آنالیز در فوتبال و نقش آن در نتایج تیم های فوتبال | FCDORFAK

آرسن ونگر همواره یکی از مربیان پیشگام در توسعه و پیشرفت تاکتیک‌های فوتبال بوده و به جرئت می‌توان گفت در دوران مربیگری او در آرسنال، پیشرفت‌های بسیار محسوسی در تاکتیک‌های این رشته مهیج حاصل شده است. این مربی فرانسوی در این رابطه می‌گوید: «در سال‌های اول کارم، افراد زیادی کنار تیم داشتیم که می‌توانستند به ما کمک کنند. من به‌عنوان مربی تیم گاهی اوقات به‌طور باورنکردنی حجم بسیار زیادی از داده‌ها و جزئیات مربوط به یک بازی را دریافت می‌کردم، اما آنچه حالا می‌توانم بگویم، این است که به عنوان سرمربی تیم باید تنها چهار یا پنج دسته از اطلاعاتی کارآمد را برای آنالیز انتخاب کنم.

قبل از خواندن ادامه مطلب آنالیز این دیدار را مشاهده نمایید

آنالیز دیدار ایتالیا و انگلستان در فینال یورو 2020

 

ارتقای جایگاه‌

علم آنالیز در فوتبال جهان به ‌طور کامل شناخته شده است، اما تیم‌های لیگ برتر ما کمتر از این علم برای ارتقای جایگاه‌ خود در جدول رده ‌بندی استفاده می‌کنند. به هرحال در بازی‌های لیگ ما کمتر نشانی از علم آنالیز دیده می‌شود. یک آنالیزور قبل از هر چیز باید نقاط ضعف تیم خود را برطرف کند، اما در لیگ برتر ما آنالیزور خوب عمل نمی‌کند و یا شاید داده‌هایش موثر واقع نمی‌شود. براین اساس تیم‌های لیگ برتر ما نقاط ضعف‌شان نه تنها در بازی‌های مختلف برطرف نمی‌شود، بلکه در هر بازی مشکل جدیدی هم برای آنها بوجود می‌آید.

براساس تعریف آنالیزور در فوتبال روز جهان، یک آنالیزور باید مدارج مختلف مربیگری را پشت سر بگذارد و مدرک مربیگری بگیرد. بعد از این نوبت به تخصص می‌رسد. یک آنالیزور باید کار با نرم افزارهای مختلف مربیگری را بلد باشد و برای گرفتن اطلاعات مورد نظر از بازی‌ها از آنها استفاده کند.

طراحی تمرین

این نکته را هم نباید فراموش کنیم که آنالیزور باید در کنار تیم حاضر باشد و تمرینات را زیر نظر بگیرد. حتی در خیلی از مواقع سرمربی از آنالیزور می‌خواهد تمرین طراحی کند تا نقاط ضعف زودتر برطرف شود. آنالیزور در تیم‌های لیگ برتر ما وظیفه‌اش فقط کارکردن با نرم‌افزار و بررسی بازی‌های حریفان خلاصه می‌شود. درحال حاضر تنها چند نفر از آنالیزورهای ایرانی هستند که مدرک مربیگری دارند و این علم را کاملأ با رعایت اصول پیگیری می‌کنند. البته این دسته از افراد هم در حال حاضر تصمیم گرفته‌اند به‌عنوان دستیار سرمربیان فعالیت کنند.

آنالیز، بارها و بارها این کلمه را شنیده ایم و بارها و بارها این واژه به گوش ما رسیده است. واژه ای که دست مایه ای شده تا برخی از افراد خود را مطرح کنند در حالی که حتی معنی لغوی این کلمه را نمی دانند.

برخی از کارشناسان آمار بازی را با آنالیز یکی می دانند!

بسیاری از کارشناسان، پایه صحبت های خود را نتیجه بازی می دانند. یعنی اگر تیمی بازی را برده باشد چنان در مورد آن تیم صحبت می کنند که گویی هیچ اشکالی در بازی آن ها نبوده است و چنان تیم بازنده را کوچک می کنند که انگار تمام تفکرات مربی بازنده اشتباه بوده است.

حال اینکه نتیجه نمی تواند صرفآ دلیلی برای بهتر بودن تیمی در یک بازی باشد و ممکن است تیمی 90 دقیقه خوب بازی کرده باشد و با یک اشتباه داوری و یا فردی بازی را واگذار کند. اما این نتیجه دلیلی بر ضعف آن تیم نخواهد بود.
آنالیز چیست؟
دانش نظري شما*

همین دانش فوتبال که در ذهن خود دارید. اینکه چه چیزهایی در مورد فوتبال می دانید. شما در یک بازیکن به دنبال چه چیزی هستید؟
دانش تجربی یا عملی شما *
پس دانش تجربی شما باید با دانش نظری شما همراه باشد. دانش نظری از طریق مطالعه بدست می آید و دانش تجربی از طریق مشاهده یعنی مطالعه در مورد فوتبال و مشاهده بازیهای فوتبال
این کافی نیست بگوئیم سیستم تیم 2-2-4 است. بلکه باید مسیر حرکت و چگونگی حرکت آنها را هم مشخص کنیم
از چه ابزارهایی می توان برای تحلیل استفاده کرد؟
work book کتاب كار يا دفتر تمرينات
DVD or cd يا ویدئو
کامپیوتر و انيميشن بازي
Tact Foot دوربينهاي مدار بسته كه حركات را به صورت انيميشن نمايش ميدهد
فرم آناليز بازيهاي گذشته حريفان

*تحلیل بازی
وقتی ما در اتاق کارهستیم می توانیم از زوایای مختلف بازی را تحلیل کنیم. از کامپیوتر، تلویزیون، رادیو و. ….. استفاده کنیم . اما در طول جریان بازی ما زمانی برای انجام این کارها نداریم. در اینجا مربی است که با بازيخواني درست وبموقع تصمیم قاطع را می گیرد. شما باید در مورد یک تیم همیشه تصمیمات تاکتیکی مناسب بگیرید. در طول يك مسابقه فوتبال کار شما تغییر دادن آرایش تیمی و تغییر تاکتیکی است.

تحلیل تیم خود*
این نوع تحلیل بر خلاف تحلیل بازی که در بالا اشاره شد باید قبل از انجام بازی صورت بگیرد. تحلیل تیم به منظور طراحی و برنامه ریزی جلسات تمرینی تیم صورت می گیرد. بدین صورت که شما تیم را مشاهده می کنید و تصمیم می گیرید که چگونه آن را برای مسابقه بعدی آماده کنید. پس این تحلیل برای پیشرفت و آماده سازی صورت می گیرد. برای آماده سازی تیم چه چیزهایی نیاز است؟چه باید کرد؟
انتخاب بازیکنان تیم

شما بازیهای مختلف را مشاهده می کنید و تصمیم می گیرید که چه بازیکنانی را باید براي مسابقه بعدي انتخاب کنید.یعنی باید بازیکنان را کاملا بررسی کنید
مرحله دوم آماده سازي بدني بازیکنان است
مرحله سوم مربیگری فني و تاكتيكي آنها است.اینکه چگونه به آنها آموزش داده شود، تا به نتیجه لازم برسیم. اگر نیازهای شخصی دارند آنها را راهنمایی کنیم.
حال می خواهید یک بازیکن را ارزیابی کنید. از خود می پرسید آیا او بازیکن کم کاری است؟ آیا به حد کافی برای تیم خود کار می کند ؟ او قادر به انجام چه کارهايي است ؟ همچنين باید راجع به کارهایی که او نمی تواند انجام دهد هم سوال کرد؟

*تحلیل تیم مقابل
یعنی مشخص کردن نقاط ضعف و قوت تیم مقابل با توجه به بازيكنان، استراتژي، سيستم، تاكتيكهاي تهاجمي و تدافعي
براي اينكار شما باید اطلاعات كافي و نوار بازیهای تیم مقابل را تهیه کنید.
بهتراین است که تمام بازی را نمایش ندهید. بلکه قسمتهایی را که خودتان صلاح می دانید آماده کرده و برای آنها پخش کنید. یعنی حداکثر 7 الی 10 دقیقه از بازی تیم مقابل را نمایش دهید. وظیفه شما اینست که به بازيكنانتان چیزهایی را بگوئید که باید بدانند.

روش و استدلال (تجزیه و تحلیل)

در فوتبال مدرن، تجزیه و تحلیل عمیق و مراقبت از جزئیات مربوط به هر جنبه از عملکرد تیم و عملکرد فردی، برای یک مربی موفق که بالاترین هدف را دارد، ضروری است.

اگر آنالیز مربوط به عملکرد تیم خودمان باشد، می توانیم تأیید کنیم که هدف بررسی کیفیت بازی در رابطه با ساختار و عملکرد سیستم در طول هفته است. موقعیت های بازی، اجرای صحیح اصول بازی، همراه با ارزیابی عملکرد افراد، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

 

آنالیز تیم حریف (ادامه این مطلب مربوط به آنالیز تیم حریف می باشد):

 

آنالیز فردی و جمعی تیم های مقابل مجموعه ای از اطلاعات مربوط به روند حریف است، همراه با تجزیه و تحلیل در مورد تأثیر این اطلاعات بر تیم ما.

پردازش داده ها، آمارها و اطلاعات مربوط به فرآیند، همراه با تجزیه و تحلیل swot، یعنی تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت تیم مورد بررسی است.

آنالیز حریف از سه مرحله اصلی تشکیل شده است:

 

مشاهده: برای کسب اطلاعات دقیق در مورد رفتارهای فردی و جمعی بازیکنان حریف، مسابقه را چندین بار مشاهده کنید (ضبط یا DVD).

ترسیم گزارش: اطلاعات و داده های جمع آوری شده به منظور صدور گزارش کاغذی و یک کلیپ DVD با شرح جامعی از اوضاع تحلیل شده پردازش می شوند.

کاربرد: استفاده از اطلاعات پردازش شده، برنامه ریزی اقدامات متقابل احتمالی و اصلاح استراتژی موجود.

نوع پردازش داده ها دو نوع تجزیه و تحلیل را فراهم می کند:

 

آنالیز کمی: تجزیه و تحلیل داده های عددی آماری است که دلیل وقوع، یا تکرار یک وضعیت مشخص را توضیح می دهد.

آنالیز کیفی: تجزیه و تحلیل عمیق فنی – تاکتیکی تمام مراحل بازی.

نمونه ای از یک طرح تجزیه و تحلیل کیفی

سیستم بازی:

………………………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………..

تحلیل سیستم بازی:

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

رفتار کلی تیم:

…………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………

شرایط روانشناختی: روحیه جمعی، توجه و تمرکز، خلق و خوی، رقابت

شرایط بدنی: قدرت، استقامت و سرعت

سطح / سطح فنی: اجرای صحیح اقدامات اساسی فنی

سطح / سطح تاکتیکی: اجرای صحیح حرکات بنیادی فردی و جمعی

 

مرحله مالکیت توپ:

 

ملاحظات عمومی: مشارکت جمعی در مرحله بازیسازی، آیا آنها روی بازیسازی از عقب زمین تاکید می کنند؟ یا نه؟ سرعت گردش توپ، آیا آنها از مالکیت توپ و حرکت خط به خط بهره می برند یا بازی مستقیم استفاده می کنند، کجا برتری عددی جستجو می شود؟ پاس Layoff  می دهد و پشتیبانی می کند، حرکات بدون توپ را چگونه انجام می دهند.

مرحله مالکیت توپ با جزییات بیشتر در خط دفاعی: شروع عملکرد دروازه بان ( بلند یا کوتاه، با دست یا پا)، سرعت اولیه بازی، شرایط و ویژگی های توپ در گردش مدافعان، چه کسی برای نظم حرکت تیمی و ایجاد آهنگ تیمی به خط دفاعی نزدیک می شود؟ آیا یک playmaker یا یک بازیکن اصلی وجود دارد؟ وقتی توپ را دریافت کرد چگونه آن را بازی می کند؟ رفتار وینگر و هافبک ها.

مالکیت در میانه زمین: تشکیل الماس؟ در صورت وجود، برای چه هدفی؟ آیا آنها به دنبال تعویض بازی هستند؟ آیا هافبک ها مسیر توپ را دنبال می کنند؟ چه کسی را در وسط و نیم فضاها قرار می دهند و چه کسی در کنار زمین وارد می شود؟

مرحله مالکیت در بالای زمین: (پایان و نتیجه گیری): چه کسی ضربه نهایی را بهتر میزند؟ چه حرکت های کدگذاری شده را می شود شناسایی کرد؟ کدام مهاجم در عمق حمله می کند؟ چه کسی پاسهای عمقی را ارسال می کند؟ چه کسی در 1 در برابر 1 مهارت دارد؟

 

عدم مالکیت توپ:

ملاحظات کلی: آیا تعداد خط دفاعی زیاد است؟ آیا آنها از تاکتیک آفساید استفاده می کنند؟ آیا آنها برخورد تهاجمی دارند؟ فشار از چه زمانی شروع می شود؟ آنها کجا سعی می کنند توپ را بازیابی کنند؟ کدام نگرش نسبت به توپهای دوم؟

مرحله عدم مالکیت در یک سوم دفاعی تیم حریف: آیا بازیکنان کند هستند یا سریع؟ آیا آنها فضا می دهند؟ چگونه جایگیری کرده و  از گل دفاع می کنند؟ آیا آنها در بازی هوایی مهارت دارند؟ رفتار آنها با توپ هایی که از  مرکز زمین بازی می شود یا توپ کناری چگونه است؟ آیا آنها به بازیکنی که مالکیت توپ و پشت به دروازه نگه دارد حمله می کنند؟

مرحله عدم تملک در یک سوم میانی تیم حریف: آیا آنها در انتقال مهارت دارند؟ آیا یک یا دو بازیکن میانی به خط حمله منتقل می شوند؟ آیا آنها روی مسیرهایی برای رهگیری و مسدود کردن مسیر پاس کار می کنند؟ رفتار آنها با توپ مرکزی یا توپ کناری چگونه است؟

مرحله عدم مالکیت در یک سوم هجومی تیم حریف(مهاجمان): آیا آنها به طور فعال در مرحله بازپس گیری توپ و پرس تیم مقابل شرکت می کنند؟ آیا آنها بازیساز تیم مقابلشان را تحت فشار قرار می دهند؟

توپ های مرده:

 

انواع: ضربه آزاد کناری (کوتاه ​​و بلند)، ضربه آزاد مرکزی (کوتاه ​​و بلند)، ضربه کرنر و پنالتی

تجزیه و تحلیل کیفی مراحل بازی تیم حریف، به مربی پیش روی بازیکنان اعتبار می بخشد.

در واقع، جلسه معمول تاکتیکی قبل از مسابقه که در آن ویژگی های خاص تیم حریف روی تخته سیاه همراه با تمرینات هفتگی به تنهایی نشان داده شده است، جامع نیست.

 

مربی و کادرفنی وی ملزم به برون ریزی مراحل مهمتر تیم حریف هستند. کلیپ های ویدئویی باید مراحل مالکیت، عدم داشتن  توپ و توپ های مرده را توصیف کنند. آنها باید در روزهای بلافاصله قبل از مسابقه نشان داده شوند و برای جلوگیری از استرس ذهنی بازیکنان نباید بیشتر از 10 دقیقه طول بکشد.

 

تماشای فیلم ها به بازیکنان اجازه می دهد تا از صحت شرایط بازی آگاه شوند. از آنجا که برای همه قابل مشاهده است، بحث برانگیز نیستند و باعث می شوند بازیکن کاملاً درگیر برنامه کادر فنی باشد.

 

لازم به ذکر است که هیچ پیشرفتی پایان ندارد. مربی می تواند برخی از اقدامات یک بازیکن حریف را جدا کند و آنها را در یک dvd یا pen drive قرار دهد تا به بازیکن تحویل داده شود که در طول مسابقه او را یارگیری کند.

 

روش ها و تکنیک های آنالیز بازی بسیار زیاد است، آنچه واقعاً مهم است پیام / سیگنال منتقل شده به بازیکنان است. مطالعه مداوم و آنالیز دقیق تمام مولفه های فردی که بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارند.

چگونه از فیلم گرفتن برای آنالیز در فوتبال پایه و پیشرفت بازیکنان استفاده کنیم:

روش های زیادی وجود دارد که می توانید تجزیه و تحلیل ویدئو را در باشگاه خود پیاده کنید. برای شروع کار، اصول اولیه را تجزیه کرده ایم تا به شما نشان دهیم که چقدر آسان است.

 

برای بسیاری از مربیان، یافتن راه هایی برای استفاده از تجزیه و تحلیل ویدئو طاقت فرسا به نظر می رسد. مربیان نمی دانند از کجا شروع کنند.

 

روش های زیادی وجود دارد که می توانید از ویدئو در باشگاه خود استفاده کنید و شما احتمالاً در حال حاضر آمادگی بهتری از آنچه تصور می کنید دارید. بهبود عملکرد تیم و بازیکنان ارزش سرمایه گذاری را دارد.

 

گرفتن فیلم

برای ضبط ویدئوی خوب نیازی به تجهیزات با هزینه های بالا ندارید.

تلفن های هوشمند و تبلت هایی با ضمیمه های لنز زاویه دید گسترده / چشم ماهی ارزان قیمت را به تلفن هوشمند یا رایانه لوحی خود اضافه کنید. هنوز هم فیلم با کیفیت بالا دریافت خواهید کرد (iPhone 6s می تواند با رزولوشن 4K ضبط کند) و لنز به شما امکان می دهد بیشتر زمین را برای تجزیه و تحلیل بهتر بازی ها ضبط کنید.

 

ضبط حرکت آهسته در iPhone

برای یک مربی فنی، رشد بازیکنان در سنین جوانی برای رشد آنها حیاتی است. این یک ابزار رایگان در اختیار شماست که می تواند به بازیکنان کمک کند تکنیک های کاملی را که می خواهید در حال توسعه آنها باشند، کامل کنید. ببینید چه کسی می تواند چرخش کرایف را با فیلمبرداری از از بهترین فرد اجراکننده تیم شما، به عنوان یک تکلیف، تکمیل کند.

 

GoPros دوربین فیلم برداری ورزشی گوپرو

 

اگر GoPro دارید ، از آن در تمرین استفاده کنید تا آنچه بازیکنان شما در زمین می بینند را ضبط کنید. منچستر سیتی این کار را با بازیکنان خود انجام داد و شما می توانید دیدگاه منحصر به فرد خود را مشاهده کنید و به شما امکان می دهد تا تمرینات بهتری انجام دهید. همچنین می توانید برای قرار دادن GoPro در زاویه ای بالا از گیره استفاده کنید، به شما امکان می دهد برای تجزیه و تحلیل تاکتیک ها نمای وسیع تری از زمین را بگیرید.

تجزیه و تحلیل

داده ها از اهمیت بیشتری برخوردار شده اند. بسیار مهم است که شما بدانید برای چه چیزی اطلاعات را ضبط می کنید، بنابراین بعداً می توانید آنها را با ویدیوی مناسب مرتبط کنید. شاخص های اصلی عملکرد (KPI) همراه با ویدئو شواهد خاصی برای تأکید بر نکات مربیگری شما با بازیکنان فراهم می کند. چه داده هایی برای سبک بازی شما مهم است؟ آیا این آمار مالکیت است؟ اینها سوالاتی است که می توانید هنگام تصمیم گیری برای استفاده و بررسی داده ها به آنها پاسخ دهید، اما بسیار مهم است که آنها را با شواهد ویدئویی تهیه کنید.

    نمونه ای از فیلم کوتاه زیر

ارائه

هنگامی که فیلم و داده هایی را که برای شما مهم هستند تجزیه و تحلیل کردید ، باید آنها را به روشی که بازیکنان درک می کنند به اشتراک بگذارید. هیچ راهی درست یا غلط برای این کار وجود ندارد ، بنابراین سبک های یادگیری آنها را در نظر بگیرید. آیا بازیکن شما دوست دارد گوش کند، به او بصری نشان داده شود یا با تجربه عملی درگیر شود؟ در اینجا چند نشانگر وجود دارد که باید هنگام تحویل ویدیو به تیم خود در نظر بگیرید.

 

 

بازبینی در خانه از طریق سیستم ذخیره سازی مبتنی بر ابر

با استفاده از سیستم هایی مانند Hudl، می توانید داده ها و / یا فیلم خود را در cloud بارگذاری کنید تا بازیکنان بتوانند در زمان خود از خانه به آن دسترسی پیدا کنند. حتی می توانید فیلم فلسفه مربیگری خود را بارگذاری کرده و مستقیماً با ورزشکاران خود به اشتراک بگذارید.

 

نمونه ای از آنالیز در تیم منچستریونایتد سر الکس فرگوسن:

آنالیز ویدئو و آرایش های بازی در برابر حریفان مختلف

 

  • آنالیز ویدئو

 

  • آنالیز ویدئو به عنوان بخشی از آمادگی ذهنی برای بازی های پیش رو بسیار مهم است.

 

  • ما به تمام حریفان احترام میگذاریم و نقاط قوت و ضعف آنها را با جزئیات، تحلیل(آنالیز) می کنیم.

نکته بسیار کلیدی در آنالیز تیم های حریف، شناسایی شیوه بازی آن تیم است.

 

  • سیمون ولز(simon wells) در آن زمان آنالیزور فیلم ها بود، و او اطلاعات بسیار مهمی را درباره تیم حریف در اختیار ما قرار میداد، که برای آماده سازی بازیکنان در جلسات تمرینی، جلسات تئوری و در مسابقات نقش بسزایی داشت.

 

  • و همچنین، همیشه تمرکز اصلی ما در تمام آنالیزها این بود که: چگونه میتوانیم تیم حریف را شکست دهیم؟
  • سرالکس فرگوسن، مایک فلان و اریک استرودوویک، همیشه گزارش پیش بینی های دقیق از تیم حریف را دریافت می کردیم. ما آن هارا بصورت جداگانه مورد مطالعه قرار میدادیم و چندین جلسات را با سیمون ولز (SIMON WELLS) آنالیزور ویدئوی تیم برگزار میکردیم. و او فیلم های مربوط را به ما ارائه میداد. بر این اساس تصمیم می گرفتیم که در تمرینات تاکتیکی  و در استراتژی بازی آینده بیشتر بر چه چیزهایی تمرکز کنیم.
  • همراه با سیمون ولز (آنالیزور ویدئو) همیشه آنالیز 3 مسابقه پیش رو را انجام میدادیم. این به این دلیل بود که سرالکس فرگوسن دوست داشت از تمام بازیکنان تیم استفاده کند، بنابراین همیشه 11 بازیکن تیم، بازی به بازی تغییر میکردند.
  • برای من مهم است که بتوانم بازیکنان را برای بازی بعدی تحت تاثیر قرار دهم، آماده کنم و بهبود بخشم. بسیاری از آنالیز هایی که من انجام می دادم، برای پیشرفت بازیکنان نیاز به تمرینات جداگانه داشت.

 

سازگار کردن تمرین ها برای آماده سازی در برابر حریفان معین (آینده نزدیک)

در زمان حضور من در منچستر یونایتد، ما اغلب، جلسه های تمرینی خود را سازگار می کردیم تا در برابر حریفان آینده خود آماده باشیم.

ما عمدتاً بر بهره برداری کردن از ضعف های حریفان خود و الگوهای معین تمرینی از بازی و راه ها تمرکز می کردیم تا گل بزنیم.

نمونه  جلسه های تمرینی منچستر یونایتد که از آنالیز تیم ها بدست می آمد:

  • بولتون واندررز (لیگ جزیره):

خطا نکردن و تمرین روی دفاع کردن ضربات شروع مجدد

  • آرسنال (لیگ جزیره):

توقف ارتباط بین بازی سازی و حمله به طور مثال فابرگاس و فن پرسی

  • چلسی (لیگ جزیره):
  • پرس کردن داوید لوییز زمانی که مالک توپ است زیرا او مشکوک به اشتباه کردن است.
  • استفاده از سانترهای کوتاه برای اجتناب از برتری پیتر چک و جان تری در محوطه جریمه و شوت های فریبنده برای اجتناب از سد شدن + دنبال کردن برگشت ضربات
  • میلان (یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، 2010):

پارک جی سونگ برای پرس شدید پیرلو – قطع توپ و سپس حمله بریده سریع

  • شالکه 04 (نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، 2011):

در برابر دروازه بان مانوئل نویر، بسیار مهم بود که برای تمام کردن، شکاف های دقیق انتخاب شود.

  • آرسنال (نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، 2009):

رونالدو بالا باشد. حفظ کردن یک سازمان دفاعی خوب، بدست آوردن توپ و برش سریع با پارک، نانی، رونی و  رونالدو

نتیجه گیری:

فوتبال امروز با دوران گذشته بسیار متفاوت است. در آن روزها مربی بود و بازیکنانش، اما اکنون یک گروه ۲۰ نفره با یکدیگر همکاری می‌کنند، بازیکنان را زیر نظر دارند و اطلاعات بیشتری را تحت عنوان آمار در اختیار سرمربی می‌گذارند؛ به‌عبارت ساده‌تر آنها تحلیل و آنالیز بازی و آخرین شرایط بازیکنان را در اختیار سرمربی قرار می‌دهند و آنچه اهمیت کمتری دارد را کنار می‌گذراند. مربیان امروزی اطلاعات بسیار زیادی در اختیار دارند. وقتی بحث کیفیت پیش می‌آید، می‌توانند سه یا چهار دسته از اطلاعات لازم را در اختیار بگیرند؛ پس مربی مدرن کسی است که اطلاعات مهم را انتخاب کند و اطلاعات اضافی را کنار بگذارد.

منابع بیشتر برای آنالیز فردی و تیمی:

دانلود آنالیز بازی و بازیکنان (مجید مرتضایی)

فاکتورهای اساسی و پایه ساختار فردی یک بازیکن جهت گزینش در تیم های فوتبال

آنالیز فردی بازیکنان کمیته جوانان فدراسیون فوتبال

پاسخ دهید