مهارت ادراک و تشریح در مربیگری فوتبال | FCDORFAK

 باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز به عنوان یکی از بهترین آکادمی های فوتبال ایران و البرز تلاش دارد، تا همگام با بهترین تمرینات روز فوتبال دنیا، استعدادهای خوبی را به فوتبال ملی و باشگاهی معرفی نماید.

در این نوشته با هم مروری کوتاه در مورد سبک زندگی ورزشی یکی از با اهمیت ترین بازیکنان تاریخ فوتبال خواهیم داشت.

با مقالات دیگر درفک نیز همراه باشید.

یک مربی همواره باید پیرو 3 مفهوم محوری، یادگیری شخصی و آموزش تیمی را برقرار سازد. این 3 مفهوم در قالب 3 پرسش نسبت به هر موضوعی نمایان می شوند.
1) چه مشکلی داریم؟
2) چرا این مشکل را داریم؟
3) چگونه این مشکل را برطرف سازیم؟

اساسا این یک ابزار کار قدرتمند برای مربیان تاپ است. در واقع با یک سوپرمدل عالی در باب روش شناسی موضوعات چالش زا طرف هستیم.
باور اکثریت مربیان نیز خطوط این نوشته را تائید می کنند که این بهترین و سریعترین و کاربردی ترین الگو است. فهم سریع مشکل با چه، فهم سریع دلیل مشکل با چرا و فهم سریع برطرف کردن مشکل با چگونه.

این نکته نامروان مربیان است. استفاده از این رویکرد جهت ثبت هر واقعه ای در تیم خود و جهان پیرامون.. این شیوه فونداسیون مربیگری شما را صدچندان محکم و عمیق کرده و شما را به سمت هدایت تیم های برجسته راهنمایی می کند.

ولی پیش زمینه هایی برای آن لازم الاجراست. در واقع در عمق این هر کندوکاو با چه و چرا و چگونه؛ آموزش اصلی درس برپا شده است. جایی که هر مربی با دو عنصر کلیدی این الگو یعنی «درک و تشریح» در مسیر مربیگری اش همواره روبرو خواهد شد. البته شاید استفاده از واژه عنصر کم لطفی عمیق به مباحث فوق باشد! بهتر است بگوییم هر دو بسیار مهم برای تمام مربیان در تمام سطوح فوتبالی و در تمام زمان ها خواهد بود.

با «درک هر ابعاد و فرمت زمین جهت اجرای تمرینات خاص و تاثیرگذار» شروع می کنیم. درفک در این درس تلاش می کند کاملا مخاطب را به این توانایی برساند که به عنوان مثال اگر می خواهد ضدحمله تمرین کند، بداند که قوی ترین قالب و ابعاد برای آن چیست. اگر می خواهد شوت یا پاس تمرین کند نیز به همین شکل و تمامی تمرینات دیگر.

پارت اول: هنر درک ابعاد و فرمت در فوتبال

ما چرا تمرین می کنیم؟
چون قصد داریم رشد کنیم. چون این رشد برای ما تمایز نسبت
به حریف ایجاد می کند.

چه تمریناتی باید برای ایجاد تمایز انجام دهیم؟
طبیعتا ما باید تمرینات ویژه و منحصربه فرد سبک بازی مدنظر خود را با توجه و احترام فنی به اصول آموزشی روز فوتبال انجام دهیم.

خب. چگونه باید تمرینات را طراحی و اجرا کنیم تا ایجاد تمایز و رشد سبک بازی خود را در زمین بازی مشاهده کنیم؟
توقف اتوبوس ماجراجویی ما دقیقا همین ایستگاه است. چون به کرات عدم همخوانی کپی بین تمرینات و بازی را در کار خود و همکاران دیده ایم. جلسات تمرینی چند ماهه حتی باعث نشده بازیکنان چند پاس طولی مداوم جهت انتقال توپ به جلو را انجام دهند و این واقعا عذاب دهنده است.

در چنین حالتی در فوتبال، اکثریت ما یک واکنش غیرمنطقی بروز می دهیم. به شکلی انتحاری تمرینات را روی بدنسازی های سنگین سوار می کنیم، حالا که نمی تونید توپ رو حرکت بدید؛ پس باید خودتون به جاش بدوید و تاکتیک عجیب قهر کردن با بازیکنان به نشانه دلخوری رو اعمال می کنیم. و کی نیست به ما گوشزد کند که اگر این تنبیهات صحیح است حقیقت امر این می باشد که باید برای خودت آنها را اعمال کنی.

اساسا در شکل صحیح و مرتبط با توسعه فوتبال، سرمربی همواره نفر اول اشتباهات است. با تنبیه کردن خودش به بهترین صورت ممکن وفاداری و تلاش بازیکنان را به دست می آورد. زیرا همه سربازان عاشق ژنرال های دلیر جلوی ارتش هستند. در چنین تیمی، وقتی مشکل ناهمخوانی تمرین-بازی رخ می دهد؛ مربی بیش از هر چیزی به «قالب ارائه مهارت» نگاه می کند.

او به کالبدشکافی مشکل از جنبه سیستم آموزشی می پردازد و در 99 درصد اوقات مشکل را همانجا هم برطرف می کند. زیرا پیش فرض های آشکاری وجود دارند که بروز چنین مسائلی را موجب می شوند. گاهی مسئله عدم وجود سرگرمی در تمرینات است و بازیکنان را دچار خستگی تاکتیکی کرده است. گاهی سبک بازی نیاز به صبر بیشتری دارد یا سبک انتخابی بسیار از واقعیت بازی دور است. گاهی فقط یک قطعه کوچک باید در چرخه قرار بگیرد تا موتور روشن شود وقدم های دیگر. پیش فرض ها مختلف و از گونه های متنوعی هستند و یادگیری آنها قطعا کار کوچینگ را ساده تر و کم هزینه تر کرده و از اشتباهات مجدد ما جلوگیری می کنند.

در همین راستا یکی از پرتکرارترین این پیش فرض ها که کسب دانش در مورد آن به حق یکی از فضایل ارزشمند مربیگری فوتبال می باشد، مبحث «انتخاب ابعاد و فرمت تکمیل کننده » می باشد.
یعنی به فرض مثال اگر تصمیم دارید مهارت ضدحمله را در تیم تقویت کنید، باید متناسب با قواعدی که اعمال خواهید نمود) مانند ضرب کم، توسعه مرکزی و .. ؛ ابعاد و فرمی نیز در طراحی زمین تمرین آن استفاده کنید که متناظر و همگرا بوده و همین قواعد را به صورت خودکار برای بازیکنان به عنوان بهترین گزینه بازی با توپ یا حرکت بدون توپ دسترس پذیر نماید.

تست فوتبال در کرج (تست فوتبال نونهالان، نوجوانان در کرج سال 99)

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان یکی از بهترین باشگاه ها و مدارس فوتبال در استان البرز، از بازیکنان با استعداد فوتبال استان البرز، تست فنی بعمل می آورد. شما نیز می توانید با توجه به شرایط سنی خود در یکی از رده های باشگاه فوتبال درفک حضور داشته باشید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز از استعدادهای فوتبال در سراسر کشور پذیرش می کند. شما می توانید به مجموعه درفک پیوسته و در مسیر حرفه ای شدن به عنوان یک فوتبالیست قدم بردارید.

پاسخ دهید