تاثیر خواب بر عملکرد بازیکنان فوتبال

تاثیر خواب بر عملکرد بازیکنان فوتبال

همیشه مراحل کلیدی در فوتبال وجود دارد که نیاز به رویکرد متمرکزتری در مورد ریکاوری بازیکنان و کارکنان دارد. بدون اینکه بتوانیم ریکاوری، تمرین و نیازهای رقابتی را متعادل کنیم، به طور کلی حفظ عملکرد نخبگان بسیار دشوار خواهد بود. این مقاله یکی از نادیده گرفته‌ترین ابزارهای بازیابی موجود یعنی خواب را برجسته می‌کند و به بررسی عمیق آن می‌پردازد.

تحقیقات زیادی در مورد این حوزه کلیدی و ابزار بازیابی «رایگان» در بازی در سطوح مختلف از جوانان گرفته تا حرفه‌ای‌های ارشد و بازی‌های بین‌المللی در مورد بازی‌های فراآتلانتیک یا قاره‌ای در حال انجام است. برخی از مهم ترین سوالاتی که در مورد به حداکثر رساندن این ابزار بازیابی مطرح می شود مواردی از قبیل:

چرا خواب در فوتبال مهم است؟ چگونه خواب می تواند بر عملکرد فیزیکی تأثیر بگذارد؟

بنابراین، چرا خواب یک ابزار بازیابی با ارزش است؟

مشخص شده است که خواب عملکردهای روانی و فیزیولوژیکی مهمی را ارائه می دهد که برای فرآیند بهبودی اساسی هستند (سیلوا و همکاران، 2021). بدون پرداختن به این عملکردها، چون موضوع این مقاله این نیست، وقتی کسی می‌خوابد، هورمون‌های مختلفی ترشح می‌شوند که امکان بازیابی فیزیولوژیکی را فراهم می‌کنند، در حالی که خواب با بهبود یادگیری و حافظه حرکتی و همچنین بازیابی شناختی و تصمیم‌گیری همراه است. همچنین چندین مطالعه نشان داده‌اند که از دست دادن خواب پیامدهای منفی هم از نظر جسمی و هم از نظر شناختی دارد.

متغیرهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند با شروع و کیفیت خواب تداخل داشته باشند، مانند بازی در مسابقات شبانه، چرت زدن در طول روز، مصرف کافئین و مصرف الکل، در نتیجه بازیکنان فوتبال کم‌خواب می‌شوند و ظرفیت اجرای آنها کاهش می‌یابد. با توجه به تأثیر متقابل بین عملکرد و خواب، و اینکه چگونه فوتبالیست ها به طور مرتب در معرض موقعیت هایی قرار می گیرند که کیفیت و/یا کمیت خواب آنها را محدود می کند، مهم است که سعی کنید آن را کاهش دهید و از اوج عملکرد ورزشی اطمینان حاصل کنید.

بهترین کلاس فوتبال در کرج

خواب و عملکرد

در انجام یک بررسی اساسی از ادبیات، پیشنهاد شده است که خواب “بهترین استراتژی بازیابی در دسترس برای یک ورزشکار” است (بونار و همکاران، 2018). با در نظر گرفتن این موضوع، 3 دسته روش وجود دارد که برای ورزشکاران و مربیان در دسترس است تا توانایی خواب را به حداکثر برسانند. ما در این مقاله روی «توسعه خواب» و «بهداشت خواب» تمرکز خواهیم کرد.

توسعه خواب

Bonnar و همکارانش (2018) یک مرور سیستماتیک بر روی مداخلات خواب ورزشکاران انجام دادند. به عنوان مثال، زمان کل خواب ورزشکاران را افزایش دادند تا ببینند آیا تأثیری بر عملکرد دارد یا خیر. در هر دو مطالعه مشخص شد که افزایش کل مدت خواب در روز، از جمله چرت زدن، منجر به طیف وسیعی از پیشرفت‌ها، هم فیزیکی و هم فنی می‌شود. هر دو مجموعه مطالعه نشان دادند که ورزشکاران به طور متوسط ​​8.4-8.85 ساعت در روز می‌خوابند، و برای مشاهده مزایای مرتبط، یک دوره کلی یک هفته پس از این پروتکل لازم است.

ثبت نام فوتبال در کرج 

بهداشت خواب

تعدادی از استراتژی‌های بهداشت خواب وجود دارد که می‌توان برای بهبود شرایط خواب بازیکنان فوتبال پیاده‌سازی کرد، این امر به‌ویژه زمانی که بازیکنان در بازی‌های آخر شب درگیر هستند، اهمیت دارد. فولاگار و همکاران (2016) با استفاده از استراتژی بهداشت خواب برای یک گروه و در مقابل اجازه دادن به بازیکنان برای ادامه روال عادی پس از بازی برای گروه دیگر ،مورد بررسی قرار دادند. بازیکنان گروه اول در اسرع وقت بعد از شام در اتاق‌های خواب خود حضور داشتند، اتاق ‌های خواب کم نور و گوش‌گیر و ماسک چشم و اتاق‌ها با دمای متوسط ​​17 درجه سانتی‌گراد. 15-30 دقیقه قبل از خواب هیچ گونه تحریک تکنولوژیکی مجاز نبود و چراغ ها در ساعت 00:00 خاموش می شدند. مشخص شد که این گروه مدت زمان خواب بیشتری داشتند، با این حال، فعلا هیچ بهبودی در معیارهای عملکرد فیزیکی وجود نداشت.

مداخله طولانی مدت بهداشت خواب توسط هارادا و همکاران (2015) مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که طی یک دوره 1 ماهه، بهبود ذهنی بیشتری در عملکرد فوتبال وجود دارد، در حالی که در پیگیری 3 ماهه در این دوره، مشخص شد که بازیکنان کیفیت خواب بهتری داشتند، به سمت «آدم صبحگاهی» حرکت کرده بودند و بهبود قابل توجهی در عملکرد فوتبال گزارش کردند.

ثبت نام فوتبال در کرج

فوتبالیست ها یا بازیکنان فوتبال چقدر می خوابند؟ بازیکنان فوتبال چقدر می خوابند؟

برای نتیجه گیری، خواب مطمئناً نقشی اساسی در بهبود بازیکنان و توانایی آنها برای عملکرد دارد. این بدان معناست که باید ملاحظات مختلفی در مورد برنامه‌ریزی تمرین و سفر بعد از بازی‌های آخر شب در نظر گرفته شود. آموزش ورزشکاران نیز در این مورد بسیار مهم است، زیرا بازیکنان باید به بهداشت خواب خوب و نحوه استفاده از تلفن خود آموزش داده شوند، یا مصرف الکل ممکن است در واقع بر کیفیت خواب آنها تأثیر بگذارد.

 

چرا خواب در فوتبال مهم است؟

پیشنهاد شده است که ارتباط قوی بین بهداشت نامناسب خواب و خطر آسیب عضلانی وجود دارد. مشخص است که بازیکنانی که کمتر از هشت ساعت در شب در یک دوره 24 ماهه می خوابند، 1.7 برابر بیشتر در معرض خطر آسیب دیدگی قرار دارند. با مشهودتر شدن تحقیقات در این زمینه، آموزش بازیکنان و مربیان در این زمینه رشد کرده است.

فوتبالیست ها چقدر می خوابند؟

به منظور به حداکثر رساندن عملکرد و ایجاد سطوح بالای ثبات در هر روز، برای ورزشکاران یا بازیکنان نخبه بسیار مهم است که بین 8 تا 10 ساعت خواب در هر دوره 24 ساعته داشته باشند.

خواب چگونه بر عملکرد تأثیر می گذارد؟

خواب تأثیر مثبتی بر تمام جنبه های رشد و عملکرد فیزیکی مانند سرعت، دقت و زمان واکنش دارد. پس از یک خواب ضعیف شبانه، قابل توجه است که ممکن است نتوانید در طول تمرین یا زمان بازی مسابقه به سرعت واکنش نشان دهید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید