شناخت بهتر روزنامه و مجله بعنوان رسانه ی تبلیغاتی

 [stextbox id=”alert”]

در نوشته های قبلی فوراستادی که زیر سرفصل بازاریابی و تبلیغات رسانه ای قرار می گرفت، با هم ابتدا مروری داشتیم بر نقش رسانه در بازاریابی و تبلیغات، سپس به رسانه بعنوان چتر ارتباط با بازار پرداختیم و در ادامه مروری داشتیم بر رسانه های چاپی، که این نوشته ادامه ای بر نوشته های قبلی است

[/stextbox]

مخاطبین اصلی روزنامه معمولا کسانی هستند که جز طبقه ی متوسط و متوسط روبه بالا هستند.

مخاطبین روزنامه افراد زیر 19 سال نیستند. بنابراین اگر محصولی دارید که مناسب نوجوانان و جوانان است، روزنامه رسانه مناسبی نیست.

♦ قیمت گذاری تبلیغات در روزنامه

بسیاری از مجلات و روزنامه های دنیا یکسری کارت هایی دارند به rate card که در داخل دفتر روزنامه قرار دارند یا اینها را در اختیار نماینده های خودشان قرار می دهند.

نکته ی مهم در مورد تبلیغات در روزنامه این است که قیمت گذاری بیشتر بر اساس تعداد تیراژ، فضایی که از نظر اندازه میخواهیم تبلیغ کنیم، رنگ مخصوصی که می خواهیم از جانب روزنامه چاپ شود و همچنین اگر در جاهای خاص روزنامه تبلیغ کنیم، قطعا هزینه های بالاتری پرداخت خواهیم کرد.

♦ تبلیغات مشارکتی یا cooperative advertising

نوع دیگری از تبلیغاتی که شرکتها در روزنامه ها و سایر رسانه ها مثل تلویزیون و بیلبورد و رادیو و مجلات و حضور در نمایشگاه ها از طریق روابط عمومی، تبلیغات مشارکتی است.

تبلیغاتی که شرکت مادر به نماینده های خودشان پرداخت می کنند تا آنها تبلیغات محلی را انجام دهند. مثلا سامسونگ به سام سرویس که بعنوان نماینده ی آن در ایران فعالیت می کند، شاید چیزی در حدود نیمی از هزینه ی تبلیغاتی را پرداخت کند.

در سال های گذشته خود من شاهد این بودم که مثلا خرید از شرکت های اروپایی و شرق آسیا بسیار متفاوت تر از این بود که در عمل در خیلی از جاهای دنیا انجام می گرفت. ما در زمان تحریم ها بسیار مشکل داشتیم تا بخواهیم حتی sample  یا نمونه محصول از فروشنده ها بگیریم چه برسد به اینکه نیمی از هزینه های تبلیغاتی را نیز پرداخت کنند. در واقع با موضع ضعف پشت میز مذاکره قرار می گرفتیم. امیدوارم مثل خیلی از مردم عزیزمون ایران، پسا برجام اتفاقات مثبت زیادی را رقم بزند.

در اصل به این صورت است که اگر یک شرکت بین المللی در ایران نماینده ای دارد، می بایست چیزی در حدود نیمی از هزینه های تبلیغاتی را پرداخت کند.

♦ نقاط قوت روزنامه:

مخاطبین آن انبوه

به تعداد زیادی از مخاطبین دسترسی داریم

افراد طبقه متوسط و بالاتر از طبقه متوسط هستند، دارای درآمد و تحصیلات هستند.

دائمی و ملموس بودن آن است. مثل permanent بودن روزنامه مهم است.

فرکانس یا تعداد زیادی از تیراژ روزنامه ها

داشتن تعلق خوانندگان به روزنامه، ممکن است باعث تعلق خوانندگان به تبلیغ ما نیز شود. احساس مخاطب ممکن است به برند ما نیز منتقل شود.

زمان انتظار چاپ در روزنامه کوتاه است. ما می توانیم طرح خودمان را دو روز قبل از آنکه روزنامه چاپ شود به دفتر روزنامه تحویل دهیم. اما lead time  یا زمان انتظار در مورد مجلات متفاوت تر و زیادتر است و ممکن است در بازار تغییرات زیادی رخ دهد که دیگر آن تبلیغ مد نظر ما اثر خودش را نداشته باشد.

♦ نقاط ضعف روزنامه:

طول عمر یک روز روزنامه

چاپ شدن در کاغذهایی که کیفیت پایینی دارند. Porous paper یا کاغذ روزنامه که ممکن است با استراتژی پیام شما همخوانی ندارد.

انبوه بودن روزنامه، مانع از ارتباط مستقیم با مشتری می شود.

رقابت کردن با تعداد زیادی از تبلیغات رقبا و همچنین محتوای خود روزنامه

 [stextbox id=”custom”]

رسانه های چاپی  ) مجله)

[/stextbox]

مجلات نیز مثل روزنامه ها دارای تقسیم بندی می باشند.

تقسیم بندی بر اساس زمان و تعداد چاپ در سال: یکسری از مجله ها هفتگی، ماهانه، دو ماهنامه و فصلی هستند.

تقسیم بندی بعدی بر اساس مخاطبین خاصی می باشد: مثل زن روز، خانواده سبز، زندگی ایده آل که مصرف کننده نهایی مخاطب آنها هستند.

یکسری مجله ها در مورد کسب و کار هستند. مثل هاروارد بیزینس، تدبیر

یکسری مجله ها مختص صنف خاصی هستند. مثل مجلاتی که در لاله زار تهران منتشر می شود. مجلاتی که شرکت نفت یا خودروسازها منتشر می کنند.

♦ تقسیم بندی بعدی براساس توزیع:

مجلاتی که فروخته می شود. که به آنها می گویند paid circulation publication  که روی گیشه فروخته می شوند.

مجلاتی که صنف خاصی آنها را تولید می کنند ولی روی گیشه فروخته نمی شود و آنها را به رایگان در اختیار گروه خاصی قرار میدهند.

حتی آن مجلاتی که بر روی گیشه ها به فروش می رسند، درآمدشان از فروش نیست، بلکه از تبلیغاتی است که دریافت میکنند.

هر دو این مجلات درآمد خودشان را از تبلیغات بدست می آورند.

ما چالشی داریم در مورد توجه به مجلات، برخی می گویند که مجلاتی که خریداری می شوند، منطق می گوید که خریداران بیشتر به صفحات توجه می کنند. اما مجلات رایگان نیز در صورت جذاب بودن، میتوانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند.

مجلات تفاوت دیگری نیز نسبت به روزنامه دارند که مجلات تخصصی تر هستند. یعنی موضوعات تنوع کمتری دارند و اینکه کیفیت کاغذهای آنها نیز بسیار بهتر است.

♦ 5 روش تبلیغ در مجلات:

روش اول Gate Folds:

gate folds-magazine
نمونه ای از تبلیغات با صفحاتی بزرگتر از اندازه معمول که در مجلات انجام میشود

یعنی تبلیغ ما در صفحات بزرگتر از حد معمول چاپ می شوند و این صفحات تا شده و روی هم قرار می گیرند.

Fold  به معنی تا کردن می باشد.

روش دوم tip-ins  یا pre-printed ad  که در این روش شما از قبل بر روی جنسی از مقوا که متفاوت است از  جنس برگه های مجله محتوای خودتان را چاپ می کنید و آن را بر روی صفحه ای که از قبل سفید گذاشته شده است، چسبانده میشود و خواننده ی مجله هنگام ورق زدن با مرکز ثقل مجله که محتوای شما است مواجه می شود.

در نوشته ی بعد با هم به سه مورد از تبلیغات دیگری که در مجلات انجام می شود اشاره خواهیم کرد.

[huge_it_slider id=”3″]

2 دیدگاه

  • saman گفت:

    عالی بود.
    واقعا ممنون آقای رنجبر. نوشته های شما هربار چیز تازه ای به بنده یاد میده.
    میخوام به شما بگم که انشالله سلامت و موفق باشید.
    بیشتر از قبل برای ما بنویسید و آموخته هاتون را به اشتراک بذارید.
    سپاسگزارم

    • admin گفت:

      سامان عزیز، ممنونم از دعای خوبی که برای من کردی.
      خیلی انرژی مثبت دادی به من. حتما سعی میکنم اگر زمان اجازه بده، بیشتر کتاب و مقاله بخونم و آنها را اینجا منتشر کنم.
      از شما میخوام که به فوراستادی سر بزنی و باز هم بازخورد بدی. سپاس

پاسخ دهید