موقعیت و سبک بازی ژائو نوس João Neves بازیکن فوتبال

موقعیت و سبک بازی ژائو نوس João Neves بازیکن فوتبال

 

بنفیکا، 2022

فوتبال پرتغال در طول سال‌ها بازیکنان برجسته‌ای تولید کرده است و با ژائو نوس، آنها به دنبال استعداد درخشان دیگری هستند. بازیکن بنفیکا که در 6 مورد در فصل 2023/24، در سن 19 سالگی، به عنوان هافبک ماه لیگ برتر پرتقال انتخاب شد، در میان بازیکنان جوان فوتبال با بالاترین امتیاز در اروپا قرار دارد. این به دنبال قهرمانی در لیگ در زمانی که او تنها 18 سال داشت، به بنفیکا کمک کرد تا برای اولین بار در چهار سال گذشته از خط دفاعی عبور کند.

یکی از مراکز توسعه بنفیکا استعداد شگفت‌انگیز نوس را در سال‌های اولیه‌اش، قبل از اینکه در سال 2016 به آکادمی اصلی آنها نقل مکان کند، جذب کرده بود. شش سال بعد، در سن 17 سالگی، او بخشی از تیمی بود که فینال لیگ جوانان یوفا را در برابر ردبول سالزبورگ در آوریل 2022 برد. دعوت او به تیم اول هشت ماه بعد دنبال شد و در اکتبر 2023 یک بازی بین المللی به پایان رسید.

چیزی که پیشرفت او را چشمگیرتر می کند، نقشی است که او در تیم بنفیکا در چنین مراحل اولیه ایفا کرده است. در زیر، شما آنالیزی که توسط سایت آموزش مربیان و بازیکنان فوتبال فوراستادی آورده شده است، از موقعیت و سبک بازی ژائو نوس را تجزیه و تحلیل کرده‌اند را می خوانید.

تحلیل فنی و موقعیتی از ژائو نوس:

ژائو نوس Neves یک هافبک میانی عمیق است که عمدتاً در دابل پیوت، به عنوان بخشی از 4-2-3-1 بنفیکا بازی کرده است. در آنجا، او نقش کلیدی در تلاش آنها برای دیکته کردن مالکیت داشته است. او که از نظر فنی بازیکن ماهر است، فعالانه به دنبال دریافت تحت فشار است و از چابکی و شتاب خود برای فرار از حریفان و دریبل زدن به جلو استفاده می کند.

نِوِس به دلیل تمایلش برای فرود در عمق و دریافت، گاهی در جعبه خودش، نقش مهمی در بازیسازی بنفیکا داشته است. شتاب او در مسافت های کوتاه به او اجازه می دهد تا بدون نیاز به مبدل یا حرکت فریبنده از نشانگر خود فاصله ایجاد کند. همچنین او را قادر می‌سازد تا بازیکنان عمیق‌تر و حمایت‌کننده (عکس زیر) را دریافت کند و به آن‌ها بپرد. توانایی فنی و تصمیم گیری او هر دو در این شرایط دارایی هستند. او در دانستن اینکه چه زمانی با یک لمس باید پرش کند و چه زمانی باید تحت فشار لمس کند مهارت دارد و قبل از اینکه در فضای بیشتری برای هم تیمی ها کنار بگذارد، مدافعان را به سمت خود بکشاند.


تطبیق پذیری او همچنین به او اجازه می دهد تا بین مدافعان میانی (عکس بالا) یا بین یک مدافع میانی و مدافع کناری قرار بگیرد تا در مرحله ساخت، اضافه بار ایجاد کند. در مثال زیر، در برابر رنجرز در لیگ اروپا، نوس با دریافت پاس کوتاه از آناتولی تروبین در محوطه شش قدم، به عقب حرکت کرد. او سپس به سمت لبه منطقه دریبل زد. با پرس دو نفره جلوی رنجرز به بیرون، به نوس اجازه داد تا با آنتونیو سیلوا و نیکلاس اوتامندی اضافه بار ایجاد کند. در حالی که سیریل دسرز و فابیو سیلوا دویدن های پرسینگ خود را انجام می دادند، نوس توانست از دریبل و شتاب خود برای حرکت با توپ و شکستن خط اول پرس استفاده کند. اگر سیلوا یا دسرز خیلی باریک می‌شدند، می‌توانست آنها را برای شکستن پرسینگ انتخاب کند.


سبک بازی ژائو نوس در هنگام مالکیت توپ:

یکی از ویژگی های کلیدی او توانایی او در دیکته کردن مالکیت است. نوس در رده دوم برای پاس‌ها (1900) در لیگ برتر 2023/24 و پنجم برای پاس‌ها به یک سوم نهایی (267) قرار گرفت. او اغلب بین خطوط را با فرم بدن بسته دریافت می کند تا فشار وارد شود. او اسکن نهایی خود را زمانی که پاس روی او پخش می شود، زمان بندی می کند، بنابراین می تواند ارزیابی کند که در کدام جهت و چه مقدار تحت فشار است.

قوی ترین توانایی او فرار از این فشار، استفاده از چابکی و مرکز ثقل پایین برای غلتیدن به سمت مخالف نزدیک شدن مدافع و شتاب گرفتن به فضای فراتر است. Neves همچنین در موقعیت های مشابه به خوبی از بدن خود به عنوان صفحه متحرک برای محافظت از توپ استفاده می کند. او به نظر می رسد که از سمت امن (دورتر از حریف، پایین) استفاده کند و از بدن خود برای ایجاد یک مانع بین توپ و مدافع استفاده کند. سپس به توپ اجازه می دهد تا قبل از سفر به فضا از سراسر بدنش عبور کند، در حالی که مدافع قادر به مهار بدون انجام خطا نیست.


برای پیشرفت در خط میانی، Neves دوست دارد یک یا دو ترکیب با هم تیمی های نزدیک خود را انجام دهد، قبل از اینکه از شتاب خود در فواصل کوتاهتر برای شکستن به سمت دفاع حریف استفاده کند. روی توپ، او اغلب دریبل می زند تا زمانی که مدافعان به سمت او کشیده شوند، قبل از اینکه به سرعت آزاد شود و به فضای پشت (زیر) بپردازد. زمان آزادی اولیه او مانع از بهبودی مدافع پرس می شود.

در موقعیت‌هایی که حریفان به دنبال شکل دادن به دویدن پرس خود هستند تا گزینه‌های پاس نزدیک Neves را قطع کنند، او از پوشش مبدل استفاده می‌کند که انگار دارد پاس می‌دهد و آنها را وسوسه می‌کند که توپ را قطع کنند. سپس شانه خود را رها می کند و به سرعت تغییر جهت می دهد تا از فضای خالی شده توسط مدافع استفاده کند.

دریبل زدن او سهم خوبی از تهدید هجومی او را تشکیل می دهد. زمانی که بنفیکا در مناطق هجومی است، نِوِس معمولاً در خط یا عمیق‌تر از مالکیت توپ می‌ماند، و ترجیح می‌دهد جایی که می‌تواند دریبل‌های جلو به مناطق وسیع‌تر (در پایین) دریبل بزند، دریافت کند.

به طور گسترده تر، یک سوم پایانی یکی از مناطق ضعیف تر Neves است. علیرغم در دسترس بودن و کارآیی او در مالکیت توپ، توانایی او در بازی کردن پاس های کلیدی یا ریسک کردن بیشتر برای ایجاد یک جرقه خلاقانه، تا کنون بسیار محدود بوده است.

در لیگ برتر  پرتقال 2023/24، ژائو نوس تنها سه گل و یک پاس گل به ثبت رساند، بدون اینکه در لیگ قهرمانان یا لیگ اروپا گلزنی کند.

ژائو نوس پرس کننده سرسخت:

Neves یک فشار دهنده سرسخت و تهاجمی است. ویژگی‌های ورزشی او به او امکان می‌دهد در ضد پرس برتری داشته باشد، جایی که بلافاصله بعد از دست دادن مالکیت واکنش نشان می‌دهد. او روی پای جلویی فشار می‌آورد و حامل توپ مقابل را درگیر می‌کند تا زمان و فضای آن‌ها را محدود کند – حتی اگر یکی از هم تیمی‌ها در حال به چالش کشیدن آنها باشد. در این مواقع، پرخاشگری او در دوئل ها و شتاب محض از امتیازات اصلی اوست.

قصد او برای پرس می‌تواند او را در مناطق دفاعی آسیب‌پذیر کند، زمانی که محتاط‌تر بودن می‌تواند حریف را از نفوذ یا بازی در گذشته محدود کند. او گاهی اوقات موقعیت امن‌تر مرکزی خود را خالی می‌کند تا بر روی حامل توپ فشار بیاورد – سپس حریف می‌تواند یک پاس فراتر از او، به داخل (پایین) بازی کند. در این زمینه ها، او می تواند عملگراتر باشد. در اینجا، او می‌تواند مرکزی بماند، فشردگی خود را حفظ کند و اجازه دهد موقعیت‌ها قبل از اینکه از یک پایه امن‌تر فشار بیاورند، زمانی که محرک‌ها خودشان را نشان می‌دهند، ایجاد شوند. این چیزی است که او مطمئناً با بازی های رقابتی بیشتری در سطح نخبگان توسعه خواهد داد.


با این وجود، ژائو نوس بازیکن هیجان انگیزی است که از ثروتمندترین لیگ های اروپا علاقه مند به جذب او دارند. این برای دوره بنفیکا برابر است، باشگاهی که به پرورش استعدادها قبل از فروش با هزینه های کلان عادت کرده است، همانطور که در مورد ژائو فلیکس، روبن دیاس و گونسالو راموس اتفاق افتاد. انتظار این است که João Neves دیر یا زود راه آنها را دنبال کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید