انقلاب در دوره بندی تاکتیکی فوتبال (چگونه از علم پیچیدگی و تفکر سیستمی در فوتبال استفاده کنیم) بخش سوم | FCDORFAK

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز به عنوان یکی از بهترین آکادمی های فوتبال ایران و البرز تلاش دارد، تا همگام با بهترین تمرینات روز فوتبال دنیا، استعدادهای خوبی را به فوتبال ملی و باشگاهی معرفی نماید.

در این نوشته با هم مروری کوتاه در مورد یکی از با اهمیت ترین نکات آموزشی در فوتبال خواهیم داشت.

این مطلب سوم  از انقلاب دوره بندی تاکتیکی فوتبال می باشد، لطفا قبل از مطالعه این نوشته، بخش اول را از طریق اینجا  و بخش دوم را مطالعه نمایید.

با مقالات دیگر درفک نیز همراه باشید.

چرخه مورفوسیکل

اکنون با استفاده از روش تغییر افقی ویژگی که قبلا ذکر شد، روی استفاده از روش دوره بندی تاکتیکی در الگوی هفتگی (مورفوسیکل)تمرکز خواهیم کرد. درمثال زیر یک هفته فوتبالی استاندارد را در نظر می گیریم، یک بازی یکشنبه و بازی بعدی یکشنبه دیگر.

دوشنبه (مسابقه 1+)

بازیابی منفعل (روز تعطیل): در بیشتر نظریه های دوره بندی، روز بعد از بازی، تیم یک جلسه بازیابی سبک برای از بین بردن اسید لاکتیک جمع شده در بدن انجام می دهد. در دوره بندی تاکتیکی، از آنجا که بدن از ذهن جدا نشده است و از آنجا که خستگی احساسی و ذهنی در اولویت است، بهبودی منفعلانه فردای بازی اتفاق می افتد. این به بازیکنان امکان می دهد از حالت فشردگی خارج شوند، افکار خود را پاک کرده و خود را برای هفته تمرینی پیش رو آماده کنند.

*سه شنبه (مسابقه +۲):

بازیابی فعال: محتوای سبک، از نظر روحی و جسمی خیلی سختگیرانه نیست زیرا بازیکنان هنوز در حال بازیابی از بازی هستند و هدف این است که آنها برای جلسه بعدی (چهارشنبه) و شروع دوره تمرینات اصلی کاملا بهبود یابند. اجزای مدل کوچک بازی را می توان آموزش داد. در حالی که برخی از مربیان ترجیح می دهند مواردی را که در بازی قبلی رخ داده را پوشش دهند، مربیان دیگر ترجیح می دهند اصول کلی مدل بازی خود را که بدون تغییر باقی می مانند پوشش دهند تا تیم بتواند هویت خود را ادامه دهد.

در حالی که هر دو رویکرد فوق الذکر قابل قبول است، اما باید از انجام کار در مورد بازی بعدی خودداری شود زیرا بازیکنان از نظر ذهنی آماده شروع یادگیری اطلاعات جدید نیستند. توجه به این نکته مهم است که اگرچه این یک جلسه بازیابی است، اما این بدان معنا نیست که بازیکنان باید راحت عمل کنند زیرا این امر مغایر اصل خاص بودن است. بازیکنان همچنان باید هر تمرین را با حداکثر شدت تمرکز شبیه آنچه در بازی انجام می دهند، انجام دهند.

با این حال، پیچیدگی و مدت زمان هر تمرین باید کوتاهتر باشد و باید حداکثر ریکاوری بین ست ها وجود داشته باشد. بازیکنانی که در بازی قبلی درگیر نبوده اند یا بسیار کم بازی کرده اند باید بار بیشتری نسبت به بازیکنانی داشته باشند که در کل بازی یا بیشتر آن حضور داشتند.

*چهارشنبه (مسابقه -4):

روز اصول فرعی و زیرفرعی با مولفه های فیزیکی غالب قدرت: این اولین روز مرحله کسب توانایی تازه است، هم از طریق یادگیری مدل بازی، و هم از نقطه نظر محرک فیزیکی. در این روز ما در اصول فرعی و زیرفرعی مدل بازی خود، در سطوح فردی، گروهی، بخشی یا حتی بین بخشی؛ آموزش می دهیم.

محرک جسمی در این روز قدرت است و به همین دلیل، ما فضاهای تمرینات را کاهش می دهیم و تمریناتی ایجاد می کنیم که کوتاه مدت باشند. این تمرینات شبیه سازی موقعیت هایی است که بازیکنان در حال شتاب، کاهش سرعت، تغییر جهت و سرعت، پرش و غیره هستند(حرکات بدنی که بر قدرت تأکید دارند).

مدت استراحت بین تکرارها یا بازه ها باید زیاد باشد، زیرا بازیکنان باید در هر بازه زمانی شدت کامل داشته باشند. در این روز، مربیان به طور معمول روی جزئیات خاصی از مدل بازی کار میکنند بدون اینکه هنوز روی حریف تمرکز کنند، اما این به صلاحدید مربی است.

استعدادیابی فوتبال در کرج (استعدادیابی فوتبال نونهالان در کرج)

*پنجشنبه (مسابقه -3):

روز اصول اصلی و فرعی با محرک جسمی غالب استقامتپیچیدگی آموزش در این روز در بالاترین حد خود قرار دارد. به همین دلیل ، ما 10 در مقابل 10، 11 در مقابل 11 در فضاهای بزرگ با بسیاری از بازیکنان تمرین می کنیم و تمرکز خود را بر روی سطوح جمعی یا بین بخشی می گذاریم. مدت زمان فواصل تمرین طولانی تر است زیرا تعداد بازیکنان بیشتری وجود دارد و فضای بزرگتر و موقعیت ها به واقع بینانه ترند.

این شبیه روز مسابقه است. به طور معمول، در این روز، مربیان برنامه را برای حریف بعدی معرفی می کنند، زیرا این روزی است که بازیکنان از بازی قبلی کاملا بهبود یافته اند. بازی بعدی هنوز 72 ساعت فاصله دارد، بنابراین، از نظر عاطفی، ذهنی و جسمی، آنها باید کاملا آماده اطلاعات جدید باشند.

*جمعه (مسابقه -2):

روز اصول فرعی و زیر فرعی با محرک جسمی غالب سرعت: در طول این آموزش، هر تمرین باید بر سرعت و جنبش بسیار تأکید داشته باشد.
توجه به این نکته مهم است که هنگام صحبت از سرعت، ما نه تنها در مورد سرعت جسمی، مانند سرعت حرکت، بلکه از سرعت ذهنی (سرعت فکر و سرعت واکنش) نیز صحبت می کنیم. تمرینات باید فضاهای کمتری داشته باشد، بنابراین بازیکنان مجبور می شوند سریعتر تصمیم بگیرند. عدم تعادل بازیکنان می تواند باعث کاهش پیچیدگی شود، اما ضرورت سرعت فکر و تصمیم گیری را افزایش می دهد. با توجه به اینکه تنها دو روز به بازی بعدی فاصله داریم، مربی باید مراقب باشد که بازیکنان بیش از حد در این جلسه انرژی مصرف نکنند. مدت زمان فعالیت ها باید با توقف و دوره استراحت کوتاه باشد. اگر مربی بخواهد دوی سرعت را در هر یک از تمرینات بگنجاند، باید بدون تغییر جهت در یک خط مستقیم طراحی کند.

شنبه (مسابقه -1):

استعدادیابی فوتبال در کرج (استعدادیابی فوتبال نونهالان در کرج)

پیش فعال سازی: این جلسه آخرین آماده سازی قبل از بازی بعدی می باشد. هدف این روز آماده کردن هرگونه جزئیات نهایی در مورد بازی است؛ در حالی که باید اطمینان حاصل کنید بازیکنان از نظر جسمی و روحی کاملا برای مسابقه فردا آماده باشند. مربی می تواند روی موقعیتهای خاص بازی، ضربات ایستگاهی یا حتی11 در مقابل 11 کار کند، اما مدت زمان فواصل باید کوتاه باشد و در این بین بازیابی کامل انجام شود.

هنگام کار بر روی 11در مقابل 11، مهم است که اندازه زمین کاهش یابد (نیمی از میدان یا دو سوم آن). به این ترتیب بازیکنان در حال تصمیم گیری سریع و فعال هستند، بدون اینکه مسافت زیادی را طی کنند که باعث افزایش سطح خستگی و خطر شود. مربیان همچنین می توانند از تمرینات مختلف روندو RONDO استفاده کنند که می تواند برای بازیکنان سرگرم کننده و گرم کننده فعال ساز خوبی باشد. مدت زمان جلسه باید کوتاه، حدود یک ساعت باشد.

پیش فصل در دوره بندی تاکتیکی:

برخلاف بسیاری از روشهای مرسوم تمرین، دوره بندی تاکتیکی تفاوتی بین قبل از فصل و بقیه فصل ندارد.
بسیاری از روشهای دیگر سعی دارند در مدت زمان کوتاهی به تناسب اندام بالایی دست یابند، بنابراین اولویت بندی ابعاد مختلف بازی برای قسمتهای مختلف فصل انجام می گیرد. با این حال، همانطور که قبلا در دوره بندی تاکتیکی ذکر شد، بعد تاکتیکی همیشه نیروی محرکه اصلی آموزش است. به همین دلیل، از آغاز پیش فصل، تیم باید بلافاصله یادگیری مدل بازی را شروع کند و روی اصول بازی کار کند تا با شروع دوره رقابت عملیاتی شوند. به گفته مورینیهو، فقط در هفته اول پیش فصل؛ تمرین شامل چند اجرای تطبیقی است تا بازیکنان با خواسته های بازی آشنا شوند.

بعد از هفته اول، هر مورفوسیکل بعد تاکتیکی و یادگیری مدل بازی را در اولویت قرار می دهد. در دوره بندی تاکتیکی هیچ اوج عملکردی وجود ندارد زیرا هر بازی در فصل با اهمیت یکسان مشاهده می شود و هدف کادر مربیگری این است که بازیکنان در هر بازی در شرایط عملکرد بهینه باشند.

*درک خستگی:

در دوره بندی تاکتیکی، تناسب اندام همراه با بعد تاکتیکی قابل درک است، بنابراین یک تیم وقتی می تواند مدل بازی را با حداکثر تمرکز در بازی انجام دهد، تناسب اندام خود را بهبود می بخشد. باید به این صورت مطرح کرد که هنگامی یک بازیکن را خسته می دانیم، این لزوماً به معنای خستگی جسمی نیست؛ بلکه خستگی سیستم عصبی مرکزی است که ناشی از
تصمیم گیری مداوم در تمرینات و بازی ها می باشد. مورینیهو این را  خستگی تاکتیکی می نامد.
مثال، اگر بازیکنی را در نظر بگیرید که درآزمونهای جدا شده تناسب اندام نمره بسیار بالایی کسب کرده و مطابق با استانداردهای معمول تناسب اندام، بسیار مناسب شناخته شود و او را در یک تیم جدید قرار دهید، بدون آموزش مناسب مدل های شرایط مختلف بازی، این بازیکن از نظر تاکتیکی در طول بازی خسته خواهد شد و نمی تواند در بسیاری از حرکات تاکتیکی در شرایط مختلف، هماهنگ با بقیه نفرات عمل کند و بنابراین دچار خستگی تاکتیکی می شود.

نتیجه پایانی:

دوره بندی تاکتیکی فقط یک روش آموزشی نیست، بلکه همچنین مدلی برای تفکر و درک بازی فوتبال به شکل
استخراج یک ساختار منطقی از درون ماهیت آشفته و پیچیده مسابقه ای 90 دقیقه ای با 22 مرد به دنبال توپ می باشد. در حالی که برخی موارد مطلق درون این روش مانند مدل بازی و اصول روش شناختی وجود دارند اما باید اشاره کرد که دوره بندی تاکتیکی فضای زیادی را برای هنر مربیگری  فراهم می کند که اصلی ترین آن برای استراتژی منحصر به فرد مربی در مورد چگونگی عملی ساختن تاکتیک و روش هایش است.

همانطور که ویتور فرید بنیانگذار این روش ارزشمند اظهار جنبه تئوریک دوره بندی تاکتیکی احتمالا توسط بسیاری از مربیان تسخیر می شود، اما کلید موفقیت در این تئوری ها نیست. بلکه نکته اصلی در نحوه عملیاتی کردن جنبه تئوریک و نحوه تجسم کردن آن می باشد.
اینجاست که مربی، کسی که مدیریت می کند باید هر روز متمرکز و ویژه باشد. او باید فردی باشد که هر آنچه را که به نفع رشد کیفی فرآیند است به سمت آینده ای که آرزو داریم، به ارمغان بیاورد. البته مطمئنا هر آنچه که مبتنی بر ماهیت آشفته و پیچیده فوتبال و در تطبیق با بعد تاکتیکی مدل بازی باشد.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز از استعدادهای فوتبال در سراسر کشور پذیرش می کند. شما می توانید به مجموعه درفک پیوسته و در مسیر حرفه ای شدن به عنوان یک فوتبالیست قدم بردارید.

پاسخ دهید