سفر پپ گواردیولا برای کسب دانش مربیگری فوتبال

سفر پپ گواردیولا به سوی کسب دانش مربیگری فوتبال

 

پپ گواردیولا در بوئنوس آیرس، آرژانتین، روی صحنه ای در حضور 3500 نفر علناً اعلام کرد که او هرگز مبدع نیست، بلکه یک دزد خوب ایده هاست. دیدارهای او با سزار لوئیس منوتی و مارسلو بیلسا در اولین سفرش به آرژانتین کلید تصمیم او برای ادامه حرفه ی مربیگری بود.

او در آن کنفرانس گفت: “در فوتبال هیچ کتابی وجود ندارد که بتواند به شما بیاموزد. ایده ها متعلق به دنیاست و من تا جایی که می توانستم از آنها دزدیدم. این کار را در اسپانیا، ایتالیا، مکزیک و قطر انجام دادم. و اگر می خواهی از من بدزدی، این کار را بکن.»

وقتی از گواردیولا نام برده می‌شود، باید به اولین الهام‌بخش او اشاره کنیم: خوان مانوئل لیو، بهترین مربی زندگی گواردیولا، همانطور که خود پپ ادعا کرده است.
شش ماه حضور در مکزیک زیر نظر لیو، فلسفه پپ گواردیولا را شکل داد که توانست فوتبال را فتح کند.

خوان مانوئل لیو کیست؟

او نابغه فراموش شده، فیزیکدانی است که به تمرینات فوتبال علاقه داشت، بزرگترین منتقد این ایده که نتیجه در فوتبال  مهمترین است، همانطور که لیو به ما می گوید؛ نتیجه برای من معنایی ندارد، هدف سفر، فرآیند، پروژه، کار انجام شده است.  در یک مسابقه، شما برای مایل ها و مایل ها اول هستید و قدم ها قبل از خط پایان، سقوط می کنید.  تمام راه را به سختی دویدم.  مسئله بزرگتر از این است که اگر برنده شوید خوب هستید و اگر ببازید بد.

“نتیجه مجموعه ای از داده ها است. شما در مورد روند بحث می کنید، نه نتیجه نهایی. نتایج مورد بحث قرار نمی گیرد. آیا برای دیدن جدول امتیازات در پایان مسابقه به مدت 90 دقیقه به استادیوم می روید؟ یا برای تماشای خود مسابقه. ؟”

ما روند یا مسابقه را تماشا می‌کنیم و در نهایت فقط نتیجه را قضاوت می‌کنیم. شما به آنچه که بد تمام شد حمله می‌کنید، نه به آنچه بد رخ داده است و این بدی فوتبال است.

خوانما لیو برای اولین بار با پپ دیدار کرد که تیمش (رئال اویدو) مقابل بارسلونا که گواردیولا در آن بازی می کند با نتیجه 4-2 شکست خورد.  شاید آنها از نظر عددی شکست خورده باشند، اما رئال اویدو نمایش درخشانی را در زمین به اجرا گذاشت و غول کاتالان را مانند یک تیم دسته دومی جلوه داد.

پپ گواردیولا، هافبک جوان، تحت تأثیر سبک تیم اویدو قرار گرفت و از آنها خواست تا با مربی تیم ملاقات کند. به این ترتیب داستان اینکه چگونه خوان مانوئل لیو الهام بخش پپ برای ایجاد فلسفه ی، تسلط بر فوتبال بود، آغاز شد.

منابع نزدیک به مربی کاتالان تأیید کرده اند که وقتی او بازی تیم لیو را تماشا کرد متوجه شد که اتفاقی خاص در حال رخ دادن است. پپ که ظاهراً از همان سالها به فکر مربیگری بوده وقتی پا به سن گذاشت تصمیم گرفت آخرین باشگاهی که بازی میکند را بر اساس تیم لیو انتخاب کند.

لیو در سال ۲۰۰۵ سرمربی تیم دو رادوس مکزیک شده بود که در دسته دوم فوتبال این کشور قرار داشت و به همین خاطر پپ قبول کرد علیرغم موقعیت نازل این تیم با مبلغی ناچیز به آنجا برود. او بعد از حضور در السد از فرم خارج شده بود مصدوم بود و در مدت حضور ۶ ماهه اش در مکزیک تنها ۱۰ بازی انجام داد ولی به هدف اصلی اش رسیده بود. پپ که بعد از حضور در لیگ قطر وارد کلاس مربیگری شده بود عملاً با رها کردن آن کلاس و پیوستن به لیگ مکزیک موفق شد از نزدیک با اندیشه های بازیسازی از عقب زمین لیو که این روزها حسابی محبوب شده، آشنا شود.

خوانما لیو در بحث قدیمی فوتبال زیبا یا بردن به هر قیمتی همیشه گفته تا آخرین نفس از فوتبال با ذهنیت هجومی دفاع میکند و این دقیقا نقطه اشتراک او با پپ گواردیولا است. لیو برعکس پپ البته هیچ وقت به صورت حرفه ای فوتبال بازی نکرده او که تنها ۵ سال از پپ گواردیولا بزرگتر است. در سن 26 سالگی هدایت سالامانکا را بر عهده گرفت و وقتی در سن 29 سالگی آنها را به لالیگا رساند به جوانترین مربی در تاریخ این رقابتها تبدیل شد. او که پس از حضور در 16 باشگاه در 5 کشور متفاوت موفق شده مجوز صعود برای 3 تیم را کسب کند، بیشتر به عنوان یک متفکر تا یک قهرمان و یک رؤیاپرداز تا یک فرد عملگرا شناخته میشود.

پس از اینکه پپ گواردیولا در سال 2007 به عنوان سرمربی بارسلونا B منصوب شد، گواردیولا نه تنها از ایده های لیو الهام گرفت، بلکه خوانما لیو در اولین جلسات تمرینی به صورت غیر مستقیم و در کنار پپ حضور داشت.

از دیگر منتورهای پپ گواردیولا می توان به مربی آرژانتینی اشاره کرد، گواردیولا و لاولپه هیچگاه در مکزیک با یکدیگر ملاقات نکردند!

یک بار دیگر، پپ از ایده های انقلابی مربیان تجددطلب در فوتبال الهام می گیرد، این بار به سمت تیم ملی مکزیک با ریکاردو لاولپه می رود، ریکاردو لاولپه کیست؟

او نابغه ای است که با حریفان دست نمی دهد.

انگار لاولپه از همان روزهای اولیه خود با آرایش 3-5-2 ازدواج کرده بود. او آن را دوست داشت و همیشه برای توسعه و متقاعد کردن مربیان در مورد بکار گیری آن بحث و جدل می کرد.

لاولپه همیشه علاقه داشت با سه بازیکن از عقب زمین بازیسازی کند وقتی از آرایش های چهار دفاعی استفاده می کرد از یک هافبک هنگام بازیسازی بین دو دفاع مرکزی استفاده می کرد و با این ایده در پی ایجاد برتری عددی بود.

در یکی از شب های جام جهانی 2006، پپ به همراه خوانما لئو به تماشای بازی تیم ملی مکزیک به رهبری لاولپه مقابل تیم ملی آرژانتین رفت. ریکاردو لاولپه در آن زمان با استفاده از  رافا مارکز یک ایده تاکتیکی بدیع را معرفی کرد.

گواردیولا در یک برنامه بازی مکزیک و ایران دید، تجزیه و تحلیل کرد و علاوه بر این، تجربیاتی را بیان کرد که در دوران حضورش در فوتبال مکزیک در مورد لاولپه به او گفته شده بود: آنها زمانی که در مکزیک بودم به من گفتند که ریکاردو لاولپه در تمرین تمرکز بالایی برروی حرکات و رفتار مدافعانش دارد و بارها و بارها در تمرین آنها را مجبور به پیشروی، و مشارکت در حمله می کند.

یکی از اولین سوالاتی که گواردیولا در تیم اصلی بارسلونا، می پرسیدند این بود که: “بهترین تیم چند سال اخیر در بازیسازی از عقب زمین کدام تیم است؟
پپ گفت: “بهترین تیم، تیم ملی مکزیک لاولپه در سال 2006 است.”

همچنین گواردیولا به پویول توصیه می کرد که بازی های مکزیک را تماشا کند، مخصوصاً مدافعان میانی، زیرا آنها همیشه سعی می کردند در فاز مالکیت به خوبی با توپ کار  کنند و این همان چیزی بود که پپ می خواست مدافعان بارسلونا نیز انجام دهند

این ایده الهام بخش پپ گواردیولا شد تا آن را به انقلابی در مفاهیم فوتبال تبدیل کند. زمانی که پپ گواردیولا بازیکن بود از نظر بدنی بازیکن ضعیفی بود و با پیشرفت فوتبال در آن دوره بازی بیشتر فیزیکی شد تا تکنیکی.

پپ به دلیل پایان نقش پاسورهایی که از نظر جسمانی ضعیف بودند از بهشت ​​فوتبال اخراج شد اما پپ با سرخیو بوسکتس بازگشت و جهان را فتح کرد.

گواردیولا و بیلسا تنها یک بار و به دور از چشم دوربین‌ها با یکدیگر دیدار کردند.

این دیدار در سال 2006 و زمانی اتفاق افتاد که گواردیولا به تازگی و پس از گذراندن یک دوره حضور در تیم مکزیکی از دنیای فوتبال خداحافظی کرده بود. او در 35 سالگی تصمیم گرفت مربی شود.
گواردیولا در آن زمان نصیحتی را از گابریل باتیستوتا،که زمانی با او همبازی بود، به خاطر داشت که گفته بود:” پپ، هر زمان که تصمیم گرفتی مربی شوی، شدیدا به تو پیشنهاد می‌کنم که با بیلسا صحبت کنی. از این کار پشیمان نخواهی شد.”
باتیستوتا در فاصله سال‌های 1998 و 2002 در تیم ملی آرژانتین با بیلسا کار کرده و هنوز هم وقتی درباره ی بیلسا از او سوال می‌شود، او معتقد است که بیلسا بهترین مربی‌اش بوده است:” می‌دانید که من کار با مربیان زیادی را در طول دوران بازی‌ام تجربه کردم اما او کسی بود که واقعا روی من تاثیر گذاشت.”
دیدار 11 ساعته بین گواردیولا و بیلسا  در سال 2006 انجام گرفت وقتی گواردیولا در خانه بیلسا در حومه روساریو با او دیدار کرد، این مربی آرژانتینی به صورت خودخواسته بیکار بود و از سال 2004 از فوتبال دور شده بود.

آنها درباره همه چیز از عشق شان به سینما گرفته تا سیستم های فوتبال، ترکیب ها و مفاهیم تاکتیکی بحث کردند.
آنها ویدیوهایی از مجموعه 4000 تایی بیلسا را ​​تماشا کردند، دائما بحث و اختلاف نظر داشتند و سپس راه حل ها را جستجو کردند. پپ بسیاری از یادداشت ها را رونویسی کرد. تاجاییکه کاغذهایش تمام شد و مجبور شد از بیلسا یک دفترچه قرض بگیرد.
پپ در مصاحبه با SFR Sport گفت:« چیزهای زیادی از بیلسا یاد گرفتم و یکی از هواداران بزرگ او هستم. در 11 ساعت می توانید چیزهای زیادی از یک نفر یاد بگیرید؛ اما برای شناخت بیلسا نیاز به بیشتر از 11 ساعت دارید و باید با وی زندگی کنید.

بیلسا احترام زیادی برای همکارانش قائل است و تقریبا تمام شاگردان و بازیکنان سابقش از او به نیکی یاد می کنند. او در مورد فوتبال همه چیز را می داند. بیلسا به دلیل روش خاصی که تیم‌هایش بازی می‌کنند در فوتبال جهان بی‌نظیر است. او یک مربیِ معتبر است، شخصیتی باورنکردنی دارد و بسیار خاص است.”
پپ گواردیولا همواره از مارسلو بیلسا، سرمربی سرشناس آرژانتینی به عنوان الگوی مربیگری خود یاد می کند. گواردیولا همیشه می گوید که مربیگری را از یوهان کرویف فقید آموخته و سپس دیدار 11 ساعته اش با بیلسا، اندیشه های او را دچار تحول اساسی کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید