چگونه می توان به یک استعدادیاب فوتبال به صورت حرفه ای تبدیل شد؟ | بخش اول

همانطور که همه ما می دانیم استعدادیابی فوتبال روز به روز محبوب تر می شود، اما هنوز یک صنعت “خاکستری” در فوتبال است. برخلاف سایر زمینه های فوتبال و حتی سایر ورزش ها، استعدادیابی فوتبال با روشی بسیار “آماتور” برای بازی ای که محبوب ترین ورزش در سراسر جهان است و سالانه میلیون ها نفر  بازدید کننده دارد، انجام می شود. با وجود اینکه استعدادیابی در نقل و انتقالات نقش اساسی دارد.

چگونه می توان به یک استعدادیاب یا جستجوگر فوتبال تبدیل شد؟

من قصد دارم برخی از نکات و توصیه هایی را برای افرادی که مایل به استعدادیابی فوتبال هستند و در صنعت فوتبال فعالیت می کنند، ارائه دهم. این می تواند یک سفر طولانی و مطمئناً یک سفر مداوم باشد، همانطور که ما دائماً یاد می گیریم اما با برخی جنبه هایی که ذکر خواهم کرد، می تواند آن را به یک سفر بهتر و شادتر تبدیل کند و شما می توانید به یک استعدادیاب حرفه ای فوتبال نزدیک شوید.

اول از همه و مهمترین چیز این است که شما باید بدانید که آیا مایل هستید این روند را با شادی، شور، صبر و فداکاری پشت سر بگذارید. از خود بپرسید: آیا این واقعاً حوزه تخصصی من در فوتبال است که می خواهم آن را دنبال کنم؟

اگر پاسخ مثبت است ، بیایید جلوتر برویم!

آژانس مشاوره و نمایندگی نقل و انتقالات فوتبال در دو زمینه اصلی تقسیم می شود. استعدادیابی و ارزیابی فردی بازیکن که هر دو دارای زیر مجموعه هستند اما در حال حاضر اجازه دهید روی این دو مورد اصلی تمرکز کنیم.

شناسایی استعداد، شناسایی بازیکن یا بازیکنانی است که دارای پتانسیل حال و آینده هستند. این کار معمولاً در بازی گروهی از بازیکنان انجام می شود که می تواند در یک مسابقه، در یک تمرین، در یک تورنمنت یا حتی در پارک باشد. در داخل استعدادیابی و مشاوره به بازیکنان فوتبال این اولین قدم است و معمولاً کاری است که هر یک از علاقه مندان به فوتبال دوست دارند هنگام تماشای یک مسابقه یا بازی بچه ای که در پارک بازی می کند، به طور خودکار انجام دهند. چه کسی نشنیده است که می گویند:

امروز من بازیکنی را دیدم که افسانه است، او کریستیانو رونالدو بعدی خواهد بود، شما باید بروید و او را تماشا کنید. 

بنابراین می توانیم بگوییم که این برای اکثر علاقه مندان به فوتبال و حتی افراد داخل فوتبال ذاتی است که نقش های دیگری به جای مشاوره و استعدادیابی دارند، همه ما “روح” مشاوره و جستجوگری داریم. آنچه مهم است تشخیص این است که اولین برداشت چیست. استعدادیابی فوتبال حالا عمیق تر می شود و تا آنجا که می تواند حفاری می کند تا هرچه بیشتر اطلاعات و جزئیات مربوط به همان بازیکن را جمع آوری کند. این حساسیت را دارد که تعداد بی شماری از جنبه ها را درک می کند، فقط با تجربه و دانش، با دانستن اینکه چه چیزی را می توان مشاهده کرد.

بنابراین اکنون که یک بازیکن در لیست نهایی خود داریم، می توانیم در مورد بخش دیگر استعدادیابی فوتبال که ارزیابی بازیکن است، صحبت کنیم. تماشای یک بازیکن در یک مسابقه فوتبال (توصیه شده ترین روش) که چشم ما فقط به آن بازیکن خاص معطوف باشد، به چندین مهارت فردی او که به جنبه های مختلف نیز تقسیم شده اند، اما همچنین به اقدامات متعدد او در طول یک مسابقه، بصورت جمعی و فردی اکنون می توانیم ایده گسترده تر و عمیق تری از مشخصات بازیکن داشته باشیم، اگرچه در اکثر موارد هنوز به اندازه کافی دانش ما گسترده نیست، بنابراین هر چند بار که فرصت دیدن آن بازیکن و در زمینه های مختلف وجود دارد، نتیجه دقیق تری خواهیم داشت.

این روند تقریباً در فوتبال جوانان و در فوتبال بزرگسالان یا آماتور یا حرفه ای یکسان و قابل اجرا است.
همانطور که می بینید این کاری است که شما می توانید در هر مکانی بدون هیچ گونه هزینه اولیه یا بسیار کم انجام دهید. شما می توانید اولین گزارشات خود را برای کسب تجربه، یافتن سبک خود، برای درک اینکه آیا این موردی است که دوست دارید بنویسید و یا می خواهید روی آن سرمایه گذاری کنید و مرحله بعدی را انجام دهید.

مانند هر زمینه تخصصی دیگر، این روزها می توانید اطلاعات تقریباً بی نهایتی را آنلاین را بدست آورید. جستجو، خواندن و انتخاب منابع خوب یک تمرین عالی است.

خواندن کتاب، مقاله، مصاحبه از افراد باتجربه به شما ابزار و دانش بیشتری می بخشد، رویکردها و ایده های متنوع همیشه عالی هستند، بنابراین گزینه های بیشتری به شما می دهد، شما را به فکر فرو می برد و به شما امکان می دهد سبک خود را پیدا کنید.

تمام این مراحل علی رغم تجربه قبلی و دانش فوتبال شما ضروری است، اما برای افرادی که اولین تماس خود را با فوتبال پیدا می کنند، اساس همه چیز این است که بازی را بفهمید، یاد بگیرید چگونه “بازی” را بخوانید و رمزگشایی کنید، لحظات مختلف در داخل همان مسابقه. برای این و دوباره ، مانند هر منطقه دیگر ، بسیار مهم است که می توانید مسابقات را تماشا کنید.

بنابراین همانطور که می بینید برای شروع، شما به چیز زیادی احتیاج ندارید، بیش از هر چیز به اشتیاق، فداکاری و پشتکار نیاز دارید.
در مقالات آینده من (سعید رنجبر) نکات دیگری را به شما ارائه می دهم که می تواند برای شما مفید باشد و اگر خواست و هدف شماست شروع به فعالیت استعدادیابی و نقل و انتقال بازیکنان فوتبال کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان یکی از بهترین باشگاه ها و مدارس فوتبال در استان البرز، از بازیکنان با استعداد فوتبال استان البرز، تست فنی بعمل می آورد. شما نیز می توانید با توجه به شرایط سنی خود در یکی از رده های باشگاه فوتبال درفک حضور داشته باشید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز از استعدادهای فوتبال در سراسر کشور پذیرش می کند. شما می توانید به مجموعه درفک پیوسته و در مسیر حرفه ای شدن به عنوان یک فوتبالیست قدم بردارید.

پاسخ دهید