چگونه پاس دادن در فوتبال را مربیگری کنیم؟ | درفک البرز

تا به حال به این فکر کرده اید که چه چیزی یک بازیکن را در پاس دادن خوب می کند؟ در این مقاله، بررسی می‌کنیم که چگونه شش قابلیت اصلی  فوتبال می‌تواند به تیم شما کمک کند تا بازیکنان در پاس دادن مهارت پیدا کنند.

1) اسکن کردن

ایده این است که یک هم تیمی در موقعیت بهتری پیدا کنید و در لحظه مناسب توپ را با آنها به اشتراک بگذارید. کلمه کلیدی در آنجا “یافتن” است. بازیکنان باید قبل از بازی با توپ تشخیص دهند که قرار است به چه کسی پاس بدهند. و برای انجام این کار، آنها باید اسکن کنند.

وادار کردن بازیکنان خود به بالا بردن سر و نگاه کردن به اطراف بسیار مهم است. این به آنها کمک می کند تا تصویر بزرگتر را ببینند و به تصمیم گیری آنها کمک کند. هنگامی که آنها در انجام این کار راحت شدند – به ویژه در هنگام توپ – می توانید به آنها کمک کنید تا چیزهای درست را متوجه شوند. این شامل فضاهایی برای کاوش، هم تیمی ها برای یافتن و حریفانی است که باید از آنها اجتناب کنید.

برای توسعه توانایی تیم خود برای اسکن، سعی کنید از روش‌های جهت‌گیری استفاده کنید که شامل یک مخالف (یا حداقل سایر بازیکنان باید اجتناب شود). بازی‌های کوچک نیز فرصت‌هایی را برای اسکن ارائه می‌دهند، با درگیری مستقیم‌تر برای هر بازیکن نسبت به فرمت‌های بزرگتر. اگر بازیکنان شما باتجربه‌تر هستند، سعی کنید مهارت‌های اسکن خود را به فرمت‌های بزرگ‌تر مانند 7v7 و 8v8 منتقل کنید.

2) زمان بندی

اگر به دنبال پاس‌های مؤثر هستید – نوعی که قفل دفاع را باز می‌کند – زمان‌بندی اهمیت دارد. انتخاب زمان بازی کردن با توپ مهارتی است که بازیکنان به مرور زمان آن را بهبود می بخشند. این به تجربه و فرصت تصمیم گیری بستگی دارد.

متأسفانه، در مسابقات سراسر کشور، شنیدن فریادهای “پاس، پاس” معمول است. اگرچه این فریادها با نیت خوب هستند، پاس دادن همیشه بهترین گزینه برای بازیکن در حال حاضر نیست. به علاوه، این دستورالعمل بازیکنان را از کشف بهترین زمان برای پاس دادن یا نگه داشتن توپ باز می دارد.

علاوه بر آزادی تصمیم‌گیری، می‌توانید با استفاده از چالش به بازیکنان کمک کنید تا زمان‌بندی را کشف کنند. سعی کنید از آنها بپرسید که تا چه حد می توانند یک مدافع را قبل از پاس دادن نزدیک کنند، یا اینکه آیا می توانند با یک پاس هم تیمی خود را پیدا کنند که به آنها اجازه می دهد به دویدن خود ادامه دهند. این به بازیکنان فرصتی عالی می دهد تا بررسی کنند که چگونه ماندن در توپ گاهی اوقات به احتمالات بهتر منجر می شود.

3) حرکت

پاس دادن نباید به معنای خلاص شدن از شر توپ در اولین نشانه فشار یا فقط دادن توپ به هر هم تیمی باشد. باید پاس درست باشد. و برای پیدا کردن آن، ممکن است بازیکنان نیاز به حفظ مالکیت داشته باشند.

این بدان معناست که آنها به مهارت های حرکتی خوبی نیاز دارند. از این گذشته، یک بازیکن ممکن است مجبور شود به سمت جلو در یک فضای خالی حرکت کند، سریع بچرخد تا جهت را تغییر دهد یا با توپ مانور دهد تا زاویه بهتری برای پاس ایجاد کند. آنها حتی ممکن است نیاز داشته باشند از بدن خود به عنوان یک مانع استفاده کنند یا در زیر فشار تعادل خود را حفظ کنند.

4) موقعیت یابی

تعیین موقعیت واقعاً مهم است – هم برای پاس و هم برای گیرنده. به هر حال، موقعیت یک بازیکن در رابطه با زمین، هم تیمی ها و حریفان او بر پاس های ممکن تأثیر می گذارد. این موضوع در مورد جهت گیری بدن آنها (جایی که رو به رو هستند) نیز صادق است.

موقعیت یابی خوب اغلب باعث می شود که یک پاس موثر انجام شود. بنابراین، چه بازیکنی با توپ به فضا حرکت کند یا ثابت بماند و برای اولین بار پاس بازی کند، بهترین پاسورها معمولاً خود را در بهترین موقعیت برای بازی با توپ قرار می دهند.

درک موقعیت یابی به زمان و تجربه نیاز دارد. بازی با اضافه بار، مانند 2v1 یا 3v2، می‌تواند به بازیکنان کمک کند تا چگونگی تأثیر موقعیت‌یابی بر امکانات موجود را بررسی کنند.

5) فریب

توانایی پنهان کردن و پنهان کردن اهداف می تواند بسیار مفید باشد. در نهایت، این مهارت می تواند به بازیکن کمک کند تا فضا و زمان بیشتری را روی توپ ایجاد کند – برای خود و دیگران. همچنین برای مخالفان آنها عدم اطمینان ایجاد می کند.

هنگام پاس دادن، فریب می تواند یک پاس از پشت پاشنه در جهت مخالف یا استفاده از پاس جلوی پا باشد تا خواندن آنچه را که می خواهید انجام دهید برای حریف سخت تر کند. حتی می تواند یک پاس بدون ظاهر یا تظاهر به پاس دادن توپ به یک طرف، اما چرخاندن پای خود برای بازی در جای دیگری باشد. حقیقت این است که راه‌های زیادی وجود دارد که بازیکنان می‌توانند از فریب استفاده کنند.

برای کمک به بازیکنان خود در کشف کارهایی که می توانند انجام دهند، آنها را تشویق کنید:

با استفاده از قسمت های مختلف پا پاس دهند
برای استفاده از همان قسمت پا به روش های مختلف
به بررسی تغییرات کوچک دیرهنگام در تکنیک های خود بپردازند تا خواندن را برای حریفان دشوارتر کنند.

6) تکنیک ها

در نهایت، برای اینکه بازیکنان بتوانند یک پاس عالی را اجرا کنند، باید تکنیک داشته باشند. برای آسان کردن این کار برای گیرنده، توپ برای آنها باید دقیق و آسان باشد. اگر روی سطح بچرخد، یا یک پاس با شدت ضعیف باشد، می تواند گزینه های گیرنده را محدود کند.

همچنین برای بازیکنان مفید است که بتوانند از راه های جایگزین پاس دهند. تسلط بر توانایی استفاده از تمام قسمت های پا – داخل، خارج، جلو، پاشنه و کف پا – می تواند یک سلاح مفید باشد. همچنین، به تیم خود اطلاع دهید که می‌توانند با قسمت‌های مختلف بدن – سینه، ران و سر پاس دهند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید