بخش هایی مهم در مسائل مالی برای مدیران

مطالبی که در زیر مجموعه مباحث مالی قرار می گیرد، نظم خاصی ندارد. هر جا که احساس کنم فهمیدن این بخش از مباحث مالی می تواند در بهبود کیفیت تصمیم گیری ما نقش داشته باشد را در قالب یک نوشته ی کوتاه منتشر خواهم کرد.

تورم موضوعی است که مردم ما در طی سال های گذشته به خوبی لمس کرده اند. شاخص CPI  ((Consumer Price Index که در واقع قیمت محصولات مصرفی را در نظرمی گیرد و به نوعی رفاه مصرف کننده را مورد توجه قرار می دهد، یعنی آنچه ما در طول روز و زندگی روزمره ی خود با آن سرو کار داریم را مورد ارزیابی قرار می دهد.  تورم به افزایش عمومی قیمت ها اشاره دارد.

در مورد تورم و اثرات آن بر روی تصمیم گیری از چند فرمول مالی استفاده می شود.

یکی از اینها در نظر گرفتن نرخ اسمی، واقعی و تورم در کنار هم است.

وقتی می گوییم نرخ بهره اسمی یا nominal  در واقع هر آنچه در طول زندگی روزمره با آن درگیریم. از خرید ماست، شکلات، حقوق دریافتی تا موارد دیگری که در زندگی به آنها نیاز داریم.

اما وقتی می گوییم نرخ واقعی یا real  در واقع اثرات تورم را نیز در نظر گرفته ایم.

بیاییم با هم یک مثال ساده را در نظر بگیریم.

فرض کنید امروز شما 100(اسمی) تومان دارید، قیمت شکلات نیز 1 تومان می باشد. اگر 100 تومان شما در سال آینده به  110 تومان برسد و نرخ تورم نیز 20 درصد باشد. در نگاه اول ثروت شما 10 تومان افزایش داشته است. اما وقتی اثرات تورم را در نظر می گیریم که در سال قبل می توانستیم با 100 تومان وقیمت شکلات که 1 تومان بود، 100 شکلات خریداری کنیم. اما امروز با 110 تومان و قیمت 1.2 شکلات تنها قادر به خرید 92 شکلات خواهیم بود. در اصل رفاه زندگی شما کاهش یافته است. 110) تومان را تقسیم بر 1.2 کنید.(

یک مثال دیگر را با هم مرور کنیم.

فرض کنید حقوق شما 15 درصد در سال جدید افزایش داشته است. با در نظر گرفتن تورم 25 درصد آیا این افزایش حقوق شما را ثروتمند تر کرده است یا فقیرتر؟

یک رابطه ای وجود دارد به نام رابطه فیشر:

 

 حالا مثال بالا را در نظر می گیریم:

  • نرخ رشد اسمی 15 درصد
  • تورم 25 درصد
  • نرخ رشد واقعی؟ 8- درصد . پس با وجود افزایش 15 درصدی حقوق بدلیل تورم بالا شما فقیرتر شده اید.

پاسخ دهید