پیامی از تلویزیون در حین تماشای فیلم سینمایی پخش می شود، درجه مداخله بالا است، چرا که شما می بایست آن تبلیغ را نیز مشاهده کنید.
در بخش بعدی این نوشته، به طور خاص به رسانه های چاپی خواهم پرداخت.
پاسخ دهید
برای ارسال نظر باید وارد شوید.