نقش حواس در خرید ما( بو )

         

در مطالب قبلی ابتدا به معرفی کتاب خرید شناسی پرداختم، سپس با هم مروری داشتیم بر یاخته های آیینه ای و نقش آن در خرید کردن ما، در ادامه به نقش سوماتیک و قدرت تداعی مغز در خریدهای ما توضیحات کوتاهی را عنوان کردم.

در این درس قرار بود تا با هم برخی از تکنیک هایی را بررسی کنیم که بازاریابان بوسیله ی حواس پنجگانه ی ما، تلاش میکنند تا بر تصمیمات خرید ما و احساس ما نسبت به محصولات و خدمات تاثیر بگذارند.

اما قبل از آنکه به اصل مطلب بپردازم، لطفا لحظه ای پیش خود فکر کنید که چرا برخی از محصولات (کالاها و خدمات) بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. چرا برخی از محصولات با وجود اینکه برتری چندانی، چه در قیمت و کیفیت ندارند، اما بیشتر شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

شاید قسمتی از پاسخ سوال بالا بر میگردد به نشانه های سوماتیک در بدن، نشانه هایی که تداعی کننده ی آنچه در گذشته برای ما اتفاق افتاده است. خاطرات و احساساتی که از استفاده کردن یک محصول یا تماشا کردن تبلیغات آنها از دوران نوجوانی و جوانی بهمراه داشته ایم.

اما قسمت دیگر پاسخ، به احتمال زیاد به تیزهوشی تبلیغات و بازاریابانی است که از حواس پنجگانه ی ما استفاده می کنند.

هر روز با انواع و اقسام تبلیغات مواجه می شویم، تبلیغات محیطی، رسانه ها، رادیو و… این حجم تبلیغات باعث می شود تا ما نسبت به خیلی از آنها بی تفاوت باشند. یکی از دلایلی که بازاریابان به سمت راهکارهای دیگری رفتند تا از فعالیتهای خود، نتایج بهتری را بگیرند، همین عدم جلب توجه و گم شدن تبلیغات آنها میان هزاران تبلیغ دیگر است.

در این درس با هم به برخی از تکنیک ها که با استفاده از حواس پنجگانه ی ما مورد استفاده قرار می گیرند، اشاره خواهم کرد.

تصاویر و صدا در کنار هم به مراتب اثرات بیشتری دارند، نسبت به زمانیکه به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرند. حالا فرض کنید سایر حواس پنجگانه را در کنار هم داشته باشیم، طوری که نظم داشته باشند، بین چشم و بویی که استشمام می کنیم ارتباط منظمی وجود داشته باشد. در حال خوردن فیله ی ماهی باشیم، بوی لیموی تازه نیز به مشام ما برسد، ارتباط منظمی که لذت خوردن غذا را بیشتر می کند.

در ادامه با هم برخی از راهکارهای هوشمندانه را که بر تصمیمات خرید ما تاثیر می گذارند را مرور می کنیم.

در شیر مادر، وانیل وجود دارد. به همین دلیل بوی وانیل برای خیلی از ما انسان ها لذت بخش است. برخی از مواد غذایی از وانیل استفاده می کنند تا میزان فروش خود را افزایش دهند. تعدادی از فروشگاه های زنانه از بوی زنانه ی وانیل در محیط فروشگاه استفاده می کنند تا میزان فروش لباس های خود را افزایش دهند.

از میان حواس پنجگانه ی ما، بو از همه قوی تر است.

فروشگاه های سامسونگ از بوی طالبی استفاده می کنند، تا مشتریان را با بوی ملایم آن آرام کنند، و آنها در برابر قیمت چانه نزنند.

برخی از این بوها طبیعی هستند، همانند فروشگاههای بزرگی که ابتدای درب ورودی فروشگاه خود، نانوایی احداث می کنند تا بوی تازه بودن را در سراسر فروشگاه داشته باشند. تازه این تنها دلیل نیست، بلکه دلیل مهمتر فروش سایر مواد غذایی مثل کره و مربا و خامه می باشد، چرا که بوی نان، احساس گرسنگی را ایجاد می کند.

حتی برخی از فروشگاه ها زحمت راه اندازی نانوایی را به خود نمی دهند و از بوهای مصنوعی استفاده می کنند.

در مطلب بعدی با هم مروری بر سایر حواس و نقش آن در خرید خواهیم داشت.

پاسخ دهید