توضیحاتی کوتاه درباره بیانیه ماموریت به همراه نمونه

کسانی که درس مدیریت استراتژیک را گذارنده باشند، خوب بخاطر دارند که چهار بخش مهم مدیریت استراتژیک عبارتند از: بررسی محیط، تدوین استراتژی، اجرا استراتژی و کنترل و ارزیابی میباشد.

در بخش تدوین استراتژی که خود بیانیه ماموریت، اهداف، استراتژِی و سیاست های کلی را در بر می گیرد، بیانیه ماموریت موضوعی مهم است، اما شاید خیلی راحت از کنار آن عبور میکنیم.

در این نوشته نه چندان طولانی به چند نکته مهم اشاره خواهم داشت.

ماموریت  در مورد فلسفه وجودی یک سازمان صحبت میکند. اینکه ما چه میکنیم، کجا هستیم و اگر شرکتی خدماتی مثل نظافت ساختمان و یا شرکتی تولیدی همانند ساخت اتومبیل در قبال خدمات و محصولاتمان چه ارزشی را دریافت خواهیم کرد.

بیانیه ماموریت می گوید که سازمان در چه صنعتی است، مشتریانش چه کسانی هستند، کارکنان و سهامداران و مشتریان را مورد توجه قرار میدهد.

اما گفته می شود که دو نوع بیانیه ماموریت داریم: 1) بیانیه ماموریت گسترده و 2) بیانیه ماموریت محدود

بیانیه ماموریت گسترده: وقتی صحبت از بیانیه ماموریت گسترده میشود، سازمان ها آنقدر فلسفه ی وجودی خود را گسترده در نظر میگیرند که در واقع نمی توان بطور دقیق مشخص کرد که آنها به چه کاری مشغولند، مشتریانشان چه کسانی هستند.

بیانیه ماموریت محدود: در مورد این صحبت میکند که شرکتها خودشان را به یک بخش خاصی محدود میکنند. ایراد این بیانیه این است که اگر توسعه ای در فعالیت ها و محصولات و بازارهای سازمان صورت بگیرد، بدلیل ماموریت محدود، مجبور به بازنگری در بیانیه ی شرکت خواهند بود.

حالا اجازه بدهید تا با هم نمونه هایی را مورد توجه قرار دهیم.

مثلا شرکتی در بیانیه ی ماموریتش از کلمه ی راه آهن استفاده میکند. در حالی که میتوانست از عبارت حمل و نقل استفاده کند و خود را به راه آهن محدود نکند.

برخی از شرکتهای تولید کننده گوشی تلفن همراه خود را صرفا تولید کننده گوشی های هوشمند معرفی می کنند. در صو رتیکه می توانند خود را بعنوان کسب و کار برقراری ارتباط میان انسان ها معرفی کنند.

شرکت تولید کننده محصولات مراقبت از پوست را در نظر بگیرید که خود را بعنوان شرکت تولید کننده محصولات مراقبت از پوست در نظر میگیرد، در صورتیکه می تواند خود را  بعنوان شرکتی معرفی کند که کمک میکند به بانوان تا پوستی شفاف تر و سالم تر داشته باشند.

نکته حائز اهمیت این است: در بیانیه ماموریت نه آنقدر گسترده که نتوان کسب و کار شما را تشخیص داد و نه آنقدر محدود که در صورت توسعه، مجبور به تغییر شوید.

نکته حائز اهمیت تر: اینکه بیانیه ی ماموریتتان را به گونه ای بیان کنید که نه محصولاتتان را، بلکه مصرف کنندگان را در کانون توجه قرار دهد.

مثلا شرکت پی اند پی به جای بیانیه ماموریتی در مورد اینکه بهترین پاک کننده و تمیز کننده باشد، می گوید تجربه ی جدیدی از پاکیزگی است، که نیاز به کار سخت را برای تمیزی خانه از بین می برد.

 

پاسخ دهید