گرم کردن در فوتبال | آیا نشستن یا ایستادن در بین دو نیمه فوتبال تفاوت ایجاد می کند؟

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز به عنوان یکی از بهترین آکادمی های فوتبال ایران و البرز تلاش دارد، تا همگام با بهترین تمرینات روز فوتبال دنیا، استعدادهای خوبی را به فوتبال ملی و باشگاهی معرفی نماید.

با مقالات دیگر درفک نیز همراه باشید.

گرم کردن با بهبود عملکرد و کاهش خطر آسیب نقش مهمی در ورزش دارد. رابطه آن با عملکرد بسیار مهم است که از دهه 1930 مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی آن کاهش سختی و خشکی در عضلات و مفاصل  ما است، جریان خون محیطی را تحریک می کنند، دمای عضله را افزایش می دهند و هماهنگی حرکات را بهبود می بخشند.

در مواردی که هر یک از این اهداف محقق نشود، هدف اصلی گرم کردن محقق نخواهد شد. یک گرم شدن خوب می تواند به بهینه سازی عملکرد برای مسابقه کمک کند. یک بررسی سیستماتیک با متاآنالیز نشان داد که بهبود عملکرد پس از گرم شدن در 79٪ موارد مورد مطالعه اتفاق می افتد، که بسته به مطالعه از 1٪ تا تقریبا 20٪ افزایش دارد. علاوه بر این، فقط در 3 ٪ موارد ، عملکرد پس از گرم شدن کاهش می یابد، زیرا گرمایش انجام شده برای فعالیتی که باید انجام شود مناسب نبوده است.

یکی دیگر از جنبه های مربوط به گرم شدن که می تواند عملکرد ورزشکار را تحت تأثیر قرار دهد، فاصله زمانی بین پایان خود گرم شدن و شروع مسابقه است که به عنوان گرم کننده شناخته می شود. بسته به شدت و مدت زمان گرم شدن، اگر مدت زمان پس از گرم شدن به اندازه کافی باشد تا بتوانید ذخایر کراتین فسفات (5 دقیقه) را تنظیم کنید، عملکرد ممکن است بهبود یابد.

همچنین، مهم نیست که دمای بدن کاهش یابد، که بسته به شدت و مدت زمان گرم شدن و شرایط آب و هوایی، 15-20 دقیقه بعد شروع می شود. به همین دلیل، دیوید بیشاپ ثابت کرد که فاصله ای بیش از 5 دقیقه اما کوتاه تر از 15-20 دقیقه احتمالاً بیشترین اثر را بر عملکرد در کوتاه مدت خواهد داشت.

*آکادمی دروازه بانی فوتبال در استان البرز و کرج | FCDORFAK

*دروازه بان ها در فوتبال مدرن دیگر فقط یک بازیکن با دو دست نیستند (شروع مجدد بازی توسط دروازه بان، بازیسازی با دروازه بان)

*استعدادیابی فوتبال در کرج (استعدادیابی فوتبال نونهالان در کرج)

*تست فوتبال در کرج (تست فوتبال نونهالان، نوجوانان در کرج سال 99)

همچنین توجه ویژه ای به وقفه های دو نیمه در ورزش های گروهی شده است. اغلب، در طول بین دو نیمه، ورزشکاران فقط آب می نوشند و به دستورالعمل های فنی مربی در حالت استراحت منفعل گوش می دهند، که باعث کاهش فعالیت عضلات و دمای بدن می شود و باعث کاهش عملکرد و افزایش خطر آسیب می شود.

با توجه به اهمیت آن، بسیاری از محققان بررسی کرده اند که چگونه این دوره استراحت بر عملکرد در ابتدای نیمه دوم مسابقه تأثیر می گذارد و استراتژی های مختلف، معروف به گرم شدن مجدد، برای جلوگیری از تغییرات منفی که در نیمه وقت اتفاق می افتد.

محققان ورزشی مشاهده کردند که یک گرم کردن متشکل از 8 سری دو سرعت 60 متر، توانایی دو سرعت را بهبود می بخشد. همچنین، 7 دقیقه تمرین پویا پس از 5 دقیقه آهسته دویدن، عملکرد دو سرعت، پرش و چابکی بهبود یافته است. به نظر می رسد استفاده از بازی ها در فضاهای محدود نیز یک استراتژی معتبر است.

در این موارد، گرم شدن با استراحت غیرفعال (2-10 دقیقه) قبل از شروع مسابقه همراه بود. هنگامی که آنها در این مدت نشسته بودند، بین 4 تا 6 درصد از توانایی دوی سرعت خود و بین 12 تا 20 درصد از توانایی پرش خود را کاهش دادند. در طی این گرم شدن، راهکارهایی مانند ایستادن ساده یا استفاده از پتوی حرارتی نتایج بهتری نسبت به استراحت ساده به همراه داشت.

اگر فاصله بین پایان گرم شدن و آغاز مسابقه بیشتر از 15 دقیقه باشد، انجام اقدامات انفجاری به عنوان راهی برای فعال سازی مجدد موثرترین رویکرد است.(همان کاری که امروزه برخی از تیم های فوتبال در بین دو نیمه و شروع نیمه دوم انجام میدهند) در طول نیمه وقت، وقتی بازیکن بازیکن نشسته بود، کاهش عملکرد مشاهده شد. پتوهای حرارتی به عنوان یک استراتژی برای گرم کردن، تأثیر بهتری نسبت به استراحت ایجاد کردند.

نتیجه گیری برای گرم کردن در فوتبال:

در ورزش های حرفه ای و نخبه پرور، تفاوت بین برد یا باخت بسیار کم است و این پیشرفت های حاشیه ای در عملکرد می تواند تعادل را ایجاد کند.

به نفع ماست به همین دلیل، مربیان و فیزیولوژیست ها بیشتر فصل را در تلاش برای برنامه ریزی استراتژی هایی هستند که می تواند به بهبود نتایج و همچنین به حداقل رساندن خطر آسیب کمک کند. همانطور که دیدیم، نشسته یا ایستادن قبل از مسابقه می تواند واقعاً تفاوت ایجاد کند.

در پایان بیایید با هم گرم کردن قبل از بازی منچسترسیتی را مشاهده کنیم، که بسیار میتواند دیدن این فیلم آموزنده باشد

فیلم گرم کردن قبل از بازی تیم منچسترسیتی انگلیس:

 

 

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان یکی از بهترین باشگاه ها و مدارس فوتبال در استان البرز، از بازیکنان با استعداد فوتبال استان البرز، تست فنی بعمل می آورد. شما نیز می توانید با توجه به شرایط سنی خود در یکی از رده های باشگاه فوتبال درفک حضور داشته باشید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز از استعدادهای فوتبال در سراسر کشور پذیرش می کند. شما می توانید به مجموعه درفک پیوسته و در مسیر حرفه ای شدن به عنوان یک فوتبالیست قدم بردارید.

پاسخ دهید