آنالیز تاکتیک های سسک فابرگاس CESC FÀBREGAS مربی اسپانیایی فوتبال

کشف سسک فابرگاس: کلیدهای تاکتیکی مربی اسپانیایی و بازیکن سابق تیم های آرسنال، بارسلونا، موناکو و ..

توسط سعید رنجبر مدیر آکادمی فوتبال درفک البرز

از بازیکن کومو به مربی تیم فقط در یک سال.

سسک فابرگاس در تاریخ 1 ژوئیه 2023 بازنشستگی خود را به عنوان یک فوتبالیست اعلام کرد و در 19 همان ماه به عنوان مربی کومو زیر 19 سال و  (تیم دوم) نیز در این ماه در سال 2023 حضور یافت در ماه نوامبر و پس از اخراج مورنو لونگو، فابرگاس تنها برای چند هفته مربی تیم اول شد، زیرا او مجوز یوفا را نداشت، پس از کسب مجوز، فصل 2023/24 را به عنوان دستیار قرارداد بست مربی تیمی که به سری آ صعود کرده شد.

این حرفه درخشان در تابستان 2024 زمانی که او سمت سرمربیگری کومو را در بالاترین رقابت های فوتبال ایتالیا بر عهده گرفت، اهمیت بیشتری پیدا کرد. فابرگاس تحت تأثیر برخی از بهترین مربیان (ژوزه مورینیو، پپ گواردیولا، آنتونیو کونته، ویسنته دل بوسکه یا لوئیس آراگونس) به عنوان یک بازیکن، هویت خود را به عنوان مربی در تیم ایتالیایی و در شرایط رقابتی مانند سری A می‌سازد.

در زیر، کارشناسان ما ویژگی‌های اصلی مربی‌ای را که از او روی نیمکت انتظار موفقیت‌های بزرگی می‌رود، آشکار می‌کنند.

انطباق سیستم با بازیکنان و انعطاف پذیری موقعیت:

سسک فابرگاس در رویکرد خود به اصول بازی بسیار واضح متعهد است: فوتبال جذاب و موثر، که به آن نقش بالای هافبک ها و سازگاری با شرایط بازیکنان در اختیارش اضافه می شود. مورد آخر، بیش از همه، در اولین ماه های مربیگری او در کومو منعکس شده است.

فابرگاس فصل 2024/25 را با سیستم 4-4-2 به عنوان سیستم پایه (در عکس زیر) آغاز کرد که در آن لوکاس دا کونا و گابریل استرفزا موقعیت های داخلی در منطقه ایجاد را اشغال کردند، با مدافعان کناری آلسیو آیون و آلبرتو مورنو در خطوط بیرونی هر دو طرف همیشه قصد اصلی استفاده از فضاهای آزاد را تا منطقه انتهایی دارند.

4-4-2 سسک فابرگاس در کومو:

سرمربی جوان اسپانیایی به یک دلیل اصلی آرایش 4-4-2 را تغییر داد: نیکو پاز. فابرگاس برای اینکه به او بازی داده و آزادی عمل داده شود، به 4-2-3-1 (تصویر زیر) تغییر کرد و بازیکن جوان آرژانتینی در نقش بازیساز بود. این طرح جدید نه تنها تمام ویژگی های تهاجمی نیکو پاز را تقویت می کند، بلکه از تیم در یک بلوک میانی محکم پشتیبانی می کند که انتقال دفاع به حمله را تسهیل می کند و تعادل را فراهم می کند.

اگر رابطه هافبک و مرکز کومو را به تفصیل مشاهده کنیم، نیکو پاز حرکات هوشمندانه ای را در پشت محورهای رقیب انجام می دهد تا از فضاهای آزاد که توسط وینگرهایش فراهم شده است، با چسباندن مدافعان کناری رقیب و همچنین مدافعان کناری کومو استفاده کند. سرجی روبرتو و ماکسیمو پرونه هافبک های رقیب را در منطقه مرکزی مهار می کنند، به طوری که مارک الیور کمپف بازیکن آرژانتینی را در بین خطوط پیدا می کند.

حملات کومو در تیم سسک فابرگاس:

همه اینها با انعطاف پذیری موقعیتی که سسک فابرگاس از هافبک هایی مانند سرجی روبرتو، پرونه، آلیو فادرا و گابریل استرفزا می خواهد، تسهیل می شود. فضیلتی که به مربی کومو اجازه می دهد بسته به مسابقه تنظیمات تاکتیکی انجام دهد، اما بدون از دست دادن هویت.

به همین ترتیب، انعطاف پذیری بازیکنان خط میانی یک جنبه کلیدی برای ایجاد، اشغال و استفاده از فضاهای آزاد است که از طریق چرخش و جابه جایی فوتبالیست های کومو در منطقه مرکزی (تصویر بالا) فعال می شود.

بازیسازی تیم کومو اثر سسک فابرگاس:

فاز حمله کومو از رهاسازی توپ ساخته می شود. همیشه با دو گزینه برای غلبه بر فشار رقیب اول: شروع ترکیبی و غیر مستقیم. مفهوم مرد سوم در فوتبال همیشه وجود دارد.

لینک مرتبط: مفهوم مرد سوم در فوتبال

در یک شروع ترکیبی، سسک فابرگاس تصمیم می‌گیرد مثلثی از پاس‌ها را بین دروازه‌بان امیل آئودرو، سرجی روبرتو یا پرونه تشکیل دهد، گاهی اوقات نیز با کمپف یا آلبرتو دوسنا. در همه حال، قصد این ساختار به دنبال ایجاد مزیت موقعیتی برای غلبه بر بلوک بالای رقیب است. متعاقباً، و پس از رسیدن به هدف، کومو در امتداد خط بیرونی با مورنو یا ایگناس ون در برمپت (در تصویر پایین) مدافعان کناری پیشروی می‌کند.

شروع غیرمستقیم زمانی استفاده می‌شود که پیوت‌ها یا مدافعان میانی کومو علامت گذاری شده و یارگیری نفر به نفر داشته باشند و مهاجمان حریف نزدیک دروازه کومو باشند، و خطوط ارسال را ببندند. در اینجا، دروازه بان سپس به دنبال رابطه مستقیم با پاتریک کاترون – بالاترین بازیکن – با گردش و جابه جایی بازیکنان در هر زمان است، می رود.

ون در برمپت که در داخل و پیشرفته قرار گرفته است مسئول ایجاد فضایی است که توسط Strefezza از بیرون برای دریافت توپ و بازی به عنوان مرد سوم استفاده می شود. پس از آن و با مالکیت کنترل شده، بازیساز نیکو پاز (در تصویر بالا) وارد بازی می شود.

گزینه ها در حمله:

کوموی سسک فابرگاس با بازی ترکیبی و جستجوی مداوم فضاهای بین خطوط در میدان رقیب مشخص می شود. برای انجام این کار، سه بازیکنی که در 4-2-3-1 پشت مهاجم عمل می کنند (به طور کلی Strefezza، Nico Paz و Fadera) فرارهای حمایتی لازم را در محور مرکزی انجام می دهند. این سه بازیکن همچنین پست های خود را رد و بدل می کنند و گاهی اوقات در داخل با استرفزا و در بیرون با نیکو پاز بازی می کنند. تمام حرکات این خط حمله بسته به خواسته های بازی یا ویژگی های دفاعی حریف (در زیر) همیشه هماهنگ است.

در بالا، کوترون، به عنوان مهاجم اصلی، آخرین خط دفاعی رقیب را مجبور به عقب نشینی می کند، و با هدف ایجاد فضای خالی بین خطوط، بازیکنان خط دوم کومو می توانند برتری موقعیتی و برتری عددی را با یکدیگر ترکیب کنند. رقیب

در موقعیت های انتقالی و حملات سریع، کومو تیمی با سرعت بازی بسیار بالا است. این کار حریف را برای انطباق و سازماندهی دفاع خود از منطقه ایجاد مشکل می کند.

در حملات سریع و عمودی، هدف اصلی یافتن یکی از سه بازیکن در بین خطوط زمانی است که وسیله دفاعی رقیب فواصل مربوطه را تسهیل می کند. هنگامی که Strefezza، Nico Paz و Fadera فضا دریافت می کنند و نسبت به رقیب برتری دارند، اولین تغییر سرعت را در کنترل جهت دار انجام می دهند تا به دنبال اتمام بازی یا یافتن Cutrone در منطقه پایان باشند.

اگر تیم رقیب پس از حمله خود فرصت عقب نشینی نداشته باشد، کومو سپس به دنبال استفاده از فضاهای بین آخرین مدافعان و پیوت های رقیب است.

در همه حال، برداشتن قدم هوشمند برای حمله سریع ضروری است. اینها چیزی است که به تولید فضاها و گزینه های عبوری اجازه می دهد که دفاع رقیب را مجبور به تصمیم گیری عجولانه می کند (در زیر). به همین ترتیب، فابرگاس بر یک سری پاس های دقیق و عمودی تکیه می کند که به دنبال غافلگیری دفاع رقیب است.

فاز دفاعی و پرسینگ تیم کومو تحت هدایت سسک فابرگاس:

سسک فابرگاس با سازماندهی و سازگاری در فاز دفاعی خود تحت تأثیر قرار میدهد. به این ترتیب می توانید تیمی را مشاهده کنید که معمولاً فشار بالا را اجرا می کند. در آنجا آنها به دنبال این هستند که هر چه زودتر مالکیت خود را در میدان تیم مقابل به دست آورند. این فشار همیشه ساختار یکسانی را حفظ نمی کند. یعنی می تواند برای تنظیم موقعیت توپ و تصمیم گیری بازیکنان رقیب متفاوت باشد.

رفتاری که به وضوح کوموی فابرگاس را مشخص می کند، فشار شدید و فوری پس از از دست دادن توپ در زمین حریف است. برای انجام این کار، ضروری است که بازیکنان نزدیک به توپ، فوراً بر حامل رقیب فشار بیاورند. بدین ترتیب مسیرهای عبور را قطع کرده و او را مجبور به تصمیم گیری عجولانه می کنند.

در پرسینگ معمولاً بازیساز طرف فعال یعنی نزدیکترین بازیکن به رقیب (استرفزا) همراه با نیکو پاز بلافاصله وارد فشار می شود. این در حالی است که کوترونه و سرجی روبرتو برای بستن خطوط عبور احتمالی بین بازیکنان نزدیک رقیب می پرند. به نوبه خود، بازیساز در سمت ضعیف، دورترین بازیکن (فادرا) تعادل دفاعی را در داخل به همراه ماکسیمو پرونه برای پوشش در منطقه میانی اعمال می کند. به این ترتیب، کومو تکامل رقیب را در منطقه شروع خود (در زیر) قطع می کند.

در لحظات از دست دادن توپ، تیم با نظم و ترتیب عقب نشینی می کند و یک بلوک فشرده در 4-2-3-1 در نیمه خود تشکیل می دهد.

با این حال، در شرایط خروج، کوموی فابرگاس از برخی عدم تعادل رنج می برد. مهمتر از همه، در دوئل های بیرونی، جایی که تیم به درستی فواصل رابطه بین سه هافبک و پیوت ها را برای ارائه کمک تنظیم نمی کند.

سرجی روبرتو و پرونه گاهی اوقات وقتی توپ به بیرون می رود، نمی توانند خطوط ارتباطی حریف را با مهاجمان خود ببندند. این همچنین باعث ایجاد فضایی در منطقه مرکزی بین مدافعان میانی کومو می شود که می تواند توسط حریف مورد حمله قرار گیرد (زیر).


این ضعف در موقعیت‌های عقب‌نشینی دفاعی یکی از وظایفی است که سسک فابرگاس در نقش خود به عنوان مربی و در تیمی که هدف آن ماندگاری در فصل 2024/25 است، تکامل می‌یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR ، ساکر آکادمی، وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را  مطالعه کنید.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

پاسخ دهید