پرسینگ در فوتبال | درفک البرز

پرسینگ، ضد پرسینگ و ضدحمله سه مفهوم بسیار محبوبی هستند که با هیجان انگیزترین و مسلط ترین تیم های فوتبال مدرن همراه هستند. پرس و ضدحمله شاید ایده‌های «کلاسیک» در تاکتیک‌های فوتبال باشند، در حالی که ضد پرس کردن کلمه‌ای است که در پنج تا شش سال گذشته بسیار رایج شده است – علیرغم وجود چندین دهه. اما این اصطلاحات واقعاً به چه معنا هستند و چرا برای فوتبال مدرن بسیار مهم هستند؟

پرسینگ در فوتبال

پرسینگ را می توان به عنوان ایجاد تنش به قصد پس گرفتن توپ تعریف کرد. پرس کردن اعمال فشار با یک هدف خاص است. هر حرکت در زمین باعث ایجاد نوعی فشار یا تنش در جایی از زمین می شود. بدون هیچ فشار و تنشی، حریف می‌توانست مستقیماً در زمین راه برود و هر بار به سمت دروازه شوت کند.

بنابراین، چه چیزی پرسینگ را از دفاعی که پرس نمی کند متمایز می کند؟ قصد. هنگام پرسینگ، یک تیم فعالانه در تلاش است تا از طریق فشار دادن به حریف و با حرکت به بیرون یا درون ترکیب خود، توپ را پس بگیرد. وقتی یک تیم سعی نمی کند توپ را پس بگیرد، بلکه سعی می کند حمله حریف را مهار کند – هدف آن تیم دفاع از دروازه با جلوگیری از ایجاد موقعیت های حریف بدون گرفتن توپ از آنها است.

به عنوان مثال، اینترمیلان مورینیهو در بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا گواردیولا نمی خواست توپ را از آن خود کند. آنها فقط به این دلیل که مجبور بودند توپ را در اختیار داشتند – زیرا اگر بارسلونا در تلاش برای ایجاد یک موقعیت توپ را از دست داد، به این معنی بود که مالکیت توپ به دست اینتر تغییر می کرد. شاگردان مورینیو فوراً خود را از شر توپ در انتقال خلاص می کنند تا از هر گونه بی نظمی که ناشی از فشار متقابل یا از دست دادن توپ پس از یک ضد حمله باشد، جلوگیری کنند. مورینیو بعد از بازی گفت که نمی‌خواهد تیمش صاحب توپ شود:

ما توپ را نمی‌خواستیم، زیرا وقتی بارسلونا فشار می‌آورد و توپ را پس می‌گیرد، موقعیت خود را از دست می‌دهیم – من هرگز نمی‌خواهم موقعیت خود را در زمین از دست بدهم، بنابراین نمی‌خواستم توپ را در اختیار داشته باشیم، آن را واگذار کردیم. به بازیکنانم گفتم که می‌توانیم اجازه دهیم توپ به ما کمک کند تا برنده شویم و باید فضاها را جمع و جور کنیم.»

فشار و پرسینگ یکی از ویژگی های جو اطراف توپ است که شرایطی را ایجاد می کند که در آن حریف دیگر نمی تواند توپ را به درستی کنترل کند و در نهایت مجبور به از دست دادن توپ می شود. فشار به جای این که اجازه دهد یک عمل بر اساس اراده مخالفان اتفاق بیفتد، آن را وادار می کند. وقتی یک عمل در یک فضای تحت فشار انجام می شود، هر جنبه ای از آن عمل دشوارتر می شود. یک اقدام هم شامل یک تصمیم و هم اجرای آن تصمیم است – اگر بتوان این دو جنبه را به درستی دستکاری کرد، حریف توپ را از دست خواهد داد.

اساسی‌ترین مؤلفه برای پرسینگ و فشار دادن، توانایی پرسینگ است. به عبارت دیگر، شما باید دسترسی به توپ را ایجاد کنید تا بتوانید روی آن فشار وارد کنید. این مفهوم همراه با آمادگی برای پرسینگ است، به این معنی که هر اقدامی باید برای آن آماده شود(می تواند در روانشناسی یا سایر جنبه های فوتبال اعمال شود).

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید