آنالیز تاکتیک های انزو مارسکا Enzo Maresca مربی ایتالیایی در تیم فوتبال چلسی

آنالیز تاکتیک های انزو مارسکا مربی ایتالیایی در تیم فوتبال چلسی

توسط سعیدرنجبر 

در سایت آموزش مربیان فوتبال فور استادی 4STUDY.IR

در تابستان 2024، چلسی برای جانشینی مائوریسیو پوچتینو به انزو مارسکا روی آورد و این باشگاه در تلاش برای کسب افتخارات دوباره و بازگشت به لیگ قهرمانان اروپا بود. در فصول گذشته، آن‌ها بازیکنان با استعداد زیادی را جمع‌آوری کرده بودند، در حالی که از سرمربیان معتبر استفاده می‌کردند، اما همچنان برای چیدن قطعات یک تیم موفق تلاش می‌کردند. نشانه‌های اولیه زیر نظر مارسکا بسیار امیدوارکننده بوده است، با کسب رتبه چهار برتر در تعطیلات بین‌المللی 2024/25 اکتبر.

پس از شکست در بازی ابتدایی در یک بازی سخت مقابل منچسترسیتی، چلسی مارسکا متعاقباً با پیروزی 6-2 مقابل وولوز به گام خود رسید. در واقع، آنها در هفت بازی اول لیگ خود 16 گل به ثمر رساندند. از زمانی که مارسکا هدایت چلسی را برعهده گرفت، تنها سیتی تحت هدایت پپ گواردیولا از آبی ها پیشی گرفت.

پس از همکاری با گواردیولا در سیتی، و سپس کسب عنوان قهرمانی به عنوان سرمربی لستر، این بازیکن سابق ایتالیایی با شهرت به عنوان یکی از آینده‌دارترین مدیران این بازی، به استمفوردبریج رسید. در زیر، مربیان دارای مجوز یوفا، تاثیر تاکتیکی اولیه او در چلسی را تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

ارتباط کوتاه:

پس از هفت بازی لیگ برتر زیر نظر مارسکا، چلسی ششمین میانگین مالکیت توپ (54.9 درصد) را در لیگ برتر داشت. این رقم کمتر از میانگین کل فصل در چلسی در 9 فصل گذشته بود، اما چیزی که مارسکا بلافاصله اجرا کرد، تعداد زیادی اتصال کوتاه بود. به خصوص هنگام ساختن از یک سوم میانی زمین.

در باشگاه‌های قبلی‌اش، او از یک مدافع کناری که در داخل حرکت می‌کرد، برای بارگذاری بیش از حد مرکز و تسلط بر مالکیت توپ استفاده می‌کرد و بازیکنانش مکرراً از طریق پاس‌های کوتاه به هم متصل می‌شدند. این پاس‌های سریع و مکرر به حفظ طولانی مدت توپ کمک می‌کند تا چرخش‌های مورد نظر او خارج از توپ انجام شود. و بنابراین، پس از هفت بازی لیگ در فصل 2024/25، چلسی چهارمین بیشترین تعداد پاس در هر دقیقه مالکیت توپ را داشت.

چلسی مارسکا از چرخش ها و حرکات مشابهی با تیم های قبلی خود استفاده کرده است، به خصوص یک مدافع کناری که به فضاهای هافبک مرکزی می رود (Malo Gusto در مثال زیر). در زیر این حرکت، خط دفاعی برای تشکیل یک مثلث در مالکیت تنظیم شده است. رابرت سانچز، دروازه بان، در صورت نیاز، بازیکن چهارم را با تقویت بازی عمیق اضافه کرده است، اما نه لزوماً اگر چلسی با حریفان تهاجمی تر و پر فشارتر روبرو شده باشد.


یکی از محورها – معمولاً انزو فرناندز – به دنبال تغییر موقعیت است و در کنار کول پالمر به یک گزینه خط میانی بالاتر تبدیل می‌شود، در حالی که مویس کایسدو کمی تنظیم می‌شود تا به دفاع راست – معمولاً گوستو – اجازه دهد (عکس بالا) معکوس شود. همچنین مواردی وجود داشته است که مارک کوکورلا، مدافع چپ، به داخل رفته است. در آن نمونه، فرناندز به سادگی بالاتر رفته است، با Caicedo که نقش اصلی خود را در سمت راست دابل پیوت حفظ کرده است.

کمتر اتفاق می افتد که یکی از پیوت ها به خط عقب رفته باشد. در اینجا، یک مدافع کناری به هافبک مرکزی منتقل شده است و دفاع کناری دوم – معمولاً محفوظ تر – بالاتر رفته و بیشتر به فاز هجومی کمک می کند. این الگوی خاص همچنین برای اضافه بار کردن یک طرف زمین، تمرکز بر ترکیب های نزدیکتر از طریق پاس های کوتاه استفاده شده است. هنگامی که از سمت چپ اجرا می شود، پالمر در کانال داخلی سمت راست آزاد است. این به چلسی اجازه می دهد تا در اطراف حریف بازی کند و به تاثیرگذارترین بازیکن خود تبدیل شود.

پالمر به عنوان 10:

تحت هدایت پوچتینو، پالمر ملی پوش انگلیسی فصل 2023/24 بسیاری را به عنوان وینگر راست برای چلسی سپری کرد. از آن موقعیت اولیه، او 22 گل در لیگ به ثمر رساند و اولین بازیکنی شد که از دیگو کاستا در فصل 2016/17، حداقل 20 گل در یک فصل برای باشگاه به ثمر رساند. با این حال، مارسکا ترجیح داده است که او را به عنوان شماره 10 استفاده کند.

در شکل شروع 4-2-3-1، پالمر به عنوان 10 بازیکن مرکزی، مهم‌ترین امتیاز چلسی در ضد حملات بوده است. توانایی او در جلو بردن و ترکیب سریع و همچنین ایجاد موقعیت، او را به شماره 10 ایده آل در این ترکیب تبدیل کرده است.

زمانی که چلسی در طول دوره های مداوم مالکیت توپ را پشت سر گذاشت و مدافع کناری معکوس شد، پالمر به شماره 10 سمت راست در یک چهار وسط تبدیل شد. او به دلیل چپ پا بودن، در موقعیت ایده آلی قرار گرفته است تا از کانال راست به داخل برش دهد. از آنجا، او می تواند شوت بزند، با هم تیمی های هجومی خود ترکیب شود یا از میان توپ ها ظریف بازی کند. او همچنین به اندازه کافی چابک و ماهر است که بتواند از فشار در این قسمت دوری کند و در فضاهای تنگ ماهرانه دریبل بزند.

پس از هفت بازی لیگ زیر نظر مارسکا، پالمر از نظر بیشترین پاس کلیدی (8) در لیگ برتر در رده دوم قرار گرفت. همه از فضاهای سنتی شماره 10، در بالای زمین بیرون نیامدند – او همچنین از عمق خلق کرد و دامنه و عمق پاس خود را نشان داد (در تصویر پایین).

با معکوس شدن گوستو، پالمر می‌توانست درک تاکتیکی خود را نشان دهد و زمان‌بندی زمانی که باید از بلوک حریف خارج شود و آزادانه‌تر دریافت کند. پاس‌های زودهنگام برای اولین بار در سمت چپ قوی‌تر به او اجازه می‌داد تا از این صفحه عریض‌تر و عمیق‌تر به داخل متصل شود.

در مقابل حریفی که متعهد به بازی با یک خط دفاعی بسیار بالا بودند، پالمر می‌توانست از سرعت و دویدن مستقیم خط جلوی چلسی استفاده کند.

خط مقدم نفوذی:

با توجه به تعداد وینگرهای تیم چلسی در فصل 2024/25، همراه با ایده هایی که مارسکا قبلاً به عنوان سرمربی از آنها استفاده می کرد، شاید اجتناب ناپذیر بود که او از یک سه جلوی پهن استفاده کند. مارسکا در حمایت از مهاجم مرکزی نیکلاس جکسون، توانسته است از استعدادهای هجومی گسترده ای مانند نونی مادوکه، میخایلو مودریک، پدرو نتو و جیدون سانچو استفاده کند. همگی سرعت و تهدیدی را ارائه می‌دهند که از پشت سر می‌گذرد، با پاس‌های پالمر می‌تواند این حرکات را در هر دو طرف زمین پیدا کند.

حداکثر عرض ایجاد شده توسط این خط جلو – به ویژه وینگرها – کمک کرده است تا حریفان را به عقب بیاندازند. سپس چلسی در جاهای دیگر یک بازیکن یدکی داشت که معمولاً یک مدافع میانی آزاد بود. از آنجایی که شکل مارسکا در حال تطبیق است، اغلب منجر به یک بازیکن آزاد در هافبک مرکزی شده است. این به نوبه خود باعث می شود تا پاس های بهتر از یک سوم و در نهایت سرویس بهتر به وینگرها انجام شود.

پس از هفت بازی، چلسی در لیگ برتر فصل 2024/25 بیشترین تعداد توپ های ارسال شده را به خود اختصاص داده بود، که اغلب به دلیل جستجوی حرکات وینگر در پشت سر بود. برای استفاده بیشتر از این نفوذ، جکسون به سمت توپ به عقب حرکت کرده و یک مدافع میانی را با خود می کشاند – به خصوص زمانی که آنها در بالای زمین (تصویر پایین) قرار می گیرند. این باعث ایجاد شکاف برای بازیکنان مرکزی مارسکا شده است تا پاس‌هایی را برای یک وینگر ارسال کنند. در مواردی، یکی از دو 10 ها – معمولاً پالمر – به جای آن یک حرکت مرکزی نفوذی انجام می دهد همانند وینگرها در حالت باز می ماند.


هنگامی که خط دفاعی حریف برای پوشاندن فاصله از دفاع میانی که بیرون کشیده می‌شود، تنگ می‌شود، وینگرها می‌توانند تا پاهای خود را برای دریافت توپ در کنار خط آماده کنند. از آنجا، آنها می توانستند با دریبل حمله کنند، توپ را با سرعت حمل کنند یا با 10 ها در کانال های داخلی ترکیب شوند تا راهی به یک سوم نهایی پیدا کنند.

جکسون همچنین با چرخش به داخل، آزاد کردن 10 ها یا وینگرها بین خطوط مفید بوده است. به این ترتیب، حمله مارسکا بیشترین پاس کلیدی (46) را در لیگ برتر در 7 بازی اول خود به ثبت رساند.

ضد پرس:

زمانی که چلسی نیاز به دفاع برای مدت طولانی‌تری داشت، به یک بلوک 4-2-3-1 یا 4-4-2 بازگشته است که 10 کمی بالاتر قرار گرفته است. با این حال، قبل از تبدیل، تیم مارسکا در ضد پرسینگ خود پرانرژی بود. این شامل استفاده از هرگونه بار اضافی (کوتاه) در هافبک مرکزی از چرخش های درون مالکیت آنها در انتقال دفاعی است.

دو پیوت کایسیدو و فرناندز در پشت توپ محافظت کرده و پوشش داده اند و ضد حملات مرکزی را محدود می کنند. هر دو جنگنده هستند و می توانند زمین را در همه جهات بپوشانند، از زیر فشار را پشتیبانی کنند، و همچنین هر توپی را به سمت فورواردهای مرکزی حریف برگردانند. کایسدو تعداد قابل توجهی دوئل (71) را در هفت بازی ابتدایی لیگ ثبت کرد – بیشترین دوئل برای چلسی و سومین دوئل برتر در بخش.

فرناندز – اغلب با مالکیت چلسی بالاتر – بخشی از اولین خط هافبک مرکزی در انتقالات دفاعی را تشکیل می داد و همراه با پالمر ضد پرس می شد. جکسون در حال بهبودی همراه با وینگرهای باریک (در زیر) از آنها حمایت کرده است. این یونیت 4 نفره هافبک فشرده – که توسط یک خط جلو پشتیبانی می شود – به چلسی کمک کرده تا ضد حملات حریف را محدود کند، حتی اگر بلافاصله مالکیت توپ را به دست نیاورد.


پرسینگ پرانرژی پس از از دست دادن توپ، زمان زیادی را برای بازیابی بازیکنان فراهم کرده است. در اواسط اکتبر فصل 2024/25، چلسی از نظر شدت چالش کلی در هر دقیقه مالکیت حریف در رده دوم لیگ برتر قرار گرفت. در مقابل، آنها دوازدهمین بالاترین PPDA بودند. این نشان داد که آنها ترجیح می دهند تا سریعاً مالکیت توپ را به دست آورند و از اعداد و اتصالات اطراف توپ استفاده کنند. اگر بازیابی اتفاق نیفتاد، به جای حفظ فشار زیاد، دوباره به حالت اولیه بازمی‌گردند.

پس از کایسدو، دو دوئل بعدی چلسی کوکورلا و گوستو بوده اند. با معکوس شدن هر دوی آنها در زمان‌های آماده‌سازی، آن‌ها این فرصت را داشته‌اند تا برای مالکیت توپ در خط میانی در طول انتقال‌های دفاعی و همچنین در فضاهای سنتی دفاع کناری دوئل کنند. در واقع، هر دو بازیکن در بین 20 بازیکن برتر برای اکثر دوئل‌های دفاعی تا کنون در لیگ رتبه‌بندی شده‌اند – کوکورلا با 67 دوئل رتبه ششم و گوستو با 56 رتبه پانزدهم.

این سطحی از شدت است که بدون شک مارسکا را خوشحال کرده است. این بازیکن سابق ایتالیایی روش‌هایی را که می‌خواهد تیم‌هایش استفاده کنند بسیار واضح است و به سرعت مهر خود را بر بازی چلسی گذاشته است. برای کسانی که علاقه شدیدی به تاکتیک دارند، تیم او برای تماشای این فصل جذاب خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR ، ساکر آکادمی، وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید