وضعیت توسعه فوتبال پایه کشور براساس برنامه فوتبال گرسروتز

در طی سال ها فوتبال به یک ورزش جهانی تبدیل شده، که تقریبا در هر گوشه از جهان مردم به بازی آن می پردازند. این بازی میلیون ها نفر را از طریق فعالیت های خود با عناوین مختلف مانند بازیکن، مربی، مدیر، داور، هوادار، داوطلب و حامی جذب می نماید.

همچنین اخیرا فوتبال به عنوان یک محرک با نفوذ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای بسیاری از ذینفعان شناسایی شده است. به طوری که شرکت های فراملیتی میلیاردها دلار در زمینه حمایت مالی سرمایه گذاری می کنند، سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل از فوتبال به عنوان ابزاری برای توسعه و صلح درکشورهای درگیر با فقر و جنگ استفاده می نمایند و هواداران نیز با حضور در استادیوم ها و یا از طریق تماشای تلویزیونی تیم محبوب خود را حمایت می کنند.

همچنین از سنین کودکی، بازیکنان نوجوان الگوهای فوتبالی مورد علاقه خود را انتخاب و با تقلید از آن ها به بازی در زمین های فوتبال می پردازند.
به صراحت می توان گفت، قدرت جذب جوانان در نقاط مختلف جهان از ویژگی های خاص فوتبال می باشد که در ذات آن نهفته است و هیچ ورزش دیگری این توانایی را ندارد. بنابراین توسعه فوتبال پایه و جوانان یکی از مهمترین اهداف هر فدراسیونی در سطح جهان می باشد.
این امر علاوه بر اینکه پسران و دختران را با مهارت های فوتبال آشنا می سازد، ارزش هایی مانند دوستی، احترام، بازی عادلانه، رقابت و تعهد را که درون تمرینات و مسابقات فوتبال نهفته به جوانان تحویل می دهد.

همچنین تمرکز ویژه روی آموزش کودکان و جوانان، بدلیل تاثیری که در تضمین آینده فوتبال در جهان دارد، نزد فیفا از اهمیت بالایی برخوردار است.
با بررسی سرگذشت فوتبال در دوران گذشته، دست اندر کاران فوتبال نقاط گوناگون جهان با اعتقاد به اینکه رشته فوتبال در هر کشور، راهی جز گذر از مسیر علمی آن ندارد، سعی در قدم گذاردن در آن راه کردند. برای ایشان به خوبی آشکار شده که فوتبال زیبا باید از دوران نوجوانی در فوتبالیست ریشه بدواند و نحوه تربیت، تغذیه، بدنسازی و آموزش مهارت های فردی و گروهی تحت شرایط و عوامل مطلوب علمی و تجربه شده صورت پذیرد، هر کجا که این گونه اندیشه ها پیگیری شد، موفقیت های پایدار خلق گردید.

مسلماً مدارس فوتبال با بهره گیری از امکانات و مربیان تحصیل کرده و باتجربه می توانند نقش مهمی را در این زمینه داشته باشند.
در سالهای گذشته یکی از مشکلات اصلی و اساسی فوتبال کشور، توجه وافر به فوتبال بزرگسالان و کم توجهی به فوتبال پایه بوده است. حلقه مفقوده ورزش قهرمانی کشور ما بنا به مندرجات طرح جامع ورزش کشور و سایر تحقیقات مرتبط و همچنین نقطه نظرات صاحب نظران، نبود یک نظام یکپارچه و هدفمند استعدادیابی است.

در حال حاضر مدارس فوتبال کشورمان اغلب از لحاظ امکانات در مضیقه هستند یا هدفی غیر از تربیت و پرورش استعدادهای فوتبال را ترسیم کرده اند که اگر غیر از این بود، هم اکنون با وجود فعالیت چند ساله این مدارس، تیم های پایه قدرتمندی در رده های باشگاهی و ملی داشتیم که در باشگاه های بزرگ تیم های بزرگسالان را نیز تغذیه کنند.

علاوه بر این، امروزه بر کمتر کسی پوشیده است که موفقیت آینده فوتبال ایران در دست جوانان و رده های پایه قرار دارد. توجه کامل به تیم های بزرگسالان فوتبال کشور به صورت مقطعی، ممکن است موفقیت هایی را به همراه آورد، اما در صورت نیاز به کسب موفقیت در دراز مدت می بایست دیدی اختصاصی به رده پایه فوتبال کشور اتخاذ نمود.
فدراسیون جهانی فوتبال در راستای ارتقاء هدفمند فوتبال در رده های پایه و همچنین همه گیر نمودن آن در سرتاسر جهان اقدام به طراحی برنامه فوتبال گرسروتز نموده است. هدف بلند مدت این برنامه، اطمینان از توسعه پایدار پسران و دختران سنین 6 تا 12 سال می باشد.

فوتبال گرسروتز به معنی فوتبال برای همه می باشد و حامی تبادل و اشتراک گذاری ارزش های انسانی و صد البته لذت بردن از بازی شگفت انگیزفوتبال است.
برای برخی فوتبال گرسروتز تنها بر روی فعالیت های تفریحی متمرکز است، در حالی که برای برخی دیگر تمرینی سازمان یافته از ورزش، به همراه تمرینات و مسابقات در چهارچوب یک باشگاه یا مدرسه است.

البته این نکته را باید در نظر داشت که همه بازیکنان جوان، ستارگان آینده فوتبال نخواهند شد و همچنین تمام مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به بازیکنان حرفه ای را کسب نخواهند کرد، در نتیجه جلسات تمرینی شدید و تاکتیک های پیچیده برای این سنین مناسب نیستند.
بازی کردن بهترین روش یادگیری است. مهمتر از همه، کودکان باید تفریح داشته باشند. ارتباطات، روحیه تیمی و تفریح عناصر ضروری فوتبال گرسروتز هستند. مفهوم یادگیری از طریق بازی در حالی که بوسیله یک مربی-معلم هدایت می شود، رویکردی ویژه برای کمک به جوانان و ایجاد فرایندی متصل به آینده طراحی کرده است.

برنامه گرسروتز فیفا به هرکس فرصت بازی فوتبال، بدون تبعیض و نیاز به زیرساخت خاصی ارائه می دهد. همچنین این برنامه می تواند تکمیل کننده فعالیت ها و ابتکارت کنفدراسیون ها و فدراسیون های ملی باشد که هم اکنون برنامه های گرسروتز مصوب دارند. برنامه گرسروتز به منظور تعامل نزدیک با فدراسیون ها و مشارکت تمام ذینفعان در آموزش (دولت ها، سازمان های غیر دولتی، انجمن ها، مدارس و غیره) ترسیم شده است.
در رابطه با اهمیت این برنامه نزد فدراسیون جهانی فوتبال می توان به این مورد اشاره نمود که بین سال های 2011 تا 2016 فیفا میلیون ها دلار در فوتبال جوانان و فعالیت های گرسروتز سرمایه گذاری کرده است، که 83 درصد از آن به آموزش گرسوتز در سراسر جهان اختصاص یافت
همچنین یکی از سه رکن چشم انداز کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز تبدیل فوتبال به ورزش اول آسیا است که این مهم تنها با افزایش مشارکت در همه سطوح و بوسیله ترغیب موثرتر علاقمندان حاصل خواهد شد.

ترغیب شرکت کنندگان، تحریک بیشتر علاقمندان به بازی فوتبال، فراهم ساختن فرصت های بیشمار اجتماعی شدن، حمایت از سبک زندگی سالم و توسعه افراد جوان هم از منظر آموزشی و هم ورزشی اهداف اصلی و برجسته فوتبال گرسروتز آسیا هستند.
در تحقیقی با عنوان ایجاد محیط حمایتی میان بازیکنان جوان، نشان دادند که مربیان باید درک کنند که برنامه گرسروتز حامی اتخاذ و اجرای استراتژی هایی است که انگیزه ذاتی، لذت و مشارکت بلندمدت بازیکنان را برمی انگیزد.
بعلاوه مربیان شایسته تمرینات و مسابقات را به صورتی شکل می دهند که بازیکنان تجارب مثبت ورزشی کسب کنند و احساس حمایت و انگیزه داشته باشند
توسعه فوتبال گرسروتز در چین بدون مشارکت دولت بسیار مشکل می باشد. زیرا در این کشور هنوز فرهنگ فوتبال بر مبنای مشارکت جامعه ضعیف است و رویدادهای کمی به طور رسمی در سطح گرسروتز سازماندهی می شود. همچنین در این تحقیق بر توسعه پایه ای از فوتبال در بین انجمن های محلی تاکید شده است.
در تحقیقی با عنوان توسعه فوتبال گرسروتز جوانان و نوجوانان در انگلستان، به این نتیجه رسیدند که توسعه اماکن گرسروتز برای ثبات و موفقیت فوتبال گرسروتز حیاتی است و مهمترین مسئله ای است که فوتبال گرسروتز انگلستان در آینده ممکن است با آن:روبه رو باشد.

به همین منظور اتحادیه فوتبال انگلستان برای برنامه های کاربردی جدید در حال توسعه و ارتقاء اماکن جدید ورزشی مانند چمن های مصنوعی سازگار با همه شرایط جوی و رختکن های مدرن، از سال 2014 حدود 44 میلیون پوند در مجموع 235 پروژه گرسروتز سرمایه گذاری کرده است.
برنامه های فوتبال گرسروتز نوجوانان و جوانان جریانی حیاتی است برای فوتبال حرفه ای و همچنین پایه و اساس آینده را فراهم می نماید. بازی کردن استعدادهای جوان و اشتیاق حامیان برای حمایت نقش مهمی را در توسعه تجاری سازی وحرفه ای سازی فوتبال ایفا می کند.
در تحقیقی با عنوان توسعه فوتبال گرسروتز در ژاپن، نشان دادند که فوتبال گرسروتز ژاپن توسعه موفقی را داشته است که این موفقیت حاصل برنامه های توسعه نظام مند بوسیله سازمان های اداری فوتبال می باشد.
در کشور ایران نیز فدراسیون فوتبال از سال 1392 اقدام به اجرای این برنامه نموده است و در حال حاضر حدود 1200 مدرسه فوتبال در سراسر کشور تشکیل و مجوز خویش را از این فدراسیون اخذ نموده اند. فستیوال های فوتبال پایه در شهرستان ها، استان ها و کشور به طور منظم از سال 1392 برای پسران و از سال 1394 برای دختران برگزار می گردد.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز FC DORFAK FOOTBALL CLUB به عنوان یکی از بهترین باشگاه ها و مدارس فوتبال استان البرز و کرج، از شما استعدادهای برتر استان تست فنی می گیرد و برای سال 99 ثبت نام می کند. از طریق لینک های زیر می توانید ثبت نام کرده و با ما در ارتباط باشید

امیدواریم از این تمرینات بسیار خوبی که اینجا با شما به اشتراک گذاشته شد، استفاده نمایید. این تمرینات بخشی از تمرینات پاس و دریافتی است که در باشگاه و مدرسه فوتبال درفک توسط مربیان باشگاه ارائه می گردد.

ثبت نام در باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز

ثبت نام در مدرسه فوتبال درفک در رده سنی 8 تا 10 سال

ثبت نام در مدرسه فوتبال درفک در رده سنی 10 تا 12 سال

ثبت نام در مدرسه فوتبال درفک در رده سنی 12 تا 14 سال

خرید کتاب های روز مربیگری فوتبال (ببینید)

پاسخ دهید