طیف سبک‌های مربیگری در فوتبال

یک رویکرد «یک‌سان برای همه» به ندرت در هر محیط یادگیری جواب می‌دهد و زمین تمرین فوتبال نیز از این قاعده مستثنی نیست. استفاده از طیفی از تکنیک‌ها می‌تواند به مربیان کمک کند تا بهترین نتیجه را از تیم‌های خود بگیرند.

یک مربی می‌تواند تمام دانش فوتبال جهان را داشته باشد، اما اگر نتواند آن دانش را به بازیکنان خود منتقل کند، هیچ ارزشی ندارد.

«طیف» سبک‌های مربیگری را معرفی می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که چگونه مربیان می‌توانند آنها را با هم ترکیب کنند تا مطمئن شوند پیام خود را به دیگران می‌رسانند.

تسلط مربی در دانستن این است که کدام سبک بهترین نتیجه را از دوره یادگیری به دست می‌آورد.

بخش 1: فلسفه طیف:

مربیان، مربی هستند و مربیگری در ورزش، نقشی تخصصی در حوزه آموزش دارد. درست مانند مربیان در سایر زمینه‌ها، هسته اصلی کار مربی، بهبود عملکرد با آموزش به یادگیرندگان در مورد چگونگی تطبیق تکنیک و بهبود عملکردشان (در این مورد، در مسابقات فوتبال) است. مربیان روش‌های متنوعی برای دستیابی به این هدف در اختیار دارند، اما ترکیب آنها برای دستیابی به بهترین نتیجه می‌تواند یک چالش باشد. اینجاست که تفکر در قالب طیفی از سبک‌ها می‌تواند مفید واقع شود.

بخش 2: سبک‌های مربیگری بازتولید

نیمه اول طیف، از سبک‌های مربیگری تشکیل شده است که از بازیکنان می‌خواهد آنچه مربی برنامه‌ریزی کرده است را بازتولید کنند، نه اینکه آن را به ابتکار خود اعمال کنند. “بازتولیدی‌ترین” سبک (سبک A) شامل این است که مربی تمام تصمیمات را می‌گیرد و بازیکنان را مجبور می‌کند که تمام دستورالعمل‌های او را مو به مو و تقریباً بدون هیچ استقلالی دنبال کنند. در مقابل، در میانه طیف، بازیکنان نقش‌های خاصی را در تمرینات گروهی بر عهده می‌گیرند و ماهیت و سختی تمرین خود را تعیین می‌کنند.

بهترین مدرسه فوتبال در کرج

بهترین مدرسه فوتبال باغستان کرج

بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج

بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج

بخش ۳: سبک‌های مربیگری تولید

نیمه دوم طیف تحت پوشش تکنیک‌های تدریس “تولید” است که بازیکنان را به چالش می‌کشد تا در مورد آنچه آموخته‌اند فکر کنند و آن را به طور مستقل به کار گیرند. جلسات مبتنی بر این تکنیک‌های مربیگری اغلب بازیکنان را با یک مشکل خاص مواجه می‌کند که از آنها خواسته می‌شود با درجات مختلفی از راهنمایی مربی آن را حل کنند. زمانی که به انتهای طیف (سبک K) می‌رسیم، بازیکنان به طور مؤثر خود را مربیگری می‌کنند و مسئولیت تمام جنبه‌های برنامه‌ریزی، اجرا و تأمل در جلسات تمرینی خود را بر عهده می‌گیرند.

حرکت در طیف:

ممکن است “طیف” نامیده شود، اما پیشرفت بین سبک‌های مختلف مربیگری لزوماً خطی نیست. مربیان آزاد هستند که در طیف حرکت کنند تا ترکیب مناسب را برای موقعیت پیش روی خود پیدا کنند.

بخش ۴: پیامدهایی برای توسعه مربی

یکی دیگر از کاربردهای بالقوه طیف، استفاده از آن به عنوان ابزاری برای همسو کردن فلسفه مربی با نحوه رفتار واقعی آنها در زمین تمرین است. توسعه‌دهندگان مربی می‌توانند از آن برای شناسایی سبکی که یک مربی در هر لحظه استفاده می‌کند و مشخص کردن محل عدم تطابق بین آن سبک و ایده‌هایی که سعی در آموزش آنها به بازیکنان خود دارد، استفاده کنند. مشاهده سبک‌های مربیگری همچنین می‌تواند سرنخ‌هایی را در مورد میزان راحتی تیم در به‌کارگیری آنچه آموزش دیده‌اند، آشکار کند.

استفاده از طیف برای تحلیل سبک‌های مربیگری:

 

تصویر شروع متن نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از مفهوم طیف برای ارزیابی نحوه عملکرد یک مربی در زمین تمرین استفاده کرد. یک توسعه‌دهنده مربی برای هر یک از دوره‌های زمانی مشخص شده در جدول، یک سبک را دایر می‌کند و از یافته‌ها برای تحلیل رفتار مربی در کل جلسه تمرین استفاده می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR ، ساکر آکادمی، وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید