5 ویژگی که یک دروازه بان فوتبال باید داشته باشد

5 ویژگی که یک دروازه بان باید داشته باشد

بازیکنان زمین در قدیم به دروازه بان ها نگاه تحقیر آمیز داشتند، اما دیگر نه. دروازه بان ها به تنهایی بخشی از ستون فقرات هر تیم و ستاره های بازی هستند. در این پست به ویژگی های کلیدی یک دروازه بان می پردازیم.

قد و اندازه دروازه بان فوتبال:

در دنیای امروز، گفتن اینکه اندازه مهم است ممکن است بحث برانگیز باشد، اما این یک واقعیت است. در حالی که داشتن آن در موقعیت های دیگر فوتبال یک ویژگی حیاتی نیست، اما در دروازه مهم است. یک دروازه بان کوتاه قد یک عامل خطر در هر ضربه کرنر یا توپ بلند به درون محوطه است، در حالی که یک دروازه بان فوتبال قد بلند در توپ های بلند بهتر است و در توقف ضربات مستقیم موثرتر است. اندام و بدن بلندتر آنها نسبت به یک دروازه بان کوچک سطح بیشتری را پوشش می دهد.

نگاهی به قد برخی از دروازه بانانی که در باشگاه های بزرگ بازی می کنند: داوید دخیا (1.92 متر، منچستریونایتد)، مانوئل نویر (1.91 متر، بایرن مونیخ)، تیبو کورتوا (1.99 متر، رئال مادرید)، فرانکو آرمانی (متر) 1.9 متر، ریورپلاته)، آلیسون بکر (1.91 متر، لیورپول) و غیره. اما، البته، ما در مورد فوتبال مدرن صحبت می کنیم. سال‌ها پیش، برای باشگاه‌ها معمول‌تر بود که دروازه‌بان‌هایی با قد متوسط ​​و حتی کوتاه‌قد داشته باشند (خورخه کامپوس و رنه هیگویتا نمونه‌های معروفی هستند).

اگر یک دروازه‌بان جوان هستید که به دنبال حرفه‌ای در بالاترین سطح (لیگ برتر ایران و آسیا و جهان) هستید و قد شما یا والدینتان کمتر از 1.8 متر است، سعی کنید در پست‌های دیگر بازی کنید یا در سایر ویژگی‌های این لیست برجسته باشید. کارلوس پویول نمونه ای از بازیکن زمینی است که به دلیل مصدومیت نتوانست به عنوان دروازه بان به حرفه خود ادامه دهد. کارلوس در طول دوران حرفه ای خود نشان داد که تمام ویژگی های دیگر ذکر شده در این پست را دارد.

ویدیوی زیر از J4K تأیید می کند که اندازه مهم است و توصیه های درستی برای دروازه بان های کوچک ارائه می دهد.

چابکی و رفلکس سریع دروازه بان های فوتبال:

به همان اندازه که دروازه بانی فوتبال تکامل یافته است، همچنان در مورد دور نگه داشتن توپ از دروازه است. توانایی واکنش در چند ثانیه و منحرف کردن بدن برای جلوگیری از ضربات از فاصله نزدیک یکی از مهم ترین ویژگی های یک دروازه بان است. این مهارت نیاز به چابکی و رفلکس های سریع دارد.

وقتی یک دروازه بان فوتبال یک ضربه باورنکردنی یا انحراف را دفع می کند، اغلب گفته می شود که آنها رفلکس های خوبی دارند. در واقعیت، رفلکس ها به تنهایی برای متوقف کردن توپ در این سناریوها کافی نیستند. چابکی نیز لازم است. بیایید تعاریف هر دو اصطلاح را ببینیم. رفلکس “عملی است که بدون فکر آگاهانه به عنوان پاسخ خودکار به یک محرک انجام می شود”. در حالی که چابکی “توانایی حرکت سریع و آسان بدن” است. بنابراین، یک دروازه بان فوتبال باید روی این دو مفهوم مختلف به طور جداگانه کار کند یا از تمریناتی استفاده کند که هر دو جنبه را با هم ترکیب کنند.

لینک مرتبط: آکادمی دروازه بانی در کرج (تست دروازه بانی در کرج)

واکنش به ضربات از فاصله نزدیک رایج ترین راه برای تمرین رفلکس است. با این حال، شما همچنین می توانید با توپ های تنیس یا توپ های پینگ پنگ که به سرعت به سمت شما شلیک می شود، تمرین کنید. یا هر جا/هر زمان با یک توپ واکنش تمرین کنید.

در مورد چابکی، بهترین راه برای بهبود، تمرین ورزش دیگری است که بر آن تاکید دارد. هنرهای رزمی مانند تکواندو برای بهبود سرعت و چابکی شما عالی هستند. به عنوان مثال، تکواندو یک هنر رزمی کره ای است که تاکید زیادی بر ضربات دارد، که می تواند برای انحراف توپ با پاها بسیار مفید باشد. علم تایید می کند: “تمرین تکواندو تحریک پذیری عصبی حرکتی و واکنش عضلات بزرگ و کوچک را بهبود می بخشد.” زلاتان ابراهیموویچ در 17 سالگی در حالی که هنوز در حال تمرین هر دو ورزش بود کمربند مشکی را در تکواندو به دست آورد. در حالی که او یک دروازه بان نیست، اهداف آکروباتیک او ثابت می کند که سابقه هنرهای رزمی او تأثیر مثبتی بر چابکی او داشته است.

سایر ورزش ها مانند هندبال و فوتبال داخل سالن نیز برای بهبود رفلکس و چابکی مناسب هستند. به عنوان مثال، پیتر اشمایکل زمانی گفت که اگر دروازه‌بانی فوتبال خود را با دروازه‌بانی هندبال ترکیب نمی‌کرد، هرگز بهترین در جهان نمی‌شد.

تثبیت موقعیت دروازه بان های فوتبال:

اگرچه ممکن است برای این نقش در مقایسه با سایر بازیکنان اهمیت چندانی نداشته باشد، موقعیت یابی نیز یکی از ویژگی های حیاتی یک دروازه بان فوتبال است. موقعیت برای یک دروازه بان به سادگی ابعاد مختلفی دارد. برای مثال، آنها باید بدانند که در یک ضربه کرنر، یک ضربه احتمالی به دروازه یا یک ضربه پنالتی کجا باید بایستند. با این حال، مانند بازیکنان خارج از زمین، دروازه بان ها باید بدانند که در طول بازی نسبت به هم تیمی ها و حریف خود در کجا قرار بگیرند. تنها تفاوت آنها با سایر بازیکنان این است که دروازه بان ها در فضای محدود حرکت می کنند و موقعیت آنها در زمین با تاکتیک تغییر نمی کند.

در فوتبال مدرن، دروازه‌بانی که بیشتر اوقات در حالت ایستاده قرار می‌گیرد، یک نقطه ضعف است.

قرار گرفتن در مکان مناسب در زمان مناسب برای ارائه گزینه هایی برای دفاع، قطع کردن و ضربه زدن به یک پاس عمقی برای مهاجم حریف، و غیره. به طور خلاصه، دروازه بان یک مدافع اضافی است. آنها همچنین باید بازی را بخوانند و حرکات تیم حریف را پیش بینی کنند.

لینک مرتبط: بهترین مدرسه فوتبال کرج (بهترین آکادمی فوتبال در کرج)

دروازه بان ها باید با آخرین خط دفاع حرکت کنند. به عنوان مثال، اگر تیم آنها در حمله بالا باشد، ماندن در داخل محوطه هیچ فایده ای ندارد. فاصله زیادی بین دفاع و دروازه بان ایجاد می کند. اگر حریف توپ را از پشت دفاع دور کند، مهاجم آنها می تواند توپ را برداشته و با خیال راحت به سمت دروازه بدود. اما اگر دروازه‌بان فوتبال به دفاع نزدیک‌تر باشد، می‌تواند توپ را قطع کرده و آن را دور کند. یا حداقل، کار مهاجم را سخت تر کند و به دفاع زمان بدهد تا ریکاوری کند.

ویدیوی زیر مهارت‌های مانوئل نویر با توپ در دستانش و نحوه بازی او به عنوان مدافع در مواقع لزوم را نشان می‌دهد. همه چیز در مورد موقعیت است.

ارتباط دروازه بان تیم فوتبال با سایر بازیکنان:

توانایی برقراری ارتباط یک ویژگی ضروری برای یک دروازه بان فوتبال است. دروازه بان تنها بازیکنی است که بر خلاف بقیه اعضای تیم که مشغول تمرکز روی توپ یا منطقه خود هستند، زمان کافی برای تماشا/خواندن بازی دارد. به عنوان مثال، در یک ضد حمله، یک مدافع ممکن است روی تعقیب بازیکن مستقیم خود تمرکز کند اما غافل از اینکه بازیکن دومی پشت سر او آزاد می دود. در حالی که بازیکنان زمین قرار است به طور مداوم زمین را اسکن کنند، انجام آن با سرعت کامل چالش برانگیز است. بنابراین دروازه بان باید به مدافعان کمک کند تا تهدیدات را شناسایی کنند.

گاهی اوقات هم تیمی ها فقط برای کسری از ثانیه تمرکز خود را از دست می دهند. دروازه بان باید سریع آنها را بیدار کند. به عنوان مثال، زمانی که یک مدافع در کنار یک مهاجم است و باید یک قدم به جلو حرکت کند. یکی دیگر از سناریوهای رایج، ضربه آزاد نزدیک به دروازه است. بازیکنان اغلب به جای سازماندهی دفاع، با داور یا بازیکن حریف بحث می کنند. یک دروازه بان نباید در مواقع لزوم از فریاد زدن بر سر هم تیمی های خود خجالت بکشد.

ارتباط خوب و مؤثر مستلزم اعتماد به نفس است. دروازه بان ها باید فرمانبردار باشند و خواهان احترام باشند. اگر دروازه‌بانی اعتماد به نفس نداشته باشد، بازیکنان اطرافش به او اعتماد نخواهند کرد. برعکس، یک دروازه بان محترم می تواند بقیه اعضای تیم را از طریق نحوه برخورد و برقراری ارتباط آنها بالا ببرد.

ویدئوی زیر از موسسه Keeper یک جلسه کامل در مورد نحوه ارتباط دروازه بانان فوتبال است. تماشای این ویدیو را به شدت توصیه می کنم.

 

توزیع و پخش توپ توسط دروازه بان های فوتبال:

اگر توپ مستقیماً به سمت حریف برگردد، یک سیو عالی ارزش کمی دارد. دروازه بان های مدرن باید با دست و پا دقیق باشند. توانایی آنها در خارج کردن حریفان از بازی با تبدیل دفاع به حمله بسیار مهم است.

راه های زیادی برای توزیع توپ وجود دارد. در حالت ایده آل، یک دروازه بان باید به همان اندازه در پاس دادن توپ با پا، زدن توپ های بلند یا پرتاب های بلند با دست مهارت داشته باشد. اما، بسته به سبک بازی یک تیم، یک مهارت بر مهارت های دیگر اولویت دارد. به عنوان مثال، تیم هایی که با بازیسازی از عقب زمین حمله می کنند، برای شروع حملات، به دروازه بانانی نیاز دارند که بیشتر با پای خود بازی کنند. از سوی دیگر، تیم های دیگر ممکن است یک بازی هوایی را ترجیح دهند. در این سناریو، دروازه بان با ضربه والی قوی ترجیح داده می شود.

اهمیت پرتاب دست از بغل را ساده نگیرید. پرتاب توپ می تواند یکی از کارآمدترین روش های دور زدن چند حریف باشد. به عنوان مثال، مانوئل نویر بیش از سایر دروازه بان ها از پرتاب بازو استفاده می کند. تکنیک او این روزها به ندرت دیده می شود، اما به او اجازه می دهد تا به سرعت ضد حمله ها را تنظیم کند.

ویژگی های بیشتر باعث ایجاد یک دروازه بان خوب می شود، اما موارد فوق برای شروع خوب هستند. دروازه بان هایی که این مهارت ها را با هم ترکیب می کنند، قهرمانان تیم های خود می شوند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید