بازیکنان فوتبال پایه را برای بازی با ترکیب هفت نفره آماده کنید
بازیکنان فوتبال پایه را برای بازی با ترکیب هفت نفره آماده کنید
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر
اهداف بزرگتر، تصمیم گیری بیشتر، اصول موقعیتی برای یادگیری. سعید رنجبر مربی فوتبال و استعدادیاب فدراسیون فوتبال راهنمایی برای مربیانی ارائه می دهد که تیم هایشان از ترکیب پنج نفره به هفت نفره جهش می کند.
چالشهایی که هنگام گام به گام هفت نفره میشوند شامل زمینها و گلهای بزرگتر، بازیکنان بیشتر و مقدمهای بر اصول خاص موقعیت هستند.
وقتی بازیکنان از بازی چهار یا پنج نفره به بازی هفت نفره می روند، تفاوت های زیادی را تجربه خواهند کرد – برای مثال هم زمین و هم گل ها بزرگتر خواهند بود.
دو چالش خاص وجود دارد. اولین مورد افزایش تعداد بازیکنان است، به این معنی که هر کدام باید با سطح بسیار بالاتری از تصمیم گیری سر و کار داشته باشند.
دوم این واقعیت است که، اگرچه بازیکنان تصوری از موقعیتها در قالبهای چهار و پنج نفره دارند، اما هفت نفره اولین مقدمه واقعی آنها برای درک بازی از این موقعیتها است.
به عبارت دیگر، تاکید بسیار بیشتری بر این است که بازیکنان در موقعیتی که بازی میکنند، ویژگیهای کاری را که باید انجام دهند را درک کنند.
این دو چالش همچنین به برخی از اصول اصلی بازی مرتبط میشوند که در قالب جدید مرتبطتر میشوند.
در خارج از مالکیت توپ، تاکید بیشتری بر فشردگی و همچنین پوشش و پشتیبانی وجود دارد. اصول مالکیتی که مطرح می شود فضا، حرکت و حمایت است.
- مدرسه فوتبال در کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج
برای کمک به بازیکنان در این انتقال، میتوانیم در طول بازی و تمرین از آنها پشتیبانی کنیم. این باید قبل از حرکت به سمت هفت نفره شروع شود و پس از تکمیل کامل انتقال ادامه یابد.
پشتیبانی از طریق آموزش:
گزینهها را به تمرینها اضافه کنید: از آنجایی که تاکید بیشتری بر تصمیمگیری در تیم هفت نفره وجود دارد، باید با افزایش تعداد فرصتها برای تصمیمگیری در طول تمرین، بازیکنان را آماده کنیم.
یکی از راههای انجام این کار، ارائه گزینههایی در طراحی تمرین برای بازیکنان است. بنابراین، در جایی که ممکن است قبلاً موضوعی مانند دریبل زدن یا پاس دادن را انتخاب کرده باشیم، اکنون میتوانیم این موضوعات را ترکیب کنیم و به عنوان مثال روی «دریبل زدن یا پاس دادن» تمرکز کنیم.
هنگام معرفی این عنصر اضافی تصمیم گیری، تصمیمات خاصی که باید گرفته شود را می توان به سیستم امتیاز دهی تمرین مرتبط کرد.
به عنوان مثال، ممکن است تمرینی را طراحی کرده باشید که در آن، برای کسب یک امتیاز، یک تیم باید توپ را به یک منطقه پایانی برساند. برای ایجاد تاکید بیشتر بر تصمیمگیری، میتوانیم به بازیکنان اجازه دهیم این کار را به بیش از یک روش انجام دهند – بازیکن میتواند در ناحیه انتهایی دریبل بزند یا در داخل آن پاس دریافت کند.
به عنوان مثال، در یک تمرین پایانی، تیم ها ممکن است با 10 امتیاز شروع کنند، اما هر بار که توپ را پاس می دهند، یک امتیاز از دست می دهند. بنابراین، اگر آنها موفق به گلزنی شوند اما قبل از انجام آن شش پاس داده باشند، چهار امتیاز کسب می کنند.
استفاده از این سیستم امتیاز دهی ممکن است بازیکنان را تشویق کند تا در اسرع وقت شوت کنند. اما آنها باید تصمیمی بگیرند – اگر آن را به هم تیمی خود در موقعیتی بسیار بهتر پاس دهند، تیم آنها امتیاز کمتری خواهد گرفت، اما احتمال اینکه آنها به ثمر برسند بیشتر است. بنابراین بازیکنان باید تصمیم درستی برای تیم بگیرند.
بازیکنان کمتر در بازی های هفت نفره تا پنج نفره روی توپ هستند – اما آنها باید قدردان این موضوع باشند، حتی زمانی که مالکیت توپ را در اختیار ندارند، باز هم می توانند روی اتفاقات درون بازی تاثیر بگذارند.
مناطق را به تمرین اضافه کنید: داشتن مناطق در تمرین می تواند به بازیکنان کمک کند تا بفهمند کجا باید باشند و به آنها در موقعیت یابی کمک می کند.
مناطق را می توان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داد:
قفل کردن بازیکنان در آنها
داشتن آنها به عنوان راهنمای بصری
پیوند دادن آنها با قوانینی مانند: “وقتی تیم توپ را در اختیار دارد، حداقل باید یک بازیکن در این منطقه وجود داشته باشد”.
مشخص کردن نواحی در تمرین تصویر واضحی را در اختیار بازیکنان قرار میدهد که در موقعیتهای مختلف بازی باید در چه موقعیتی در زمین قرار گیرند.
با استفاده از نواحی، میتوانیم به بازیکنان کمک کنیم فواصل و زوایای صحیح را برای زمانی که تیم در داخل و خارج از مالکیت است، درک کنند.
حمایت از طریق مسابقات:
خیلی زود به سمت هفت نفره حرکت نکنید: اغلب، مربیان عجله دارند تا به بازیکنان کمک کنند تا برای قالب جدید آماده شوند و به سادگی آنها را وارد بازی کنند.
اگرچه این ممکن است راهی خوب برای کمک به بازیکنان به نظر برسد، اما تنها کاری که ما انجام میدهیم این است که آنها را مجبور کنیم که قالب را زودتر با پشتیبانی کمی پخش کنند.
“با استفاده از مناطق، ما می توانیم به بازیکنان کمک کنیم تا فواصل و زوایای صحیح را درک کنند…”
به جای اینکه آنها را زودتر از موعد در این محیط جدید قرار دهیم، می توانیم در عوض از طیف وسیعی از مکانیزم های پشتیبانی مختلف استفاده کنیم.
در مورد موقعیت یابی راهنمایی بصری ارائه دهید: ممکن است ما موقعیت ها و یک ترکیب خاص در چهار و پنج نفره داشته باشیم، اما همه بازیکنان معمولاً همیشه درگیر هستند. این البته برای توسعه آنها عالی است.
اما، زمانی که بازیکنان به سمت هفت نفره حرکت می کنند، تماس آنها با توپ شروع به کاهش می کند. آنها باید قدردانی کنند که حتی اگر توپ را در اختیار نداشته باشند یا نزدیک به آن باشند، باز هم می توانند روی اتفاقات بازی تأثیر بگذارند.
این جایی است که موقعیتیابی وارد میشود. بازیکنان باید بدانند که در لحظات مختلف بازی، زمانی که تیمشان در یا خارج از مالکیت است، کجا باید باشند.
علاوه بر اینکه از طریق بازی به آنها جهت کلامی میدهیم، یا به آنها نشان میدهیم که از قبل و در حین استراحت چه کاری انجام دهند، میتوانیم با استفاده از نشانگرها برای شکستن زمین به بخشهای مختلف، آنها را راهنمایی بصری کنیم. این را می توان در بازی های غیررقابتی انجام داد، به شرطی که حریف خوشحال باشد.
تقسیم زمین به سه کانال عمودی به ما این امکان را میدهد که چالشهای سادهای را برای بازیکنان فراهم کنیم، مانند: “وقتی توپ را در اختیار داریم، آیا میتوان یک بازیکن در هر یک از کانالهای عریض وجود داشته باشد؟”.
اگر یک تیم با ترکیب 2-3-1 بازی کند، بازیکنان پهن به دنبال موقعیت خود در کانال ها زمانی هستند که تیم توپ را در اختیار دارد.
کانال ها یک محرک بصری برای بازیکنان گسترده فراهم می کنند و حرکت آنها بسیار طبیعی تر خواهد بود.
اگر زمین را به صورت افقی به چهار ربع مساوی تقسیم کنیم، چالش، زمانی که تیم دیگر توپ را در اختیار دارد، این است که بازیکنان فقط در دو کوارتر مجاور حضور داشته باشند.
اگر این کار را در زمانی که بازیکنان به بازی هفت نفره میروند، انجام دهیم، و زمانی که به طور منظم آن را بازی میکنند، آن را حفظ کنیم، کانالها برای بازیکنان منظرهای آشنا خواهند بود و آنها میدانند که باید چه کار کنند.
از کارت های موقعیتی استفاده کنید: این کارت ها به بازیکنان یک طرح کلی از کارهایی که باید در پست خود انجام دهند، نکات کلیدی نقش را ارائه می دهند و می توانند برای الهام گرفتن به بازیکنان حرفه ای مرتبط شوند (در مثال پایین از بوکایو ساکا از آرسنال و انگلیس استفاده شده است).
با ارسال کارتها از قبل – صبح بازی یا شب قبل – بازیکنان فرصتی برای آماده شدن دارند و به خود یادآوری میکنند که باید در موقعیتی که بازی میکنند چه کاری انجام دهند.
یادآوریهای کلیدی که روی کارتها مشخص شدهاند، میتوانند در طول بازی برای کمک به پیشرفت بازیکنان استفاده شوند.
به عنوان مثال، یک سوال ساده “کجا باید باشید؟” بازیکن را تشویق می کند تا موقعیت خود را دوباره ارزیابی کند.
آنها سپس اطلاعات روی کارت را به خاطر می آورند تا به آنها در یافتن پاسخ کمک کنند.
مربیان فوتبال باید صبور باشند، زیرا توسعه بازیکن فوتبال یک فرآیند طولانی مدت است که نمی توان با عجله انجام داد.
نتیجه
هنگامی که بازیکنان را در حین حرکت به سمت ترکیب هفت نفره پشتیبانی میکنیم، باید جنبههای کلیدی قالب جدید را شناسایی کنیم که با فرمتهای چهار و پنج نفره که به آنها عادت کردهاند متفاوت است.
هنگامی که این کار را انجام دادیم، باید طیف وسیعی از محیط ها را برای آنها فراهم کنیم که به آنها فرصتی برای تمرین این تفاوت ها می دهد.
مهمتر از همه، ما باید صبور باشیم. توسعه بازیکن یک فرآیند طولانی مدت است که نمی توان در آن عجله کرد. ما باید بپذیریم که حرکت به یک قالب جدید زمان بر است و در این راه حمایت زیادی می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را مطالعه کنید.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.
پاسخ دهید
برای ارسال نظر باید وارد شوید.