آنالیز دوران مربیگری ژابی آلونسو در فوتبال

آنالیز دوران مربیگری ژابی آلونسو در فوتبال گتی ایماژ

ژابی آلونسو

بایر لورکوزن، 2022

با انتشار اخباری مبنی بر جدایی یورگن کلوپ از لیورپول در پایان فصل، ژابی آلونسو در میان نام‌های مطرحی قرار دارد که به این کار مرتبط است. این بازیکن اسپانیایی در دوران بازی خود در لیورپول مورد توجه قرار می گرفت. او اکنون به عنوان سرمربی در چند فصل اول دوران مدیریتی خود به طور جدی تحت تاثیر قرار گرفته است.

آلونسو که متولد باسک است، بازی و مربیگری خود را با باشگاه محلی خود در لالیگا، رئال سوسیداد آغاز کرد. زمانی که رافائل بنیتز در سال 2004 هدایت لیورپول را برعهده گرفت، وقت خود را برای جذب آلونسو تلف نکرد. فراتر از سال‌های خود، به‌عنوان یک هافبک جوان، در سن 22 سالگی در لیگ برتر به میدان رفت. یک گل در فینال نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2005، اولین فصل فوق‌العاده با لیورپول را رقم زد.

پس از پنج سال، 210 بازی و یک قهرمانی در جام حذفی در بازی انگلیس، او به رئال مادرید رفت و در آنجا موفق به کسب یک لیگ قهرمانان اروپا و قهرمانی اسپانیا شد. سه جام بوندسلیگا با بایرن مونیخ دنبال شد، یک جام جهانی و دو قهرمانی اروپا با اسپانیا.

آلونسو پس از بازنشستگی در سال 2017، دوره مربیگری نخبگان یوفا را در کنار ژاوی گذراند و به رئال مادرید بازگشت تا مربی تیم زیر 14 سال خود باشد. در سال 2019، او به یکی دیگر از باشگاه های قبلی خود بازگشت و سرمربی رئال سوسیداد B، در رده سوم اسپانیا شد. او آنها را به درستی هدایت کرد تا به Segunda División صعود کنند، اگرچه آنها در آخرین فصل او سقوط کردند.

او در اکتبر 2022 هدایت بایر لورکوزن را بر عهده گرفت که در آن زمان پس از هشت بازی بوندسلیگا در رتبه دوم قرار داشت. در پایان فصل، لورکوزن آلونسو ششم شد – راهیابی به لیگ اروپا – و به نیمه نهایی همان رقابت ها رسید. در تعطیلات زمستانی فصل 2023/24، لورکوزن صدرنشین بود و تنها یکی از 96 باشگاه در پنج لیگ برتر اروپا بود که شکست ناپذیر باقی ماند. در واقع، آنها در هیچ یک از 25 مسابقه رقابتی خود تا آن نقطه شکست نخورده بودند (22 برد، سه تساوی) و رکورد جدیدی در آلمان به ثبت رساندند.

 

انتقال های مرکزی
در رئال سوسیداد B، آلونسو در ابتدا از اشکال 4-2-3-1 و 4-3-3 استفاده کرد. تیم او در پیشرفت کارآمد به سمت دروازه، به ویژه از طریق فضاهای مرکزی، عالی بود. این ناشی از پرس بالا در نیمه حریف، یا ضدپرسینگ تهاجمی هافبک، بازپس گیری مالکیت و سپس راندن به جلو و نفوذ به پشت بود.

از 4-2-3-1، یکی از دابل پیوت ها به جلو فشار می آورد و به شماره 10 می پیوندد. این باعث شد تا دو بازیکن مرکزی حمایت کنند و با تک مهاجم مرکزی ارتباط برقرار کنند.

با 4-3-3، آلونسو شکلی داشت که قبلاً دو هافبک مرکزی پیشرفته را در اختیار داشت که در ابتدا پهن می شدند تا با وینگرها ارتباط برقرار کنند. این گسترش همچنین فضایی را برای یک مدافع میانی یا دفاع کناری ایجاد کرد تا بتواند توپ را به سمت جلو حرکت دهد و در اطراف تک محور کار کند.

همانطور که توپ به جلو می رفت، تعداد هشت ها با ایجاد دویدن در داخل باریک شد. این در اصل یک تغییر موقعیت به عنوان دو عدد 10 بود که یک سه گانه نزدیک و باریک را بین خطوط (زیر) تشکیل می داد. در هر دو شکل 4-3-3 و 4-2-3-1 با سوسیداد B، وینگرها تا جایی که ممکن بود عرض را حفظ کردند.


در اولین فصل آلونسو با بایرلورکوزن، تیم او دومین از کمترین تعداد سانتر در بوندسلیگا را به نام خود ثبت کرد. این نشان دهنده ترجیح او برای نفوذ و پیشرفت در مرکز بود. آلونسو همچنین در لورکوزن به شکل دائمی 3-4-3 تغییر شکل داد. در این حالت، او می‌توانست دو عدد 10 را با عرض ارائه شده توسط فول بک ها به کار گیرد، یا یک سه‌گانه جلویی صاف‌تر با بال‌بک‌ها و سپس باریک‌تر و عمیق‌تر پشتیبانی کند.

در هر صورت، لورکوزن آلونسو در فصل 2023/24 در بین تیم های پیشرو بوندسلیگا برای دریبل و لحظات 1 بر 1 بوده است. همانند تیم سوسیداد، آنها ترجیح و توانایی خود را برای حرکت و پیشرفت سریع در خطوط و فضاهای متضاد نشان داده اند.

آنها از عریض ترین بازیکنان خود در خط جلو در انتقال استفاده کرده اند. این امر به ویژه در مورد استفاده از یک مثلث خط مقدم صاف تر در 3-4-3، و زمانی که بازیکنان مرکزی آنها فضای محدودی برای ادامه پیشرفت رو به جلو داشتند، صادق است.

ترکیب 3-4-3آلونسو:

آلونسو پس از بازی 3-4-3 در آخرین فصل خود با سوسیداد B، از این شکل به طور گسترده در لورکوزن استفاده کرد، البته نه بلافاصله. سوسیداد B او توپ را با سرعت به جلو می برد. سه نفره خط مقدم از طریق مناطق مرکزی به هم متصل می‌شوند و اغلب از موقعیت‌های شروع گسترده‌تر خود دویدن باریک انجام می‌دهند. آنها همچنین به عنوان جلوی مرکزی می چرخند. نقش ها و موقعیت های خود را با مهاجم پهن (در زیر) عوض میکردند.

این امر باعث می‌شود که حرکات وینگرها برای ردیابی، پیش‌بینی و پوشش سخت‌تر شود، زیرا آنها به داخل می‌چرخند. از اینجا، دابل پیوت و مدافعین کناری پیشروی کرده، توپ را تا حد ممکن به سه نفر باریک تبدیل کردند. سه قسمت جلویی بلند، مرکزی و اغلب صاف هستند.

با لورکوزن، ساختار 3-4-3 منعکس کننده ساختار سوسیداد بود، با سه جلوی هدفمند ترکیب شده در داخل. در فصل 2022/23، افرادی مانند موسا دیابی، آمینه ادلی و کالوم هادسون اودوی در کنار مهاجم مرکزی – آدام هلوژک یا پاتریک شیک – با مدافعان کناری میچل باکر و جرمی فریمپونگ کار می‌کردند. در موقع لزوم. سمت راست لورکوزن به ویژه پیشرو بود، با دریبل زدن دیابی و تهدید 1 بر 1 در هنگام حمل توپ به جلو یا حمله از پشت. فریمپونگ در پست دفاع راست دریبلینگ را تهدید کرد و به دیابی اجازه داد تا در مواقعی مهاجم دوم شود.

بر خلاف سوسیداد، لورکوزن یک خط هافبک باکس نیز ایجاد کرد، با دو 10ها که جلوتر از دابل پیوت روبرت آندریچ و اگزکوئیل پالاسیوس (پایین) کنار رفتند و ترکیب شدند. این امر غالباً هافبک مرکزی حریف را تحت فشار قرار می داد، اما همچنین به مدافعان کناری اجازه می داد تا در پست های بالاتر پیشروی کنند – به خصوص فریمپونگ در سمت راست که پاس های کلیدی و همچنین حمل توپ را ارائه می داد.


آلونسو با حرکت به فصل 2023/24 به شکل دائمی 3-4-2-1 بر خلاف ساختار صاف تر 3-4-3 حرکت کرده است. حرکات نفوذی و ترکیب های مستقیم خط مقدم با توالی های پیچیده تری جایگزین شده اند.

فلوریان ویرتس و یوناس هافمن نیز شماره 10 دائمی بوده اند و بالاتر از پالاسیوس و گرانیت ژاکا به عنوان دابل پیوت هستند. فریمپونگ از دفاع راست و با الکس گریمالدو مثبت و تهاجمی در سمت چپ به حملات خود ادامه داده است.

آلونسو تهدیدات گسترده تیمش را در هر دو طرف زمین افزایش داده است و در عین حال تهدید و ترکیبی را در اطراف ویکتور بونیفیس، مهاجم وسط تنها حفظ کرده است. این تغییر شکل و کادر فنی به لورکوزن اجازه داده است تا برای مدت طولانی‌تری بر توپ تسلط داشته باشد و میانگین مالکیت توپ را پس از 18 بازی در بوندسلیگا 2023/24 به 59 درصد افزایش دهد.

ضد پرس مرکزی تیم های آلونسو:

برای انتقال موثر از فضاهای مرکزی، تیم سوسیداد آلونسو به شدت در نواحی مرکزی ضد پرس می کرد، و وینگرهای باریک از سه تیم میانی حمایت می کردند. دابل پیوت پاس‌های مرکزی را نشان می‌داد اما به‌طور تهاجمی به جلو می‌پرید، مخصوصاً وقتی بازیکنی برای علامت زدن نداشت.

از اینجا، وینگرهای باریک، پاس‌های مورب را در نواحی پهن قطع می‌کردند و بالاترین هافبک‌های تهاجمی به‌طور تهاجمی به دنبال توپ بودند. در صورت امکان، مهاجم وسط به سمت عقب به هافبک پرس نزذیک می‌شود، اما همچنین پاس‌هایی را به عقب می‌دهد و توپ را برای مدت طولانی‌تری در مرکز قفل می‌کند. هافبک ها سپس آن را شکار می کردند.

با وجود داشتن میانگین 51 درصد مالکیت توپ در بوندسلیگا 2022/23، لورکوزن آلونسو به این شدت یا به طور مداوم ضد پرس نبود. در عوض، آنها سومین پاس‌های برتر را در هر اقدام دفاعی، و کمترین دوئل‌های ترکیبی، مهار و تکل در هر دقیقه مالکیت حریف را داشتند. سیستم 3-4-3 به طور طبیعی به حالت پنج عقب برگشت. برای اینکه مدافعان کناری بتوانند به طور کامل ریکاوری کنند – به خصوص در سمت راست لورکوزن – واحد هافبک اغلب توپ را به تاخیر می انداخت. آنها این کار را با پریدن به بیرون انجام دادند تا فشار وارد کنند و بازی رو به جلو را متوقف کنند، به جای اینکه به دنبال بازیابی های بالایی باشند که در سوسیداد B دیده شد.

لورکوزن همچنان به دنبال اشتباهات در مرکز زمین بود. اگر حریف سعی کند در اطراف بازی کند، تیم آلونسو سعی می کند توپ را به سمت خط لمسی قفل کند. با قرار گرفتن یک بلوک پشتی پنج، پرس گسترده ممکن است رخ دهد. حتی اگر مدافع کناری در کنار توپ تصمیم به پرسینگ ادامه دهد، چهار دفاعی می‌تواند روی آن سر بخورد تا پوشش دهد، همچنان می‌تواند بازی را یک طرفه قفل کند.

بلوک دفاعی فشرده تیم های آلونسو:

بعد از اینکه آلونسو سوسیداد B را به سطح بالاتری ارتقا داد، آنها از بلوک های فشرده برای دفاع در مدت زمان قابل توجهی طولانی تر استفاده کردند، با توجه به اینکه دیگر قادر به مقابله با پرس تهاجمی به اندازه رده سوم نبودند. در سوسیداد، شکل‌های 4-2-3-1 یا 4-3-3 در بلوک‌های میانی قرار می‌گرفتند و فقط در صورت لزوم یا اجبار در بلوک پایین می‌افتند.

شماره 10 یا یکی از هافبک های مرکزی پیشرفته اغلب به جلو می پرید تا به تک مهاجم در خط اول بپیوندد و تلاش می کرد دسترسی به بازیکنان محوری حریف را محدود کند. با بازتر شدن توپ، زوج وینگر و مدافع کناری برای پرس به بیرون پریدند. شکاف بین دفاع میانی و دفاع کناری توسط یکی از هافبک های عمیق پوشیده می شود. اما برای این که این اتفاق بیفتد، وینگر سمت دور توپ باید باریک می شد و اطراف را می پوشاند و به هافبک ها اجازه می داد در صورت نیاز به عقب بروند (در زیر).


آلونسو همچنین در آخرین سال حضورش در سوسیداد شروع به استفاده از یک 5 مدافع  کرد و الگوی دوران حضورش در لورکوزن بود.

شروع عالی در بوندسلیگا 2023/24 توانایی لورکوزن برای اولین گلزنی بوده است. آنها در 18 بازی ابتدایی خود، 14 بار گل اول را به ثمر رساندند. سپس آلونسو در برنامه بازی خود انعطاف بیشتری داشت و امکان دفاع در یک بلوک جمع و جورتر و مقابله با حریفانی که بازی را تعقیب می کردند را می داد.

بلوک سازماندهی شده لورکوزن اغلب به 5-2-3 تبدیل می شود و دو 10 در کنار بونیفیس مهاجم وسط (پایین) باریک می شوند. این امر دسترسی مرکزی را محدود می کند، همانطور که در سوسیداد دیده می شود، به لورکوزن تعداد زیادی اعداد دفاعی می دهد، اما همچنین یک پلت فرم محکم برای انتقال و ترکیب به صورت مرکزی. مدافعان کناری به طور تهاجمی برای پرس به بیرون می پرند، همانطور که در دفاع کناری در سوسیداد دیده می شود، اما با پنج مدافع لورکوزن به ندرت پیش می آمد که برای پوشش دادن به دو محور نیاز باشد.

بحث در مورد نتایج آلونسو در 18 ماه اولش با لورکوزن دشوار است. او هوشیاری تاکتیکی نشان داده است که آنها را به تیمی دشوار برای بازی در مقابل و همچنین در بازی هجومی آنها تبدیل کرده است. علاوه بر این، او خود را به عنوان مربی نشان داده است که رویکردش مستلزم مشاهده دقیق است.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج

 

پاسخ دهید