چرا باید از شیوه ها و تمرینات فوتبال استفاده مجدد کنید

چرا باید از شیوه ها و تمرینات فوتبال استفاده مجدد کنید
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر

سعید رنجبر مربی و مدیر آکادمی فوتبال درفک البرز می نویسد که در مورد تلاش برای اختراع مجدد چرخ در هر جلسه تمرین نگران نباشید – اگر تمرینی برای بازیکنان شما کار می کند، دوباره آن را بررسی کنید، تجدید نظر کنید و دوباره از آن استفاده کنید…

کارل می‌گوید خود را تحت فشار قرار ندهید تا چیزی جدید بسازید – تغییر دادن یک تمرین پایه دقیقاً همان تأثیر را دارد.
گاهی اوقات درگیر ایده‌هایی برای جلسات تمرینی هستیم.

این اغلب ما را به جست‌وجو در اینترنت، کتاب‌ها یا در واقع مجلاتی مانند این سوق می‌دهد. هیچ اشکالی در آن وجود ندارد – به عنوان مربی، همه ما عقاب هستیم و به دنبال این هستیم که ایده های تمرینی را از مربیان دیگر بگیریم.

چرا که نه؟ اگر تمرینی را ببینیم که فکر می‌کنیم بازیکنان ما از آن لذت خواهند برد و به آنها کمک می‌کند تا یاد بگیرند و پیشرفت کنند، پس بدیهی است که مایلیم از آن استفاده کنیم، به‌ویژه اگر توسط شخصی که ما آن را مربی باتجربه‌تر یا شایسته‌تری می‌دانیم، تهیه شده باشد.

با این حال، ما باید به خاطر داشته باشیم که فقط به این دلیل که یک تمرین برای سایر گروه‌های بازیکنان خوب به نظر می‌رسد، ممکن است برای کسانی که با آنها کار می‌کنیم مناسب نباشد – و بنابراین، ممکن است لازم باشد آن را تطبیق دهیم یا به دنبال یک گزینه جایگزین باشیم.

چالش دیگری که با تولید یک برنامه برای جلسه تمرینی فوتبال همراه است این است که ما معمولاً به دنبال تولید یا یافتن چیزی هستیم که قبلاً انجام نداده ایم.

ما خود را تحت فشار قرار می دهیم تا چیزی بسازیم که قبلاً از آن استفاده نکرده بودیم، زیرا معتقدیم این همان چیزی است که همه – بازیکنان، والدین و سایر مربیان – انتظار دارند.

“اگر چیزی ثابت شده است که یک استراتژی موثر است، چرا دوباره از آن استفاده نکنیم…؟”

همچنین یک فرآیند فکری وجود دارد که بازیکنان فقط در صورتی بهبود می یابند که در تمریناتی شرکت کنند که قبلا انجام نداده اند – و اگر در تمرینی شرکت کنند که قبلا انجام داده اند، به عنوان بازیکن یا تیم پیشرفت نخواهند کرد.

با این حال، ما این رویکرد را در جنبه‌های دیگر زندگی مانند مدرسه نمی‌یابیم، جایی که معلمان اغلب از همان استراتژی یا وظیفه استفاده می‌کنند، به‌ویژه زمانی که دانش‌آموزان در حال یادگیری چیز جدیدی هستند.

اگر ثابت شده است که چیزی یک استراتژی موثر برای یادگیری است، چرا دوباره از آن استفاده نمی کنید؟ به خصوص اگر افرادی که در این فعالیت شرکت می کنند نه تنها پیشرفت می کنند و بهبود می یابند، بلکه از آن نیز لذت می برند؟

احتمالاً بهترین نمونه‌هایی که کودکان از انجام مکرر یک کار خوشحال می‌شوند و در همان زمان یاد می‌گیرند، بازی‌های ویدیویی و خود بازی فوتبال است.

از آنجایی که هر دو برچسب “بازی” دارند، این بلافاصله نشان می دهد که آنها شامل عناصر کلیدی هستند که کودکان از آن لذت می برند – رقابت، سیستم های امتیازدهی و البته سرگرمی.

علاوه بر این، محیط هایی که در آن اتفاق می افتند دائما در حال تغییر و تحول هستند. اگرچه بازیکنان بارها و بارها برای انجام همان فعالیت بازمی‌گردند، اما در واقع همان عمل را بارها و بارها تکرار نمی‌کنند، یا دقیقاً همان کاری را که آخرین بار انجام داده‌اند انجام نمی‌دهند.

سعید رنجبر مربی فوتبال می‌گوید استفاده از برنامه‌های تمرینی که به راحتی قابل انطباق هستند می‌تواند به شما کمک کند زمان بیشتری را با بازیکنان خود در زمین تمرین بگذرانید.
بنابراین، اگر بتوانیم این مؤلفه‌های کلیدی را در تمرین‌هایی که در جلسات آموزشی خود استفاده می‌کنیم تکرار کنیم، دلیلی وجود ندارد که نتوانیم از همان تمرین‌ها به طور منظم استفاده کنیم.

یکی دیگر از دلایلی که باید در نظر بگیریم از تولید تمرینات مختلف برای هر جلسه تمرین دور شویم، نیاز به حداکثر کردن زمان با بازیکنانمان است.

مدت زمانی که ما با بازیکنان می گذرانیم بسیار محدود است. بنابراین، در طول یک جلسه تمرین، بدیهی است که ما می خواهیم تا حد امکان زمان توپ را برای بازیکنان فراهم کنیم.

کاری که ما نمی خواهیم انجام دهیم این است که برای آنها توضیح دهیم که تمرین چگونه کار می کند، چه کاری می توانند انجام دهند و چه کاری نمی توانند انجام دهند و قوانین و سیستم های امتیازدهی چیست.

علاوه بر این، مهم نیست که چقدر خوب آن را برای آنها توضیح دهیم، آنها همچنان به زمان نیاز دارند تا خودشان همه چیز را حل کنند.

همچنین این احتمال وجود دارد که تمرین کار نکند – شاید بازیکنان نمی دانند چه باید بکنند. شاید خیلی آسان یا خیلی سخت باشد. یا اندازه منطقه نیاز به تغییر دارد. و اگرچه می‌توانیم تغییراتی ایجاد کنیم، هنوز زمان ارزشمند یادگیری را از دست داده‌ایم.

بنابراین اگر بتوانیم شیوه‌هایی را طراحی کنیم که «مبتنی بر بازی» باشند – با رقابت، سیستم‌های امتیازدهی و سرگرمی – و پیشرفت و تطبیق آن آسان باشد، دلیلی وجود ندارد که نتوانیم به طور منظم از آنها استفاده کنیم.

استفاده از تمرین‌های «مبتنی بر بازی» به این معنی است که بازیکنان از آنها لذت می‌برند.

نیاز آنها به آسانی قابل انطباق به این دلیل است که بتوان از آنها برای طیف وسیعی از موضوعات مختلف استفاده کرد – بنابراین، با اضافه کردن یا تغییر دادن یک کار، با افزودن برخی تجهیزات مانند یک هدف، یا از طریق معرفی “مناطق”، سپس یک هفته می توان از تمرین برای دریبل زدن استفاده کرد و هفته بعد دوباره می توان از آن استفاده کرد اما برای موضوعی کاملاً متفاوت.

مثلا تمرینی که اولویت اول آن، چیدمان اصلی است، که بر حمله سریع بازیکنان متمرکز است.

سپس دو مورد بعدی نشان می‌دهند که چگونه می‌توان از همان تمرین دوباره استفاده کرد، بعداً در فصل، جایی که تمرکز ابتدا بر روی پاس‌های رو به جلو و سپس روی دوهای اورلپ است.

این به سادگی با تغییر موقعیت شروع برخی از بازیکنان در تمرینات دوم و سوم به دست می آید – و برای تمرینات ریکاوری یک کار اضافی برای تکمیل یکی از بازیکنان اضافه می شود.

بنابراین، اگر تعدادی از این شیوه‌های اصلی را داشته باشیم که می‌توان آنها را به راحتی برای طیف وسیعی از موضوعات تطبیق داد، می‌توانیم نیاز به ارائه طیف وسیعی از شیوه‌های مختلف هر هفته را برطرف کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

 

پاسخ دهید