اثرات مغز در تصمیمات خریدما

در نوشته ی قبلی به معرفی دو کتاب از مارتین لیندستروم پرداختم. او در کتاب خرید شناسی خود به موضوع جالبی اشاره می کند. اینکه چطور ما هر چیزی را می بینیم، دوست داریم داشته باشیم. البته این دیدنمان باید در راستای هدفی باشد.

به این اشاره می کند که سالانه 390000 هزار نوجوان در اثر مشاهده بازیگر محبوبشان که در فیلم سیگار می کشد، برای اولین بار لب به سیگار می زنند. ( اینجا جا دارد از شهاب حسینی عزیز یادی کنم، که در سریال زیبای شهرزاد آنقدر سیگار کشید که معلوم نیست چه تعداد از نوجوانان و جوانان عاشق دور از یار لب به سیگار زدند).

در این کتاب با استفاده از دستگاه FMRI به شناخت بیشتر مغز پرداختند. از میمونی به نام ماکاک استفاده کردند، تا واکنش آن را به چیزهایی که می بیند، شناسایی کنند.

برای من اینجای کتاب جالب نبود، صبر کردم و با کتاب همراه شدم، تا به جای پر اهمیت آن که مربوط به انسان ها است برسم. واقعا چقدر ما انسان ها به حیوانات شباهت داریم.

خود من یک عادت بدی دارم، اینکه عادت به خرید درمانی از نوع خرید کتاب دارم. خرید درمانی trailer therapy نوعی لذت برای انسان ها به همراه دارد. بعضی ها با خرید لباس، برخی با خرید لوازم آرایش، عده ای با خرید وسایل لوکس و…

یکی از مثال های این کتاب در مورد نوجوانی است که از خیابانی می گذرد و در همین حال جوانانی خوشتیپ و خوش هیکل را می بیند که در حال قدم زدن روبه روی یکی از شعبه های فروش لباس مخصوص نوجوانان(دیدن سایت آبِرکرومبی و فیچ جالبه) است.

نوجوان با دیدن آنها نگاهی به ویترین مغازه می اندازد، وارد می شود، بوی مطبوع و فروشنده های خوشتیپ او را بیشتر مصمم می کند تا لباس هایی همانند آنها بخرد.

به این که ما خریدمان، رفتارمان را بر اساس مشاهده انجام می دهیم، یاخته های آیینه ای می گویند. مارتین لیندستروم از تجربه سفرش به روسیه می گوید، کشوری که رنگی به خود ندیده، ساختمان های خاکستری، مردمی با صورت های یخی و بدون تبسمی بر لب، او می گوید، من همیشه شادی و لبخند را با خود دارم، اما بعد از چند ساعت دیدن مردم روسیه خودم نیز به آنها پیوستم. یکی از آزمایشات جالبی که در کتاب او مطرح شده است، به اثرات لبخند در برقراری رابطه است. او می گوید انسان ها در بخاطر سپردن نام کسانی که لبخند بر روی چهره داشته اند، قوی تر عمل می کنند.

یاخته های آیینه ای در خیلی از خریدهای روزانه، حتی سر زدن به سایت ها، وزن کم کردن دختران به شکل دیوانه وار و لاغر مردنی شدن که اسم بی اشتهایی روانی Anorexia را نیز دارد، تاثیر گذار است.

پاسخ دهید