دریافت در فوتبال چیست؟ | درفک البرز

FCDORFAK

دریافت در فوتبال چیست؟
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر

این نوشته تازه‌کاران را مورد هدف قرار داده و در تکنیک کنترل توپ راهنمایی می‌کند، با نکاتی در مورد نحوه مربیگری بازیکنان خود برای دریافت بهتر در فوتبال

دریافت، در ساده ترین شکل آن، مرحله اولیه به دست آوردن مالکیت انفرادی توپ از طریق پاس دادن هم تیمی به شما است.

به عبارت دیگر، این اولین لمسی است که به محض رسیدن توپ از یک هم تیمی انجام می شود.

چرا در فوتبال دریافت توپ می کنیم؟

برای حفظ مالکیت
مسئولیت اصلی بازیکن دریافت کننده پاس، اطمینان از حفظ مالکیت تیم است.

اولین لمسی که بازیکن هنگام دریافت پاس انجام می دهد باید اطمینان حاصل کند که تیمش همچنان توپ را در اختیار خواهد داشت و بنابراین همچنان در یک مزیت است – حتی اگر این برتری فقط برای چند ثانیه بیشتر باشد.

برای ایمن کردن حرکت توپ از یک منطقه زمین به منطقه دیگر
قرار گرفتن در موقعیتی برای دریافت پاس و دریافت موثر آن، به بازیکن این امکان را می دهد که توپ را به سمت هم تیمی خود حرکت دهد.

بازیکن روی توپ ممکن است از طرف حریف تحت فشار باشد و بنابراین به حمایت هم تیمی نیاز دارد. یا یک هم تیمی می تواند موقعیت بهتری برای بازی رو به جلو داشته باشد.

برای حمایت از آنچه در آینده می آید
دلیل دیگری که یک بازیکن باید بتواند پاس دریافت کند این است که بتواند یک عمل دیگر را انجام دهد.

در برخی موارد، بازیکنان بدون نیاز به دریافت یا کنترل توپ، یک عمل را انجام می‌دهند – مانند پاس یا شوت. این را می توان شوت یا پاس اولین بار نامید.

با این حال، در بیشتر شرایط قبل از اینکه بازیکن به انجام عمل دیگری مانند پاس دادن، دریبل زدن با توپ یا شوت زدن ادامه دهد، ابتدا باید یک لمس اولیه را انجام دهد.

تکنیک های دریافت چیست؟

بدون توجه به اینکه بازیکن چگونه توپ را دریافت می کند، عناصر ثابتی وجود دارد که مورد نیاز است. اینها هستند:

توانایی قضاوت در مورد مسیر یا مسیر توپ و سرعت حرکت آن. این به بازیکن اجازه می دهد تا فرم بدن و موقعیت خود را دوباره تنظیم کند.
اسکن قبل از دریافت توپ این به بازیکن این امکان را می دهد تا درک درستی از آنچه در اطراف خود دارد به دست آورد که به نوبه خود به آنها کمک می کند تصمیم بگیرند که در آینده چه کاری انجام دهند.
بازیکنان همچنین باید طیف وسیعی از تکنیک های مختلف را برای پاسخ به دریافت پاس های مختلف توسعه دهند.

دریافت پاس در امتداد زمین
متداول ترین روشی که بازیکن در آن توپ را دریافت می کند، پاسی است که در امتداد زمین پخش می شود.

هنگام دریافت توپ به این شکل، تمرکز اصلی باید روی جایی باشد که اولین لمس توپ را از نظر جهت و مسافتی که از بازیکن طی می کند.

جهت باید بر اساس جایی که بازیکنی که توپ را دریافت می کند می خواهد برود تعیین شود. این امر به شدت تحت تأثیر موقعیت بازیکنان حریف، مناطقی از فضای موجود در زمین و جهتی است که آنها برای رسیدن به دروازه حریف باید بروند.

هنگام دریافت پاس، بازیکنان در حالت ایده‌آل می‌خواهند از خطر دور شوند و به فضا بروند و زمان بیشتری را برای آنها در اختیار داشته باشند و حفظ مالکیت توپ را آسان‌تر کنند.

همچنین فاصله باید تحت تأثیر آنچه بازیکن دریافت کننده می خواهد در مرحله بعدی انجام دهد، باشد. به عنوان مثال، اگر بازیکنی بخواهد با توپ حرکت کند یا بدود، اولین لمس او باید از او دور باشد تا جایی برای شتاب گرفتن در فضا داشته باشد. با این حال، دریافت پاس و سپس دریبل زدن برای عبور از مدافع، مستلزم آن است که توپ در نزدیکی بازیکن باقی بماند.

مسافتی که توپ طی می کند تحت تأثیر وزن اولین لمس است. برای مثال، لمس محکم‌تر، توپ را جلوتر از بازیکن می‌کوبد، در حالی که لمس نرم‌تر آن را نزدیک‌تر به بدن نگه می‌دارد.

با شل کردن عضوی که کنترل توپ صورت می گیرد می توان به لمس نرم تری دست یافت. این به این معنی است که پایی را که بازیکن برای دریافت پاس از توپ در هنگام تماس استفاده می‌کند، بیاورید. با این کار، قدرت پاس را می گیرد و به توپ اجازه می دهد تا نزدیک بازیکن دریافت کننده بماند.

داخل پا منطقی ترین سطحی است که برای کنترل توپ استفاده می شود، با توجه به اینکه بیشترین سطح را دارد.

از قسمت‌های دیگر پا نیز می‌توان استفاده کرد – برای مثال می‌توان از کف پا برای جلوگیری از مردن توپ آهسته استفاده کرد، در حالی که می‌توان از بیرون پا نیز استفاده کرد.

دریافت پاس هوایی

پاس هوایی احتمالاً سخت ترین توپ برای دریافت است، با قابلیت تنظیم مجدد شکل بدن و موقعیت شما ضروری است. از آنجایی که توپ در مسافتی و در هوا در حال حرکت است، احتمال حرکت و تغییر جهت در هنگام پرواز بیشتر است.

عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که به دلیل مسافتی که توپ باید طی کند، میزان دقت پاس تحت تأثیر قرار می گیرد. بنابراین، بازیکنان احتمالاً باید محل قرارگیری خود را تغییر دهند و در عین حال شکل بدن خود را مجدداً تنظیم کنند، بنابراین آنها می‌توانند با یک موضع متعادل و باثبات در مکان ایده‌آل با توپ برخورد کنند.

ممکن است از پا برای کنترل توپ هوایی استفاده شود، اما سایر قسمت های بدن مانند سینه یا ران نیز ممکن است استفاده شود. این معمولاً به ارتفاع توپ بستگی دارد.

از هر قسمتی از بدن که در دریافت پاس استفاده می شود، همانطور که قبلاً توضیح داده شد، همیشه نیاز به شل کردن عضوی که کنترل توپ را دارد، وجود خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که پس از تماس اولیه از بدن خارج نمی شود.

ملاحظات دیگر این است که چه زمانی و چگونه از قسمت های مختلف بدن استفاده می کنیم. به عنوان مثال، هنگام استفاده از جلوی پا ، مهم است که بازیکن فقط کمی پای خود را از زمین بلند کند، زیرا اجازه می دهد تا توپ به سرعت به زمین برسد.

با یک پای بالا، احتمالاً توپ به سمت بالا پریده و زمان می برد تا به زمین برسد و زمانی را برای حریف فراهم می کند تا فضا را ببندد و فشار وارد کند.

از کف پا می توان برای دریافت توپی استفاده کرد که درست در مقابل بازیکن دریافت کننده فرود می آید تا آن را متوقف کند. در اینجا، مهم است که بازیکن هنگام فرود توپ را کنترل کند و مانع از حرکت توپ به سمت بالا شود.

دریافت برای بازی رو به جلو این زمانی است که یک بازیکن به دنبال دریافت یک پاس رو به جلو است و در موقعیتی قرار می گیرد که بلافاصله خودش به جلو بازی کند.

همچنین به عنوان دریافت توپ روی پای عقبی شناخته می شود – دورترین پا از جایی که پاس از آنجا می آید و نزدیک ترین به جایی که پاس بعدی نیاز دارد.
دریافت برای بازی رو به جلو این زمانی است که یک بازیکن به دنبال دریافت یک پاس رو به جلو است و در موقعیتی قرار می گیرد که بلافاصله خودش به جلو بازی کند. همچنین به عنوان دریافت توپ روی پای عقبی شناخته می شود – دورترین پا از جایی که پاس از آنجا می آید و نزدیک ترین به جایی که پاس بعدی نیاز دارد.

بهترین مثال این است که یک هافبک پاس از یک مدافع دریافت کند و بخواهد سریعاً به عنوان یک مهاجم بازی کند. اغلب اوقات، هنگام دریافت پاس، بازیکنان با جهتی روبرو می شوند که توپ از آن می آید – بنابراین، در این موقعیت خاص، آنها رو به دروازه خود خواهند بود. بنابراین برای بازی رو به جلو، آنها باید بچرخند تا در مقابل دروازه حریف قرار بگیرند.

برای اینکه بدون نیاز به چرخش رو به جلو بازی کند، بازیکن باید با بدن باز و به صورت نیم تیغ دریافت کند. سپس آنها در موقعیتی قرار می گیرند که ببینند توپ از کجا می آید و منطقه زمینی که می خواهند توپ را در آن بازی کنند، چه از طریق یک پاس یا با حرکت با آن.

این نه تنها روند را سرعت می بخشد، بلکه به بازیکن اجازه می دهد دید واضح تری از آنچه در اطراف خود است داشته باشد.

هنگامی که آنها در وضعیتی با بدن باز قرار می گیرند، قسمت بعدی فرآیند دریافت توپ روی پای عقب است و به توپ اجازه می دهد تا در سراسر بدن بچرخد. سپس به طور طبیعی توپ را در جهت رو به جلو حرکت می دهد که باعث می شود عمل بعدی نیز به سمت جلو حرکت کند.

اسکن کردن هنگام دریافت برای بازی رو به جلو بسیار مهم است، زیرا ضروری است که هیچ حریفی مستقیماً پشت بازیکن وجود نداشته باشد. اگر وجود داشته باشد و بازیکن بدن خود را باز کند و روی پای عقب دریافت کند، به راحتی توپ را از دست خواهند داد.

بنابراین، در این مورد، بازیکنان باید قبل از انجام پاس، اسکن کنند و از آنچه در اطرافشان است آگاه باشند، زیرا باید بدن خود را زودتر باز کنند تا به هم تیمی خود نشان دهند که می‌خواهند توپ برای آنها پخش شود.

توسعه مهارت های دریافت بازیکنان فوتبال:

اهمیت دریافت را نمی توان دست کم گرفت، زیرا کیفیت اولین لمس اغلب تأثیر قابل توجهی در اقدام بعدی بازیکن خواهد داشت.

به عنوان مثال، اگر بازیکنی بخواهد پس از دریافت توپ، شوت بزند و اولین لمس او کمی بیشتر رو به جلو باشد، می تواند به این معنی باشد که باید برای زدن توپ کشش زیادی رو تحمل کند. که احتمالاً باعث از دست دادن دقت و قدرت در توپ می شود.

اگر لمس بازیکنی خیلی ضعیف باشد و در نهایت زیر پای او گیر کند، به لمس اضافی نیاز دارد که می تواند منجر به بسته شدن آنها توسط حریف شود.

بنابراین ضروری است که بازیکنان توانایی دریافت موثر توپ را به روش‌های مختلف داشته باشند و به آنها امکان می‌دهد بهترین تأثیر را بر بازی داشته باشند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید