پرورش مهارت های زندگی از طریق فوتبال | FCDORFAK

مربی سابق فوتبال انگلیس، سری بولوی، بررسی می کند که چگونه مربیان می توانند از فوتبال استفاده کنند تا جوانان را به مهارت ها و فنونی مجهز کنند که فراتر از زمین فوتبال بوده و با ارزش است. مدت هاست که ورزش با رشد مهارت ها و رفتارهایی همراه است که به جوانان اجازه می دهد تا به ورزشکاران و افراد شایسته تبدیل شوند.
محققان اذعان کرده اند که شرکت در ورزش ممکن است پتانسیل پیشرفت شخصی و بهبود مهارت هایی مانند ارتباطات و رهبری را داشته باشد.

در واقع، رئیس کمیته بین المللی المپیک، ژاک، گفت: “دنیای ورزش از بقیه جهان جدا نیست. ورزش موانع را از بین می برد، عزت نفس را ارتقا می بخشد و می تواند مهارت های زندگی و رفتار سالم را آموزش دهد.

رشد مثبت جوانان به عنوان رشد طول عمر توصیف شده است زیرا نوجوانان مهارت ها، ارزش ها و فضیلت هایی را یاد می گیرند که در دوران نوجوانی به آنها کمک می کند و این همچنین به رشد آنها در طول زندگی کمک می کند.

مهارتهای زندگی
سازمان بهداشت جهانی با تمرکز بر مهارتهایی که افراد به نفع زندگی روزمره به وجود می آورند، مهارتهای زندگی را به عنوان “تواناییهای رفتار سازگارانه و مثبت که افراد را قادر می سازد با خواسته ها و چالشهای زندگی روزمره مقابله کنند” تعریف کرد.

مطالعه ای که با بازیکنان، والدین و مربیان در فوتبال پایه انجام شد، نشان داد که مهارت های زندگی برای یادگیری جوانان مهم است. به طور خاص، مهارت های اجتماعی، نظم، احترام، کنترل شخصی، سازمان و رهبری به عنوان موضوعات مهارت های زندگی که می تواند از طریق فوتبال توسعه یابد، برجسته شد. تحت هر یک از این مضامین تعدادی مهارت زندگی فردی شناسایی شد.

مهارت های زندگی که از طریق فوتبال توسعه یافته است
مهارتهای اجتماعی

توانایی برقراری ارتباط کلامی
دوست شدن
توانایی کار با دیگران
ارتباط غیر کلامی
توانایی گوش دادن به دیدگاه های دیگران
انضباط

رفتار مناسب در محیط های مختلف
نشان دادن ورزشکاری خوب
مصمم بودن برای رسیدن به اهداف
متعهد بودن
سخت کوشی
توجه

احترام به دیگران نشان دادن
احترام به همسالان نشان دادن
احترام به مربیان نشان دادن
احترام گذاشتن نسبت به رقیبان
احترام گذاشتن نسبت به مسئولان
احترام گذاشتن نسبت به والدین
احترام به باشگاه خود
کنترل شخصی

توانایی تصمیم گیری
توانایی مدیریت حواس پرتی
توانایی کنار آمدن با برد و باخت
توانایی کنار آمدن با چالش ها
توانایی حل مشکلات
توانایی کنار آمدن با فشار
توانایی کنترل احساسات
اعتماد به نفس داشتن
سازمان

حفظ وقت
درست آماده شدن
رهبری

پشتیبانی از بازیکنان کم توان / جوان
به عهده گرفتن مسئولیت در یک گروه

مربیگری مهارت های زندگی

در حالی که نشان داده شده است فوتبال ابزاری قدرتمند در ایجاد فرصت برای پیشرفت مهارتهای زندگی بازیکنان جوان است، اما هیچ چیز جادویی در فوتبال وجود ندارد و صرفاً شرکت در مسابقات باعث افزایش مهارتهای زندگی بازیکنان نخواهد شد.  بنابراین، مربی به منظور ارتقا (developing) مهارت های زندگی و تسهیل یادگیری بازیکن، نقش بسزایی در ایجاد روش ها و تقویت پیام ها دارد.

چند بار مربیان اهداف مشخصی را در کنار کارهای فنی تعیین می کنند و انتظار دارند که در نتیجه جلسه، از لحاظ روانشناختی و اجتماعی به طور طبیعی توسعه یابد؟

هر چند وقت یک بار جلساتی را برنامه ریزی می کنید که قصد دارید مهارت های خود را در بخش روانشناسی و اجتماعی توسعه داده و مربیگری کنید.
یک نکته اساسی در مورد توسعه مهارت های زندگی که اغلب به درستی درک نمی شود این است که برای اینکه هر مهارتی به عنوان یک مهارت زندگی طبقه بندی شود، فراگیرنده باید بتواند صلاحیت انتقال از یک محیط به محیط دیگر را نشان دهد. این بدان معنی است که مهارتی که در فوتبال آموخته شده است، مانند ارتباطات، ممکن است در مدرسه هنگام صحبت با معلم استفاده شود.

مربیان می توانند از یک فرآیند سه مرحله ای برای آموزش مهارت های زندگی به بازیکنان فوتبال خود استفاده کنند:
1. پیام

بازیکنان باید بدانند چه چیزی یاد می گیرند. بدون این نمی توان انتظار داشت که مهارت های خود را درک، توسعه و انتقال دهند. پیام مرکز یادگیری جلسه است. مربی قبل از اینکه از بازیکنان در مورد درک آنها سوال کند، در ابتدای جلسه پیام را به او اعلام می کند. به عنوان مثال: چرا فکر می کنید رهبری در فوتبال مهم است؟ یک رهبر خوب چه شکلی است؟

این زمان خوبی برای شروع افکار در مورد انتقال مهارت زندگی به محیط های دیگر است. ممکن است بپرسید: کجای رهبری خارج از فوتبال مهم است؟

2. تقویت کنید

پیام های کلیدی را می توان با استفاده از استراتژی های مختلف مداخله تقویت کرد. اگرچه یک لیست جامع نیست، موارد زیر در تقویت مهارت های زندگی موثر است:

پیام های فنی و تاکتیکی از طریق یک رویکرد یکپارچه. تقویت پیام ها با کل گروه
تقویت پیام براساس مشاهده استفاده موفقیت آمیز توسط یکی از بازیکنان
تقویت پیام با افراد
کار گروهی
استفاده از ویدئو برای مدل سازی عملکرد خوب – این امر به ویژه هنگامی که بازیکنان خود را در حال عملکرد می بینند بسیار قدرتمند است
3. انتقال

این فرایند قبلاً در مرحله پیام آغاز شده است اما اکنون یادگیری تلفیق شده و برای انتقال مهارت های زندگی به سایر محیط ها برنامه ریزی شده است. این مرحله، در پایان جلسه ، شامل یک دوره تأمل برای بازیکنان است: به صورت جداگانه ، جفت یا گروه های کوچک. تأمل بر آنچه بازیکنان در طول جلسه آموخته اند متمرکز است و به بازیکنان کمک می کند تا یادگیری را برای خود مفهوم پردازی کرده و درک کنند.

وقتی بازیکنان بفهمند چه چیزهایی یاد گرفته اند، می توانند برنامه ریزی کنند که کجا و چگونه مهارت زندگی را دور از فوتبال مانند مدرسه، خانه یا دوستانشان استفاده کنند. در ابتدای جلسه بعد به بازیکنان این فرصت داده می شود تا تجربیات خود در زمینه انتقال مهارتهای زندگی را با مربیان و همسالان خود به اشتراک بگذارند.

بدیهی است که مربی نمی تواند همیشه در کنار بازیکنانش باشد و مگر اینکه فرزند خودش باشد بازیکنان خود را به ندرت در محیط های دیگر خارج از فوتبال می بیند. بنابراین بسیار مهم است که یک رویکرد مشترک برای توسعه مهارت های زندگی اتخاذ شود.

نقش مربی در اینجا تسهیل روند کار از طریق تعامل با والدین، ​​سرپرستان و خانواده فوتبال است. توضیح رویکرد شما در امر مربیگری و فلسفه از همان ابتدا به این امر کمک خواهد کرد. اگر والدین بدانند که شما به چه چیزی می خواهید برسید، آنها برای حمایت از فرزندان خود در انتقال مهارت های زندگی، آمادگی بهتری خواهند داشت. مشارکت والدین در مرحله انتقال یک جلسه به آنها کمک می کند تا در مورد نحوه انتقال مهارت زندگی به فرزندان خود آگاهی بیشتری پیدا کنند و در نتیجه آنها را قادر می سازد تا فرزند خود را در انجام این کار حمایت کنند.

خلاصه
بازیکنان انتظار دارند مهارت های اجتماعی به آنها آموزش داده شود و اگر بخواهیم بازیکنان جوان را کاملاً به بهترین شکل ممکن ترغیب کنیم، مهم این است که درک کنیم چگونه می توانیم به آنها آنچه می خواهند بدهیم. مهارت های زندگی از طریق بازی فوتبال به طور خودکار رشد نمی کند، در عوض باید توسط مربی آموزش داده شود. با استفاده از فرآیند سه مرحله ای، مهارت های زندگی می تواند در جلسات فوتبال ادغام شود. هنگام برنامه ریزی جلسات، در نظر بگیرید که آنچه را که شما آموزش می دهید متناسب با توسعه بیشتر آنها در بین افراد است و به آنها کمک کنید تا ارتباطات بین فوتبال و سایر محیط ها را برای تقویت انتقال یادگیری ایجاد کنند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید