یک نتیجه خوب در اولین مرحله حذفی چیست؟ مزیت بازی دوم فوتبال در خانه | درفک البرز

این سوال زمانی مطرح می شود که به پایان فصل نزدیک می شوید و مرحله حذفی شروع می شود تا تصمیم گیری شود کدام تیم به دور بعد می رود. آیا بازی برگشت در خانه بهتر است؟ برخی از مربیان و بازیکنان این را ترجیح می دهند. آنها فکر می کنند وقتی از طرف تماشاگران حمایت می شوند، تغییر نتیجه بد راحت تر است. برخی دیگر ترجیح می دهند ابتدا در خانه بازی کنند تا نتیجه مثبتی کسب کنند که باعث می شود برای بازی برگشت احساس اطمینان کنند.

تحقیقات انجام شده در مورد این موضوع نشان می دهد که هنگام بازی در مرحله دوم خانگی در مرحله حذفی (اثر برتری خانه دوم) یک مزیت وجود دارد.

اگرچه درست است که بازی در خانه در بازی های اول و دوم سودمند است، تأثیر آن زمانی بیشتر می شود که تیم بازی برگشت را با حمایت هواداران خود انجام دهد. جدول زیر مزیت بازی برگشت خانگی را پس از تجزیه و تحلیل مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا، جام یوفا (که اکنون به عنوان لیگ اروپا شناخته می شود) و سوپرکاپ اروپا از سال 1955 تا 2006 نشان می دهد.  ارزش 50% به این معنی است که هیچ مزیتی برای بازی خانگی وجود ندارد. برعکس، هر چه به 100% نزدیکتر باشد، مزیت آن بیشتر است. همانطور که می بینیم، در بازی برگشت خانگی یک مزیت جزئی وجود دارد. علاوه بر این، ما می‌توانیم مشاهده کنیم که چگونه با گذشت زمان آن اثر ضعیف‌تر شده است.

دلایل زیادی برای توضیح این اثر وجود دارد که چرا بازی برگشت نتایج بهتری در بردارد:

تعصب داور ممکن است باعث شود که داور در صورت وجود یک بازی مهم به نفع تیم محلی باشد.
تاکتیک‌های متفاوتی که بازیکنان و مربیان در بازی برگشت به کار می‌گیرند نسبت به بازی اول باعث می‌شود تیم‌ها در بازی خارج از خانه رفتار تدافعی‌تری داشته باشند و در بازی خانگی رفتار تهاجمی‌تری داشته باشند.
انگیزه بازیکنان متعهد بودن و تمرکز بیشتر روی مرحله دوم ممکن است منجر به عملکرد بهتر شود.
توضیح احتمالی دیگر در مورد انگیزه بازیکنان ممکن است این باشد که در بازی رفت هر دو تیم تلاش می کنند بهترین عملکرد را داشته باشند. با این حال، در بازی برگشت هر تیم یک هدف بسیار خاص دارد که بر اساس نتیجه بازی رفت تعیین شده است.
با این حال، دو عامل کلیدی دیگر برای تخمین درست مزیت بازی برگشت خانگی وجود دارد: تفاوت در سطح تیم ها و جدول امتیاز بازی اول. بازی برگشت در خانه بین 4 تا 10 درصد احتمال صعود را در زمانی که اختلاف سطح تیم ها خیلی زیاد یا خیلی کوچک است، به ترتیب افزایش می دهد. حریفان سطوح مشابهی دارند و زمانی که یک تیم بسیار بهتر از تیم دیگر است، کمتر مرتبط هستند.

علاوه بر این، اسکوربورد بازی رفت نیز تعیین کننده است.  احتمال واجد شرایط شدن تیمی را که بازی اول خانگی را بر اساس جدول امتیازات انجام می دهد نشان می دهد. اگر تیمی که در خانه بازی می کند با زدن 3 گل یا بیشتر در بازی رفت پیروز شود و حریف گلی به ثمر نرساند، 98 درصد احتمال دارد که راهی مرحله بعد شود. در مقابل، اگر تیمی که خارج از خانه بازی می کند با ایجاد اختلاف بیش از یک گل، در بازی رفت پیروز شود، احتمال رفتن به دور بعد به 2 درصد کاهش می یابد.

کاربردهای عملی نشان می دهد که تیم ها باید اهداف روشنی را در بازی اول تعیین کنند (دستیابی به درصد خاصی از مالکیت توپ، سرقت حداقل تعداد توپ در یک منطقه خاص از زمین، و غیره) به جای اینکه صرفاً تلاش زیادی برای بردن آن کنند. به ثمر رساندن گل زمانی که تیم به اهداف تعیین شده دست می یابد نباید برنامه بازی را تغییر دهد. انجام کاری که منجر به موفقیت موقت شده است، توصیه می شود. ما باید از دادن فرصت به حریف ظاهراً ناک اوت شده برای ادامه راه دوری کنیم. برای تیم هایی که خارج از خانه بازی می کنند، حضور هواداران آنها ممکن است راه خوبی برای کاهش برتری تیم محلی باشد. عملا همه را می توان در فوتبال آموزش داد. بررسی تأثیر حذف اخیر قانون ارزش دو برابری گل های زده شده در بازی های خارج از خانه در مسابقات سازماندهی شده توسط یوفا ضروری است.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید