تاکتیک های دفاعی دیئگو سیمئونه در فوتبال و تیم اتلتیکومادرید | FCDORFAK

دیگو سیمئونه در طول 9 فصل مربیگری در اتلتیکو مادرید توانسته چندین قهرمانی در جام های داخلی و اروپایی را با این تیم تجربه کند. یکی از مهم ترین دلایلی که این تیم را در حضور نام های بزرگی چون بارسلونا و رئال مادرید به این جایگاه رسانده، سبک دفاعی قوی این تیم است. در ادامه نکات مهم سیستم دفاعی تیم ال چولو را با هم بررسی می کنیم.

فشردگی طولی و عرضی در زمین:

این اصل مهم ترین ویژگی دفاع اتلتیکو مادرید است که دفاع این تیم را به عنوان یک یونیت دفاعی منحصر به فرد ساخته است. بازیکنان در پست های مختلف با حرکت های خود این فشردگی را همواره حفظ می کنند.

آمار دوئل دفاعی:

در فصل گذشته آنها 59.8 درصد از دوئل های یک برابر یک دفاعی را برده اند و فقط رئال سوسیه داد در این زمینه در رده بالاتر از آنها قرار دارد.

شاگردان سیمئونه در 50 درصد نبردهای هوایی موفق عمل کرده اند. یک روش هوشمندانه آنها پیش بینی مناطقی است که بیشترین سانترها در آن رخ می دهد تا مدافعان بلند قد و سر زن خود را در آن مناطق نگه دارند.

بازیکنان تیم اتلتیکو مادرید برای متوقف کردن حریف خطا نمی کنند. آمار آنها 12.6 خطا در هر 90 دقیق است که این عدد پایین تر از میانگین آمار خطا در لالیگا است.

خرید آنلاین کتاب مربیگری فوتبال (کتاب تاکتیک های تهاجمی دیئگو سیمئونه در اتلتیکو مادرید DIEGO SIMEONEDEFENDING TACTICS)

خرید آنلاین کتاب مربیگری فوتبال (کتاب تاکتیک های دفاعی دیئگو سیمئونه در اتلتیکو مادرید DIEGO SIMEONE DEFENDING TACTICS)

بازیخوانی:

از نظر میزان قطع توپ تیم اتلتیکو مادرید جزو چهار تیم برتر لالیگا می باشد. این موضوع نشان دهنده بازیخوانی خوب بازیکنان این تیم می باشد.

خط دفاع این تیم کمی کمتر از یک چهارم شوت هایی که به دروازه شلیک شده است را دفع کرده اند. به این آمار این موضوع را اضافه کنید که XG نشان میدهد درصد شوت های خطرناک به سمت دروازه این تیم همواره پایین است.

*آکادمی دروازه بانی فوتبال در استان البرز و کرج | FCDORFAK

*دروازه بان ها در فوتبال مدرن دیگر فقط یک بازیکن با دو دست نیستند (شروع مجدد بازی توسط دروازه بان، بازیسازی با دروازه بان)

استعدادیابی فوتبال در کرج (استعدادیابی فوتبال نونهالان در کرج)

تست فوتبال در کرج (تست فوتبال نونهالان، نوجوانان در کرج سال 99)

عملکرد مهاجمان:

زمانی که بازیکن حریف پا به توپ است، جاگیری مهاجم نزدیک به مدافع صاحب توپ به گونه ای است که مسیر هر گونه پاس به پیوت ها را کاملا مسدود می کند و می تواند هر گونه پاس رو به جلو به سمت نیم فضاها را نیز قطع کند.

استفاده از تله پرسینگ:

اگر مدافع پاس رو به عقب بدهد مهاجم دوم برای پرس بازیکن حریف حرکت می کند. در واقع پاس رو به عقب از سوی حریف شروع پرس اتلتیکو می باشد. آنها با حفظ فاصله طولی به صورت مجموعه واحد به جلو حرکت می کنند و فضا را از حریف می گیرند.

محافظت از مناطق مرکزی زمین:
دو مهاجم و چهار هافبک تیم به گونه ای در زمین قرار می گیرند که کل فضای مرکزی را پوشش داده و حریف را وادار می کنند توپ را به کناره ها ببرد، پاس رو به عقب بدهد و یا از پاس های بلند استفاده کند.

در صورتی که لازم باشد کناره های زمین را پوشش دهند با حرکت مورب خود به گونه ای عمل می کنند که هر گونه مسیر ارسال توپ به مناطق مرکزی بسته باشد و از طریق پوشش سایه ای از آن منطقه محافظت می کنند.

سعید رنجبر مربی باشگاه درفک البرز، کتابی را ترجمه کرده است که میتواند برای ایجاد برتری های عددی در نقاط مختلف زمین مفید باشد.

می توانید این کتاب را از طریق لینک زیر تهیه نمایید

خرید ترجمه کتاب مربیگری با سبک و فلسفه مارچلو بیلسا از سعید رنجبر

دفاع پشت محوطه جریمه(defense zone):

نکته مهم در دفاع آنها این است که همواره در خطوط عقب زمین برتری عددی داشته باشند. برای مثال زمانی که لازم باشد هافبکهای مرکزی به سمت خط دفاع عقب می کشند و حریف به سختی می تواند از آنها عبور کند.

دفاع درون محوطه جریمه (compact and seat back defense zone):
وقتی بازیکن پا به توپ حریف وارد محوطه جریمه می شود، سه بازیکن اتلتیکو او را محاصره می کنند تا نتواند به دروازه را نزدیک شود. علاوه بر آن پنج بازیکن دیگر در محوطه هیجده قدم حضور دارند و آماده دفاع می باشند.

بعد از دفاع عالی باید به این  نکته اشاره کرد که حتی اگر حریف بتواند از دفاع عبور کند، یک دروازه بان در کلاس جهانی به نام جان اوبلاک در مقابل او قرار دارد و کار را برای او سخت می کند.

حمایت مدافعین از خط هافبک: 
صورتی که بازیکنان میان لایه ای حریف بخواهند با قرارگیری در فضای بین مدافعان و هافبک ها با قرار گرفتن در نقطه کور هافبک ها، توپ را دریافت کنند، یکی از مدافعان با پرس او مانع رسیدن توپ به این بازیکن می شود.

حمایت هافبک های مرکزی از خط حمله:

ممکن است گاهی پاس رو به عقب حریف به گونه ای باشد که دو مهاجم را از هم باز کند و پیوت های حریف بتوانند از منطقه مرکزی استفاده کنند که در این زمان یکی از دو مدافع میانی جلو می کشد و این منطقه را پوشش می دهد.

ویژگی مهم هافبک ها برای پشتیبانی:

از خط حمله و دفاع، آگاهی محیطی بالا نسبت به فضای مقابل و پشت سر خود است تا در صورت لزوم جای خالی هم تیمی ها را پوشش دهند، فشردگی طولی و عرضی را حفظ کنندو مانع استفاده حریف از فضاهای خالی شوند.

در تمام خطوط این تیم حرکت بازیکنان هماهنگ با بازیکنان نزدیک به توپ انجام می شود به طوری که سایر بازیکنان آن فاز به ضورت پوشش بازیکن نزدیک به توپ باشند و علاوه بر آن فاصله عرضی را نیز حفظ کنند.

حرکت بازیکنان این تیم مادریدی به گونه ای است که هر کدام به تنهایی بتوانند بیشتر بازیکنان حریف را در معرض دید خود قرار دهند. با این روش در مجموع هیچ یک از بازیکنان حریف در منطقه کور این تیم قرار نمی گیرد.

در صورتی که حریف بتواند در مرکز زمین صاحب توپ شود، هافبک های مرکزی با پرس بازیکن پا به توپ فضا و زمان را از او می گیرند و با پوشش سایه ای امکان پاس از طرف پیوت ها به خط حمله را از بین می برد. این کار با حمایت وینگرها صورت می گیرد تا فشردگی عرضی از بین نرود.

در طول 9 فصل مربیگری ال چولو، تیم او در 326 بازی 228 گل دریافت کرده(میانگین 25 گل در هر فصل) و در بیشتر از 200 بازی کلین داشته است. این موضوع نشان می دهد که شکستن ساختار دفاعی این تیم برای بسیاری از تیم ها دشوار است.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان یکی از بهترین باشگاه ها و مدارس فوتبال در استان البرز، از بازیکنان با استعداد فوتبال استان البرز، تست فنی بعمل می آورد. شما نیز می توانید با توجه به شرایط سنی خود در یکی از رده های باشگاه فوتبال درفک حضور داشته باشید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز از استعدادهای فوتبال در سراسر کشور پذیرش می کند. شما می توانید به مجموعه درفک پیوسته و در مسیر حرفه ای شدن به عنوان یک فوتبالیست قدم بردارید.

پاسخ دهید