آرایش 451 در فوتبال (تاکتیک ها و شکل بازی آرایش 451 در فوتبال)

آرایش 4-5-1

توسط سعید رنجبر 

در سایت آموزشی فوراستادی

آرایش 4-5-1 در فوتبال چیست؟

ترکیب 4-5-1 دارای یک خط دفاعی از چهار مدافع است – دو مدافع میانی و دو مدافع کناری. در جلو، پنج بازیکن واحد میانی را تشکیل می دهند که سه هافبک میانی و دو هافبک پهن تر را تشکیل می دهند. یک مهاجم مرکزی تنها به عنوان بالاترین بازیکن در ساختار عمل می کند.

4-5-1 از کجا سرچشمه می گیرد؟

4-5-1 بسیار شبیه به 4-3-3 است، با دو تفاوت اصلی. وینگرها – یا هافبک‌های پهن – در 4-5-1 خود را کمی عمیق‌تر قرار می‌دهند، بسیار نزدیک‌تر به سه‌گانه هافبک مرکزی. این کمک می کند تا یک هافبک متمایزتر از پنج نفر (تصویر ابتدای متن) تشکیل شود.

علاوه بر این، یونیت هافبک مرکزی نیز کمتر تکان خورده است (در بالا). عمیق ترین از این سه بسیار بالاتر از تک محور در شکل 4-3-3 است. محور اغلب به صورت حاشیه ای در زیر، یا حتی در راستای دو عدد هشت در هر طرف قرار می گیرد. این یک خط دوم پنج تایی بسیار مسطح تر را تشکیل می دهد، جلوتر از چهار دفاع عقب و زیر مهاجم وسط تک نفره.

4-5-1 در نهایت یک تغییر دفاعی از شکل 4-3-3 است. اولین استفاده واقعی از 4-3-3 زمانی رخ داد که برندگان جام جهانی 1958 برزیل سیستم 4-2-4 خود را در اختیار داشتند. سپس مربیان شروع به استفاده از 4-3-3 به عنوان یک شکل هجومی ترجیحی کردند. این 4-3-3 در هنگام دفاع متحول شد، به طوری که وینگرها از زمین خارج شدند و 4-1-4-1 خارج از مالکیت توپ را تشکیل دادند. 4-1-4-1 در نهایت خط پنج نفره را نشان داد. تک پیوت به سمت بالا حرکت کرد تا شکل 4-5-1 را تکمیل کند.

مسئولیت ها در هنگام اختیار داشتن توپ در آرایش 4-5-1 چیست؟

4-5-1 عمدتاً زمانی مشخص می شود که یک تیم در حال دفاع است. در مالکیت، معمولاً به 4-1-4-1 یا 4-3-3 تبدیل می شود.

در 4-5-1، وظیفه اصلی مهاجم مرکزی، علاوه بر گلزنی و خلق، حفظ و حفظ مالکیت توپ است. این باید به هم تیمی ها اجازه دهد تا به دونده های رو به جلو متصل شوند، که معمولاً هافبک های شماره هشت یا هافبک های کناری هستند که در هنگام انتقال به زمین می روند.

شماره هشت ها دویدن های نفوذی رو به جلو را فراهم می کند، اغلب در داخل هافبک های پهن (تصویر بالا). آنها همچنین ممکن است برای حمایت در فضاهای شماره 10 یا به عنوان یک مهاجم مرکزی دوم در طول انتقال باریک شوند.

یک عدد هشت نیز ممکن است به سمت توپ عمیق‌تر حرکت کند تا یک چرخش موقت دوبل جلوتر از خط عقب (در زیر) ایجاد کند. مثلث هافبک مرکزی مسئول حفظ مالکیت توپ است، اغلب از طریق پاس های کوتاه، پس از بازپس گیری یا زمانی که ضد حمله بلافاصله در دسترس نیست. حفظ توپ به 4-5-1 اجازه می دهد تا به اشکال و ساختارهای دیگر گسترش یابد.


هافبک‌های پهن غالباً خروجی اصلی ضد حمله‌ها هستند که از پشت می‌دوند یا با توپ دریبل می‌کنند تا تیم خود را به زمین برسانند. آنها برای دونده هافبک و فوروارد مرکزی سانتر فراهم می کنند. در مقابل، بازیکنان عریض با پاهای مخالف، ممکن است برای زدن ضربات روی دروازه، بیشتر از داخل ضربه بزنند.

مدافعان کناری می توانند حمایت ثانویه را در نواحی وسیع در لحظات انتقالی انجام دهند، به خصوص اگر هافبک باز جلو با توپ به داخل می راند، یا بدون توپ باریک می شود. مدافعان کناری نیز باید با ارائه گزینه پاس کوتاه به خط میانی کمک کنند. مدافعان کناری می توانند این کار را با حرکت به داخل انجام دهند که می تواند یکی از شماره هشت ها را بالاتر ببرد.

مدافعان میانی برای هافبک‌های پهن پاس‌های رو به جلو به بخش میانی یا پاس‌های مستقیم بیشتری به مناطق وسیع ارائه می‌کنند. آنها همچنین می توانند از طریق کانال های داخلی وارد خط میانی شوند، به خصوص اگر شماره هشت ها به جلو حرکت کرده باشند.

 

مسئولیت های خارج از مالکیت توپ 4-5-1 چیست؟

مهاجم میانی باید مدافعان میانی حریف را تحت فشار قرار دهد تا توپ را به یک سمت وادار کند. این معمولاً به سمت بیرون خواهد بود و آن را روی خط لمسی قفل می کند (در زیر). از طرف دیگر، فوروارد می‌تواند عمیق‌تر بیفتد و دسترسی به محور مخالف را نمایش دهد. این به هافبک‌های میانی اجازه می‌دهد بیشتر یک صفحه دفاعی منطقه‌ای تشکیل دهند و مرکز را مسدود کنند.

سه بازیکن وسط هافبک می توانند علامت گذاری بازیکن محور یا پوشش ناحیه ای فوق الذکر را اعمال کنند. شماره هشت ها همچنین می توانند از پرس فوروارد پشتیبانی کنند و توپ را یک طرفه قفل کنند.

هافبک‌های پهن می‌توانند موقعیت‌های دفاعی وسیع‌تری را به‌دلیل حضور سه هافبک میانی که اغلب به‌عنوان یک مثلث صاف دفاع می‌کنند، در اختیار بگیرند. این بازیکنان پهن می توانند جلوتر از مدافعان کناری به پشتیبانی کمک کنند و دویدن های رو به جلو حریف را به صورت گسترده دنبال کنند. همراه با مدافعان کناری، آنها با استفاده از خط لمسی به عنوان یک مدافع اضافی، توپ را به بیرون وادار می کنند. هافبک‌های پهن همچنین به مدافعان کناری کمک می‌کنند تا زمانی که بازی از یک طرف قفل شده است، سانترها و کات‌بک‌ها را مسدود کنند.

مدافعان میانی به دلیل حضور مثلث هافبک میانی، پوشش و حفاظت کافی در پیش رو دارند و بنابراین می توانند تمرکز بیشتری روی فضاهای پشت سر بگذارند. با این حال، آنها ممکن است مجبور باشند به صورت جداگانه به جلو بپرند تا با توپ ها به پای مهاجم مرکزی حریف برخورد کنند.

چهار پشتی فشردگی را در یک بلوک محفوظ تر حفظ می کنند و با قفل شدن توپ در عرض جابجا می شوند. آنها باید در رابطه با حرکت توپ و حریف آماده عقب نشینی یا فشار دادن باشند.

نمونه هایی از تیم هایی که از 4-5-1 استفاده می کنند

1. بلوک جمع و جور یورگن کلوپ در لیورپول:


لیورپول یورگن کلوپ با حملات تند و ضدپرسینگ تهاجمی همراه است، اما او اغلب از 4-5-1 در مواقعی که نیاز به بلوک فشرده تر است استفاده می کند.

در این شکل، شماره هشت های لیورپول هنوز مجوز پرش را دارند، در حالی که وینگرها – به خصوص مو صلاح – از عوامل کلیدی در انتقالات هجومی بوده اند. با گسترش 4-5-1، و پیشروی وینگرها، فضا برای ترنت الکساندر-آرنولد ایجاد شد تا از دفاع راست به داخل حرکت کند. در زیر نمونه‌ای از 4-5-1 از لیورپول کلوپ، در طول فصل 2021/22 در جام حذفی، مشاهده می‌شود.

2. ادی هاو نیوکاسل یونایتد در بلوک میانه:

ادی هاو با 4-5-1 بلوک میانه

به تغییر شکل نیوکاسل کمک کرد. در این شکل، هافبک های پهن هاو برای جلوگیری از فشار بیش از حد مدافعان کناری کیران تریپیه و دن برن تلاش کرده اند. به خصوص در سمت برن، حمایت وینگر مانع از قرار گرفتن بازیکنی شده است که شاید به وضوح بیشتر به عنوان یک مدافع میانی دیده می شود، در لحظات 1-1 مقابل وینگرهای سریع قرار نگیرد (در زیر).

4-5-1 هاو نیز برای پرس بالا پریده است، و وینگرها برای پرس بالا در زمین کار می کنند. در همین حال، بازیکنانی مانند جولینتون، برونو گیماراس، شان لانگستاف و جو ویلاک بارها در سراسر زمین برای حمایت از بازپس گیری گسترده فشار آورده اند.

3. ناپولی 2019-2021 با جنارو گتوزو:

ناپولی تحت هدایت جنارو گتوزو، کوپا ایتالیا 2020 را با استفاده از یک بلوک میانی منظم 4-5-1 برد، که آن را در لیگ قهرمانان و سری آ نیز به کار برد. مهاجم – معمولاً دریس مرتنز یا آرکادیوش میلیک – برای دریافت آن کنار می‌رود. هافبک های پهن لورنزو اینسینیه و خوزه کالهیون با توپ به جلو حرکت کردند. در اینجا، سه جلویی به ویژه روان بود.

قدرت ناپولی در خارج از مالکیت، انعطاف دفاعی آنها بود. یکی از هافبک‌های میانی می‌تواند از اطراف مرتنز یا میلیک حمایت کند تا پرس بالاتری را تحریک کند (زیر). هافبک میانی پس از آن دوباره تنظیم می‌شد و در پوشش جلو می‌رفت. به این ترتیب، ناپولی بلوک خود را با توجه به تهدیدات مخالفان تطبیق داد، در حالی که در فضاهای مرکزی فشرده باقی ماند.

4. انگلیس زیر نظر گرت ساوتگیت:

بعد از یورو 2020، گرت ساوتگیت به تدریج از سیستم های پشت سه فاصله گرفت و به سمت شکل 4-3-3 یا 4-2-3-1 حرکت کرد. اما سرمربی انگلیس همچنان از بلوک میانی بدون توپ استفاده می کرد و از شکل 4-1-4-1 یا 4-5-1 استفاده می کرد.

در این شکل، دکلان رایس به عنوان محور اغلب به جلو می‌پرید و به عدد هشت‌ها اجازه می‌داد تا هری کین را بالا ببرند. از اینجا، کین می‌توانست توپ را به بیرون فشار دهد و نزدیک‌ترین وینگر به جلو پرید.

اگر یک وینگر باریک می شد، رایس، جردن هندرسون، کالوین فیلیپس و جود بلینگهام همگی تطبیق پذیری و انرژی دفاعی برای پوشش فضاهای مرکزی را داشتند. در نتیجه، وینگر در سمت دور می تواند در عوض دویدن های رو به جلوی حریف را دنبال کند.


مزایای بازی با 4-5-1 چیست؟

4-5-1 فشردگی مرکزی را با اعداد، تعادل و پوشش فراهم می کند. این امر پیشرفت حریف را در میانه میدان دشوار می کرد. این یک بلوک پایین یا میانی بسیار موثر را ایجاد می کند، اما می تواند به سرعت و کارآمد پرس بالاتر را ایجاد کند.

با جمع و جور بودن سه گانه هافبک میانی، وینگرها می توانند دویدن های دفاع کناری حریف را ردیابی کنند و بار اضافی را در مناطق وسیع متوقف کنند. اعداد در فضاهای مرکزی می توانند با ضربدرها و برش های بعدی مقابله کنند.

هنگامی که در یک 4-5-1 شروع می کنید، یک حرکت سریع می تواند به شکل متفاوتی منجر شود، که امکان سیالیت و تطبیق پذیری را فراهم می کند. برای مثال، یکی از شماره‌های هشت می‌تواند بالاتر رفته و 4-4-2 را تشکیل دهد، یا عمیق‌ترین هافبک مرکزی می‌تواند در یک موقعیت محوری قرار بگیرد و 4-3-3 ایجاد کند. یک دابل پیوت نیز می تواند در 4-2-3-1 شکل بگیرد.

معایب بازی با 4-5-1 چیست؟

4-5-1 عمدتاً یک ساختار دفاعی یا پایگاهی است که از آن می توان لحظات ضد حمله را تحریک کرد. به دلیل مسطح بودن واحد میانی، تسلط بر توپ می تواند دشوارتر باشد. وقتی سعی می‌کنید در سراسر زمین بازی کنید، یا بازی را با پاس‌های کوتاه‌تر تغییر دهید، خط میانی باید دوباره سازماندهی شود، که اغلب در خطوط مختلف سرگردان می‌شود. از آنجایی که این اتفاق می افتد، تیم ها باید بتوانند به طور بالقوه تحت فشار، پاس و دریافت کنند.

خروجی ضد حملات وینگرها می تواند کاهش یابد، زیرا برای کمک به مدافعان کناری کار می کنند. در همین حال، تک فوروارد مرکزی می تواند ایزوله شود و هنگام تلاش برای شروع یک ضد حمله به راحتی بارگذاری شود. این مورد به خصوص در مورد پاس های مستقیم و رو به جلو بیشتر است. بنابراین اجرای اولیه پشتیبانی مورد نیاز است، اما این می تواند به فشردگی دفاعی کمتری منجر شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR و وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

پاسخ دهید